Ben jij gelukkig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Ben jij gelukkig?

Berichtdoor ezri » 02 mei 2005 19:49

En zo ja, welke factoren dragen er aan bij dat jij gelukkig bent? Is het een constante aanwezigheid van geluksgevoelens of is het onderhevig aan stemmingen c.q. gebeurtenissen die z'n invloed uitoefenen?

En zo niet... wat draagt er aan bij dat jij niet gelukkig bent?

En hoe definieer je 'het gelukkig zijn'? Of het 'niet gelukkig zijn'?
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 02 mei 2005 20:07

Ja, ik ben gelukkig. Ik heb een geweldige vriend, fijne ouders, erg naar mijn zin op mijn stage en kan van de kleinste dingen genieten.

Dit geluk hangt wel af van bijvoorbeeld:
:arrow: ruzie: als ik met iemand ruzie heb, voel ik me minder gelukkig. Ik ben dan bang, dat anderen me toch laten zitten, hoewel ik met mijn verstand weet, dat ze dat niet doen.
:arrow: als ik iets op een foute manier heb aangepakt (bijvoorbeeld op mijn stage, of op school). Dan voel ik me falen.
Afbeelding

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 02 mei 2005 20:18

euhm... moeilijk!

ja, ik ben gelukkig, want:
* heb familie & vrienden die om me geven
* heb goed verstand
* ben gezond

nee, ik voel me ongelukkig
* ik heb altijd het gevoel dat ik faal
* ik voel me altijd een kluns, een mislukkeling
(ja, ik ben heel onzeker :oops: )
* ik snap (of wíl niet snappen) hoe sommige dingen lopen

soms heeft het gelukkige gevoel de overhand, soms het ongelukkige...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 mei 2005 20:55

ja ik ben nu gelukkig.. na een tijd niet gelukkig te zijn geweest...

vroegerwas ik niet echt gelukkig.. ik werd gepest.. ik heb daardoor altijd last gehad van een minderwaardigheidscomplex.. (verborgen gehouden voor de buitenwereld...) ik trok me altijd heel veel van anderen aan.. van wat zij vonden.. en hoe ik dan moest zijn en zo

ik heb nu een hele lieve man.. we krijgen over 16 weken een kindje.. we zijn nu heel gelukkig met elkaar.. (en met ons hondje :wink: ) ik trek me van anderen niet zoveel meer aan.. ik ben blij zoals ik nu ben.. en wat anderen daar van vinden dat zal me een zorg wezen.. (soms heb ik nog wel last van verleden, maar het gelukkige heeft de overhand)

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 02 mei 2005 21:14

ik heb ook een minderwaardigheidscomplex... en 'k ben super verlegen...
alleen........ niemand merkt het ooit! Op zich is dat natuurlijk fijn, maar aan de andere kant, 't voelt zo onbegrepen! Mensen denken dat ik super zeker ben van mezelf, omdat ik altijd mn kwebbel heb open hangen en zo vrolijk over kom...
nou, forget it... :?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 02 mei 2005 21:19

Kameleon gedrag, of masker opzetten. ik ga nu maffen hoop er fvan de week op terug te komen zoniet trek me dan aan mijn vestje :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2005 22:04

Geluk is zo abstract, wat is geluk? Is geluk te omschrijven of vast te houden, ik denk het dus niet, en ik probeer het ook niet, ja ik ben gelukkig maar je hebt altijd wel van, ja als ik dat zou hebben of kunnen whatever, dan zou ik gelukkig zijn, heb je dat.. ja :) je snapt het al.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 02 mei 2005 22:51

Ik ben gelukkig omdat ik mijn houvast mag hebben aan de hulp die ik van God krijg om te leven hier op aarde.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mei 2005 23:00

Hm, ik geloof dat ik redelijk gelukkig ben ja. Geboren in een van de meest welvarende landen ter wereld, geen lichamelijke of psychische problemen, geen relatie, geen vaste baan, een redelijk verstand, vrienden, ik kan mezelf ontwikkelen hoe ik wil.. ik denk dat ik weinig te klagen heb.

Tuurlijk zijn er ook dingen waardoor ik me soms weer minder fijn voel, in principe altijd geld tekort, sommige dingen lopen minder soepel dan je zou willen, maar dat zijn futiliteiten.

S-je
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor S-je » 03 mei 2005 11:32

ge·luk (het ~, ~ken)
1 gunstige loop van de omstandigheden => bof, fortuin, mazzel; <=> ongeluk
2 aangename toestand waarin men zijn wensen bevredigd ziet en vrede heeft met zichzelf en zijn omgeving => heil, zegen

bron: http://www.vandale.nl

Op het moment ben ik gelukkig. Natuurlijk zijn er periodes dat je je niet helemaal 100% happy voelt. Maar op het moment ben ik alweer een tijd gelukkig :D

Wat daaraan bijdraagt zijn een goede relatie met je omgeving (familie, vrienden, kennissen). Daarnaast is een goede gezondheid ook wel belangrijk. Je prestaties op school/werk. Hoe andere mensen tegen je aankijken. En lekker weer is ook cool. De standaard dingen, die niet altijd vanzelfsprekend zijn... :roll:

gave_meid
Majoor
Majoor

Berichtdoor gave_meid » 03 mei 2005 11:57

trijntjejohanna schreef:ja ik ben nu gelukkig.. na een tijd niet gelukkig te zijn geweest...

vroegerwas ik niet echt gelukkig.. ik werd gepest.. ik heb daardoor altijd last gehad van een minderwaardigheidscomplex.. (verborgen gehouden voor de buitenwereld...) ik trok me altijd heel veel van anderen aan.. van wat zij vonden.. en hoe ik dan moest zijn en zo

dat komt bekend voor :?

een paar jaar geleden werd ik ook nog gepest kweet alleen niet meer waarom :?

ik ben nu wel gelukkig,heb een leuke familie, super gezellige vrienden ( natuurlijk ook hier :wink: )
enzzz
Nog steeds voor iedereen GM.
Der Tag, an dem ich aufhören werde dich zu lieben,
ist der Tag an dem ich meine Augen für immer schließe

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 03 mei 2005 14:38

ja ik ben wel gelukkig ja over het algemeen.
natuurlijk zijn er dagen dat t allemaal wat minder gaat.
maar over het algemeen gaat het gewoon goed met me.
voel me rustig, goede cijfers, leuke mensen om me heen. en ik kan wel met mezelf uit de voeten. dat scheelt natuurlijk ook een hoop.

Jewel
just below my skin I'm screaming

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2005 14:57

S-je schreef:En lekker weer is ook cool. De standaard dingen, die niet altijd vanzelfsprekend zijn... :roll:

Oh, hoe kon ik het weer vergeten?! :o

Inderdaad, lekker weer is uitermate fijn, dat draagt in belangrijke mate bij aan mijn geluksgevoelens. :D

Net als een heleboel andere kleine dingen: geluk zit in een klein hoekje. :wink:

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 03 mei 2005 16:38

trijntjejohanna schreef:ja ik ben nu gelukkig.. na een tijd niet gelukkig te zijn geweest...

Ik heb (had) van precies hetzelfde last!! Ik ben ook heel erg gepest en ik trok me ook ontzettend van anderen aan wat ze zeiden en hoe ik mij moest kleden en gedragen.

Op dit moment ben ik wel gelukkig ja omdat ik een lieve vriend heb en lieve schoonouders en hele lieve familie. Ook gaat het goed op m'n stage. Hoewel 't me moeite moeite om dat geluk vast te houden. Hard werken dus!
Afbeelding

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 03 mei 2005 16:43

Lastig lastig...

Ik ben wel gelukkig omdat ik een goede relatie heb maar ben niet gelukkig om mijn ziekte (lichamelijk en psychisch) en de beperkingen die dat met zich meebrengt.
Nieuwe foto's en log :http://leelah.hyves.nl

Terug naar “Archief”