Ben jij gelukkig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 mei 2005 22:15

uhm.. eerst even denken hoe ik dat zal omschrijven...

ik ben niet gelukkig, maar ook niet echt ongelukkig gezien mijn thuissituatie :|

in geestelijk opzicht ben ik heel,heel erg gelukkig. Wat een geluk geeft het echte geluk. God boven alles lief hebben, zijn vergevende liefde te mogen ervaren. En dit geluk gaat boven aards geluk
Ik ben dus gelukkig!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 03 mei 2005 22:21

God kennen en liefhebben is een belangrijk deel van mijn gelukkig zijn

ik voel de dan ook ongelukkig als ik merk dat ik Hem verdriet doe

maar voor de rest ben ik erg gelukkig met mijn familie, vrienden, werk, collega's opleiding, ik mag van veel dingen in het leven genieten, tot lekker eten en gezondheid aan toe
kortom hoef me vrijwel nergesn zorgen over te maken,
maar ja volgens Prediker duurt dat tot me jeugdige jaren voorbij zijn...

dus er zal nog wel een minder gelukkige tijd komen
When I kneel before You, them I'm defying gravity

chiel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor chiel » 04 mei 2005 06:54

spacy schreef:maar voor de rest ben ik erg gelukkig met mijn familie, vrienden, werk, collega's opleiding, ik mag van veel dingen in het leven genieten, tot lekker eten en gezondheid aan toe
kortom hoef me vrijwel nergesn zorgen over te maken,

hoe zit het dan met iemand van mijn leeftijd die nu absoluut niet gelukkig is?
--- Everything is gonna be allright, be strong, BELIEVE...! ---

mystery
Kapitein
Kapitein

Re: Ben jij gelukkig?

Berichtdoor mystery » 04 mei 2005 08:36

ezri schreef:En zo ja, welke factoren dragen er aan bij dat jij gelukkig bent? Is het een constante aanwezigheid van geluksgevoelens of is het onderhevig aan stemmingen c.q. gebeurtenissen die z'n invloed uitoefenen?

En zo niet... wat draagt er aan bij dat jij niet gelukkig bent?

En hoe definieer je 'het gelukkig zijn'? Of het 'niet gelukkig zijn'?

Soms kan ik me heel gelukkig voelen. Dat is op momenten waarin ik Gods zorg en liefde sterk ervaar. Dan kan er nog van alles mis gaan, het maakt niets meer uit.
Ik heb geen constante aanwezigheid van geluksgevoelens, maar als dat zo zou zijn zou ik de momenten waarin ik me wel gelukkig voel anders ervaren. Ik zou dan minder tevreden en gelukkig zijn, omdat je -als je je altijd gelukkig voelt- het dan gewend bent.

Als ik me niet gelukkig voel, komt dat door allerlei dingen. Gebeurtenissen, mijn eigen houding tegenover dingen (ik kan soms te moeilijk (na)denken ergens over), omstandigheden...

Gelukkig zijn voor mij is: tevreden over de dingen die je hebt en ziet, liefde en blijdschap voelen en geven, warmte, vreugde...
Niet gelukkig is voor mij: je vervelend voelen, niet lekker in je vel zitten, niet kunnen wat je graag zou willen... etc. Het niet gelukkig voelen kan ook aan eigen omgang met gebeurtenissen liggen, of je eigen denken.

Wat is het voor jou, ezri? Voel jij je gelukkig en waar komt dat door?

Chiel, ik denk dat voor ieder verschillend is. In de Bijbel komen ook jongeren voor die niet onbezorgd kunnen leven(denk maar aan Daniel en zijn vrienden bij Nebukadnezar... alhoewel ze wel gelukkig waren in God). Ik denk zelfs dat er meer jongeren zijn die ongelukkig zijn door allerlei omstandigheden dan dat er gelukkige jongeren zijn. (maar dit weet ik niet zeker)
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 04 mei 2005 11:53

chiel schreef:
spacy schreef:..

hoe zit het dan met iemand van mijn leeftijd die nu absoluut niet gelukkig is?

geen idee, wel goeie vraag btw :)
Salomo had als zoontje van de koning natuurlijk nergens gebrek aan...
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mei 2005 12:16

mystery schreef:Chiel, ik denk dat voor ieder verschillend is. In de Bijbel komen ook jongeren voor die niet onbezorgd kunnen leven(denk maar aan Daniel en zijn vrienden bij Nebukadnezar... alhoewel ze wel gelukkig waren in God). Ik denk zelfs dat er meer jongeren zijn die ongelukkig zijn door allerlei omstandigheden dan dat er gelukkige jongeren zijn. (maar dit weet ik niet zeker)

Geluk is iets anders dan onbezorgdheid denk ik..

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 04 mei 2005 12:28

Aragorn schreef:
mystery schreef:Chiel, ik denk dat voor ieder verschillend is. In de Bijbel komen ook jongeren voor die niet onbezorgd kunnen leven(denk maar aan Daniel en zijn vrienden bij Nebukadnezar... alhoewel ze wel gelukkig waren in God). Ik denk zelfs dat er meer jongeren zijn die ongelukkig zijn door allerlei omstandigheden dan dat er gelukkige jongeren zijn. (maar dit weet ik niet zeker)

Geluk is iets anders dan onbezorgdheid denk ik..

:) ja, je hebt gelijk.
Verkeerd opgeschreven dus. Als de essentie van mijn verhaal maar duidelijk is, dan ist goed. :wink:
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

chiel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor chiel » 04 mei 2005 14:56

ja tis duidelijk hoor :wink: maar toch hoort (on)bezorgdheid wel bij gelukkig zijn... want als je bezorgd ben over problemen die je hebt oid, dan ben je volgens mij niet egt gelukkig.. zo ervaar ik dat iig niet...

gelukkig ben ik nu wel een stuk gelukkiger dan een tijdje terug! :)

Salomo had als zoontje van de koning natuurlijk nergens gebrek aan...

klopt voor zover ik weet, maar....Jozef was 17 toen hij door zijn broers in de put werd geworpen en verkocht... hij werd ook door zijn broers gehaat omdat ze jaloers waren, ook maakte ze ruzie met hem! mij lijkt dat je dan niet bepaald gelukkig bent...

gelieven, dit alles kunt u opgetekend vinden in het eerste boek der bijbel, hetwelk genaamd is Genesis, en daarvan het 37e hoofdstuk...
--- Everything is gonna be allright, be strong, BELIEVE...! ---

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 mei 2005 21:37

Ik heb zelden dat ik me echt ongelukkig heb gevoeld of voel.
En als ik een moment heb dat het ff niet zo lekker zit, dan bedenk ik de dingen waar ik wel gelukkig mee ben.

Ik ben ontzettend gelukkig met mijn ouders, zus, zwager, broertje en zusje. Ik heb ontzettend lieve en leuke vriendenkringen, en heb maar zelden dat ik me rot moet voelen omdat ik me eenzaam voel ofzo...

Verder heb ik God altijd bij mij. En dat is mijn grootste geluk.
Op een moment dat ik wel eens zeg: he bah, ik voel me eigelijk 'psychisch' helemaal niet zo lekker, is het vaak zo omdat ik God even te ver van me af heb gezet...

Ik ben over het algemeen ontzettend gelukkig en moet eerlijk zeggen dat ik daar wel alle reden voor heb.... :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 06 mei 2005 18:30

Ik kon me nooit echt zeker en gelukkig voelen, totdat mijn vriend in beeld kwam. Toen ik hem echt binnen liet, heb ik geleerd wat het is om echt gelukkig te zijn. Dat is mijn aardse geluk.
Voor mijn hemelse geluk klop ik iedere dag bij mijn Vader aan! En dan voel ik me ook supergelukkig! Dus het plaatje klopt voor mij eindelijk!
Engaged @ 07-01-2005

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 07 mei 2005 17:39

Of ik gelukkig ben.. Soms wel, soms niet, meestal niet kan ik beter zeggen! Er zijn iedere dag weer zoveel dingen waar je tegen aan loopt, die anders kunnen, die ik niet had moeten doen enz. enz. je kent het wel!
En toch zijn er ook wel momenten waarop ik wel gelukkig ben, en we gaan natuurlijk er voor om die momenten naar een hoger aantal te brengen!

Oei, nu ik dit na lees klinkt t wel erg negatief.. :roll:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 mei 2005 21:59

Ik ben en voel me zelden echt gelukkig!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 08 mei 2005 17:19

mag ik dan een tegenvraag stellen, voel jij je dan ongelukkig ? en wat is de definitie van gelukkig / ongelukkig ?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mei 2005 19:30

Dat is wel een interessante vraag ja. Wat is geluk precies? Een permanent blij gevoel, tevreden zijn met jezelf, geen zorgen hebben, of..?

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 08 mei 2005 21:37

Aragorn schreef:Dat is wel een interessante vraag ja. Wat is geluk precies? Een permanent blij gevoel, tevreden zijn met jezelf, geen zorgen hebben, of..?

misschien kan er dan in Filosofie beter een topic geopend worden met: 'wat is geluk' ;)

Terug naar “Archief”