Respect voor God...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 apr 2005 21:47

Ik snap best dat er eerbied moet zijn voor de Heere. Wat ik niet goed vind is dat eerbied in de weg gaat staat van de vrijmoedigheid om naar de troon der genade te gaan.

Ik begrijp je reactie.....ben het ook helemaal met je eens. Daarnaast denk ik ook niet dat door eerbied te hebben je een obstakel zou hebben om te mogen bidden. Ik denk dat het goed is om met het besef tegen wie je bid -zo'n Heilig God-het ook niet vreemd is dat dat doorklinkt in je gebed....als het recht is tenmminste

Wie zichzelf niets waardig vindt, kan ook weinig beginnen met het je naaste liefhebben als jezelf.

Ik denk wel dat als je jezelf ziet in God's ogen en je eigen bestaan dat je je niets waardig acht. Tenminste zo zit dat bij mij. Als ik bid realiseer ik me wel dat ik- zo'n zondaar- zoveel lager sta als een Heilige Heere...vandaaruit komt dus ook mijn eerbied.(maar staat geen gebed in de weg)
(by the way, ik spreek voor mezelf)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: kinderachtig??

Berichtdoor jas » 06 apr 2005 23:03

Maja de Bij schreef:
jas schreef:De Heere Jezus geeft Zelf duidelijk aan hoe God eerbiedig moet worden aangesproken. Als er Iemand was die God als Papa kon en mocht aanspreken was Hij het wel. Toch deed Hij dat niet.
Hij zei; "Onze Vader". En om toch het verschil duidelijk te maken tussen ons en God, klinkt er ook afstand in het gebed des Heeren door als Hij deze woorden laat volgen door: "Die in de hemelen zijt".
Wij uit de aarde aards, maar God uit de hemel hemels.
Verschil moet er zijn. (Eerbiedig bedoeld hoor)

Ik snap best dat er eerbied moet zijn voor de Heere. Wat ik niet goed vind is dat eerbied in de weg gaat staat van de vrijmoedigheid om naar de troon der genade te gaan. Het nieuwe testament leert ons nergens om onszelf als wormen te beschouwen. Zeker niet als we geloven dat door de komst van de Heilige Geest het beeld van God in ons wordt hersteld.
Wie zichzelf niets waardig vindt, kan ook weinig beginnen met het je naaste liefhebben als jezelf.

"Ik ben een worm en geen man" profeteert David over de Heere Jezus in Ps. 22. Maar als er Iemand geweest is die wist wat naastenliefde was, was Hij het wel.
Bovendien zegt Hij; " leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart."
Overigens een zwak argument dat iets niet in het OT staat. Is het Oude in zijn geheel ongeldig verklaard dan?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2005 00:47

Jas, dat profeteert David over Jezus, inderdaad... maar lees het verband en zie de context dan wel even goed. Het gaat om lijden en het verwijst inderdaad ook naar Jezus lijden. Het gaat om hoe Hij wordt behandeld. Geldt deze tekst dan ook voor ons? Moeten wij ons als wormen zien? Integendeel.

3 Hij was veracht, en de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten, en verzocht in krankheid; en een iegelijk was als verbergende het aangezicht voor Hem; Hij was veracht, en wij hebben Hem niet geacht.
4 Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was.
5 Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.

Dankzij Hem zijn we geen wormen... niet onwaardig, geen slaven, verachten.. maar kinderen van de allerhoogste God.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 apr 2005 10:48

Marnix schreef:Jas, dat profeteert David over Jezus, inderdaad... maar lees het verband en zie de context dan wel even goed. Het gaat om lijden en het verwijst inderdaad ook naar Jezus lijden. Het gaat om hoe Hij wordt behandeld. Geldt deze tekst dan ook voor ons? Moeten wij ons als wormen zien? Integendeel.

3 Hij was veracht, en de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten, en verzocht in krankheid; en een iegelijk was als verbergende het aangezicht voor Hem; Hij was veracht, en wij hebben Hem niet geacht.
4 Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was.
5 Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.

Dankzij Hem zijn we geen wormen... niet onwaardig, geen slaven, verachten.. maar kinderen van de allerhoogste God.

Als we niet wedergeboren zijn, zijn we zelfs minder dan een worm. Doch afgezien daarvan, bekeerd of onbekeerd, slechts nederigheid past ons als we het over de Koning der Kerk hebben.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 apr 2005 21:23

Als we niet wedergeboren zijn, zijn we zelfs minder dan een worm. Doch afgezien daarvan, bekeerd of onbekeerd, slechts nederigheid past ons als we het over de Koning der Kerk hebben

Ik denk dat je als onbekeerde je niet voelt als een worm, dus waarom zou ik die titel aanmoeten nemen?
Tenminste dat roept dit soort benamingen bij me op....

In de kerk word je vaak voor zoveel dingen uitgescholden;
worm, addergebroedsel,wegwerpelijk vod,een wegwerpsel....
Sorry maar moet dit dan God's liefde uitbeelden?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 apr 2005 23:24

essieee schreef:
Als we niet wedergeboren zijn, zijn we zelfs minder dan een worm. Doch afgezien daarvan, bekeerd of onbekeerd, slechts nederigheid past ons als we het over de Koning der Kerk hebben

Ik denk dat je als onbekeerde je niet voelt als een worm, dus waarom zou ik die titel aanmoeten nemen?
Tenminste dat roept dit soort benamingen bij me op....

In de kerk word je vaak voor zoveel dingen uitgescholden;
worm, addergebroedsel,wegwerpelijk vod,een wegwerpsel....
Sorry maar moet dit dan God's liefde uitbeelden?

Dan moet je eerst de vraag beantwoorden: Tot wie strekt Gods liefde Zich uit?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2005 23:46

jas schreef:
Marnix schreef:Jas, dat profeteert David over Jezus, inderdaad... maar lees het verband en zie de context dan wel even goed. Het gaat om lijden en het verwijst inderdaad ook naar Jezus lijden. Het gaat om hoe Hij wordt behandeld. Geldt deze tekst dan ook voor ons? Moeten wij ons als wormen zien? Integendeel.

Als we niet wedergeboren zijn, zijn we zelfs minder dan een worm. Doch afgezien daarvan, bekeerd of onbekeerd, slechts nederigheid past ons als we het over de Koning der Kerk hebben.

Nee hoor, we zijn dan beklagenswaardige mensen. En wie praat hier over wedergeboorte? Ik geloof dat ik door Zijn dood en opstanding kind van God mag zijn, dus conclusie: Ik ben geen worm. Overigens sloeg deze tekst op een situatie van David, waarin hij profeteert over Christus, dus je rukt hem wel een beetje uit het verband. De bijbel zegt nergens dat je minder dan een worm bent als je niet wedergeboren bent... De bijbel heeft het, ook bij ongelovigen altijd wel gewoon over mensen.... Mensen die volgens de bijbel zijn aangesteld boven de dieren.

Nederigheid past ons inderdaad als kinderen van God. Maar niet nederigheid in de zin van "door het stof kruipen etc". Maar onderdanigheid zoals een kind doet wat zijn Vader zegt, eerbied zoals een kind zijn Vader eerbiedigt. Kijk maar naar het paradijs. God wandelde met Adam door de tuin, God sprak met Adam. Jezus trok gewoon rond met zijn discipelen, praatte met hen, deelde vanalles met hen etc. De hele bijbel maakt duidelijk dat God wil dat we Hem aanbidden en respect en eerbied voor Hem hebben, maar ook dat Hij onze Vader wil zijn en wij zo bij Hem mogen komen. Hij houdt van je en iemand die van je houdt zal je niet dwingen jezelf weg te cijferen....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 apr 2005 23:54

Marnix schreef: De bijbel zegt nergens dat je minder dan een worm bent als je niet wedergeboren bent... De bijbel heeft het, ook bij ongelovigen altijd wel gewoon over mensen.... Mensen die volgens de bijbel zijn aangesteld boven de dieren.

