"Pak slaag" in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 apr 2003 11:35

Weet je... Ik wil niet weer gaan stoken, maar ik heb wel eens het idee dat er onbewust gedacht wordt dat de ellende(kennis) zaligmakend is.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 11 apr 2003 15:00

Kaw schreef:Weet je... Ik wil niet weer gaan stoken, maar ik heb wel eens het idee dat er onbewust gedacht wordt dat de ellende(kennis) zaligmakend is.

Ellendekennis is niet zaligmakend, maar het is wel nodig!!! God roept ons er zelf toe op.

Ezechiel 36:
31 Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.
32 Ik doe het niet om uwentwil, spreekt de Heere HEERE, het zij u bekend! Schaamt u en wordt schaamrood van uw wegen, gij huis Israëls!
33 Alzo zegt de Heere HEERE: Ten dage, als Ik u reinigen zal van al uw ongerechtigheden, dan zal Ik de steden doen bewonen, en de eenzame plaatsen zullen bebouwd worden.

Verder kan volgens mij de discussie over of er in de GerGem nu wel of niet genoeg aandacht besteed wordt aan het verlossingswerk van Christus beter gestopt worden. Het wordt nu een welles - nietes verhaal. Bovendien wordt hier - misschien onbedoeld - een kerkverband waarin toch zeker wel door God gewerkt wordt, een stukje van Zijn wijngaard dus, gewoon vertrapt. Dat kan toch de bedoeling niet zijn????

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 11 apr 2003 15:02

Verder kan volgens mij de discussie over of er in de GerGem nu wel of niet genoeg aandacht besteed wordt aan het verlossingswerk van Christus beter gestopt worden. Het wordt nu een welles - nietes verhaal. Bovendien wordt hier - misschien onbedoeld - een kerkverband waarin toch zeker wel door God gewerkt wordt, een stukje van Zijn wijngaard dus, gewoon vertrapt. Dat kan toch de bedoeling niet zijn????

Fijn, dank u!!

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 11 apr 2003 21:15

Ja idd Keimpe!
Zulke preken zouden er meer moeten zijn!

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Even onder de aandacht........!

Berichtdoor Toriso » 12 apr 2003 22:15

God en gemeente, dat zijn toch behoorlijk verschillende zaken!

God beslist ----> Zo'n gemeente..... Dat vat ik niet.

De uitverkiezing erg? Erg dat God beslist? Hij oordeelt, dat is toch bekend. En wie kan er beter oordelen dan een rechtvaardig God.
Niet het aanzien, maar het wezen!

joris

Berichtdoor joris » 13 apr 2003 12:51

Vandaag kreeg ik een heerlijke knuffel in de kerk!!!!!! Het was namelijk avondmaal en het is zo ongeloof lijk geweldig om te bedenken dat JEzus zijn leven gegeven heeft voor mij zonden!!!!
Het laatste pascha of het eerste avondmaal zegt Jezus: dit is mijn lichaam!!!!!!! Het eerste pascha wat gevierd werd zonder dat er een lam geslacht hoefde te worden! gaaf! Jezus zegt: dit is mijn lichaam wat voor u gebroken wordt!!! Elke dag weer mogen we dat gedenken, ieder brood wat je in stukken breekt! En de wijn is het bloed: dit is mijn bloed wat voor jou vergoten is!!! wow, wat een liefde!!!!
Heer, ik wil bij U horen! Dank u dat mij hebt vrijgekocht met uw offer en dat we dat offer nooit meerh oeven te brengen.
Kom aan mjn tafel en drink de wijn vast als voorproefje van het grote feest!
Geen pak slaag deze keer, een knuffel van de HEer!

poemojn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 20 apr 2003 22:11

Hoi Kav (e.a.),

Zelf ben ik Gereformeerd Vrijgemaakt, mijn vriend komt uit de Gererformeerde Gemeenten (en volgt nu belijdeniscatechisatie in de GKV).
Voor ons is de GerGem nooit echt een optie geweest, ook omdat hij zich daar sowieso al niet 'op z'n plek' voelde doordat hij het niet eens was met de leer.
Ik weet niet of je graag leest, maar je zou eens de Dogmatiek van Kersten (stichter vd GerGem) kunnen inkijken met je vriendin, daar staat alles in waarop de leer van der GerGem gegrond is. Verder zou je bijv. het 'Appel-Bezwaarschrift aan de Generale Synodes der Gereformeerde Gemeenten' eens kunnen lezen (je kunt deze boeken lenen bij http://www.tukampen.nl/; je kunt gratis lid worden van hun bibliotheek). Dit boek gaat over een ds. die ooit geschorst is (1950) omdat hij een te wijd genade-aanbod predikte in de ogen van de synode destijds, en is een oproep die schorsing te herroepen - met allerlei argumenten wat niet klopt aan de leer in de GerGem (ofwel: waarom die ds wel goed predikte).

