Hoe ver mag je gaan om geen kinderen te krijgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Hoe ver mag je gaan om geen kinderen te krijgen?

Berichtdoor TheKeimpe » 28 mar 2003 12:20

Lalage schreef:ben wel nieuwsgierig hoe jullie hierover denken:

* pil
* condoom
* spiraaltje
* zo'n computertje om je vruchtbare dagen uit te rekenen

btw Voorlopig gebruik ik die dingen toch niet, maar ben gewoon benieuwd.


Binnen een relatie en situatie waarin kinderen krijgen mogelijk is, denk ik dat we geen voorbehoedsmiddelen moeten gebruiken (en een spiraaltje al helemaal niet, ik stem in met de stelling dat dit een abortief middel is, en geen voorbehoedsmiddel).

Er zijn echter situaties (bijvoorbeeld de lichamelijke zwakheid van de vrouw) waarin het beter is om geen kinderen te krijgen. Als je dan met een "hulpmiddel" nog wel gemeenschap kan hebben dan lijkt me het een mooie oplossing.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 28 mar 2003 13:47

groenrondballetje schreef:
Elsa schreef:
groenrondballetje schreef:Voor mij wordt de mens geweven in de moederschoot (Psalm van David)

Memmem schreef:De tekst die jij aanhaalt kun je ook anders uitleggen.Bij de bevruchting worden de eicel en de zaadcel in elkaar geweven. Een bevruchte eicel is dus door God, in de moederschoot, geweven, daarna gaat het innestellen Een spiraaltje voorkomt innesteling en is dus abortus.

Het lijkt dus zinvol dat groenrondballetje een Bijbelse definitie geeft van de moederschoot. :wink:

OK
'in de moederschoot', betekend voor mij (1) in de moeder, en niet daarbuiten; ter hoogte van de schoot (vergelijk met op schoot zitten). De baarmoeder komt gezien de context daarvoor in aanmerking. Ik heb al beargumenteerd dat bevruchting niet noodzakelijkerwijs in de moederschoot gebeurd; innesteling wel.
Zie verder ook de (figuurlijke) definitie van weven, die wat anders is dan samensmelten ...

John

Wanneer word er volgens jou dan geweven?
In de moederschoot is ook al in de eierstokken, zitten op ong gelijke hoogte dus.....
Tot wanneer is "het" dan nog geen kind? zo kan abortus goed gepraat worden.

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 28 mar 2003 14:05

Lalage schreef:Denk jij dan niet dat God bij de bevruchting al een plan voor die mens heeft klaarliggen?


Dat lijkt me een onderdeel van Gods verborgen wil. Het is ook een beetje vreemd om daar over te praten. Want als in Gods besluit vast ligt dat dit kind geaborteerd zal worden, of dat deze vrucht door menselijke ingrepen nooit zal kunnen groeien dan gaat God ook door met Zijn raad. Wij moeten zoeken naar Gods geopenbaarde wil en daar zijn we in deze discussie mee bezig.
The one thing you can give and still keep is your word.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 mar 2003 20:22

Ik denk dat als je heel psalm 139 leest je daaruit kunt opmaken dat er vanaf het eerste vormeloze begin een geschapen leven door God is.
En dat daarom een abortieve anticonceptie niet kan. Daaronder valt dus het spiraaltje en sommige pilsoorten.
En of je nu de baarmoeder als de schoot ziet of daarbij ook de eierstokken is eigenlijk niet belangrijk, het ligt beide op gelijke hoogte in de schoot verborgen. En de bevruchting geschied in de eierstok en zal zich na een aantal dagen innestelen in de baarmoeder. Als je dat dus voorkomt dan breek je een al geschapen leven af.
En als anticonceptie zal er voor ieder echtpaar weer andere overwegingen zijn voor welke ze zullen kunnen kiezen. Het is toch iets wat de echtelieden in overleg met God zullen moeten verantwoorden.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 01 apr 2003 10:32

Groenrondballetje, zou je willen reageren op de vragen die ik je stelde?
Wanneer word er volgens jou dan geweven?
In de moederschoot is ook al in de eierstokken, zitten op ong gelijke hoogte dus.....
Tot wanneer is "het" dan nog geen kind? zo kan abortus goed gepraat worden
.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Re: Hoe ver mag je gaan om geen kinderen te krijgen?

