Evangeliseren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Evangeliseren

Berichtdoor jostitosti » 10 mei 2005 16:08

moeten we bij evangeliseren de nadruk leggen op wat wij de mensen te brengen hebben (Jezus, eeuwig leven enz) of moeten luisteren naar mensen en naast ze staan en Jezus relevant maken voor ze.....?

vaak heeft het winkelend publiek geen behoefte aan mensen die ze met eeuwig leven, zonden en Jezus confronteren..... of men heeft er geen zin in of op dat moment is het voor de mensen weinig relevant....(bovendien draagt deze manier bij aan een negatief beeld van christenen)

moeten we tactvoller te werk gaan en Jezus realiteit te laten en relevant te maken in de levens van ongelovigen (uiteraard naar Jezus eigen voorbeeld)....

Evangelisatie is een vorm van naaste liefde.....als we onze naaste waarlijk lief hebben......hakken we dan met de botte bijl of tonen we oprechte interesse die door onze naaste ook als zodanig herkend wordt.....?
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Riska

Berichtdoor Riska » 10 mei 2005 16:17

Persoonlijk denk ik, dat het geen enkele zin heeft om op straat te gaan evangeliseren.
Ik geloof veel meer in voorleven. Laten zien wat jouw geloof in het dagelijks leven betekent. Dat er, als het zwaar en moeilijk is, een dragende kracht in jouw leven is.

Los daarvan: we hebben weinig te zeggen als wij elkaar op fora verketteren, omdat we niet (of juist wel) bij een bepaalde kerk horen.
Ik denk dat er een heel ander getuigenis van ons moet uitgaan, dan meestal het geval is...

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 10 mei 2005 18:20

Riska, persoonlijk geloof ik wel in op straat evangeliseren. Ik heb het een vrouw horen vertellen. Ze evangeliseerde op straat en kwam een koppel tegen. Zij waren gewoon aan het winkelen. Ze vroeg of de mensen 'de liefde van Jezus kenden'. Beiden zeiden nee maar bleven wel praten. Opeens zei de vrouw "Ik ben bekeerd!!" Haar man kon het niet geloven maar het was echt waar! Wow!! Mooi verhaal!! :)
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 mei 2005 18:32

Heerlijk van die sprookjes inderdaad
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 10 mei 2005 18:38

afgezien van dit wel sprookjes achtig klinkt Raido, zijn er wel degelijk gevallen, die net zo min goed in egsprek zijn samen te vatten en voor ons gezien opeens tot geloof komen.

Maar wat vaak vergeten wordt is dat zelfs evangeliseren op straat maar een moment is uit de weg die God al ergens met een gezaaid zaadje ging,
misschien hebben ze ergens christelijke roots, hebben ze al op andere manieren van God gehoord, hebben ze positieve ervaringen met christenen in hun omgeving? ;)

dus de kracht zit hem niet in het evangliseren op straat zelf, maar je zelf dienstbaar stellen als een instrument in Gods handen om in welke mate of wat voor manier dan ook, je mede wereldburgers maar iets te mogen laten zien of horen van een leven dat jij samen met God leeft

en vergeet niet, Jezus heeft beloofd bij ons te zijn al de dagen tot het einde van deze wereld, dus je doet het nooit alleen :D
When I kneel before You, them I'm defying gravity

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 mei 2005 06:55

bij evangeliseren op staat is het denk ik goed dat je op een creative manier het evangelie brengt:
- door een aantal mensen die zingen
- door persoonlijke getuigenissen van mensen (bijvoorbeeld, ex verslaafde)
- bidden met mensen op staat.

kortom maak er wat moois van:P

Ik denk dat je mag inspelen op vragen die spelen in deze tijd:
ga eens met een bord staat:
- Waar was God in Azie?

Wat ook goed werkt is bijvoorbeeld mensen uitnodigen om een keer mee te gaan naar een bijbelstudie. Of een alpha cursus. Of wat minder groote drempel. de "waarom Jezus?" cursus van de eo. www.waaromjezus.nl

Ik denk dat we bij het evangeliseren niet een houding moeten hebben van: "zie ons, wij hebben de waarheid". Maar meer dat wij onszelf blijven, ook als wij dingen niet weten. Er voor zorgen dat je naast de persoon gaat staan, en meedenkt in zijn situatie.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 11 mei 2005 07:59

hijwel schreef:Ik denk dat je mag inspelen op vragen die spelen in deze tijd:
- Waar was God in Azie?
Mag ik daar op inspelen? :) "Waar was God in Azië?" hoor ik heel veel mensen zeggen. Maar stond er zelf niet in Openbaringen dat wereldrampen zich voltrekken over de wereld voordat Jezus zal terugkeren? Dat mag je ook vertellen als ze daarover vragen hebben!
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 mei 2005 11:02

Annemieke86 schreef:
hijwel schreef:Ik denk dat je mag inspelen op vragen die spelen in deze tijd:
- Waar was God in Azie?
Mag ik daar op inspelen? :) "Waar was God in Azië?" hoor ik heel veel mensen zeggen. Maar stond er zelf niet in Openbaringen dat wereldrampen zich voltrekken over de wereld voordat Jezus zal terugkeren? Dat mag je ook vertellen als ze daarover vragen hebben!

ja dat zijn vragen die bij mensen leven. Maare juist op zo moment kan je vertellen dat God bij jou altijd is hoe moeilijk je het ook hebt. Hij is niet de gene die jou de moeite doet overkomen, maar Hij is Degene bij wie je met alles terecht kan.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 11 mei 2005 20:12

jullie hebben nu wel van die mooie verhalen over het evangeliseren, maar doen jullie het ook?
Of weet je alleen in de theorie hoe het werkt!?
Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar..

