Rome en 'rechtste refokerken'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 20:31

Mapleleaf schreef:
jas schreef:Ik wel, ik mocht vroeger graag een stampvoetende mallan zien of een zich tegen de achterwand te pletter slaande wink, om dan vervolgens geheel weg te duiken onder de preekstoel en met een opgestoken vinger langzaam omhoog te komen. Dat vingertje zag je dan langzaam statig boven de plechtige statenbijbel uitkomen. Vervolgens deed wink nog wat ademhalingsoefeningen, perste zijn middenrif een paar keer krachtig samen waardoor hij elke zin met een woeste hik eindigde.
Ik vond het theater van de bovenste plank.
Maar dit gedoe heeft natuurlijk niets met verkondiging te maken, dat is gewoon een optreden voor een argeloos publiek. Tja, cabaret is te werelds, daar gaan we niet naar toe.

Wat ontzettend grof en onchristelijk van jouw om zo over 2 kinderen Gods te spreken. Je raakt Zijn oogappel aan. Nu ben je zelf bezig met waar je hen van beschuldigt.

Hoe kom je erbij dat dit grof en onchristelijk is? Het is gewoon de waarheid. Ik heb het er niet over of ze wel of geen kinderen van God zijn, maar dat ze gek doen op de preekstoel. En ik heb het vooral over wink. Die man had sowieso nooit een preekstoel moeten beklimmen.
En ik beschuldig niemand, ik constateer gewoon wat feiten.
Trouwens, waarom mag van de paus wel alles gezegd worden? Jullie hebben blijkbaar je eigen pausen die onaantastbaar moeten blijven.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2005 20:49

jas schreef:
Optimatus schreef:Het blijft in elk geval wel hangen. Jas, herinner je ook nog waar de zich oprichtende vinger het over had?

Ja hoor. Het ging zoals de hele preek, nergens over.

Tja, dan kan. Spaans of Mgr. Vercammen... Die kunnen wat.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2005 21:23

jas schreef:Ik wel, ik mocht vroeger graag een stampvoetende mallan zien of een zich tegen de achterwand te pletter slaande wink, om dan vervolgens geheel weg te duiken onder de preekstoel en met een opgestoken vinger langzaam omhoog te komen. Dat vingertje zag je dan langzaam statig boven de plechtige statenbijbel uitkomen. Vervolgens deed wink nog wat ademhalingsoefeningen, perste zijn middenrif een paar keer krachtig samen waardoor hij elke zin met een woeste hik eindigde.

Hm, ik moet toegeven dat jouw verhaal ook niet geheel van prozaische elementen verschoond is gebleven.. :D Iig heb ik er wel luidkeels om moeten lachen. :mrgreen:

Maar idd, bij sommige dominee's is het echt zo'n fijn theater ja. Zo hoorde ik een keer een bandje van een gergem dominee (ik geloof ene Venema), die ook z'n roeping als operazanger misgelopen was. Fantastisch wat die man met z'n stem kon! Van woeste bulderingen tot klaaglijk gefluister, en dan was dat nog zonder het beeld. :)

Overigens ging het verder nergens over (bijzonder originele edoch niet al te geloofwaardige exegese), maar het is wel een genot om te horen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 21:44

Aragorn schreef:

Hm, ik moet toegeven dat jouw verhaal ook niet geheel van prozaische elementen verschoond is gebleven.. :D Iig heb ik er wel luidkeels om moeten lachen. :mrgreen:

Maar idd, bij sommige dominee's is het echt zo'n fijn theater ja. Zo hoorde ik een keer een bandje van een gergem dominee (ik geloof ene Venema), die ook z'n roeping als operazanger misgelopen was. Fantastisch wat die man met z'n stem kon! Van woeste bulderingen tot klaaglijk gefluister, en dan was dat nog zonder het beeld. :)

Overigens ging het verder nergens over (bijzonder originele edoch niet al te geloofwaardige exegese), maar het is wel een genot om te horen!

