God persoonlijk kennen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hans Soet » 30 mar 2005 19:52

hijwel schreef:en daar blijf je maar op wachten of zo, of wat moet er allemaal gebeuren of wat moet je doen om dat ware geloof te krijgen?

Weet jij het? Ik niet!

We hebben de opdracht bekeert u en geloof het evangelie. Maar niemand kan het. Dat kunnen we ook nooit begrijpen. God valt niet altijd te begrijpen, daarom is het ook geloven. Maar dat geloof schenkt Hij.

Vertel, wat is jou 'solution'?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 31 mar 2005 11:10

Hans Soet schreef:We hebben de opdracht bekeert u en geloof het evangelie. Maar niemand kan het.

Is dat ervaring of 'van horen zeggen'?

Dat kunnen we ook nooit begrijpen. God valt niet altijd te begrijpen, daarom is het ook geloven. Maar dat geloof schenkt Hij.

Keurig hoor, netjes geleerd! :wink:

De Bijbel gaan lezen, en luisteren naar wat G.d tegen jou zegt.
'Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft'

Leef je nog niet voor Hem? Neem dan een beslissing.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mar 2005 12:02

Hans Soet schreef:We hebben de opdracht bekeert u en geloof het evangelie. Maar niemand kan het. Dat kunnen we ook nooit begrijpen. God valt niet altijd te begrijpen, daarom is het ook geloven. Maar dat geloof schenkt Hij.

Jezus zegt: geloof(vertrouw) in Mij. Wie vertrouw jij allemaal? wie kan jij vertrouwen in dit leven? Je beste vriend, je ouders?

Ik weet iemand die je volkomen kan vertrouwen! Jezus kwam naar de aarde om voor jou de dood in te gaan (of is dat het aanbod niet?). Hij vraag alleen aan jou om hem volkomen te vertrouwen. Jij zegt: dat kan ik niet. Waarom zou je Hem niet kunnen vertrouwen, Hij die naar de aarde kwam om voor ons de dood in te gaan. Hij die alles voor jou en mij overhad! Als er Iemand te vertrouwen is dan is het Jezus wel!

Wie heeft het jou aangepraat dat je niet kan geloven? Waar in de bijbel heb je dat gelezen? Ik lees op elke bladzijde van de evangelien bijna: "geloof in mij, en je bent behouden".

ach ja mischien is het niet zo kinderlijk eenvoudig.... Maar ja Jezus zegt als je niet wordt als een kind zal je nooit binnen gaan!

What to do?
Geef gehoor aan Jezus opdracht! Geef je jezelf in kinderlijk vertrouwen over aan je Schepper die het beste weet wat er met jou leven moet gebeuren!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hans Soet » 31 mar 2005 12:43

hijwel schreef:Wie heeft het jou aangepraat dat je niet kan geloven? Waar in de bijbel heb je dat gelezen? Ik lees op elke bladzijde van de evangelien bijna: "geloof in mij, en je bent behouden".

Niemand heeft mij aangepraat dat ik niet kan geloven. Dat weet ik uit eigen ervaring. Kon ik het maar! Natuurlijk, ik geloof met mijn verstand dat Hij voor onze zonden wil betalen. Ik geloof met verstand dat Hij goed is voor slechte mensen. Maar ik voel dat het niet vanuit mijn hart komt.

De Bijbel zegt trouwens ook dat een mens dat niet kan: Het is niet uit u, het is genade!

Natuurlijk, ik begrijp wat jullie allemaal vertellen, en het is waar ook, maar op een of andere manier kan ik Hem niet 'zomaar' aannemen. Ik voel gewoon dat ik het dan niet uit de grond van mijn hart meen.
Laatst gewijzigd door Hans Soet op 31 mar 2005 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hans Soet » 31 mar 2005 12:45

Cathy schreef:
Hans Soet schreef:We hebben de opdracht bekeert u en geloof het evangelie. Maar niemand kan het.

Is dat ervaring of 'van horen zeggen'?

Dat kunnen we ook nooit begrijpen. God valt niet altijd te begrijpen, daarom is het ook geloven. Maar dat geloof schenkt Hij.

Keurig hoor, netjes geleerd! :wink:

De Bijbel gaan lezen, en luisteren naar wat G.d tegen jou zegt.
'Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft'

Leef je nog niet voor Hem? Neem dan een beslissing.

