Evangeliseren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 11 mei 2005 21:31

Hier heb ik geen zin in ann.

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 11 mei 2005 21:37

Ik bedoel het serieus hoor.. Ik vraag me dat gewoon af!
Hoeveel heb jij er dan gesproken om te kunnen beoordelen dat zij er geen behoefte aan hebben??

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 mei 2005 21:37

even aansluiten bij marnix, word er niet gezegd dat er in de hemel al vreugde is om 1 bekeerde dan om 10 mensen ........ (weet het niet precies maar misschien dat iemand het kan aanvullen)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 mei 2005 21:38

annvisser schreef:Ik bedoel het serieus hoor.. Ik vraag me dat gewoon af!
Hoeveel heb jij er dan gesproken om te kunnen beoordelen dat zij er geen behoefte aan hebben??

overigens kan je ook folderen, maar ik heb dat 1x gedaan maar je ziet er weinig resultaat van.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 11 mei 2005 21:41

johannes1 schreef:

overigens kan je ook folderen, maar ik heb dat 1x gedaan maar je ziet er weinig resultaat van.

Moet jij dat resultaat zien dan?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 mei 2005 21:43

annvisser schreef:
johannes1 schreef:

Moet jij dat resultaat zien dan?

ik zeg toch dat ik er geen resultaat van gezien heb, maar je weet nooit he

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2005 22:55

johannes1 schreef:even aansluiten bij marnix, word er niet gezegd dat er in de hemel al vreugde is om 1 bekeerde dan om 10 mensen ........ (weet het niet precies maar misschien dat iemand het kan aanvullen)

Dat staat volgens mij niet in de bijbel. Er staat dat als 1 iemand zich bekeert, daarover blijdschap is in de hemel.. dacht ik :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2005 23:57

Hendrik schreef:Dat bepaal ik niet,maar zij.

Of bepalen we het zelf voor mensen als we van tevoren roepen: Straatevangelisatie is zinloos!

Er zijn best wel mensen die op zoek zijn naar houvast naar liefde, naar zekerheid en er zijn ook zeker mensen die dat in religie zoeken. Er zijn ook best mensen die nieuwsgierig zijn, die er voor openstaan...

Laten we ons vooral niet wijsmaken dat het zinloos is. Allereerst missen we dan vertrouwen in God. Als tweede, roepen we dat dan vaak niet omdat we geen zin hebben om de straat op te gaan? En als dat niet het geval is, is het dan uit teleurstelling, omdat we zichtbare resultaten willen zien?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 12 mei 2005 09:08

annvisser schreef:jullie hebben nu wel van die mooie verhalen over het evangeliseren, maar doen jullie het ook?
Of weet je alleen in de theorie hoe het werkt!?
Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar..

Er met je buren of colega's over in gesprek durven gaan,
hoewel je als jeugdige met mensen met veel meer levenservaring staat te praten, ze luisteren aandachtig, en vinden het vooral byzonder te merken dat er nog jeugd is die met vreugde naar hun eigen kerkgemeentes gaat.

maar ook als je met een evangelisatie project op een camping staat, je verteld aan kinderen een bijbelverhaal, en hoort dan later die dag dat die kinderen dat enthousiast in de caravan bij hun ouders weer hebben doorverteld :D

of gewoon een bijeenkomst opzetten, zoiets als een jeudgkerk, midden in een wijk, in een toegankelijk schoolgebouw, de jeugd uit de buurt loopt nieuwsgierig naar binnen wat er te doen is, zelfs zo al moslim jongeren naar binnen gehad, hoewel in dat geval zonder te willen generaliseren deze kwajongens iets anders in hun zin hadden, maar wat binnen tot spijt van hun in een confronterend gesprek belandde waarna ze voorlopig eerst weer zijn weggegaan, ik hoop ze een volgende keer weer terugkomen, met welke reden dan ook, en de uitdaging aannemen langer te blijven.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2005 09:36

Inderdaad. Onze jeugdkerk in Arnhem is heel erg op evangelisatie gericht. We evangeliseren 2 zaterdagen per maand in de stad, we flyeren voor iedere dienst in de stad... en ongelovigen die naar de jeugdkerk komen krijgen er ook het evangelie te horen.