Sommigen vinden het zeer choquerend dat er zo over die predikanten geschreven wordt. Ja, de dominee gaat boven God hoor. 't Is net Rome.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 13 apr 2005 22:26

jas schreef:Sommigen vinden het zeer choquerend dat er zo over die predikanten geschreven wordt. Ja, de dominee gaat boven God hoor. 't Is net Rome.

Als 't goed is, is onze intentie ook niet om predikanten belachelijk te maken.

Maar dat er veel theater is, met een lege of dubieuze inhoud, is buiten kijf!
~~Soli Deo Gloria~~

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2005 22:28

Misschien hoort het in een ander topic thuis, maar is een klein beetje "theater" niet juist functioneel? Ik bedoel, als je iets op een aantrekkelijke manier brengt, blijven mensen meer geïnteresseerd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 22:45

Optimatus schreef:Misschien hoort het in een ander topic thuis, maar is een klein beetje "theater" niet juist functioneel? Ik bedoel, als je iets op een aantrekkelijke manier brengt, blijven mensen meer geïnteresseerd.

Er zit verschil tussen voordracht en theater. En een boeiende spreker heeft dat theatrale absoluut niet nodig.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2005 22:48

Juist, dat ben ik volkomen met je eens. De vraag is alleen hoe een spreker dan ook daadwerkelijk boeiend kan zijn.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 22:50

Optimatus schreef:Juist, dat ben ik volkomen met je eens. De vraag is alleen hoe een spreker dan ook daadwerkelijk boeiend kan zijn.

Als zijn achternaam Houdini is. Zeer boeiend.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2005 22:53

hehehe...

En nu serieus?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 13 apr 2005 23:25

jas schreef:
Optimatus schreef:Het blijft in elk geval wel hangen. Jas, herinner je ook nog waar de zich oprichtende vinger het over had?

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat Wink naar het zich laat aanzien willekeurig een tekst uit kiest en dan z'n preek vult met uitspraken 'Er moet een wonder gebeuren! Er moet een wonder gebeuren! Er moet een wonder gebeuren!' enz.

Ik heb zelf ook wel eens zo'n predikant meegemaakt, maar ik heb altijd het idee dat ze er zelf niks van menen. Als je wilt dat mensen je serieus nemen, zet je toch niet bijv. een enorme keelstem op die buiten het kerkgebouw te horen is? Ik zou zo de verantwoordelijkheid voor de mij toevertrouwde zielen niet kunne dragen t.o.v. van God.

Een lesje (klassieke) retorica kan al veel doen om de voordracht te verbeteren. Al zal de ene predikant altijd wat creatiever zijn dan de andere. Ik denk dat ze in de zeer rechtse kerken niet echt geleerd wordt om een preek met een kop en een staart te schrijven.
Er zou i.i.g. al heel wat gewonnen zijn wanneer predikanten normaal zouden gaan spreken en als ze normaal Nederlands zouden gebruiken. Maar ja, dat durven ze niet want dan weten ze niet meer wat ze moeten zeggen...

Kenmerkend vond ik wat ik in het RD las van een dominee aan wie werd gevraagd of het nodig was de SV aan te passen t.a.v. de jeugd. Hij vroeg zich verwonderd af: 'zou ik dan ook anders moeten gaan preken?' Ja, uiteraard!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 23:37

fraternoster schreef:
jas schreef:

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat Wink naar het zich laat aanzien willekeurig een tekst uit kiest en dan z'n preek vult met uitspraken 'Er moet een wonder gebeuren! Er moet een wonder gebeuren! Er moet een wonder gebeuren!' enz.

De dominee het ut moa weer mooi gezeit. :mrgreen:
fraternoster schreef:Een lesje (klassieke) retorica kan al veel doen om de voordracht te verbeteren. Al zal de ene predikant altijd wat creatiever zijn dan de andere. Ik denk dat ze in de zeer rechtse kerken niet echt geleerd wordt om een preek met een kop en een staart te schrijven.
Er zou i.i.g. al heel wat gewonnen zijn wanneer predikanten normaal zouden gaan spreken en als ze normaal Nederlands zouden gebruiken. Maar ja, dat durven ze niet want dan weten ze niet meer wat ze moeten zeggen...

