'n Hoedje op

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Withaar

Berichtdoor Withaar » 22 mar 2005 12:09

Dit is in feite dezelfde discussie als de rok-discussie. Mensen lezen de bijbel op verschillende manieren en dat zorgt voor nuttige discussies.

Over dit onderwerp; Paulus geeft zelf al duidelijk aan dat wanneer er twist ontstaat, deze gewoonten niet gelden.

Groeten,

Laurens

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mar 2005 12:14

essieee schreef:
Het_Bureau schreef:Een vrouw zou haar hoofd moeten bedekken als ze bid heb ik altijd begrepen. Ooit iemand gezien die voor het eten eerste een hoed op zet om te bidden? Los van de vraag of je in de huidige tijd al dan niet met een hoofddeksel op moet bidden als vrouw, vind ik het wat vreemd om dit alleen in de kerk te doen.

Toch reageer ik even, ik ken twee oudere vrouwen die hun hoed alleen in bed afzetten...verder nooit!

Ook niet onder de douche? :shock:
Nou ja, moet kunnen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

willemijn88
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor willemijn88 » 22 mar 2005 15:29

Withaar schreef:Dit is in feite dezelfde discussie als de rok-discussie. Mensen lezen de bijbel op verschillende manieren en dat zorgt voor nuttige discussies.

Over dit onderwerp; Paulus geeft zelf al duidelijk aan dat wanneer er twist ontstaat, deze gewoonten niet gelden.

Groeten,

Laurens

Ow waar staat dat dan. Wil ik wel even na lezen. Heb daar eigenlijk nog nooit van gehoord.
Kamer aangeboden voor vast
Johannes 14:2
Visje

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 22 mar 2005 17:39

Riska schreef:Brammetje:

Varkensvlees:
Zie Deuteron. 14:8, Leviticus 11:8

Stenigen van mensen
Numeri 15: 35 (voor het niet houden van de sabbath notabene)
Deuteron. 13:10 (voor afgoderij)

Lijkt me dat het in deze tijd niet geheel houdbaar meer is...

Beetje zoeken in een concordantie en er zijn zo een aantal van die voorbeelden te noemen.

Riska , het gaat mij er in het diepste om wat Jezus hierover zij in zijn rondwandeling op aarde .

En ik ontdek alleen maar dat je geen aanstoot moet nemen . Een van de hoogte punten is wel wie zonder zonde is werpe de eerste steen .

Jezus sprak uit Liefde en alleen tegen dwaaleraars gebruikte Hij andere uitspraken .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 22 mar 2005 17:46

jas schreef:
Het_Bureau schreef:Een vrouw zou haar hoofd moeten bedekken als ze bid heb ik altijd begrepen. Ooit iemand gezien die voor het eten eerste een hoed op zet om te bidden? Los van de vraag of je in de huidige tijd al dan niet met een hoofddeksel op moet bidden als vrouw, vind ik het wat vreemd om dit alleen in de kerk te doen.

Ook niet onder de douche? :shock:
Nou ja, moet kunnen.
Vast wel onder de douche :lol: Arme hoed :lol: Ik vind het eigenlijk niet kunnen om je hoed af te zetten als je bidt. Wat is het nut? Wil je je (aan)gezicht dan blootstellen voor God? Onzin, Hij kijkt ook naar de binnenkant!!
Afbeelding

Marnix17
Verkenner
Verkenner

reactie hoed

Berichtdoor Marnix17 » 22 mar 2005 18:05

eej hier ff mijn mening het is uiteraard jou zorg of je een hoed op doet of niet alleen ik heb altijd gedacht het haar is al een bedekking van de mens en we komen niet voor kleren in de kerk maar voor God we moeten niet op elkaar letten of we een hoedje op hebben of niet dat mag niet in sommigen kerken kom je niet binnen as je geen hoed op heb dat slaat tog helemaal nergens op? we komen God dienen en als iemand dan geen hoed opheeft laat die in zn waarde we komen immers allemaal voor hetzelfde doel dus wat mij betreft mag je fijn zonder hoed nar de kerk.

greetz
----------\8/Scania\8/----------- www.v8power.nl

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 22 mar 2005 18:11

even ter verduidelijking:

