Zingen tot Gods eer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

connie
Mineur
Mineur
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 dec 2002 14:10
Locatie: monster
Contacteer:

Berichtdoor connie » 03 apr 2003 07:29

als je echt in god gelooft dan eer je hem ook
bij ons in de kerk woren alleen opwekkings liederengezongen
als je ziet hoeveel vreugde er bij de mensen is
jezus is blijschap en vreugde dar om vind ik de spalmen altijd een beetje zwaar daar zit geen vreugde en blijschap in

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 03 apr 2003 07:47

connie schreef:als je echt in god gelooft dan eer je hem ook
bij ons in de kerk woren alleen opwekkings liederengezongen
als je ziet hoeveel vreugde er bij de mensen is
jezus is blijschap en vreugde dar om vind ik de spalmen altijd een beetje zwaar daar zit geen vreugde en blijschap in


psalmen zijn ook heel vreugdevol, alleen op een andere manier dan die liederen !!!

joris

Berichtdoor joris » 03 apr 2003 08:40

volgens mij is dat weer zo'n gekoestert verschil wat nergens vandaan komt. Als je alleen met je verstand gelooft, dan wéet je blijkbaar dat God bestaat> Dat zegt niets over geloven volgens mij. Geloven betekent letterlijk vertrouwen als je he tgriekse woord erbij pakt. En vertrouwen doe je deels op je verstand en deels op je gevoel.

loven en prijzen is naar mijn mening iets wat je doet met je hart. En dat is iets waar je overtuigt van moet zijn, anders doe je het niet.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 03 apr 2003 08:42

Ikke21 schreef:
connie schreef:als je echt in god gelooft dan eer je hem ook
bij ons in de kerk woren alleen opwekkings liederengezongen
als je ziet hoeveel vreugde er bij de mensen is
jezus is blijschap en vreugde dar om vind ik de spalmen altijd een beetje zwaar daar zit geen vreugde en blijschap in


psalmen zijn ook heel vreugdevol, alleen op een andere manier dan die liederen !!!

Ben het met ikke21 eens! Veel liederen is halleluja en amen en verder niets, in de psalmen wordt ook over moeite en verdriet gezongen en hoe God dan uitkomst geeft. Dat mis ik vaak in de opwekkingsliederen.

joris

Berichtdoor joris » 03 apr 2003 08:45

waaarom wil je dan zo graag over moeite en verdriet zingen? zou dit niet stiekum ook een leugen zijn waar we graag in geloven?

alleen maar halleluja, tja dat is heel wathoor. De engelen in de hemel zingen niet anders dan waardig, waardig en heilig heilig.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 03 apr 2003 09:05

Memmem schreef:
Ikke21 schreef:
connie schreef:als je echt in god gelooft dan eer je hem ook
bij ons in de kerk woren alleen opwekkings liederengezongen
als je ziet hoeveel vreugde er bij de mensen is
jezus is blijschap en vreugde dar om vind ik de spalmen altijd een beetje zwaar daar zit geen vreugde en blijschap in


psalmen zijn ook heel vreugdevol, alleen op een andere manier dan die liederen !!!

Ben het met ikke21 eens! Veel liederen is halleluja en amen en verder niets, in de psalmen wordt ook over moeite en verdriet gezongen en hoe God dan uitkomst geeft. Dat mis ik vaak in de opwekkingsliederen.


ja precies, de opwekkingsliederen komen bij mij zo over van handje klap even lachen even springen en we hoor bij Jezus, maar mensen zo gaat het toch echt niet!!

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 03 apr 2003 09:07

In de Hemel wordt meer gezongen: Ook Openbaringen 6:10 staat in de Bijbel.

Op sommige momenten ben je niet in de stemming voor het vrolijke danklied. Kun je niet zingen "Ik ben zo blij, want Jezus redde mij" Of "Ik kan eeuwig van uw liefde zingen" Dan moet je de diepte in. Zing dan Psalm 51, na zonde. Is er nog ruimte voor Psalm 88? Of zelfs Psalm 137 (het laatste vers heb ik nooit hoeven zingen in de kerk).

Ooit was ik op een jongerendag van de HGJB, ik voelde me vreselijk en er werden mooie dankliederen gezongen, maar ik ging me er nog rotter door voelen. "God waar bent U"? "Ik weet dat U er bent, maar ik zie het niet" "U bent toch altijd dichtbij? Ik wil U nu voelen" "Ik wil U dichtbij me hebben, zoals een Vriend".