Klopt. En dan lijkt het niet echt meer. Dat is toch vreselijk als je daar goed over nadenkt? Het gaat dus niet om de boodschap maar over de manier van praten.
Maar ja, geef er maar geen kritiek op, want dan ben je rijp voor de hel. Wel, ik denk dat er nog aardig wat van die dominees niet goed terecht komen. Zelfs Rome ziet de verantwoordelijk in die een herder heeft. Zo moest er voor de paus meer voorbede gevraagd worden, omdat hij meer verantwoording had af te leggen dan de gewone gelovige. Ik heb het met die voorbede niet eens, maar wel met de achterliggende gedachte. Zouden die dominees zich daar nou echt van bewust zijn? Zeggen en ondervinden is twee hè.

Green

Berichtdoor Green » 14 apr 2005 10:58

In het eerste gedeelte over de roomse kerk kan ik me wel vinden, maar wat je verderop beweert dat er geen zekerheid zou kunnen zijn of slechts voor een klein select groepje....
Sorry hoor maar daar herken ik de GG niet in hoor.
Ik hoor niets anders dan dat het bloed van Christus alleen reinigt.
Een opmerking die ik vanmorgen nog las van een GG predikant is misschien eens goed om over na te denken. (andere topic misschien?)
Er is veel gevoel zonder geloof, maar geloof zonder gevoel bestaat niet.

Het theater wat Jas ons tekend vind ik diep teurig. En heeft niets met de prediking te maken. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die daar van smullen. Arme mens!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 23:39

Dit stukje las ik in de voorrede van ds. J. Koelman van het boek "de wekker der leraren" uit 1741
Hij schrijft over de onrechtzinnige predikanten het volgende:

"Als nu de predikatie gepreekt is, zo berusten de meeste predikanten bij dat gedane werk; weinig bekommerd zijnde over de vrucht van de predikatie tot zielsverandering. Als zij van de preekstoel komen, zo merkt men, dat de ernst en ijver omtrent dat gepreekte Woord zo t' enenmaal weg is, alsof zij maar gepreekt hadden, om gedaan te hebben, (gelijk een Comediant de persoon van een wijs man of orateur voor een uur aanneemt, en met schijn-ernst spreekt over een zaak, doch daarna verandert hij geheel zijn gelaat, en taal en alles).

try

Re: Rome en 'rechtste refokerken'

Berichtdoor try » 19 apr 2005 14:48

Jansen schreef:L.S.

In de afgelopen week hebben we niets hoeven missen alle Roomse pracht en praal. De St-Pieter, de kardinalen, de wachten, de massa's mensen van over de hele wereld, allemaal erg indrukwekkend. Maar als we al het Roomse spektakel wegdenken, wat blijft er dan over? Wat is de werkelijke inhoud van de Roomse kerk? Wel, ik moet (met schaamrood op de kaken) bekennen dat ik een stukje van de begrafenisplechtigheid heb bekeken. En ondanks de indrukwekkendheid van de massale Roomse volkshisterie heb ik het maar gauw afgezet, wat een leegte! Het evangelie werd niet gebracht, nee het 'mysterie van pasen', de Heere werd niet aangeroepen, maar alle Roomse heiligen, er werd geen schriftuurlijke preek gehouden, maar een 'in memoriam' over JPII. Hoe zeer werden Jezus en Zijn enig zaligmakend heilswerk buiten beschouwing gelaten! Wat een blamage voor de gehele christenheid! Een ballon van riten en afgoderijen, maar de inhoud was enkel lucht!

Het deed mij pijn hoe zeer Jezus' heilswerk ontkracht werd, hoezeer mensen werden afgehouden van de genade van de Heere, door afleiding met allerlei rituelen. De kracht van Jezus' bloed werd volkomen 'ontkracht'.

En toch, hierin zag ik een grote overeenkomst met de ultra-orthodoxe kerken in ons land (GGiN, OGGiN, OGG, GG (??), en de 'Gekrookte rieters'). De kerken die qua vorm en inhoud de grootste afstand tot Rome hebben en die dikwijls de grootste papenhaters zijn, hebben een grote overeenkomst met de RK-kerk!!!
Namelijk hun ontkrachting van de kracht van Jezus' bloed en van Zijn genade. Deze 'rechtste refokerken', waar geleerd wordt dat er geen zekerheid des geloofs is (of slecht voor zeer enkelen) verdraaien en misbruiken Jezus' heilswerk. Hierdoor vinden vele zielen die de Heere vrezen toch hun Heere niet! Hierdoor geloven vele mensen, waarvan de Heere zo graag zou zien dat ze tot Hem naderen (Komt herwaarts tot Mij) , dat ze niet tot Hem kunnen naderen en dat ze pas op de jongste dag zullen weten of de genade ook hen ten deel is gevallen. Wat verschrikkelijk, dat in dergelijke kerken de genade van de Heer zo versmalt wordt, wat erg dat zovelen de Heere niet kennen omdat hen geleerd wordt dat ze Hem niet kunnen kennen!

Rome en 'rechtste refokerken', de vorm en inhoud zijn zo verschillend als verschillend maar verschillend kan zijn, en toch, de uitwerking is hetzelfde! Namelijk vele, vele zielen die de Heere Christus niet kennen als Zaligmaker en die zo eeuwig verloren zullen gaan!

Laten we bidden dat zowel Rome als de 'rechtste refokerken' vernieuwd, ge-reformeerd, mogen worden door de kracht van Gods Geest en de bevrijdende Waarheid van het Woord!

J. te N. veegt in bovenstaand stukje dan wel 1 miljard christenen van tafel (en daarna nog enkele tien-duizenden van de 'rechtse refo-kerken'), maar ik zou toch dringend willen vragen om in de beoordeling een aantal dingen mee te nemen:

1. De RKK heeft inderdaad een overdaad aan rituelen ontwikkeld gedurende 20 eeuwen institutie. Maar dat is denk ik onvermijdelijk. We zien dat de jongere zusjes van de protestantse kerken ook een eigen liturgie hebben ontwikkeld en daar ook ferm aan vasthouden. Daarin zijn ook irrationele elementen aanwezig, die echt traditie geworden zijn en voor de vorm (kleding, orgel, spraak, gewoonten) aanwezig blijven

2. Inderdaad, er zijn grote leerverschillen tussen protestanten en RKK. Maar ...uh... hoe zit het dan met de eenheid van de kerken die de waarheid van de Reformatie hebben ontdekt? Een huilbui over de verdeeldheid van het protestantisme lucht natuurlijk geweldig op, maar daarmee worden nog geen concrete stappen naar elkaar gezet. De verdeeldheid van de kerken neemt eerder toe.

3. Als derde reddende stroming zou men dan de evangelische kerken kunnen zien. Maar hoe enthousiast men ook is p de vierkante millimeter, enig overkoepelend geluid wordt er maar niet gehoord. Duizenden voorgangertjes in duizenden zaaltjes. Duizenden kleine gemeentes met duizenden conflictjes en scheuringen (onder het mom van gemeente-stichting).En ook nog eens een grote populatie zwervende en surfende leden, die het weer eens een dorp verderop proberen. Heel bijbels allemaal. Heel indrukwekkend en invloedrijk (Imaar niet heus)

4. Ik ben geen RKK, maar ik kan er niet omheen: de RKK betekent wat in de wereld, ze weet zich internationaal compromisloos te presenteren voor de wereldpers, heeft een onafhankelijk ethisch geluid en laat zich al 2000 jaar niet uit elkaar spelen door interen en uitwendige krachten.

5. Wie zij ook al weer, dat het protestantisme gedoemd was te verwijnen. Mc Grath toch? En dat al na 400 jaar !!!

6 Laten we niet te hoog van de toren blazen. De RKK is gewoon een hele oude, eerbiedwaardige kerk met tal van mooie dingen, tal van vreemde insluipingen, maar zeker niet irrelevant. Enfin, dat merken we de komende 20 jaar nog wel, schat ik.

try

Terug naar “Archief”