Het gaat om deze tekst uit 1 Kor 11:
1 ¶ Weest mijn navolgers, gelijkerwijs ook ik van Christus.
2 En ik prijs u, broeders, dat gij in alles mijner gedachtig zijt, en de inzettingen behoudt, gelijk ik die u overgegeven heb.
3 Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.
4 Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.
6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.
7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.
8 Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man.
9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.
11 Nochtans is noch de man zonder de vrouw, noch de vrouw zonder den man, in den Heere.
12 Want gelijkerwijs de vrouw uit den man is, alzo is ook de man door de vrouw; doch alle dingen zijn uit God.
13 Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde?
14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?
15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?
16 Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

leentje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor leentje » 22 mar 2005 18:14

maar als je nou neemt : 1 korinthe 11 vers 5 hier staat in: Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofd, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Re: reactie hoed

Berichtdoor Annemieke86 » 22 mar 2005 19:46

Marnix17 schreef:eej hier ff mijn mening het is uiteraard jou zorg of je een hoed op doet of niet alleen ik heb altijd gedacht het haar is al een bedekking van de mens en we komen niet voor kleren in de kerk maar voor God we moeten niet op elkaar letten of we een hoedje op hebben of niet dat mag niet in sommigen kerken kom je niet binnen as je geen hoed op heb dat slaat tog helemaal nergens op? we komen God dienen en als iemand dan geen hoed opheeft laat die in zn waarde we komen immers allemaal voor hetzelfde doel dus wat mij betreft mag je fijn zonder hoed nar de kerk.

greetz
Ja, daar heb je gelijk in... Ik vond het opmerkelijk dat ik als klein meisje de ouderen met een hoed op de Kerk in zag komen, terwijl ik bij de Chr.Geref (hier dan teminste) ook kinderen en jongeren met een hoed op zag komen..
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 mar 2005 20:58

leentje schreef:maar als je nou neemt : 1 korinthe 11 vers 5 hier staat in: Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofd, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.
en dit in vers 16:

Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 22 mar 2005 21:42

Raido schreef:
leentje schreef:maar als je nou neemt : 1 korinthe 11 vers 5 hier staat in: Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofd, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.
en dit in vers 16:

Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.

Mee eens, dus als je naar een oude vergadering van gelovigen gaat, (of een Oost-Europese Baptisten gemeente) kun je beter een hoofddoekje dragen als vrouw, als je naar een reformatorische kerk gaat kun je beter een hoedje of hoofddoekje dragen als vrouw en niet in je t-shirtje aankomen als man in een ger-gem. Het is allemaal niet zo belangrijk misschien (over de hoofdbedekking valt te discussieren) maar gebruiken negeren, die niet in zichzelf slecht zijn lijkt op twistgierigheid.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Marnix17
Verkenner
Verkenner

Re: reactie hoed

Berichtdoor Marnix17 » 22 mar 2005 21:49

[/quote] Ja, daar heb je gelijk in... Ik vond het opmerkelijk dat ik als klein meisje de ouderen met een hoed op de Kerk in zag komen, terwijl ik bij de Chr.Geref (hier dan teminste) ook kinderen en jongeren met een hoed op zag komen..[/quote]

dat is de cultuur van de kerk vermoed ik mar je moet doen wat jij goed vind met betrekking tot je geloof en daarom zeg ik zonder hoed kan jij evegoed God dienen dan iemand met een schuitje van een meter doorsnee
----------\8/Scania\8/----------- www.v8power.nl

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 22 mar 2005 22:00

Raido schreef:
en dit in vers 16:

Het laatste betekent dat Paulus noch de gemeenten een ander gebruik kennen dan welke Paulus gaf.

