maken wij het niet veel te moeilijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 mar 2005 21:12

Fly29 schreef:Wat mij op valt is dat veel dingen naar de aardse kant worden bekeken. Maar de bijbel is veel sterker op gebouwd uit geestelijke elementen. Lees het hoofdstuk van Nicodemus maar. Daarin staat beschreven over de wedergeboorte. We worden lichamelijk maar 1 keer geboren. Geestelijk kun je elke dag weer opnieuw worden geboren. Het gaat erom dat je elke dag opnieuw kunt beginnen. En wat bedoeld Jezus nu met een nieuw leven? Ga met je geest aan de gang. Het vlees(lichaam) zal nauwelijks veranderen als je met je geest niet wil. En dat is wat Jezus bedoelde. Ga je geest trainen dat deze zo weinig mogelijk de zonde toelaat. Dan zal het lichaam er sneller aan gehoorzamen.

Nergens in de Bijbel staat dat je dagelijks opnieuw geboren moet worden. Je verwart de dagelijkse bekering met de wedergeboorte.
Het is idd niet zo, dat je kunt zeggen, ik ben wedergeboren dus ik ben klaar. Dan begint het nl. pas.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 29 mar 2005 18:38

Pas hoorde ik ook een hele mooie uitspraak:

Ons geloof moet wezen zoals het geloof van een kind. (Mattheus) En kinderen kennen geen toeleidende wegen, voorwaarden, verbondenleren en weet ik veel wat er allemaal wel niet is verzonnen...

Dus moeilijk hoeven we niet te doen, alleen het geloof als een kind...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

André

Berichtdoor André » 29 mar 2005 19:01

frekje schreef:Pas hoorde ik ook een hele mooie uitspraak:

Ons geloof moet wezen zoals het geloof van een kind. (Mattheus) En kinderen kennen geen toeleidende wegen, voorwaarden, verbondenleren en weet ik veel wat er allemaal wel niet is verzonnen...

Ben ik het mee eens!
Geloven is net als een kind dat z'n hand ophoudt om een snoepje of koekje in ontvangst te nemen, en daar blij mee is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 19:03

En ik niet ... die verbondenleren zijn zo bijbels als maar kan, er zijn voorwaarden..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 29 mar 2005 19:09

Raido schreef:En ik niet ... die verbondenleren zijn zo bijbels als maar kan, er zijn voorwaarden..
Okay, dat weet ik kinderen moet je veel leren 8) , eerst drinken en later vast voedsel staat er in die zelfde bijbel

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 19:10

Nou percies, je begint niet met uiverkiezingen, voorwaarden en wedergeboorte maar met Jozef, Mozes en nieuwe hartjes.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 29 mar 2005 19:13

frekje schreef:Pas hoorde ik ook een hele mooie uitspraak:

Aan de ene kant moeten we idd geloven als een kind. Aan de andere kant heeft Paulus het ook ergens over dat we vroeger als kinderen geloofden maar dat we niet altijd melk kunnen blijven drinken (ff heel vrij geciteerd kan het later nog wel nazoeken) dus je moet geloven als een kind maar je moet niet blijven als een kind...ofzoiets. Ben er nog niet helemaal uit waar de scheiding ligt ofzo...

(heb overigens geen idee wat de verbondenleer is ofzo is dat erg :oops: ?)
stomp niet af, blijf slijpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 19:14

Raido schreef:En ik niet ... die verbondenleren zijn zo bijbels als maar kan, er zijn voorwaarden..

Er is geen enkele voorwaarde om tot Christus te gaan, niet één.
Daarmee doe je de genade teniet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 19:47

Hehe... Ik geef je geen ongelijk. Maar moest aan het voldende denken en dat wil ik toch even als reactie zeggen:

De rijke jongeman vroeg aan Jezus wat Hij moest doen om zalig te worden. Jezus zei: Ga heen, verkoop al je bezittingen en volg mij.

Stelde Jezus hier een voorwaarde?

Er is geen voorwaarde... maar dan moet je wel echt Jezus willen volgen en niet van 2 walletjes willen eten maar onvoorwaardelijk achter Hem aan willen gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 30 mar 2005 09:14

Mattheus 18:1-6 schreef:1 Te dierzelfder ure kwamen de discipelen tot Jezus, zeggende: Wie is toch de meeste in het Koninkrijk der hemelen?
2 En Jezus een kindeken tot Zich geroepen hebbende, stelde dat in het midden van hen;
3 En zeide: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan.
4 Zo wie dan zichzelven zal vernederen, gelijk dit kindeken, deze is de meeste in het Koninkrijk der hemelen.
5 En zo wie zodanig een kindeken ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij.
6 Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.

Jezus zegt hier dat als je niet wordt als een kind, je nooit het koninkrijk van God in zult gaan...

Neej, jij bent geen kind meer, dus kunt dit allemaal verzinnen...

André schreef:Okay, dat weet ik kinderen moet je veel leren , eerst drinken en later vast voedsel staat er in die zelfde bijbel

Idd, volwassenen zullen meer van het geloof te weten komen dan kinderen, maar al die theologische regeltjes hebben kinderen gelukkig geen last van...

gurl schreef:(heb overigens geen idee wat de verbondenleer is ofzo is dat erg ?)

Dat is helemaal niet erg dat je dat niet weet, het is totaal onbelangrijk maar sommige mensen maken er een punt van. (Het gaat erover hoeveel verbonden er zijn, 2 of 3)

Marnix schreef:Stelde Jezus hier een voorwaarde?

Er is geen voorwaarde... maar dan moet je wel echt Jezus willen volgen en niet van 2 walletjes willen eten maar onvoorwaardelijk achter Hem aan willen gaan.

Nee, Jezus stelt geen voorwaarde...
Maar je hebt idd wel gelijk op het punt van 2 walletjes eten, je kunt niet God dienen en de Mammon.

Daarom vind ik ook dat het geloof van een kind vaak veel beter is. Die durft bijvoorbeeld te zeggen op de vraag waarom die de kerk schoonmaakt: dat doe ik voor God! En wij zullen dan zeggen: o, die kerk mag toch ook wel eens schoongemaakt worden?

Daarom luidt mijn conclusie ook: het geloof van een kind is veel eenvoudiger, niet met allerlei moeilijke wegen enzovoorts. En Mattheus 18 geeft ook weer dat je moet leven als een kind, ook als een kind dat vertrouwt op de Vader, die zegt: spring, en zal springen...
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mar 2005 09:59

Ja de kerk is de antichrist en heeft al het boosch en verderfelijke bedacht, terwijl het eigenlijk zo makkelijk is. De voorwaarde om tot God te komen is geloven dat God alles doet, en jij niks kunt doen.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 30 mar 2005 10:05

Raido schreef:
Ja de kerk is de antichrist en heeft al het boosch en verderfelijke bedacht, terwijl het eigenlijk zo makkelijk is. De voorwaarde om tot God te komen is geloven dat God alles doet, en jij niks kunt doen.

Nou, en dat is toch juist mooi dat God alles doet? Daarom is het ook zo makkelijk... Je mag naar God toe, en dan zal Hij op Zijn tijd jou Zijn verlossing schenken! Daar komt niets van ons bij, en daarom is het juist makkelijk. (Oef, sommigen zullen zeggen: daarom juist moeilijk, maar daar geloof ik niet in.) En het is toch geen voorwaarde om naar God te gaan als God alles doet?
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mar 2005 10:48

Je zult daar eerst in moeten geloven, dat jij niks kunt doen voor je bekering, en die tendens zie ik helaas nog al eens hier op refoweb, mensen die zeggen, je gaat naar God/Jezus, neem zijn aanbod aan, en tja... dat is het eigenlijk ook.. makkelijk toch?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 30 mar 2005 10:51

Raido schreef:Je zult daar eerst in moeten geloven, dat jij niks kunt doen voor je bekering, en die tendens zie ik helaas nog al eens hier op refoweb, mensen die zeggen, je gaat naar God/Jezus, neem zijn aanbod aan, en tja... dat is het eigenlijk ook.. makkelijk toch?

En dat kun je vanuit jezelf, geloven dat jezelf niets meer kunt? Ook dat komt zelfs van God!
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mar 2005 10:52

Zeg ik dat dan? ontken ik dat dan?

Terug naar “Archief”