Berichtdoor groenrondballetje » 01 apr 2003 12:25

Ikke21 schreef:
Lalage schreef:ben wel nieuwsgierig hoe jullie hierover denken:
* pil
* condoom
* spiraaltje
* zo'n computertje om je vruchtbare dagen uit te rekenen
btw Voorlopig gebruik ik die dingen toch niet, maar ben gewoon benieuwd.

Ik ben het niet eens met deze voorbehoedsmiddelen, het is wel erg makkelijk om dit te gebruiken....Beslissen wij tegenwoordig over het leven? Nemen wij dan toch maar kinderen? Je kan het dan toch maar zelf beslissen, komt dit overeen met de bijbel en je eigen geloof??

Ik ben het met je eens als je zegt dat de mens niet beslist over het 'nemen' van kinderen; kinderen krijgen is een geschenk van God.
Toch denk ik wel dat je op een medisch verstandige manier daar mee om moet gaan; je moet voorkomen dat het baren van (nog meer) kinderen leidt tot ongewenste risico's voor de (gezondheid) van de moeder, of tot situaties waarin het opgroeien van kinderen niet wenselijk is.

John

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Re: Hoe ver mag je gaan om geen kinderen te krijgen?

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 12:31

groenrondballetje schreef:
Ikke21 schreef:
Lalage schreef:ben wel nieuwsgierig hoe jullie hierover denken:
* pil
* condoom
* spiraaltje
* zo'n computertje om je vruchtbare dagen uit te rekenen
btw Voorlopig gebruik ik die dingen toch niet, maar ben gewoon benieuwd.

Ik ben het niet eens met deze voorbehoedsmiddelen, het is wel erg makkelijk om dit te gebruiken....Beslissen wij tegenwoordig over het leven? Nemen wij dan toch maar kinderen? Je kan het dan toch maar zelf beslissen, komt dit overeen met de bijbel en je eigen geloof??

Ik ben het met je eens als je zegt dat de mens niet beslist over het 'nemen' van kinderen; kinderen krijgen is een geschenk van God.
Toch denk ik wel dat je op een medisch verstandige manier daar mee om moet gaan; je moet voorkomen dat het baren van (nog meer) kinderen leidt tot ongewenste risico's voor de (gezondheid) van de moeder, of tot situaties waarin het opgroeien van kinderen niet wenselijk is.

John


Tuurlijk daar heb je helemaal gelijk in, de gezondheid van een moeder gaat boven alles denk ik!
Maar moeten wij leven als konijnen? Misschien is de uitdrukking niet helemaal goed, maar wij hebben toch wel zoveel verstand dat wij ook wat minder gemeenschap kunnen hebben en op tijden waar het zwanger raken moeilijker is, moeten we daar nou perse voorbehoedsmiddelen voor gebruiken??

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Hoe ver mag je gaan om geen kinderen te krijgen?

Berichtdoor Memmem » 01 apr 2003 12:49

Ikke21 schreef:Tuurlijk daar heb je helemaal gelijk in, de gezondheid van een moeder gaat boven alles denk ik!
Maar moeten wij leven als konijnen? Misschien is de uitdrukking niet helemaal goed, maar wij hebben toch wel zoveel verstand dat wij ook wat minder gemeenschap kunnen hebben en op tijden waar het zwanger raken moeilijker is, moeten we daar nou perse voorbehoedsmiddelen voor gebruiken??

Soms gaat het anders echt niet, onthouding kan spannend zijn volgens sommigen maar het kan zijn dat dat niet werkt. Dan is het wel zaak om naar wat anders te gaan zoeken.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 01 apr 2003 12:50

Memmem schreef:
groenrondballetje schreef:
Elsa schreef:
groenrondballetje schreef:Voor mij wordt de mens geweven in de moederschoot (Psalm van David)

Memmem schreef:De tekst die jij aanhaalt kun je ook anders uitleggen.Bij de bevruchting worden de eicel en de zaadcel in elkaar geweven. Een bevruchte eicel is dus door God, in de moederschoot, geweven, daarna gaat het innestellen Een spiraaltje voorkomt innesteling en is dus abortus.