O ja? Jes. 41:14;" Vrees niet, gij wormpje Jakobs, gij volkje Israëls! Ik help u, spreekt de HEERE, en uw Verlosser is de Heilige Israëls!"
Gods kinderen mogen zich anders graag een wormpje weten voor hun Verlosser.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 apr 2005 12:01

Ik denk dat daar niet mee bedoeld wordt dat het een wormpje is, maar dat het door de vijanden veracht wordt als een worm.
Dat is wat anders dan dat je het ook bent.
In Het Leven staat : Ook al kijkt iedereen op u neer, wees niet bang Israël, want Ik zal u helpen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 apr 2005 12:12

Als het gaat om respect voor de Heere, dan moet ik vaak denken aan een term uit het Oude Testament : de vreze des Heeren. Persoonlijk denk ik dat dat ongeveer betekent : liefdevol ontzag.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 12:55

joepie schreef:Ik denk dat daar niet mee bedoeld wordt dat het een wormpje is, maar dat het door de vijanden veracht wordt als een worm.
Dat is wat anders dan dat je het ook bent.
In Het Leven staat : Ook al kijkt iedereen op u neer, wees niet bang Israël, want Ik zal u helpen.

Nee want het is de Heere Zelf Die Zijn volk op deze manier aanspreekt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2005 13:26

jas schreef:
Marnix schreef: De bijbel zegt nergens dat je minder dan een worm bent als je niet wedergeboren bent... De bijbel heeft het, ook bij ongelovigen altijd wel gewoon over mensen.... Mensen die volgens de bijbel zijn aangesteld boven de dieren.

O ja? Jes. 41:14;" Vrees niet, gij wormpje Jakobs, gij volkje Israëls! Ik help u, spreekt de HEERE, en uw Verlosser is de Heilige Israëls!"

Dat is beeldspraak dat wijst op hoe klein en onbeduidend het volk was, een klein volkje tenmidden van wereldmachten. Dit wordt duidelijk doordat het wormpje Jakobs wordt gevolgd door "volkje Israels" en uit het feit dat het een beeld is dat voor het volk wordt gebruikt, niet individueel. God zegt niet: vrees niet, bak met wormen, volke Israels... En bovendien, verwijst God juist in Jesaja heel sterk naar de komst van de Messias dankzij wie wij zijn geliefde kinderen mogen zijn. Zie jij God maar als een Vader die Zijn kinderen als wormen beschouwt. De bijbel leert mij dat God Zijn volk als kinderen beschouwt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 13:54

Marnix schreef:
jas schreef:

Dat is beeldspraak dat wijst op hoe klein en onbeduidend het volk was, een klein volkje tenmidden van wereldmachten. Dit wordt duidelijk doordat het wormpje Jakobs wordt gevolgd door "volkje Israels" en uit het feit dat het een beeld is dat voor het volk wordt gebruikt, niet individueel. God zegt niet: vrees niet, bak met wormen, volke Israels... En bovendien, verwijst God juist in Jesaja heel sterk naar de komst van de Messias dankzij wie wij zijn geliefde kinderen mogen zijn. Zie jij God maar als een Vader die Zijn kinderen als wormen beschouwt. De bijbel leert mij dat God Zijn volk als kinderen beschouwt.

Ik haal slechts aan wat de Bijbel zegt hoor. Jij beweerde dat het in de Bijbel nergens voorkwam. Dat wou ik even weerleggen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2005 14:03

Klopt :) En ik wilde weer aangeven dat het om beeldspraak gaat en die bijbeltekst niet zegt dat we onszelf als wormen moeten zien :)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 08 apr 2005 14:27

Marnix schreef:Klopt :) En ik wilde weer aangeven dat het om beeldspraak gaat en die bijbeltekst niet zegt dat we onszelf als wormen moeten zien :)

[quote="Jas"]O ja? Jes. 41:14;" Vrees niet, gij wormpje Jakobs, gij volkje Israëls! Ik help u, spreekt de HEERE, en uw Verlosser is de Heilige Israëls!"
[quote]

Moeten zien of mogen weten?
De bijbelverklaring van M. Henry geeft de lijn aan zoals Jas die steld.

Terug naar “Archief”