En door dit voorschrift als tijdgebonden te bombarderen doe je niets af van de geïnspireerdheid van Gods woord. Immers, je moet altijd nagaan wat Paulus beoogde. Hij wilde dat de verhouding tussen man en vrouw in de gemeente(samenkomsten) niet los van de natuurlijke regels zou zijn. Het was de gewoonte dat getrouwde (!) vrouwen een hoofddoek droegen. Paulus zegt nu dat ze die gewoonte moeten houden, ook in de gemeente, ook al is elk individu gelijk.
Calvijn merkte al op dat Paulus hier niet handelt over de verleidbaarheid der vrouw, maar over de door God gestelde orde. (Kuyper zegt dat een hoofddoekje ook niet erg effectief zou zijn om de verleidingsdrang der vrouw te beteugelen, de Islam kan het beter. "Ook kent wie spreekt alsof het hier gaat om het schoon der vrouw te bedekken, de vindingrijkheid der vrouwelijke ijdelheid niet." :mrgreen: )
Het hoofddeksel dient dus om uit te drukken dat ze een heer (of 'macht') boven zich heeft. Paulus roept op om de scheppingsorde te eerbiedigen.

Bij ons geldt het hoofddoekje niet meer als uiting van ondergeschiktheid. En dus hoef je geen hoedje meer op in de kerk. Dus: of altijd, of nooit.

De zonde van de engelen bij hun schepping was dat ze zich niet wilden schikken in de positie die God voor hen beschikt had. Dus, 'omwille van de engelen', die met emancipatiezucht behept waren, moet de vrouw zich d.m.v. haar houding (niet per se dus door een hoofdbedekking) afstand houden van die emancipatiezucht.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 22:48

Even de King James:

1: Be ye followers of me, even as I also am of Christ.
2: Now I praise you, brethren, that ye remember me in all things, and keep the ordinances, as I delivered them to you.
3: But I would have you know, that the head of every man is Christ; and the head of the woman is the man; and the head of Christ is God.
4: Every man praying or prophesying, having his head covered, dishonoureth his head.
5: But every woman that prayeth or prophesieth with her head uncovered dishonoureth her head: for that is even all one as if she were shaven.
6: For if the woman be not covered, let her also be shorn: but if it be a shame for a woman to be shorn or shaven, let her be covered.
7: For a man indeed ought not to cover his head, forasmuch as he is the image and glory of God: but the woman is the glory of the man.
8: For the man is not of the woman; but the woman of the man.
9: Neither was the man created for the woman; but the woman for the man.
10: For this cause ought the woman to have power on her head because of the angels.
11: Nevertheless neither is the man without the woman, neither the woman without the man, in the Lord.
12: For as the woman is of the man, even so is the man also by the woman; but all things of god.
13: Judge in yourselves: is it comely that a woman pray unto God uncovered?
14: Doth not even nature itself teach you, that, if a man have long hair, it is a shame unto him?
15: But if a woman have long hair, it is a glory to her: for her hair is given her for a covering.
16: But if any man seem to be contentious, we have no such custom, neither the churches of God.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mar 2005 23:32

Sabra schreef:Even de King James:

1: Be ye followers of me, even as I also am of Christ.
2: Now I praise you, brethren, that ye remember me in all things, and keep the ordinances, as I delivered them to you.
3: But I would have you know, that the head of every man is Christ; and the head of the woman is the man; and the head of Christ is God.
4: Every man praying or prophesying, having his head covered, dishonoureth his head.
5: But every woman that prayeth or prophesieth with her head uncovered dishonoureth her head: for that is even all one as if she were shaven.
6: For if the woman be not covered, let her also be shorn: but if it be a shame for a woman to be shorn or shaven, let her be covered.
7: For a man indeed ought not to cover his head, forasmuch as he is the image and glory of God: but the woman is the glory of the man.
8: For the man is not of the woman; but the woman of the man.
9: Neither was the man created for the woman; but the woman for the man.
10: For this cause ought the woman to have power on her head because of the angels.
11: Nevertheless neither is the man without the woman, neither the woman without the man, in the Lord.
12: For as the woman is of the man, even so is the man also by the woman; but all things of god.
13: Judge in yourselves: is it comely that a woman pray unto God uncovered?
14: Doth not even nature itself teach you, that, if a man have long hair, it is a shame unto him?
15: But if a woman have long hair, it is a glory to her: for her hair is given her for a covering.
16: But if any man seem to be contentious, we have no such custom, neither the churches of God.

Wat voegt dit nou toe aan helderheid? Je had net zo goed de SV kunnen quoten toch?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”