Respect voor God...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 01 apr 2005 07:38

maar God is ook degene die met een oordelend zwaard boven je hoofd staat te zwaaien. Intimiteit, veiligheid en correctie en sanctionerend optreden kunnen mensen maar moeilijk in één persoon verenigen. Dat merk je dagelijks op scholen en in gezinnen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 01 apr 2005 14:10

Ja dus????

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 apr 2005 15:00

hijwel schreef:
joepie schreef:Het is ook altijd God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Hij is dus niet God de Pappa.

abba betekend pappa

Het woordje Abba is een Aramees-Syrisch woord, dat gebruikt werd om de intimiteit (het is een uitroep die empathie en liefde onderstreept) van de relatie te benadrukken, maar dat gaat denk ik niet zo ver dat je het met "papa-op-z'n-21e-eeuws" kunt vertalen. Een paar voorbeelden van de vertaling van dit woord die ik ben tegengekomen:

Abba = "father"

1) father, customary title used of God in prayer. Whenever it occurs in the New Testament it has the Greek interpretation joined to it, that is apparently to be explained by the fact that the Chaldee "ABBA" through frequent use in prayer, gradually acquired the nature of a most sacred proper name, to which the Greek speaking Jews added the name from their own tongue.

Het woord abba heeft in het Aramees als grondwoord 'ab, hetgeen ook 'vader' betekent. Dit is identiek aan het Hebreeuwse woord 'ab en daarbij wordt als verklaring gegeven:

1) father of an individual
2) of God as father of his people
3) head or founder of a household, group, family, or clan

4) ancestor
a) grandfather, forefathers -- of person
b) of people
5) originator or patron of a class, profession, or art
6) of producer, generator (fig.)
7) of benevolence and protection (fig.)
8 ) term of respect and honour
9) ruler or chief (spec.)

Ergens anders vond ik dit:

The teaching of the Fatherhood of God takes a decided turn with Jesus, for "Father" was his favorite term for addressing God. It appears on his lips some sixty-five times in the Synoptic Gospels and over one hundred times in John. The exact term Jesus used is still found three times in the New Testament (Mark 14:36; Rom 8:15-16; Gal 4:6) but elsewhere the Aramaic term Abba is translated by the Greek pater [pathvr]. The uniqueness of Jesus' teaching on this subject is evident for several reasons. For one, the rarity of this designation for God is striking. There is no evidence in pre-Christian Jewish literature that Jews addressed God as "Abba. " A second unique feature about Jesus' use of Abba as a designation for God involves the intimacy of the term. Abba was a term little children used when they addressed their fathers. At one time it was thought that since children used this term to address their fathers the nearest equivalent would be the English term "Daddy." More recently, however, it has been pointed out that Abba was a term not only that small children used to address their fathers; it was also a term that older children and adults used. As a result it is best to understand Abba as the equivalent of "Father" rather than "Daddy."

Dus eerder Vader dan Pappa.

Verder geven de kanttekeningen:

Abba, Vader!
Dat is, wij Hem vrijmoedig durven aanroepen als onzen Vader. Het woord Abba betekent in de Syrische taal Vader, hetwelk de apostel hier gehouden heeft, omdat het een woord is vol genegenheid, hetwelk de jonge kinderen bijna in alle talen behouden; en hij zet daarbij het woord Vader, niet alleen om hetzelve te verklaren, maar ook om de beweging en zonderlinge genegenheid der gelovigen in dit roepen tot God beter uit te drukken; gelijk ook Christus deze verdubbeling van het woord Vader tot dien einde heeft gebruikt in Zijn meeste benauwdheid, Mark. 14:36, en aan het kruis de verdubbeling van het woord Mijn God, Mijn God, Mark. 15:34. Ziet hierna Rom. 8:26.

Dus als je het woord Abba dan toch met papa wilt vertalen (waar ik dus gezien het bovenstaande niet voor ben), dan moet je er wel bijzeggen dat dit papa in de Bijbelse tijd betekent (met de Oosterse aspekten van respect tegenover de vader door de kinderen).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 apr 2005 15:32

Maar wat is er verkeert aan pappa? Daar klinkt toch een kinderlijke eenvoud in door? je volkomen afhankelijk weten van je hemelse Vader.
Ik vindt het een wonder dat God onze Vader in de Hemel ons het woord abba(pappa) leert zeggen.
nee dat klinkt kinderachtig, en als jou relatie tot God kinderachtig is, vind ik dat een beetje eng.

Zeg gerust pappa hoor..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

AikonGirl
Majoor
Majoor

kinderachtig??

Berichtdoor AikonGirl » 01 apr 2005 23:40

Papa kinderachtig?
Jazeker, heel kinderlijk
Maar ik geloof dan ook als een kind.

Onzin over 'hoe jij je Vader noemt' (wees blij dat men Hem nog aanroept)
daar houd ik niet zo van.

Zolang het maar met de juiste intentie is.
En alsof God (mijn beste Vriend) dat niet van ieder persoonlijk weet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 01 apr 2005 23:46

Uit alle reactie's blijkt of we hebben een God, met heel veel namend, of heel veel namen: :idea: een God

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2005 11:23

essieee schreef:
Marnix schreef:Waarom klinkt Papa (Abba) niet zo eerbiedig? Had je vroeger toen je nog papa tegen je vader zei dan geen respect en eerbied voor je vader?

Of klinkt het niet eerbiedig omdat het niet afstandelijk is... maar een Vader/kind-relatie zo close is? Is dat niet vaak de reden dat mensen dat niet gebruiken... omdat volgens hen een relatie met God toch een beetje afstandelijk hoort te zijn omdat Hij zoveel groter is dan wij?

Zoals ik al zei geld dit voor mij persoonlijk, ik zeg geen papie omdat ik dat tegenover God en mij zelf niet vind kunnen.