Het grootste verschil tussen GerGem en Vrijg. Kerk (officieel dan, ik zie in Groningen weinig verschil) is dat in de GerGem het verbond beheerst wordt door de verkiezing, terwijl dit in de Vrijgemaakte kerk meer los van elkaar staat.
Dit houdt in dat in de GerGem, wanneer een baby gedoopt wordt, het niet zeker is of deze baby wel 'wezenlijk' binnen het verbond valt; je weet immers niet of hij wel is uitverkoren. Daarom wordt gezegd dat de baby uitwendig wel in het verbond is, maar stel dat-ie niet uitverkoren is, dan kunnen logischerwijs Gods beloften niet voor hem gelden, en is hij dus niet opgenomen geweest in het wezen van het verbond. Een gebruikte gelijkenis is dan ook bijv. dat de baby te vondeling gelegd wordt bij het erf van de boerderij waarin Gods kinderen wonen - wel dicht bij het heil en het volk, maar geen deel ervan uitmakend.
Binnen de GerVrijg Kerk wordt geleerd dat alle kinderen binnen het verbond zitten, dat Gods beloften voor iedereen gelden, maar dat daarbij ook Gods eis naar je komt - en dat er een verbondswraak is wanneer je je afkeert van God.

Zelf heb ik me niet zozeer afgevraagd 'Voel ik me thuis in deze kerk', maar: 'kan ik en wil ik in deze kerk mijn evt. kinderen opvoeden'.
Als je wilt mag je me wel mailen op poemojn@wanadoo.nl .

Kennen je vriendin en jij trouwens ook het forum op http://forum.gkv.nl al?
Poemojn for President!

joris

Berichtdoor joris » 22 apr 2003 16:04

Kaw schreef:
joris schreef:Kaw zei
Ik geniet elke keer weer van punt 1-3 waar ons onze ellende en schuld voor ogen gestelt worden en dat we er niet mee verder kunnen leven, dat we moeten zien op Christus offer, maar waarom zegt de dominee dan amen? Dan komt er nog een gedeelte toch? Wat zou ik dan graag getuigen van Gods liefde voor zondaars! Dat ik de mensen in die kerk mocht wijzen op Gods liefde voor hun! Dat ze uit pure verbazing op hun knieen zouden vallen om God hiervoor te danken en om vergeving van hun zonden te vragen

diit vind ik erg herkenbaar van de diensten die ik heb meegemaakt in de geref bond en in de vrijgemaakte kerk. Ze duwen je tot bovenop de berg maar laten je daarna vallen als een baksteen. Want ik blijf altijd zitten met de vraag: en nu? hoe ga ik nu weer verderleven als wedergeboren christen?

Nou? Het probleem van de preken van de ger. vrijg. kerk. is dat ze pas na punt 3 beginnen. Altans in Emmeloord. Als jij eens langs wilt komen. Je bent welkom.

herkent verder niemand dat?Gelukkig maar.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 apr 2003 16:44

joris schreef:
Kaw schreef:
joris schreef:Kaw zei
Ik geniet elke keer weer van punt 1-3 waar ons onze ellende en schuld voor ogen gestelt worden en dat we er niet mee verder kunnen leven, dat we moeten zien op Christus offer, maar waarom zegt de dominee dan amen? Dan komt er nog een gedeelte toch? Wat zou ik dan graag getuigen van Gods liefde voor zondaars! Dat ik de mensen in die kerk mocht wijzen op Gods liefde voor hun! Dat ze uit pure verbazing op hun knieen zouden vallen om God hiervoor te danken en om vergeving van hun zonden te vragen

diit vind ik erg herkenbaar van de diensten die ik heb meegemaakt in de geref bond en in de vrijgemaakte kerk. Ze duwen je tot bovenop de berg maar laten je daarna vallen als een baksteen. Want ik blijf altijd zitten met de vraag: en nu? hoe ga ik nu weer verderleven als wedergeboren christen?

Nou? Het probleem van de preken van de ger. vrijg. kerk. is dat ze pas na punt 3 beginnen. Altans in Emmeloord. Als jij eens langs wilt komen. Je bent welkom.

herkent verder niemand dat?Gelukkig maar.

Ik bedoelde het toen anders. Ik bedoelde dat de ger. vrijg. kerk en vanuit ging dat je punt 1, 2 en 3 (ellende, verlossing en dankbaarheid) wel kent en dat de preek meer een tekstuitleg aan het worden is.

joris

Berichtdoor joris » 24 apr 2003 10:21

en dat is niet goed?

Terug naar “Archief”