Raido schreef:leentje schreef:maar als je nou neemt : 1 korinthe 11 vers 5 hier staat in: Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofd, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.
en dit in vers 16:
Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.
Het laatste betekent dat Paulus noch de gemeenten een ander gebruik kennen dan welke Paulus gaf.
En door dit voorschrift als tijdgebonden te bombarderen doe je niets af van de geïnspireerdheid van Gods woord. Immers, je moet altijd nagaan wat Paulus beoogde. Hij wilde dat de verhouding tussen man en vrouw in de gemeente(samenkomsten) niet los van de natuurlijke regels zou zijn. Het was de gewoonte dat getrouwde (!) vrouwen een hoofddoek droegen. Paulus zegt nu dat ze die gewoonte moeten houden, ook in de gemeente, ook al is elk individu gelijk.
Calvijn merkte al op dat Paulus hier niet handelt over de verleidbaarheid der vrouw, maar over de door God gestelde orde. (Kuyper zegt dat een hoofddoekje ook niet erg effectief zou zijn om de verleidingsdrang der vrouw te beteugelen, de Islam kan het beter. "Ook kent wie spreekt alsof het hier gaat om het schoon der vrouw te bedekken, de vindingrijkheid der vrouwelijke ijdelheid niet."

)
Het hoofddeksel dient dus om uit te drukken dat ze een heer (of 'macht') boven zich heeft. Paulus roept op om de scheppingsorde te eerbiedigen.
Bij ons geldt het hoofddoekje niet meer als uiting van ondergeschiktheid. En dus hoef je geen hoedje meer op in de kerk. Dus: of altijd, of nooit.
De zonde van de engelen bij hun schepping was dat ze zich niet wilden schikken in de positie die God voor hen beschikt had. Dus, 'omwille van de engelen', die met emancipatiezucht behept waren, moet de vrouw zich d.m.v. haar houding (niet per se dus door een hoofdbedekking) afstand houden van die emancipatiezucht.