Optimatus schreef:Pieter, het is één van de grote oorzaken van het Schisma van 1054 geweest en gezien mijn interesse in theologie EN kerkgeschiedenis - en een knagende roeping tot kerkwissel en het ambt - interesseert het mij wel.
Joh. 14:16 En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid;
Joh. 14:26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.
Joh. 15:26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.
Dat betekent dus dat het
Filioque dus een onterechte toevoeging is aan de geloofsbelijdenis van Nicæa-Constantinopel, als het Woord zo duidelijk zegt dat de Heilige Geest van de Vader uitgaat.
Geloofsbelijdenigs met het Filioque schreef:En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.
Geloofsbelijdenis zonder het Filioque schreef:En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.
Waarom is het
Filioque dan wel ook door de gereformeerde gezindte overgenomen, terwijl het Woord zegt dat dit niet klopt?
Ok, in het andere topic wou je er niet op reageren. Ik probeer het hier dan nog maar eens.
In Joh. 16:13 lezen we over de H.G.: "Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen". De Geest zal dus niet een eigen boodschap brengen vanuit Zichzelf, maar een boodschap die Hij gehoord heeft. Van Wie dan? Dat lezen we in vers 14, nl: "Die (de Geest dus) zal Mij (Jezus dus) verheerlijken; want Hij (de Geest) zal het uit het Mijne (uit Jezus) nemen, en zal het u verkondigen.
Jezus sluit dit leerstuk met de opmerkelijke woorden, dat al wat de Vader heeft, ook van Hem is. Dat Hij hierbij op de Heilige Geest duidt, wordt duidelijk in de "navolgende woorden: "daarom (omdat wat van de Vader is ook van Jezus is) heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne (uit de Vader dus of uit Jezus) zal nemen, en u verkondigen."
Wat heb je nou verder nog voor bewijs nodig om aan te tonen dat de Geest van de Vader en van de Zoon uitgaat?
Maar goed, dan toch voor alle zekerheid nog dit:
Joh. 20:21-22; "Jezus dan zeide wederom tot hen: Vrede zij ulieden, gelijkerwijs Mij de Vader gezonden heeft,
zende Ik ook ulieden. (En wat of Wie zendt Hij dan? Dat lezen we hierna:) "En als Hij dit gezegd had, blies Hij op hen, en zeide tot hen:
Ontvangt den Heiligen Geest".
Samengevat staat hier dus dat:
1. De Zoon (Jezus) gezonden wordt door de Vader en
2. de Heilige Geest gezonden wordt door zowel de Vader als de Zoon.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )