Bijbellezen na eten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zeeg
Verkenner
Verkenner

Bijbellezen na eten

Berichtdoor Zeeg » 03 apr 2003 09:41

Wij hebben in ons gezin de gewoonte om na het avondeten (de enige maaltijd dat we er allemaal zijn) een stuk uit de Bijbel te lezen.
De laatste tijd echter klagen mijn zusjes (van 17 en 18 jaar) dat ze het niet kunnen goed kunnen volgen, dat ze niet werkelijk snappen waar het over gaat. We lezen de NBG '51 vertaling, waarbij we allemaal een eigen Bijbel hebben.

Hoe kunnen we dit oplossen, of hoe wordt dit bij jullie thuis gedaan?Éen iemand die voorleest of allemaal een stukje, of ieder een eigen Bijbel, welke vertaling enz?

(Ons gezin bestaat trouwens uit mn 2 ouders, ikzelf (22) mn broertje van bijna 21 en mn 2 zusjes, dus geen kinderbijbel ;))
Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. Hebreeën 11:1

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 03 apr 2003 09:46

wij lezen uit de kinderbijbel
dat begrijpen mijn kinderen beter
en vaak willen ze ook zelf uit de bijbel lezen

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 03 apr 2003 09:52

een andere vertaling
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 03 apr 2003 10:09

hey waarom lezen jullie niet makkelijke stukjes uit een dagboek, van mc chaen (weet niet precies hoe je het schrijft) maar dat is echt heel makkelijk, dat moeten jongere kinderen nog wel begrijpen.

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 03 apr 2003 10:47

JA of van de GZB! dat heet: een handvol koren.
elke maand staat er een stukje geschreven van een dominee die dan een tekstgedeelte in het kort makkelijker uitlegd. heel goed te begrijpen en ook niet zo saai als gewoon een stukje tekst omdat er ook veel wordt teogepast uit het dagelijkse leven en dingen die aanspreken onder alle leeftijden.
" You'll never be alone "

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 03 apr 2003 11:56

Er zijn zeker wel moeilijke gedeelten die je niet zomaar begrijpt. Bijvoorbeeld in de profetieën. Als je allemaal een Bijbel voor je neus hebt en daarin meeleest is het grootste gedeelte van de Bijbel echt geen probleem. Ook de NBG is dan volgens mij geen probleem. Je kan voorafgaand aan de moeilijke gedeelten in je eigen woorden even vertellen waar het ook al weer over ging. Neem er de tijd voor en praat er na het lezen even over door.

Overigens erg goed dat jullie daar serieus mee bezig zijn.

Succes ermee,

Maarten
The one thing you can give and still keep is your word.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 apr 2003 12:19

Bij ons thuis is het bijbellezen na het eten afgeschaft, al jaren geleden, omdat we toch niet luisterden en altijd zaten te klooien...

Bij Borkdude (in het studentenhuis waar hij woont) is het de gewoonte om een stukje uit een bijbels dagboek te lezen met het bijbehorende bijbelgedeelte, maar als ik er ben doen we dat vaak niet. Ik vergeet het, omdat ik het niet gewend ben en Borkdude? Kweenie?

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 03 apr 2003 12:25

Op zich lezen we hier (in het studentenhuis waar ik woon) na het eten altijd een stukje uit de bijbel. Mijn ervaring hierin is dat ik meestal denk:
"hmm, wanneer is dit afgelopen, dan kan ik weer verder met waar ik mee bezig was." De stukjes uit het boekje zijn meestal niet echt heel interessant of zo. Maar op zich is het een goed idee om gestructureerd uit de bijbel te lezen. Zelf denk ik dat je dit het beste persoonlijk kan doen.
Maar aan de andere kant, soms levert het stukje na het eten ook weer een klein gesprekje op en draagt het dus wel wat bij. Het kan ieg geen kwaad. Zelf vind ik het al moeilijk genoeg om gestructureerd uit de bijbel te lezen, elke dag, of een keer in de zoveel dagen.

Om in te gaan op de vraagstelling van Zeeg: zorg gewoon dat het bijbellezen geen sleur wordt. Dat is denk ik het belangrijkste. Hoe je dit precies kunt doen, is voor mij ook een vraag eigenlijk. Volgens mij bestaat daar geen vaste formule voor.
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 apr 2003 12:31

Borkdude schreef:Om in te gaan op de vraagstelling van Zeeg: zorg gewoon dat het bijbellezen geen sleur wordt. Dat is denk ik het belangrijkste. Hoe je dit precies kunt doen, is voor mij ook een vraag eigenlijk. Volgens mij bestaat daar geen vaste formule voor.