1 ervaring

2 dank je :wink: maar het is zo

3 doe ik ook, en probeer voor Hem te leven.

joris

Berichtdoor joris » 31 mar 2005 13:01

Hans, volgens mij maak je je zorgen om niets hoor. De Heilige Geest werkt in je, anders ga je noooit de vader aanbidden. Dat staat ook in de bijbel. Dus leg af je hoogmoed en wees blij dat je inderdaad helemaal niets zelf kan doen en dat Jezus alles voor je heeft gedaan.

begin eens gewoon God te danken voor alles wat Hij doet mar blijf ook bidden ; ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp.

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 31 mar 2005 14:47

joris schreef:Hans, volgens mij maak je je zorgen om niets hoor. De Heilige Geest werkt in je, anders ga je noooit de vader aanbidden. Dat staat ook in de bijbel. Dus leg af je hoogmoed en wees blij dat je inderdaad helemaal niets zelf kan doen en dat Jezus alles voor je heeft gedaan.

Vast goed bedoeld, hoor, maar is dat niet gemakkelijk te zeggen als je erachter staat?

joris

Berichtdoor joris » 31 mar 2005 20:10

noctua schreef:
joris schreef:Hans, volgens mij maak je je zorgen om niets hoor. De Heilige Geest werkt in je, anders ga je noooit de vader aanbidden. Dat staat ook in de bijbel. Dus leg af je hoogmoed en wees blij dat je inderdaad helemaal niets zelf kan doen en dat Jezus alles voor je heeft gedaan.

Vast goed bedoeld, hoor, maar is dat niet gemakkelijk te zeggen als je erachter staat?
wat bedoel je precies?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 31 mar 2005 20:24

Yael schreef:
frekje schreef:
Yael schreef: @ Frekje: Iedereen mag komen dat is zo, maar in de praktijk weet jij net zo goed als ik dat dat niet gebeurd :wink: dat God een mens trekt, en ik denk toch dat God je dan ontdekt aan je zondeschuld voor God, de zondenlast. Zodat je Jezus alleen overhoudt. Dat doet mi. niet af van het welmenende aanbod van God dat blijft staan alleen wij mensen willen niet. dats het probleem.. Je moet immers het Wederbarende werk van de Heilige Geest niet vergeten.

Maar als God je laat ontdekken aan je zondelast ben je al wel wedergeboren...
Het is een prachtig theologisch stukje, met mooie volzinnen, het is ook waar, maar of je dit nu zo als evangelie naar buiten moet brengen naar anderen?

Volgens bij zei ik dat ook wat jij zegt in je eerste zin... :roll:

Hoe bedoel je dat hetgeen ik vet gedrukt heb? dat komt op mij bijzonder negatief over. Hetgeen wat ik schreef waren voor mij namelijk geen volzinnen...
Hoe bedoel je dat dat je het Evangelie niet zo naar buiten moet brengen naar anderen?

Het is totaal niet negatief bedoeld op de persoon af, maar ik bedoel eigenlijk dat het stukje zo vol dogmatische dingen zit, die allemaal waar zijn, maar waar een ongelovige zo weinig aan heeft (wat Raido ook heeft geantwoord). En daarom moet je het Evangelie ook niet zo naar buiten brengen!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 mar 2005 20:34

raido had het tegen jouw niet tegen mij.

nog steeds snap ik niet wat ik nu eigelijk verkeerd heb gezegt. dus hetgeen ik schreef is dogmatisch en zo mag je het Evangelie niet brengen? :roll:

1rste plaats meende ik van harte wat ik zei, en dat het dogmatisch overkomt daar kan ik ook niks aandoen, want ik zou niet weten welke woordkeuze ik dan moet gebruiken om niet in populaire taal te vervallen die niet vanmezelf is dan.
2 als je het beter weet te zeggen zeg het dan. hoe volgens jouw het Evangelie dan gebracht moet worden aan ongelovigen dat heb je volgens mij nog steeds niet duidelijk gemaakt.

overigens zie ik weinig verschil in mijn woordkeuze en de jouwe als ik je stukjes soms leest dus ik snap ook weer niet wat je tegen mij loopt te zeuren.
Laatst gewijzigd door Yael op 31 mar 2005 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 31 mar 2005 20:34

Joris, Ik bedoel dat je als je over de drempel bent, de wedergeboorte om precies te zijn, je in zekere zin gemakkelijk praten hebt naar iemand toe die er nog vóór staat, op te roepen te geloven, Jezus te vertrouwen, je hoogmoed af te leggen, God te danken voor Zijn gave. Goede en ware dingen, maar niet zomaar uitvoerbaar voor iemand die dat geloof mist. Zoals een gelovige ook wel kan zeggen dat geloven zo eenvoudig is... Nou, voor een ongelovige is het zo eenvoudig niet.
'k Hoop dat het duidelijk is.