Het laatste lied van die dag maakte voor mij ook een groot deel van de dag goed. Het heet zoiets als: "Wanneer ik zie naar de wolken" Het staat in de HGJB bundel. (Als iemand het lied hier kan plaatsen ben ik blij trouwens). Zo kunnen ook de somberste psalmen een troost zijn. En niet alleen het Halleluja.

Het Halleluja is trouwens ook nodig op zijn tijd. Ik ken ook de momenten dat ik zou willen dat de hele kerk het Halleluja uit de Messiah zou inzetten (Voor mij een van de beste benaderingen van hoe het in de hemel moet klinken.)

Vaya con Dios,

parsifal

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 03 apr 2003 09:07

joris schreef:waaarom wil je dan zo graag over moeite en verdriet zingen? zou dit niet stiekum ook een leugen zijn waar we graag in geloven?

alleen maar halleluja, tja dat is heel wathoor. De engelen in de hemel zingen niet anders dan waardig, waardig en heilig heilig.


Maar de Engelen zingen het eerbiedig , maar die opwekkingsliederen kun je toch 9 van de 10 keer niet meer eerbiedig noemen!!!

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 03 apr 2003 11:26

Al met al is eerbied in ons oogpunt (kerk)cultuurafhankelijk. Gelukkig kijkt God daar niet naar en kijkt Hij naar je hart. Dus wat je ook zingt, Psalm of opwekkinglied: God kijkt naar je hart en wil daar eerbied, dankbaarheid en liefde vinden als jij je liederen zingt.

joris

Berichtdoor joris » 03 apr 2003 11:29

Ikke21 schreef:
joris schreef:waaarom wil je dan zo graag over moeite en verdriet zingen? zou dit niet stiekum ook een leugen zijn waar we graag in geloven?

alleen maar halleluja, tja dat is heel wathoor. De engelen in de hemel zingen niet anders dan waardig, waardig en heilig heilig.


Maar de Engelen zingen het eerbiedig , maar die opwekkingsliederen kun je toch 9 van de 10 keer niet meer eerbiedig noemen!!!

Dat is net wat je gewend bent denk ik. Bijbels gezien houdt God wel van lawaai en gespring dacht ik. Kijk maar naar het volk Israel in de woestijn en het orkest wat God zelf heeft opgezet om de ark te begeleiden.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 03 apr 2003 11:31

joris schreef:
Ikke21 schreef:
joris schreef:waaarom wil je dan zo graag over moeite en verdriet zingen? zou dit niet stiekum ook een leugen zijn waar we graag in geloven?

alleen maar halleluja, tja dat is heel wathoor. De engelen in de hemel zingen niet anders dan waardig, waardig en heilig heilig.


Maar de Engelen zingen het eerbiedig , maar die opwekkingsliederen kun je toch 9 van de 10 keer niet meer eerbiedig noemen!!!

Dat is net wat je gewend bent denk ik. Bijbels gezien houdt God wel van lawaai en gespring dacht ik. Kijk maar naar het volk Israel in de woestijn en het orkest wat God zelf heeft opgezet om de ark te begeleiden.


Daar geloof ik helemaal niks van!

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 03 apr 2003 11:36

Kaw schreef:Al met al is eerbied in ons oogpunt (kerk)cultuurafhankelijk. Gelukkig kijkt God daar niet naar en kijkt Hij naar je hart. Dus wat je ook zingt, Psalm of opwekkinglied: God kijkt naar je hart en wil daar eerbied, dankbaarheid en liefde vinden als jij je liederen zingt.


Zie ook de 2 postings hierboven... Dat doet er toch niet toe? In onze kerk is alles taboe wat geen orgel is. In evangelisatielanden zoals Nieuw Gennua (zal wel fout gespelt zijn... :D) is het in 1 keer wel normaal om in onze kerk trommels te gebruiken. Het is gewoon de cultuur. Laten we geen wetten opstellen wat eerbied is of niet, maar kijken of we zelf eerbiedig zingen tot eer van God.

joris

Berichtdoor joris » 03 apr 2003 11:42

ikke:
Daar geloof ik helemaal niks van!

bedoel je: ik kan het me niet voorstellen, want ik heb het anders geleerd?

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 03 apr 2003 11:55

nee dat bedoel ik niet, ik geloof het gewoon niet!!!

joris

Berichtdoor joris » 04 apr 2003 17:10

maar goed, dat is niet erg bruikbaar in de discussie.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten

cron