Afstandelijkheid is voor mij geen juiste term..Het heeft voor mij meer te maken met eerbied, respect en de manier van aanspreken. Het zeggen van Heere of Vader geeft bij mij niet aan dat dat afstandelijkheid is maar meer mijn relatie t.o.v. God. De manier van aanspreken bij mijn hangt ook af van hoe ik op dat moment ten opzichte van God sta.
Dat God groter is en de Eerbied en ontzag waard is vind ik zeer terecht...vandaar Heere/ Vader ipv pappie!

Ik heb het niet over Pappie... maar Papa. Volgens mij betekent "Abba" dat ook? Of heb ik dat mis? Als dat zo is is het dus heel bijbels. Overigens vind ik Papa en Vader hetzelfde betekenen. En dat Hij eerbied en ontzag waard is, wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens. Maar nogmaals, een kind dat papa zegt is toch nie oneerbiedig?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 02 apr 2005 16:37

Als je elbert zijn stukje gelezen had, had je kunnen weten dat Abba geen papa betekend. Maar Vader.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 apr 2005 18:01

elbert schreef:Het woord abba heeft in het Aramees als grondwoord 'ab, hetgeen ook 'vader' betekent. Dit is identiek aan het Hebreeuwse woord 'ab en daarbij wordt als verklaring gegeven:

Er speelt hier misschien nog iets mee. De combinatie abba-vader is in oorsprong een combinatie Aramees (Hebreeuws) - Grieks, de taal van Joden en heidenen. Met deze uitdrukking wordt dan ook -volgens sommigen- nog eens benadrukt dat onze God een Vader wil zijn voor Jood en heiden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2005 11:52

Joepie, dat had ik dus niet gelezen ;)

Bedankt dat je er even op wees en bedankt voor de aanvulling Maja!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 04 apr 2005 16:37

Is al goed hoor Marnix, we zijn er om elkaar te helpen niet waar? ;-)

Maar wij hadden gisteren dus een preek over Zondag 46.
Toen moest ik aan dit topic denken.Jezus zelf heeft ons leren bidden :
Onze Vader!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 apr 2005 16:45

oke.. ik vindt het verschil tussen vader/pappa niet zo groot..

Maar bijbels is het niet echt.. zo te lezen. (week dat ook weer, bedankt!)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 apr 2005 20:30

Aragorn schreef:
Green schreef:Heb je ooit wel eens een peuter of kleuter al jubelend op schoot zien kruipen bij vader en zeggen: ha pa, ik kom even vertellen dat ik opnieuw heel stout ben geweest maar je hebt het mij al zo vaak vergeven, dat doe je nu weer wel, dus lieverd......... (vul maar aan).

Nee, zo'n toon slaan ze eerder aan als ze met hun vader aan het stoeien zijn, als ze blij zijn.

Het is een misleidend voorbeeld waarin je 2 heel verschillende dingen met elkaar combineert.

Het is eveneens misleidend om het Vaderschap van God te vergelijken met het natuurlijk vaderschap. Het is sowieso een geheel andere relatie. Wij zijn geen kinderen van God uit oorzaak van generatie maar uit oorzaak van aanname. Daarnaast is je aardse vader net als jij gewoon een zondig mens. Ook dat gaat in de vergelijking bij God niet op. Ik kan dan ook niet anders concluderen dan dat in het Goddelijk Vaderschap geen rechtvaardiging of grond ligt voor een familiaire attidude in de relatie tussen God en mens.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: kinderachtig??

Berichtdoor jas » 06 apr 2005 20:42

AikonGirl schreef:Papa kinderachtig?
Jazeker, heel kinderlijk
Maar ik geloof dan ook als een kind.

Onzin over 'hoe jij je Vader noemt' (wees blij dat men Hem nog aanroept)
daar houd ik niet zo van.

Zolang het maar met de juiste intentie is.
En alsof God (mijn beste Vriend) dat niet van ieder persoonlijk weet.

De Heere Jezus geeft Zelf duidelijk aan hoe God eerbiedig moet worden aangesproken. Als er Iemand was die God als Papa kon en mocht aanspreken was Hij het wel. Toch deed Hij dat niet.
Hij zei; "Onze Vader". En om toch het verschil duidelijk te maken tussen ons en God, klinkt er ook afstand in het gebed des Heeren door als Hij deze woorden laat volgen door: "Die in de hemelen zijt".
Wij uit de aarde aards, maar God uit de hemel hemels.
Verschil moet er zijn. (Eerbiedig bedoeld hoor)
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Re: kinderachtig??

Berichtdoor Maja de Bij » 06 apr 2005 21:24

jas schreef:De Heere Jezus geeft Zelf duidelijk aan hoe God eerbiedig moet worden aangesproken. Als er Iemand was die God als Papa kon en mocht aanspreken was Hij het wel. Toch deed Hij dat niet.
Hij zei; "Onze Vader". En om toch het verschil duidelijk te maken tussen ons en God, klinkt er ook afstand in het gebed des Heeren door als Hij deze woorden laat volgen door: "Die in de hemelen zijt".
Wij uit de aarde aards, maar God uit de hemel hemels.
Verschil moet er zijn. (Eerbiedig bedoeld hoor)

Ik snap best dat er eerbied moet zijn voor de Heere. Wat ik niet goed vind is dat eerbied in de weg gaat staat van de vrijmoedigheid om naar de troon der genade te gaan. Het nieuwe testament leert ons nergens om onszelf als wormen te beschouwen. Zeker niet als we geloven dat door de komst van de Heilige Geest het beeld van God in ons wordt hersteld.
Wie zichzelf niets waardig vindt, kan ook weinig beginnen met het je naaste liefhebben als jezelf.

Terug naar “Archief”