vrouwen en werken en kindjes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 05 nov 2002 18:37

nou, ik ben het met Elsa eens. Het lijkt mij een voorrecht van de vrouw om moeder te zijn.
Maar ik kan me wel voorstellen dat het ook voor een vrouw leuk is om te blijven werken. ik denk dat een kind best 1 of twee dagen naar de creche kan als het wat ouder is. En de vader kan ook best 1 dag in de week voor het kind zorgen. Ik denk dat moeders veel te weinig waardering krijgen, niet alleen van de maatschappij maar ook van hun mannen.
En ik ben blij dat ik niet in een creche ben opgevoed!

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 05 nov 2002 22:10

Het belangrijkste ben ik in mijn vorige reactie nog vergeten:

Wat is het scheppingsdoel van een vrouw?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 05 nov 2002 22:51

Volgens mij is Elsa een groot voorstander van de moeder die thuisblijft om voor de kinderen te zorgen...Daarvan uit even mijn reactie:

Het gaat hier vooral om het feit: Ik heb/ben bezig met een goede opleiding, en die wil ik niet "vergooien" als er een kind komt. Dus blijven werken, wellicht in combinatie met een creche of de man een paar dagen thuis.

Waarom vergooi je je opleiding voor zoiets moois als een kind? En als ik uitga van mijn moeder...Die is alsnog gaan werken, als de kinderen wat zelfstandiger zijn, naar de middelbare school gaan of wat dan ook! Dus van vergooien is denk ik geen sprake.

Als ik van mezelf uit ga...Ik heb geen "goede" opleiding, ben (overigens zeer bewust) gestopt met de havo. Krijg nu een leuke baan, met daaraan vast een korte (maar zeer goede!)opleiding en ga er een thuisopleiding bij doen, al zij het dan voor hobby. Als Daan en ik een kind zouden krijgen, zou ik met alle plezier van de wereld mijn baan en welke opleiding dan ook ervoor aan de kant zetten! Waarom? Omdat een goede opvoeding van het kind voor mij stukken belangrijker is dan welke studie ook!!

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 05 nov 2002 23:54

Ook ik ben een "thuisblijfmoeder". Hier hebben we bewust voor gekozen. k'Vind het heerlijk zo. Wel maak ik 1 ochtend in de week ons kantoor schoon en help ik 1 ochtend in de week mijn oma. Beide keren gaan de kindertjes me. Dat is voor mij een voorwaarde om te werken. Kinderen wegbrengen vind ik zelf helemaal niet leuk. kneem ze ook bijna overal mee naar toe.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 05 nov 2002 23:54

Ik zou later ook nooit een "7-dagen in de week moeder willen zijn".
Je kiest samen voor je kinderen dus die zorg moet je samen delen.
Ideaal is gewoon man 4 dagen werken vrouw 2 of 3 dagen. tegen de creche ben ik niet direct..

Dat moet ook kunnen, wij hebben een eigen bedrijf, dat betekent dat mijn man van maandag tm zaterdag werkt overdag en meestal ook nog savonds. 1 Dag in de week thuis blijven lukt echt niet.
Ik heb gelukkig ouders die gerust op kinderen willen passen.

Beide omas willen wel oppassen maar ik ben van mening dat ik hun niet met mijn kinderen kan opzadelen tewijl ik lekker ga werken. Wij zijn verantwoordelijk voor hun opvoeding.
En geen huis kunnen kopen met 1 loon? Durf je het wel aan een hypotheek af te sluiten op twee salarissen? Stel dat er 1 zn baan verliest of niet meer kan werken, hoe wil je het dan oplossen?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 apr 2003 18:54

ik zou het liefst gewoon 7 dagen in de week thuisblijven bij mijn kinderen... als ze dan later groot zijn, dan wil ik dan wel gaan werken (werk genoeg in de zorg niet waar :wink: )

maar stel dat het nodig mocht wezen dat ik moest werken, dan zou ik dat ook wel doen.... alleen dan weet ik nog niet wat ik met mijn kinderen zou gaan doen, want mijn moeder wil in elk geval niet oppassen! :|

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 14 apr 2003 08:05

Ik denk dat het voor ieder persoonlijk anders is. De ene man kan beter thuis blijven dan de andere. Zijn werkgever moet dat ook willen!

Zelf heb ik altijd gewerkt, parttime, eerst heb ik een meisje in huis gehad, dat was erg leuk. Toen ze naar school gingen ben ik onder schooltijd gaan werken, dat doe ik nu nog. De kinderen hebben nergens last van, je verdient wat bij, en je blijft bij in de maatschappij. altijd thuis zitten zou ik echt niet willen. Maar ik heb dan ook een wereldbaas waar gewoon alles kan. Zelfs de schoolvakanties ben ik allemaal vrij.
Mijn kinderen hebben er nooit onder geleden. Ik denk wel dat ik geen gebruik zou maken van een creche, niet te verwarren met een peuterspeelzaal, maar die keuze heb ik nooit hoeven maken.
Ook mijn ouders zou ik niet willen opzadelen met mijn kinderen. Ze moeten gewoon opa en oma kunnen zijn, en geen opvoeders!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 14 apr 2003 08:34

Ik zou mn kinderen niet in een creche stoppen om zelf lekker hele dagen te gaan werken, ik denk dat het wel onze plicht is om onze kinderen zelf op te voeden, parttime werken als de man thuis is kan natuurlijk altijd, maar dat zou ik ook niet elke avond doen want dan zie je man bijna nooit!! 1 dag in de week werken, kindje bij oma kan natuurlijk ook!!

