cornelis schreef:Moet ik dan nog langer lid blijven van zo,n gemeente?
Een vr gr van Cornelis.
Het klinkt een beetje dubieus vind ik. Want waarom stel je deze vraag?
Zie je een “in jouw ogen” achteruitgang van het geestelijk klimaat in je gemeente dat voor jou dan uitloopt op het zegenen van andere levensverbintenissen dan het heterohuwelijk? Of, heb je het goed naar je zin in je gemeente en stel je een puur hypothetische vraag?
In het laatste geval vind ik het een beetje hypocriet. Als jij naar een gemeente gaat waar je jezelf thuis voelt, waar een predikant staat met een prediking waar je graag naar luistert, dan vraag ik mij af wat er aan die predikant opeens veranderd als hij meewerkt aan een viering waarin mensen Gods zegen vragen over hun verbintenis. Ik kan me haast niet voorstellen dat er dan al niet andere zaken zouden zijn waar jij je niet gelukkig mee voelt. En als dan alleen het al dan niet om een zegen vragen tijdens een homohuwelijk (stom woord trouwens) voor jou het breekpunt is tussen jou en je gemeente dan is dat in mijn ogen een vreemde zaak.
Gemeente zijn is een zaak van samenwerken. Van onderlinge verdraagzaamheid. Van elkaar in liefde onderwijzen. En als er dan zaken in jouw gemeente zich voordoen waar jij het moeilijk mee hebt is het zaak om die dingen IN je gemeente naar voren te brengen. De dialoog aan te gaan. Weglopen is altijd de weg van de minste weerstand. Het klinkt allemaal zo mooi christelijk “tja, hier kan ik niet mee instemmen dus ik word gedwongen om naar een ander kerkverband te gaan” maar ik vind dit de grootste onzin.
Daarbij, zoals ik hierboven al enigszins aanhaalde, lijkt het mij erg ongeloofwaardig als je een gemeente, waarin je kennelijk nog steeds aan je “geestelijk trekken” komt uitsluitend om dit aspect opeens zou willen verlaten. Daar waar mensen samenwerken zullen er altijd zaken zijn die de een wel en de ander niet aanspreken. Weglopen is dan de weg van de minste weerstand. Of is misschien wel egoïstisch. Want als jij er van overtuigd bent dat jou interpretatie van de bijbel de juiste is dan is het toch niet goed als je dat niet met je gemeente deelt en gewoon wegloopt naar een andere club. Dan zou je juist de discussie moeten aangaan. Je stem laten horen.
Dit nog afgezien van de vraag of het gegeven, dat twee mensen, die van harte mogen geloven dat God hun heeft samen gebracht en over die verbintenis een zegen willen vragen, zomaar zondermeer is af te wijzen.