humor & God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 13 mei 2005 22:18

essieee schreef:
DesertRose schreef:ik vind het stuk dat gaat over Jesus ook wel leuk, hoe Hij, als de farizeeers tot Hem komen, gewoon figuurtjes gaat tekenen in het zand. :-) compleet negeren :-)

Hij SCHREEF in het zand toch?

letters zijn toch ook figuurtjes?
maar ok je heb gelijk.
maar ookal schreef Hij, ik vind het wel humor.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 14 mei 2005 09:09

DesertRose schreef:
essieee schreef:
DesertRose schreef:ik vind het stuk dat gaat over Jesus ook wel leuk, hoe Hij, als de farizeeers tot Hem komen, gewoon figuurtjes gaat tekenen in het zand. :-) compleet negeren :-)

Hij SCHREEF in het zand toch?

letters zijn toch ook figuurtjes?
maar ok je heb gelijk.
maar ookal schreef Hij, ik vind het wel humor.

Je vindt dit alleen maar humor omdat je de diepere betekenis ervan niet weet. In het OT staat de tekst: Wie u verlaten zullen in de aarde geschreven worden.
De schriftgeleerden die het OT heel goed kenden hebben precies geweten wat Jezus dus met dit schrijven bedoelde.
Zo humoristisch is het dus niet :? .
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Mozeven
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mozeven » 14 mei 2005 12:57

Leilah schreef:
Mozeven schreef:tuurlijk mogen er grapjes over god zijn. Wat de mening van christenen is hoeven niet hetzelfde als "buitenstaanders" te zijn. Overigens heb ik nog een hele leuke voor de niet christenen: http://www.newgrounds.com/portal/view/205197
Voor de christenen: niet kijken dus :D

Offtopic: Beetje beroerde site, ik word bedolven onder "free screensaver" "you won" etc etc popups :?

Ontopic: Ik heb geen moeite met grapjes over God of gelovigen.
off-topic: sjah ik gebruik geen IE dus dat zou ik niet weten

Ontopic: mooi zo :wink: .. ik vind dat je best moet kunnen lachen, of je nu gelovig bent of niet. anders wordt het net zo'n geloof als de moslims: iedereen neersteken zodra ze ook maar íets fout zeggen
Trouwens, er is zeker humor in de bijbel te vinden. Ik denk aan Petrus die wel eens over het water zou lopen en vervolgens denkt "hey dit kan helemaal niet"*plons* .. dan moet ik steeds aan disney cartoons denken
Hypocrites are worse than they think we are

Jethafa

Berichtdoor Jethafa » 14 mei 2005 17:04

ja, het geeft heel duidelijk dingen weer en God heeft nou eenmaal ook humor. Weet je dattie in het OT zegt dat Simson een dappere moedige strijder is, terwijl hij er echt absoluut NIET uitziet als dapper en moedig. God zag het al, maar het is best geinig, want het sloeg nergens op.

God heeft humor, dus ik ook :D

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 mei 2005 18:32

Jethafa schreef:ja, het geeft heel duidelijk dingen weer en God heeft nou eenmaal ook humor. Weet je dattie in het OT zegt dat Simson een dappere moedige strijder is, terwijl hij er echt absoluut NIET uitziet als dapper en moedig. God zag het al, maar het is best geinig, want het sloeg nergens op.

Jullie vinden wel vage dingen humor......

Rakkertje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rakkertje » 14 mei 2005 19:17

essieee schreef:
Jethafa schreef:ja, het geeft heel duidelijk dingen weer en God heeft nou eenmaal ook humor. Weet je dattie in het OT zegt dat Simson een dappere moedige strijder is, terwijl hij er echt absoluut NIET uitziet als dapper en moedig. God zag het al, maar het is best geinig, want het sloeg nergens op.

Jullie vinden wel vage dingen humor......

idd, zie de humor er ook niet helemaal van in... Maar grapjes over God, nee dat vind ik niet kunnen. Hij is toch Heilig?!