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 11 mei 2005 21:05

evangeliseren tja heeft t nut? Ik denk dat je daarin 2 soorten kunt onderscheiden. 1: het zogenaamde straatevangeliseren: Hierbij roep je als t ware t evangelie over de straat. De kans is groot dat veel ongelovige mensen denken wat is dat nu weer,ze hebben er dan geen behoefte aan.
Mensen hebben vaak behooeft aan een evangelie als ze in een put zitten,maar tsja als er dan een boedhist eerder met een verhaaltje komt dan een christen weten z t oo niet meer. Ik geloof daarom dat alleen de Heilige Geest mensen tot geloof kan brengen die in God uitverkoren zijn.
Het tweede soort evangeliseren is eigenlijk meer voor mesen die God hebben verlaten bv mensen die ernstig verslaafd zijn geweest of kozen voor een leven zonder God,maar toch door Hem alleen weer terug naar de Vader zijn gekeerd. Voor die mensen kun je beter evangeliseren,want die hebben de leifde van Jezus al ervaren en kunnen dus weer op t rechte pad gebracht worden. Dat geldt ook voor hun die God meer als een boeman zagen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2005 21:06

Sprookjes?

Dat denk je. Als je op straat evangeliseert merk je echt wel dat er mensen zijn die er voor open staan. Het leuke is dat die mensen ook vaak wel naar je toekomen.

Ook opvallend is dat het vooral jongeren zijn die de discussie graag aangaan, die een mening hebben maar er nog niet zo zeker van zijn, die best willen luisteren naar wat jij te zeggen hebt. Jonegren hebben vaak nog niet een definieve mening gevormd in tegenstelling tot mensen die ouder zijn, die hebben vaak al uitgebreid er over nagedacht.

Maar dat straatevangelisatie zinloos zou zijn is niet waar. Wel moet je 1 ding niet vergeten: We kijken teveel naar resultaat.

Een boer zaait een heel jaar.... en oogst maar heel even. Vergeet niet dat 99% van de tijd zaaien en ploegen is... en bij van ploegen en zaaien zie je heel weinig, maar het is wel heel belangrijk. Denk niet als je na een dagje praten met mensen zonder het idee te hebben dat je ook maar iets hebt bereikt, een dag hebt weggegooid.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 11 mei 2005 21:08

Die vergelijking van de zaaier is een hele goede die past bij het evangeliseren. T is niet verkeerd,maar t is de vraag wat de toehoorder er mee doet. Hiermee is trouwens ook duidelijk dat mensen die tegen het algemeen aanbod van het evangelie zijn een dwaalleer aanhangen. Maar daar gaat het hier niet om

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 11 mei 2005 21:21

Hendrik schreef:evangeliseren tja heeft t nut? Ik denk dat je daarin 2 soorten kunt onderscheiden. 1: het zogenaamde straatevangeliseren: Hierbij roep je als t ware t evangelie over de straat. De kans is groot dat veel ongelovige mensen denken wat is dat nu weer,ze hebben er dan geen behoefte aan.
Mensen hebben vaak behooeft aan een evangelie als ze in een put zitten,maar tsja als er dan een boedhist eerder met een verhaaltje komt dan een christen weten z t oo niet meer. Ik geloof daarom dat alleen de Heilige Geest mensen tot geloof kan brengen die in God uitverkoren zijn.
Het tweede soort evangeliseren is eigenlijk meer voor mesen die God hebben verlaten bv mensen die ernstig verslaafd zijn geweest of kozen voor een leven zonder God,maar toch door Hem alleen weer terug naar de Vader zijn gekeerd. Voor die mensen kun je beter evangeliseren,want die hebben de leifde van Jezus al ervaren en kunnen dus weer op t rechte pad gebracht worden. Dat geldt ook voor hun die God meer als een boeman zagen.

Voor die mensen kun je beter evangeliseren, want dat is makkelijker begrijp ik?? Die weten over wie je hebt hebt, die begrijpen je, weten waar het over gaat.. Hoef je geen moeilijke vragen, of onderwerpen te verwachten..
Dit proef ik hier een beetje uit eigenlijk...

Heeft het evangeliseren nut, jazeker, hoe wil je anders dat Gods woord de wereld rond komt?? Is het niet een zekere opdracht, die wij van Hem gekregen hebben?

Je zegt ook, ze hebben er geen behoefte aan.. Moet jij dat bepalen dat zij er geen behoefte aan hebben?

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 11 mei 2005 21:26

Dat bepaal ik niet,maar zij.

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 11 mei 2005 21:28

Hendrik schreef:Dat bepaal ik niet,maar zij.

Iedereen? Of zomaar per ongeluk de eerste waarmee je gesproken hebt!?

Terug naar “Archief”