Daarnaast kan je ook evangeliseren door in je vriendenkrinjg, op het werkl etc. openlijk voor je geloof uit te komen, en dan niet alleen in woorden, maar ook met daden. Ook op die manier kan je een klein beetje van Christus laten zien.

3 Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.
14 Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. 16 Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

stef
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor stef » 12 mei 2005 15:53

Marnix schreef:3 Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.
14 Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. 16 Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

Mooie teksten,
ik heb pas geleden meegedaan aan evangelisatie gedaan bij een houseparty, ik heb hier zelf geen bekering mogen meemaken (hopelijk komt dat nog). Maar ik heb verhalen mogen horen van mensen die dat wel hebben, en ik ben daarvan diep onder de indruk.

Als jij zegt dat evangeliseren niet nodig is, ga je rechtstreeks tegen Gods woord in :!: :!:
Uitzending van de leerlingen
16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg waar Jezus hen had onderricht, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

Of zijn wij soms geen leerlingen???
God is The one and only

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2005 16:02

annvisser schreef:jullie hebben nu wel van die mooie verhalen over het evangeliseren, maar doen jullie het ook?

eerlijk gezegd zit ik niet in een evangelisatie commisie of zo. Ik probeer het in mijn omgeving wel te doen, maar dan vooral door een luiserend oor te zijn, en naast iemand te gaan staan in zijn zoektocht.

maar ja, je hoeft niet altijd iets zelf te hebben gedaan voordat je weet dat God wel zo werkt. Ik heb genoeg voorbeelden van mensen gehoord die zo toch met God in aanraking zijn gekomen.

evangeliseer jij?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2005 18:33

Evangeliseren is ook veel meer dan de straat op gaan, dan mensen bekeren. Mensen bekeren kan je namelijk niet zelf. Dat doet de Geest. Evangeliseren kan je ook door je huoding, door inderdaad een luisterend oor te zijn, een troostende schouder, een helpende hand.

Of door gewoon in een gesprek met klasgenoten, vrienden, sportmaten etc. in een gesprek aan te geven dat je etgen een bepaald onderwerp wat anders aankijkt omdat je christen bent... Als ze dan vragen: Das toch heel saai? kun je vertellen dat dat helemaal niet zo is, je kan ze zodoende dingen uitleggen en een ander beeld op geloven laten zien.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 mei 2005 20:16

Marnix schreef:
johannes1 schreef:even aansluiten bij marnix, word er niet gezegd dat er in de hemel al vreugde is om 1 bekeerde dan om 10 mensen ........ (weet het niet precies maar misschien dat iemand het kan aanvullen)

Dat staat volgens mij niet in de bijbel. Er staat dat als 1 iemand zich bekeert, daarover blijdschap is in de hemel.. dacht ik :)

dat was ie, dank je

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 16 mei 2005 11:32

hijwel schreef:

eerlijk gezegd zit ik niet in een evangelisatie commisie of zo. Ik probeer het in mijn omgeving wel te doen, maar dan vooral door een luiserend oor te zijn, en naast iemand te gaan staan in zijn zoektocht.

maar ja, je hoeft niet altijd iets zelf te hebben gedaan voordat je weet dat God wel zo werkt. Ik heb genoeg voorbeelden van mensen gehoord die zo toch met God in aanraking zijn gekomen.

evangeliseer jij?

Nee, ik evangeliseer niet.. Of je moet het op je werk uitkomen voor je geloof, en er tekst en uitleg van geven evangeliseren noemen, maar dat valt niet helemaal onder het evangeliseren denk ik!
Ik ben wel een keer gevraagd om te gaan evangeliseren, maar er werd bij gewaarschuwd dat er geweld bij zou kunnen komen, dus ik durfde niet! Daarvoor sta ik denk ik niet sterk genoeg voor in mn schoenen

Terug naar “Archief”