joris

Berichtdoor joris » 31 mar 2005 20:38

noctua schreef:Joris, Ik bedoel dat je als je over de drempel bent, de wedergeboorte om precies te zijn, je in zekere zin gemakkelijk praten hebt naar iemand toe die er nog vóór staat, op te roepen te geloven, Jezus te vertrouwen, je hoogmoed af te leggen, God te danken voor Zijn gave. Goede en ware dingen, maar niet zomaar uitvoerbaar voor iemand die dat geloof mist. Zoals een gelovige ook wel kan zeggen dat geloven zo eenvoudig is... Nou, voor een ongelovige is het zo eenvoudig niet.
volgens mij is er een verschil tussen een ongelovige en het verhaal wat Hans houdt. Hans gelooft volledig volgens mij. Maar durft voglens mij niet te geloven dat hij gelooft ofzo. Een ongelovige is over het algemeen gewoon ongelooflijk nieuwsgierig naar God en doet er alles aan om meer te weten te komen> de mensen die ik tot geloof heb zien komen, plonsen zo het doopwater in.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mar 2005 20:42

*yahooo, plons*

Sorry, moest echt even. Ik geloof ook de letter van het Woord, de openbaring van de Geest, ik probeer naar de wet te leven, ben ik nou bekeerd. Nee.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 31 mar 2005 20:48

Yael schreef:raido had het tegen jouw niet tegen mij.

nog steeds snap ik niet wat ik nu eigelijk verkeerd heb gezegt. dus hetgeen ik schreef is dogmatisch en zo mag je het Evangelie niet brengen? :roll:

1rste plaats meende ik van harte wat ik zei, en dat het dogmatisch overkomt daar kan ik ook niks aandoen, want ik zou niet weten welke woordkeuze ik dan moet gebruiken om niet in populaire taal te vervallen die niet vanmezelf is dan.
2 als je het beter weet te zeggen zeg het dan. hoe volgens jouw het Evangelie dan gebracht moet worden aan ongelovigen dat heb je volgens mij nog steeds niet duidelijk gemaakt.

overigens zie ik weinig verschil in mijn woordkeuze en de jouwe als ik je stukjes soms leest dus ik snap ook weer niet wat je tegen mij loopt te zeuren.

Sorry, sorry, sorry :oops: :oops: :oops:

Kwam het echt zo over???

Je hebt helemaal niets verkeerd gezet, dat het ik hoop ik ook niet beweerd! Die woordkeus was ook niet verkeerd, maar hij klonk mij zo mooi in mijn oren!

En niet dat ik het beter weet ofzo, maar het Evangelie zou ik meer op de manier brengen met Johannes de Doper: Zie het Lam Gods! En dan concreter natuurlijk, maar niet met allerlei dogmatiek (in beginsel bedoel ik dan)

Nogmaals: als ik je zo boos heb gemaakt, sorry!
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 31 mar 2005 20:50

joris schreef:
noctua schreef:Joris, Ik bedoel dat je als je over de drempel bent, de wedergeboorte om precies te zijn, je in zekere zin gemakkelijk praten hebt naar iemand toe die er nog vóór staat, op te roepen te geloven, Jezus te vertrouwen, je hoogmoed af te leggen, God te danken voor Zijn gave. Goede en ware dingen, maar niet zomaar uitvoerbaar voor iemand die dat geloof mist. Zoals een gelovige ook wel kan zeggen dat geloven zo eenvoudig is... Nou, voor een ongelovige is het zo eenvoudig niet.
volgens mij is er een verschil tussen een ongelovige en het verhaal wat Hans houdt. Hans gelooft volledig volgens mij. Maar durft voglens mij niet te geloven dat hij gelooft ofzo. Een ongelovige is over het algemeen gewoon ongelooflijk nieuwsgierig naar God en doet er alles aan om meer te weten te komen> de mensen die ik tot geloof heb zien komen, plonsen zo het doopwater in.

De mensen die jij rekent tot de "ongelovigen" en mensen die ernaar verlangen tot geloof te komen maar er (nog) niet bijkunnen, duidde ik allebei aan met de term "ongelovige", omdat "Wie in de Zoon gelooft heeft het eeuwige leven", en dat geldt niet als je de Zoon nog niet kent.
Maar ik wil niet voor Hans spreken.

Terug naar “Archief”