Psalmen voor nu (cd is af, vrijdag in Tivoli - Utrecht!)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 23:42

essieee schreef:
Als ik maar lang genoeg op je inpraat kom je er wel

Tsja van de oudjes kun je nog leren ook......

Het is ook niet erg praktisch want dan krijg je wel erg lange kerkdiensten. En ik vind de verkondiging nog altijd belangrijker dan zingen. Zingen kun ook thuis, maar verkondiging wordt al wat moeilijker.

Op zich wel eens met je, al zou ik het niet gek vinden om de preek wat korter en duidelijker te maken...en wat meer te zingen...
Zingen heeft voor mij ook de lading, met de hele kerk Hem groot maken en aanbidden !

Wij moeten eerst door het Woord als door een tweesnijdend zwaard getroffen worden, aleer wij oprecht Hem kunnen groot maken en aanbidden. Ik zou daarom toch willen pleiten voor verkondiging boven zingen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 apr 2005 23:46

Tweesnijdend zwaard...
Wie?

Maar er zitten ook Kinderen God's in de kerk....zijnn dus al getroffen....

En is gemeende lofzang geen oprechtheid.

Moet je persee bekeerd zijn om hem te loven, bijv. in dankbaarheid???

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 apr 2005 23:49

Jas schreef:Alleen, een psalm bestaat vaak uit meerdere gedeelten. En ik vind het niet vreemd dat dan die gedeelten gezongen worden die bij de preek aansluiten. Maar goed, zal wel aan mij liggen.

Volgens mij zijn er heel veel mensen die dat logisch vinden, maar het is best wel eens goed om er bij stil te staan dat de psalmen zo niet bedoeld zijn.

Het is ook niet erg praktisch want dan krijg je wel erg lange kerkdiensten.

Dat ligt er ook wel aan dat in de berijming van 1773 het nodige is toegevoegd. De hoeveelheid woorden in een berijmde psalm is vaak veel groter dan die van de onberijmde. Als een berijming wat dat betreft dichter bij de bijbel blijft vind ik dat een pluspunt (in z'n algemeenheid; ik heb niet voldoende materiaal om wat dat betreft iets zinnigs over dit sprecifieke projekt te zeggen).
En ik vind de verkondiging nog altijd belangrijker dan zingen.

Persoonlijk vind ik de rol van het zingen in de reformatorische traditie wel erg minimaal. God grootmaken door te zingen is in zichzelf niet voldoende. Het zingen staat in dienst van... we zingen 'ter inleiding op' en 'als antwoord op' de prediking. Jammer.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 apr 2005 11:32

Klaas schreef:
jas schreef:Het is ook niet erg praktisch want dan krijg je wel erg lange kerkdiensten.

Dat ligt er ook wel aan dat in de berijming van 1773 het nodige is toegevoegd. De hoeveelheid woorden in een berijmde psalm is vaak veel groter dan die van de onberijmde. Als een berijming wat dat betreft dichter bij de bijbel blijft vind ik dat een pluspunt (in z'n algemeenheid; ik heb niet voldoende materiaal om wat dat betreft iets zinnigs over dit sprecifieke projekt te zeggen).

Klaas

Bij dit project is men uitgegaan van de grondtekst. Hebraici hebben adviezen gegeven. Daardoor zijn ook veel vormen die in de berijming van 1773 en bla en 1968 niet zitten nu weer wel overgenomen. Een korte psalm blijft compact.
Verder wordt psalm 119 wel in stukjes geknipt (men is nog niet zover dat al bekend is hoe precies), omdat het onwaarschijnlijk is dat die psalm vroeger wel helemaal gezongen werd.

Maar die psalm 22 is echt geweldig mooi, dat ga je toch niet verknippen.

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 16 apr 2005 21:43

Klaas schreef:Ligt er denk ik ook sterk aan wat die grote groep gewend is. Er zijn ook opwekkingsliederen die ritmisch soms tricky zijn maar ze zijn zeker te zingen.

Klaas

Klopt. Wat de kerkganger aan muziek buiten de kerk luistert, is natuurlijk sterk veranderd de afgelopen 50 jaar. Voor veel veertig-minners is de klanktaal van popmuziek incl. de ritmes bekend. Dat neemt niet weg dat sommige Opw.liedjes met een grote groep toch een beetje een rommeltje blijven, omdat die wel een heel 'persoonlijke' ritmiek hebben met té subtiele variaties. Dat gevaar schuilt ook in het psalmproject maar er wordt wel rekening mee gehouden (mag ik als insider zeggen).

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 apr 2005 22:51

Kijk, berichten van insiders, dat is altijd interessant ;-)

Die persoonlijke ritmiek met subtiele variaties die je noemt vind ik wel herkenbaar. Popmuziek nodigt daar ook enigszins toe uit denk ik. Het zingen van Opwekking met meerdere mensen voelt toch meer als het zingen van een groep solisten dan als het zingen van een groep.

Of ben ik dan te veel een solist? ;-)

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 17 apr 2005 15:49

Klaas schreef:Die persoonlijke ritmiek met subtiele variaties die je noemt vind ik wel herkenbaar. Popmuziek nodigt daar ook enigszins toe uit denk ik. Het zingen van Opwekking met meerdere mensen voelt toch meer als het zingen van een groep solisten dan als het zingen van een groep.

Of ben ik dan te veel een solist? ;-)

Klaas

hihi, in ieder geval niet de enige solist . . . daar een mensenleven zich beweegt tussen solitair en solidair.

Deze ochtend was in een oerdegelijke dienst. Na lange tijd zong ik weer de oude berijming die ik geleerd heb als kind. Ik kende de woorden uit mijn hoofd. Toch deed het mij niet veel . . . ik kan het niet beamen, belijden . . . ik merkte dat er een soort dissonantie is tussen de mzuiek en de woorden.

Na de dienst ging ik een bakje doen ik een knus cafeetje in de Jordaan. Daar stond John-Coltrane-sound-like jazz op. Meteen had ik een connectie. opdat moment klopte het. De woorden van de preek die ik overdacht en de muziek waren een vertolking van beiden, het klopte voor mij, het raakte.

In ieder geval weerhouden de oude psalmen mij niet om naar een kerkdienst te gaan. . . ik kom voor de boodschap en om dit in mijn leven mee te nemen, overdenken en belijden.

vrede, Scape

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 apr 2005 17:47

Zeg, Melodious Tonk, wie bent u irl?

sekimov
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sekimov » 23 apr 2005 23:15

Ik heb de cd gekocht. Wat ik tot nu toe gehoord en gelezen heb vind ik het erg inspirerend en verfrissend. Ook minder makkelijke teksten en psalmen zijn te vinden. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

klein
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klein » 25 apr 2005 18:15

We hebben de cd te leen gekregen van de buurvrouw.
we hebben er echt van genoten.
sommige psalmen klinken voor mij als nieuw in mijn oren al ken ik de oude berijming (1773) uit mijn hoofd.
al heb ik ook steun aan de oude berijming en kan ik daar ook van genieten.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2005 19:33

Heidensch! den Satan in den kerk! Hoe lang blijf den waren kerk nog staande in het woest getier der wereld?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 29 apr 2005 11:22

Mooie CD!

Bij ons wordt het binnekort in de kerk geintroduceerd.
Sommige nr's zijn wel erg mooi om in de kerk te zingen nl.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 29 apr 2005 22:37

AikonGirl schreef:Mooie CD!

Bij ons wordt het binnekort in de kerk geintroduceerd.
Sommige nr's zijn wel erg mooi om in de kerk te zingen nl.

Ligt er maar aan over wat voor kerk je praat...
~~Soli Deo Gloria~~

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 apr 2005 23:08

jas schreef:Wij moeten eerst door het Woord als door een tweesnijdend zwaard getroffen worden, aleer wij oprecht Hem kunnen groot maken en aanbidden. Ik zou daarom toch willen pleiten voor verkondiging boven zingen.

Het zingen moet niet naast de verkondiging zijn, maar het verkondigen moet in het zingen zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 apr 2005 00:58

Optimatus schreef:
jas schreef:Wij moeten eerst door het Woord als door een tweesnijdend zwaard getroffen worden, aleer wij oprecht Hem kunnen groot maken en aanbidden. Ik zou daarom toch willen pleiten voor verkondiging boven zingen.

Het zingen moet niet naast de verkondiging zijn, maar het verkondigen moet in het zingen zijn.

Oneens, verkondigen heeft een andere functie dan zingen. Zingen is communicatie vanuit de mens naar God, verkondiging hoort communicatie te zijn vanuit God naar de mens. Ik wil het daarom van elkaar onderscheiden. Ik zie het gevaar bij de enthousiasten (evangelischen) dat alle gemoedstoestanden als de Geest ervaren worden. Men zingt zich er a.h.w. naar toe. Ik moet er niets van hebben.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”