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 14 mei 2005 20:08

Ik sluit me aan bij de vorige schrijver.
Ik denk dat er in meerdere opzichten niet met God te spotten valt.
God ziet geen zonden over t hoofd geen 1.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 14 mei 2005 20:15

W-tje schreef:Lees het tweede gebod: Gij zult u geen gesneden beeld, nog enige gelijkenis maken van hetgeen boven in de hemel is enz. Lijkt me duidelijk genoeg dat je God niet mag afbeelden. Dus geen cartoons.

Maar hoe denken jullie erover?

even helemaal:

Gij zult geen gesneden beeld maken
noch enige gestalte van hetgeen boven in de hemel,
noch van wat beneden op de aarde is,
noch van wat in de wateren onder de aarde is.

geen cartoons hierover. je mag god niet afbeelden, in dat stukje kan ik me vinden. alleen vraag ik me er over af.
er staat ook in dat je geen gestalte mag maken van alles in de hemel, beneden op de aarde, in het water etc...

mag je dan ook geen visjes tekenen en vogels en mensen.
want die zijn op de aarde, in de zee en in de lucht. begrijp je?

ik denkhieraltijd bij, je mag ze wel afbeelden, je moet het alleen niet gaan vereren.

en God kan je niet afbeelden omdat je er geen foto van hebt, je weet niet hoe Hij er uit ziet. bovendien is hij heilig. en rein. en zo'n plaatje van hem geeft al weer een vertekent beeld...
vandaar dat ik het er wel over eens ben dat je God niet mag afbeelden.

maar hoe het met het rest van het gebod zit...

plien

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 mei 2005 20:34

sunlover schreef:Ik sluit me aan bij de vorige schrijver.
Ik denk dat er in meerdere opzichten niet met God te spotten valt.
God ziet geen zonden over t hoofd geen 1.

Ik denk dat je gelijk hebt. Alleen is humor soms iets anders dan spotten. Het kan ook de verrassing zijn. Ik noemde het al met het liedje van Rich Mullins. Hij vraagt zich af hoe de Heere Jezus als kind was en ziet dan dingen die Hij met de schepping deed.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 15 mei 2005 14:09

jullie kunnen deze topic beter Humor van God noemen of humor in de bijbel

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 16 mei 2005 14:36

Voor degenen die vinden dat humor over God aanvaardbaar is: "Hetzij dat u eet, hetzij dat u drinkt, hetzij dat u iets anders doet, doe het alles tot eer van God." (I Kor. 10:31) Als God geëerd wordt door een grap over Hem, doe het dan. (Trouwens, dan ben ik wel benieuwd naar een voorbeeld.)
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 16 mei 2005 18:24

Mijn mening hierover is misschien erg extreem. Ik wil er dan ook maar geen verhaal van maken, maar een stelling

Als je een grap maakt over God, ben je geen kind van Hem. Je zou dan nl. geen grap meer OVER HEM kunnen/durven maken, wanneer je Zijn Heiligheid eens hebt gezien!
Engaged @ 07-01-2005

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mei 2005 12:42

Er is een verschil tussen grapjes en grpajes, ik denk dat we het eens zijn als we schuine moppen gaan vertellen over God etcetra, maar ik denk dat het wel mag, ik kan me er geen voorstelling van geven wat dan wel goede grapjes over een volmaakt serieus persoon gemaakt zouden kunnen worden.

God heeft in ieder geval wel humor, maar dat is Goddelijke humor, totaal niet te vergelijken met ons, het wat cynische, waarin God laat zien hoe klein en nietig we zijn.

Dat met die hand van God vind ik gewoon een duffe reclame, maar het gaat om een totaal iets anders dan dat het echt de hand van God moet voorstellen! Net als wij uitdrukkingen kennen als ' Joost mag het weten' en/of Wat een Godsgeschenk...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 18 mei 2005 14:45

de spot ergens mee drijven is niet hetzelfde als ergens een grapje over maken......
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 mei 2005 17:33

Iemand vond mijn onderschrift ook te ver gaan :-S

Terug naar “Archief”