Gebruikersavatar
Het_doet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 jan 2003 13:55
Locatie: Flardingha
Contacteer:

Berichtdoor Het_doet » 14 apr 2003 08:45

Volgend jaar ga ik alweer stage lopen. Wat er ook gebeurd, ik wil deze school afmaken. Het liefst nog TU er achteraan.
Waarom? Omdat ik van God het talent heb gekregen om te leren en ik dat niet weg wil gooien. Als ik kinderen krijg, dan wil ik er wel voor ze zijn. Maar gelukkig is daar nu helemaal nog geen sprake van. Met dat gelukkig bedoel ik: ik ben er nog veel te jong voor en heb nog veel meer dingen te doen, voordat ik daaraan begin.
Daarnaast zou ik nooit hele weken thuis willen zitten. Ik heb niet voor niets een dure opleiding gedaan en m'n hersens zo getraind om er na een paar jaar niets meer mee te doen. En wat salaris betreft. Dat zit wel goed, geloooof me!

connie
Mineur
Mineur
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 dec 2002 14:10
Locatie: monster
Contacteer:

Berichtdoor connie » 14 apr 2003 09:52

ik ben een moeder van vier kinderen
ik ben gewoon zeven dagen thuis om voor me kids te zorgen
drie gaan er al naar school ende jongste gaat nar de grote vacantie naar school
dan hoop ik wel een paar ochendtentjes te kunnen werken
dan heb ik meer tijd voor me zelf dan nu

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Thuiswerken

Berichtdoor TheEdge » 14 apr 2003 15:35

Thuiswerken... dat lijkt me wel wat.

M'n vriend - oh nee... verloofde tegenwoordig *hihi* - is onlangs bij een studiegenoot van 'm geweest. Die kerel heeft een eigen softwarebedrijfje aan huis, met drie werknemers. De kinderen (jongste is 3 jaar geloof ik) huppelen gewoon door het hele huis en dus ook door het bedrijf heen. En pappa is er -bijna- altijd als ze 'm nodig hebben.

Kijk, DAT lijkt me nou een ideale situatie voor mijn f.t. echtgenoot.
Kan IK later tenminste lekker buiten de deur werken....
*hihi*
Laatst gewijzigd door TheEdge op 14 apr 2003 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 14 apr 2003 15:56

volgens mij moet iedereen hier zelf en met man of vrouw uitkomen, want het verschilt namelijk heel erg hoe je bent.
ik word echt depri als ik een paar dagen thuis ben en moet er niet aan denken om straks na ongeveer 20 jaar leren huismoeder te worden, terwijl anderen daar veel plezier in hebben! (ik word wel een beetje pissig als ik zie dat ze een lotgenoten groep van thuis-blijf moeders oprichten, want dan ben je er zlef oook niet echt blij mee, geloof ik)
het ligt ook aan je eigen opvoeding, mijn moeder heeft altijd voor haar plezier een baantje gehad en ik kan niet heugen dat ik eronder geleden heb.......

tweetie

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 07 nov 2003 23:17

gezien de huidige banenmarkt draaien we het misschien om... dan wordt mijn 'man' huisman en ga ik volledig aan het werk :wink: :P

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 08 nov 2003 12:10

Kinderen blijven op de eerste plaats, ik denk dat we het daar wel over eens zijn. En hoe je daar invulling aan gaat geven, daar denkt iedereen verschillend over en ik denk dat iedereen daar zijn eigen verantwoordelijkheid in heeft.

Ik kan me wel een beetje voorstellen dat er een groep voor thuisblijfmoeders opgericht wordt, want daar bestaan natuurlijk heel wat meningen over en echt niet altijd in positieve zin.
Ik denk dat ik ook wel een paar uur in de week zou willen blijven werken, gewoon omdat ik het werk leuk vind en omdat ik dan in de praktijk kan blijven brengen wat ik allemaal geleerd heb.

En aan de andere kant: mijn moeder bijvoorbeeld is weer een paar dagen gaan werken, omdat er in het onderwijs zoveel mensen te weinig waren. Dan vind ik het echt niet erg hoor, wij lijden er niet onder. Maar als je hoort wat een commentaar ze daarop heeft gekregen: dat niet zij, maar slechts een zus of broer thuis is als de jongsten uit school komen...
En dan vind ik dat je je daar ook niet mee moet bemoeien, iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 nov 2003 13:12

trijntjejohanna schreef:gezien de huidige banenmarkt draaien we het misschien om... dan wordt mijn 'man' huisman en ga ik volledig aan het werk :wink: :P

Tja, ik zou er ook niet raar van opkijken als dat bij ons gebeurt... De IT-sector ligt op z'n gat, maar de combi wiskunde en biologie is vrij uniek en wel hard nodig (althans, dat hoor ik van zowel wiskundigen als biologen).


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten