bidden voor de gg

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 feb 2005 00:38

hijwel schreef:
lindita schreef:Volgens mij spreek je jezelf een beetje tegen... :wink:
Je bedoelt waarschijnlijk: het heeft geen zin om voor de eenheid van de GG te bidden.
Nog afgezien van het feit dat ik dit een fatalistische stelling vind: het heeft geen zin, dus bid ik maar niet, vraag ik me af waar je dit op baseert.
Geloof jij dat de eenheid van alle kerken in Nederland berijkt zou kunnen worden als de GG scheurt???
Wat betreft je laatste uitspraak: moet dat? En van wie moet dat?
We hadden als christenen de eenheid die er immers was moeten bewaren, maar ja, dat is achteraf makkelijk praten en wijzen.

haha ja het klinkt mischien tegenstrijdig.. (ben soms niet helemaal wakker ;)) maar ik bedoel te zeggen:
Ik geloof niet dat de eenheid in Jezus Christus berijkt kan worden binnen een kerkverband. Ik bid eigenlijk nooit voor een kerk verband. Meestal bid ik voor eenheid dwars door de kerkverbanden heen.

Ik weet niet wat er in kerkelijk nederland nog moet gebeuren voordat we echt samen voor Gods doel gaan leven... eigenwijze kerkmensen dat we zijn. We leven allemaal in hokjes, en bidden voor ons eigen hokje. Ik bid wel voor "mijn" hokje (ger gem) maar dan alleen dat het hok afgebroken mag worden om eenheid te vinden met andere afgebroken hokken. waar kerkmuren vallen wordt Jezus het fundament i.p.v dogmas/regels.

daarom zou je mij nooit horen bidden voor de tot standhouding van een hokje. wel voor de mensen in het hokje.

Maar zouden er daarom niet zoveel hokjes zijn? Omdat er te weinig voor de eenheid van de kerk gebeden wordt?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 feb 2005 00:48

Marnix schreef:Je kan ook voor beiden bidden ;)

zou kunnen.. maar als ik voor een hokje (kerkverband) zou bidden zou dat in tegenspraak zijn met het bidden voor de eenheid van de christenen in nederland.

ik bid niet voor de bewaring van "hokjes".. maar ik bid voor de mensen uit verschillende hokjes.

Heer, maar ons 1. vernietig de door mensen opzette kerkmuren. Verbrand de door mensen verzonnen dogmas. Heer maak ons 1 in Jezus Christus! Breng mensen uit verschillende hokjes bij elkaar. Heer, laat de voorgangers de eenheid van uw kerk ervaren. Heer mag er vanuit "hok a" meegebeden worden met de broers en zussen uit "hok z". Laat het gebed en de eenheid de muren van de hoken omver gooien! Jezus breng uw kinderen samen om samen van onze God te getuigen, zodat de wereld ziet wie u bent!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 feb 2005 00:54

jas schreef:Maar zouden er daarom niet zoveel hokjes zijn? Omdat er te weinig voor de eenheid van de kerk gebeden wordt?

ja daar ligt denk ik ook een oorzaak in. Maar ook dat de christenen in nederland niks willen doen voor de eenheid van de kerk!
Jezus moet ons fundament zijn waarop wij als christenen moeten bouwen, niet ons kerkverband.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

18293

Berichtdoor 18293 » 09 apr 2005 19:40

Inweze is er maar één algemeene christelijke kerk daarvoor moeten wij bidden, er zijn tig kerken en dan moeten we opeens voor dié kerk gaan bidden. Net alsof de gergem de enige ware kerk is. Dat is volstrekt onzin. want ook daar (en bij ons) zit er kaf onder het koren. Uiteraard is het niet verkeerd om er voor te bidden als we maar 2 dingen onthouden: dat wij niet de enige ware kerk zijn, En dat er inweze maar een kerk is. En daarom ben ik het roerend eens met het vorige bericht: Ik bid niet voor een vakje maar voor de mensen in het vakje!

Izak

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 apr 2005 19:55

Lekker hartelijk.. Als het gaat om de algemene christelijke kerk, daar hoef je niet voor te bidden, dat zijn de bekeerde mensen. Bid dan voor de Gergem, of welke willekeurige, dwalende kerk... zoals Evangelische gemeentes, Jehova's Getuigen, Mormonen, PKN etcetra
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

aahaa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor aahaa » 12 apr 2005 11:41

hee, deze site is niet opgezet omdat ze de gergem zo'n goeie kerk vinden, maar omdat de gergem lijkt te verstrikken in een dood geloof zoals de gemeente van laodicea.

ik ben zelf niet gergem, maar mijn kerkverband ligt me ook nauw aan het hart, meer nog dan anderen. NIet omdat het zo perfect is, echt niet. maar je wilt toch een opleving in je eigen kerkverband. dat wil ik trouwens voor heel nl. maar goed. ik hoorde trouwens iemand zeggen, zodra men gaat denken dat de leer zuiver is in het kerkverband, dan moet men echt gaan afvragen of het geen valse kerk is.

trouwens, het spreekt mensen ook eerder aan, als ze op deze manier mee worden geconfronteerd. het zijn tenslotte mensen uit het eigen kringetje die dit opgezet hebben.

Kvind het een goeie actie. laat er maar ook eentje gemaakt worden voor de gergem in ned, pkn, hhk, baptist, evangelisch, vrijgemaakt, binnen en buitenverband etc.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 12 apr 2005 19:07

hijwel schreef:
Marnix schreef:Je kan ook voor beiden bidden ;)

zou kunnen.. maar als ik voor een hokje (kerkverband) zou bidden zou dat in tegenspraak zijn met het bidden voor de eenheid van de christenen in nederland.

Wat is dat nou weer voor onzin :? *sorry* :wink:

Het is absoluut geen tegenspraak. Het betekend alleen dat je je meer verbonden voelt met een bepaald kerkverband. Bovendien weet je waarschijnlijk beter wat er speelt in je eigen kerkverband dan in andere..
Net zoals dat je meer aandacht in het gebed besteed aan je familie, vrienden ed.

Terug naar “Archief”