Misschien gewoon het af en toe laten versloffen (is dat een woord?) en dan begin je weer met frisse moed, net zoals bij colleges ;)

Nancie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nancie » 03 apr 2003 13:49

Zeeg schreef:
Wij hebben in ons gezin de gewoonte om na het avondeten (de enige maaltijd dat we er allemaal zijn) een stuk uit de Bijbel te lezen.
De laatste tijd echter klagen mijn zusjes (van 17 en 18 jaar) dat ze het niet kunnen goed kunnen volgen, dat ze niet werkelijk snappen waar het over gaat. We lezen de NBG '51 vertaling, waarbij we allemaal een eigen Bijbel hebben.

Hoe kunnen we dit oplossen, of hoe wordt dit bij jullie thuis gedaan?Éen iemand die voorleest of allemaal een stukje, of ieder een eigen Bijbel, welke vertaling enz?

Zo gaat het bij ons ook, alleen leest mijn vader. Lijkt me heel fijn om zelf mee te lezen. Zo blijft je aandacht er wel bij. Als iemand anders leest is het ook soms moeilijk om je aandacht erbij te houden. En zo kan er ook niet gekliert worden, wat ook weleens bij ons gebeurd. Als mijn vader er niet is dan lees ik. Dan merk je zelf dat je er beter bij bent met je gedachten, je gedachten kunnen niet wegdwalen. Je kan ook 's avonds het bijbelgedeelte nog nalezen + kant tekeningen erbij (en evt. bijbelverklaring erbij van bijv Matthew Henry en je hebt nog meerdere bijbelverklaringen.) De kinderbijbel op die leeftijd lijkt me niet zo geschikt omdat dat echt voor jongere kinderen is geschreven en het taalgebruik echt voor kinderen is.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 apr 2003 14:28

Wij lezen elke maaltijd uit de Bijbel. De NBG vertaling. We hebben ook een poos uit Het Boek gelezen. Iedereen heeft wel een NBG vertaling maar niet het Boek. En als je zelf meeleest dan heb je beter je aandacht erbij. Dus ieder heeft een eigen Bijbel.
We hebben ook een bijbels dagboekje. De kracht van hunne kracht.
Vaak praten we nog na over wat we gelezen hebben.
Er wordt ook om de beurte gelezen. De 1 leest de Bijbel en de ander het dagboekje.
Er is ook een Bijbel behandelt voor jonge mensen, die zou je ook kunnen lezen. Maar de kinderbijbel voor volwassen kinderen vind ik niet meer kunnen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Bijbellezen na eten

Berichtdoor hijwel » 03 apr 2003 15:56

Zeeg schreef:Wij hebben in ons gezin de gewoonte om na het avondeten (de enige maaltijd dat we er allemaal zijn) een stuk uit de Bijbel te lezen.

(Ons gezin bestaat trouwens uit mn 2 ouders, ikzelf (22) mn broertje van bijna 21 en mn 2 zusjes, dus geen kinderbijbel ;))

Mischien een goede gewoonte om naar het bijbel lezen en daarn een dagboek te pakken die over die text gaat en de uitleg te lezen van deze text.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 apr 2003 16:04

Bij familie van mij, in het bezit van een knettergezellige kinderschaar van 8 , geven ze om de beurt een lied op. Uit een bepaalde bundel. Daarbij vertellen ze kort waarom ze dat lied kozen. Meestal 1 rondje maar als niemand weg hoeft wel eens 3 rondes. Ipv bijbellezen, omdat zoals lalage al zei dat vooral kleintjes gaan rommelen wat vervolgens de ouderen afleid.
En dit is ook heel persoonlijk, toen ik het voor de eerste keer daar meemaakte vond ik lichtelijk vreemd maar nu vind ik het super om daar mee tedoen.

Maarja, als met 3 mensen aan tafel zit, ga je niet zo snel zingen na de maaltijd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

joepie

Berichtdoor joepie » 03 apr 2003 16:20

Waarom zou je ook niet met drie of twee mensen zingen aan tafel. Bij het dagboekje wat wij lezen staat een te zingen psalm onderaan. En die zingen wij .
Vroeger toen onze kinderen nog op school zaten en plalmversjes leerden, zongen wij elke dag die na het lezen en danken.
Nu zingen we op zondag de zelfopgegeven liederen met zijn allen. Tenminste die er is. Soms zitten we met tien man of meer en soms met drie. Maar zingen doen we!
Het is misschien ook een goede gewoonte om om de beurt te bidden en danken. Niet altijd de vader die voor gaat in gebed, maar ook de moeder en de kinderen, om beurten.

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 03 apr 2003 17:24

Wat dacht je van een paar verzen lezen in plaats van 1 heel hoofdstuk (dat bestaat uit 20 verzen) te lezen??? Bij mij dringt het soms ook niet door. Maar bij ons mag iedereen uit de Bijbel lezen en dat vind ik altijd zo jammer, want de een leest snel of onduidelijk of ellen lange stukken.

Terug naar “Archief”