Het lijkt dus zinvol dat groenrondballetje een Bijbelse definitie geeft van de moederschoot. :wink:

OK
'in de moederschoot', betekend voor mij (1) in de moeder, en niet daarbuiten; ter hoogte van de schoot (vergelijk met op schoot zitten). De baarmoeder komt gezien de context daarvoor in aanmerking. Ik heb al beargumenteerd dat bevruchting niet noodzakelijkerwijs in de moederschoot gebeurd; innesteling wel.
Zie verder ook de (figuurlijke) definitie van weven, die wat anders is dan samensmelten ...
John

Wanneer word er volgens jou dan geweven?

Ik vind de embryologie vanaf de neurolatie een prachtige manier van weven, maar de vorming van een blastula (klompje cellen) of een gastrula (klompje cellen, met een holte midden in niet) niet ...

Memmem schreef:In de moederschoot is ook al in de eierstokken, zitten op ong gelijke hoogte dus.....

klopt ...

Memmem schreef:Tot wanneer is "het" dan nog geen kind?


Memmem schreef:zo kan abortus goed gepraat worden.

Abortus bestaat enkel bij het stellen van 1 of meerdere grenzen tussen mens-zijn en menselijke cellen.
Indien die grenzen er niet zouden zijn zou elke menstruatie van de vrouw een abortus zijn (de onbevruchte eicel gaat dood :wink: ), maar dit lijkt mij een onhoudbaar standpunt.

Indien je alleen de grens op de bevruchte eicel legt, dan leg je de ethische moraal dat elke 'in vitro fertilisatie' reageerbuis-bevruchte eicel in leven moet worden gehouden. Ook is het aantal spontane abortussen in de natuur dan heel erg hoog, misschien wel 80 - 90%.

http://www.med.uc.edu/embryology/contents.htm

In week 1 krijg je na de bevruchting de eerste klievingsdelingen van de blastula ...

In week 2 krijg je innesteling van de blastula...

in week 3 volgt de gastrulatie ...

in week 4 de neurolatie, waarna de embryo duidelijk herkenbaar is als een gewervelde ...

Hiermee kom je tevens op het punt dat ongeveer de helft van de zwangerschappen succesvol zal verlopen, zonder ingrijpen van buitenaf.
De innesteling lijkt mij een makkelijke en verantwoordde grens voor regulatie (wetgeving) ...

Vervolgens ontstaan alle organen (hart, longen, nieren, lever, armen, benen etc., en verdwijnt bij mensen de staart)

Als de embryo ongeveer 8 weken oud is (dat is 8 weken na bevruchting, zie later) is de menselijke embryo duidelijk te onderscheiden van de embryo van zoogdieren.

De huidige wetgeving heeft echter de grens op een derde deel van de 'zwangerschap', 13 weken gesteld. Volgens de wetgever begint de 'zwangerschap' 2 weken voor de bevruchting (:?: Ik ben medisch bioloog dus dit soort juridische zaken snap ik niet :!: ) en duurt de 'zwangerschap' 40 weken (40-2 = de 38 weken van een biologische zwangerschap). Het paarse kabinet heeft nog regels gemaakt voor een late abortus tot 26 weken 'zwangerschap', het punt waar de embryo levensvatbaar wordt. Opvallend en afschrikwekkend is het idee dat de voorwaarde voor een late abortus zich niet beperken tot de bedreiging van het leven en de gezondheid van de moeder.

John
Laatst gewijzigd door groenrondballetje op 01 apr 2003 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 01 apr 2003 13:01

joepie schreef:Ik denk dat als je heel psalm 139 leest je daaruit kunt opmaken dat er vanaf het eerste vormeloze begin een geschapen leven door God is.

Psalmen 139
1 Een psalm van David, voor den opperzangmeester. HEERE! Gij doorgrondt en kent mij. 2 Gij weet mijn zitten en mijn opstaan; Gij verstaat van verre mijn gedachten. 3 Gij omringt mijn gaan en mijn liggen; en Gij zijt al mijn wegen gewend. 4 Als er nog geen woord op mijn tong is, zie, Heere! Gij weet het alles. 5 Gij bezet mij van achteren en van voren, en Gij zet Uw hand op mij. 6 De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. 7 Waar zou ik heengaan voor Uw Geest en waar zou ik heenvlieden voor Uw aangezicht? 8 Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt [daar]. 9 Nam ik vleugelen des dageraads, woonde ik aan het uiterste der zee; 10 Ook daar zou Uw hand mij geleiden, en Uw rechterhand zou mij houden. 11 Indien ik zeide: De duisternis zal mij immers bedekken; dan is de nacht een licht om mij.
12 Ook verduistert de duisternis voor U niet; maar de nacht licht als de dag; de duisternis is als het licht. 13 Want Gij bezit mijn nieren; Gij hebt mij in mijner moeders buik bedekt. 14 Ik loof U, omdat ik op een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken! ook weet het mijn ziel zeer wel. 15 Mijn gebeente was voor U niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben, [en] als een borduursel gewrocht ben, in de nederste delen der aarde. 16 Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was.17 Daarom, hoe kostelijk zijn mij, o God, Uw gedachten! hoe machtig veel zijn haar sommen! 18 Zoude ik ze tellen? Harer is meer, dan des zands; word ik wakker, zo ben ik nog bij U.
19 O God! dat Gij den goddeloze ombracht! en gij, mannen des bloeds, wijkt van mij! 20 Die van U schandelijk spreken, [en] Uw vijanden ijdellijk verheffen. 21 Zou ik niet haten, HEERE! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan? 22 Ik haat hen met volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij. 23 Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten. 24 En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.


Ik zie niet in de psalm staan dat God die vormeloze klomp heeft geschapen, zoals jij beweerd. Menselijk leven is nog geen mens !? Een eicel is menselijk leven, net zoals een kankergezwel, maar beide zou ik niet mens ...
Dus je zult hier nog wat meer argumenten aan toe moeten voegen ...

joepie schreef:En dat daarom een abortieve anticonceptie niet kan.

zie boven...

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Re: Hoe ver mag je gaan om geen kinderen te krijgen?

Berichtdoor groenrondballetje » 01 apr 2003 13:08

Ikke21 schreef:
groenrondballetje schreef:
Ikke21 schreef:
Lalage schreef:ben wel nieuwsgierig hoe jullie hierover denken:
* pil
* condoom
* spiraaltje
* zo'n computertje om je vruchtbare dagen uit te rekenen
btw Voorlopig gebruik ik die dingen toch niet, maar ben gewoon benieuwd.

Ik ben het niet eens met deze voorbehoedsmiddelen, het is wel erg makkelijk om dit te gebruiken....Beslissen wij tegenwoordig over het leven? Nemen wij dan toch maar kinderen? Je kan het dan toch maar zelf beslissen, komt dit overeen met de bijbel en je eigen geloof??

Ik ben het met je eens als je zegt dat de mens niet beslist over het 'nemen' van kinderen; kinderen krijgen is een geschenk van God.
Toch denk ik wel dat je op een medisch verstandige manier daar mee om moet gaan; je moet voorkomen dat het baren van (nog meer) kinderen leidt tot ongewenste risico's voor de (gezondheid) van de moeder, of tot situaties waarin het opgroeien van kinderen niet wenselijk is.
John

Tuurlijk daar heb je helemaal gelijk in, de gezondheid van een moeder gaat boven alles denk ik!
Maar moeten wij leven als konijnen? Misschien is de uitdrukking niet helemaal goed, maar wij hebben toch wel zoveel verstand dat wij ook wat minder gemeenschap kunnen hebben en op tijden waar het zwanger raken moeilijker is, moeten we daar nou perse voorbehoedsmiddelen voor gebruiken??

Volgens mij gebruik je daarvoor toch zo'n computertje om je vruchtbare dagen uit te rekenen , hetgeen in zekere zin een voorbehoedsmiddel is ...

Overigens als het gaat om minder kinderen te krijgen is 'voor het zingen de kerk uit' ook nog een redelijk effectieve methode, let wel de methode is verre van waterdicht, maar brengt wel een vermindering van het aantal zwangerschappen met zich mee ...

John

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 13:11

precies op zo'n manier kan het ook altijd nog!!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 apr 2003 14:33

Dat is toch net zo goed tegennatuurlijk, voor het zingen de kerk uit en periodieke onthouding...
Waarom zou ik 10 kinderen moeten krijgen, terwijl ik er maar 3 wil opvoeden?

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 01 apr 2003 15:55

Lalage schreef:Dat is toch net zo goed tegennatuurlijk, voor het zingen de kerk uit en periodieke onthouding...
Waarom zou ik 10 kinderen moeten krijgen, terwijl ik er maar 3 wil opvoeden?

Hoe definieer je tegennatuurlijk ? 20 voldragen zwangerschappen is ook tegen de natuur van een vrouw in, en tegen de natuur van de populatie, omdat dat onherroepelijk leidt tot overbevolking ...

John

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Hoe ver mag je gaan om geen kinderen te krijgen?

Berichtdoor Memmem » 01 apr 2003 18:01

groenrondballetje schreef:
Ikke21 schreef:
groenrondballetje schreef:
Ikke21 schreef:
Lalage schreef:ben wel nieuwsgierig hoe jullie hierover denken:
* pil
* condoom
* spiraaltje
* zo'n computertje om je vruchtbare dagen uit te rekenen
btw Voorlopig gebruik ik die dingen toch niet, maar ben gewoon benieuwd.

Ik ben het niet eens met deze voorbehoedsmiddelen, het is wel erg makkelijk om dit te gebruiken....Beslissen wij tegenwoordig over het leven? Nemen wij dan toch maar kinderen? Je kan het dan toch maar zelf beslissen, komt dit overeen met de bijbel en je eigen geloof??

Ik ben het met je eens als je zegt dat de mens niet beslist over het 'nemen' van kinderen; kinderen krijgen is een geschenk van God.
Toch denk ik wel dat je op een medisch verstandige manier daar mee om moet gaan; je moet voorkomen dat het baren van (nog meer) kinderen leidt tot ongewenste risico's voor de (gezondheid) van de moeder, of tot situaties waarin het opgroeien van kinderen niet wenselijk is.
John

Tuurlijk daar heb je helemaal gelijk in, de gezondheid van een moeder gaat boven alles denk ik!
Maar moeten wij leven als konijnen? Misschien is de uitdrukking niet helemaal goed, maar wij hebben toch wel zoveel verstand dat wij ook wat minder gemeenschap kunnen hebben en op tijden waar het zwanger raken moeilijker is, moeten we daar nou perse voorbehoedsmiddelen voor gebruiken??

Volgens mij gebruik je daarvoor toch zo'n computertje om je vruchtbare dagen uit te rekenen , hetgeen in zekere zin een voorbehoedsmiddel is ...

Overigens als het gaat om minder kinderen te krijgen is 'voor het zingen de kerk uit' ook nog een redelijk effectieve methode, let wel de methode is verre van waterdicht, maar brengt wel een vermindering van het aantal zwangerschappen met zich mee ...

John

Het gebruik van een computertje werkt heel vaak niet of niet goed. Het is o.a. niet te gebruiken als je borstvoeding geeft of onregelmatig werkt. Je bent dan aangewezen op de reguliere middelen.
Indien je alleen de grens op de bevruchte eicel legt, dan leg je de ethische moraal dat elke 'in vitro fertilisatie' reageerbuis-bevruchte eicel in leven moet worden gehouden. Ook is het aantal spontane abortussen in de natuur dan heel erg hoog, misschien wel 80 - 90%.

Daarom ben ik ook tegen IVF, alle bevruchte eicellen die weggegooid worden is abortus. God zorgt voor leven van het begin af, dus vanaf de samensmelting (SAMENWEVING) Een spontane abortus is niet te vergelijken met een abortus door ingrijpen. Vaak weet je niet dat je zo vroeg een abortus hebt gehad. En met een spontane abortus grijpt God (of de duivel) in.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten