Evolutietheorie samen met scheppingsverhaal?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 mar 2005 00:20

Even een reactie op de 'stellingen' van Rene Z, zoals beloofd...

Rene Z schreef:
Collateral schreef:
Hier een plaatje van een viervoeter die nog vrij vissig is en nog niet op het land kan lopen:
Afbeelding

Dit is een zogenaamde longvis,

Nee. Het is een acanthostega.

Er wel een ding dat het fossielen verslag bevestigt, en dat is dat alle planten en dieren zich "slechts" voortplanten naar hun soort.

Nee hoor. Er zijn talloze soorten gevonden die nu niet meer bestaan.

Nog een voorbeeld:
Om de kloof tussen vissen en amfibieen te overbruggen,kieuwen moesten in longen veranderen.

Ik heb al gezegd dat de betreffende vissen al longen hadden. (En wie had het over longvissen?...)

Bij vissen wordt het bloed door een hart met twee kamers rondgepompt, maar bij amfibieen door een hart met drie kamers
Het gehoor moest een radicale verandering ondergaan. Over het algemeen vangen vissen geluid op via hun lichaam, maar de meeste padden en kikkers hebben een trommelvlies. De tong moest ook veranderen. Geen enkele vis heeft een uitsteekbare tong, maar amfibieen zoals bijvoorbeeld de pad hebben die wel. Amfibieen kunnen bovendien met hun ogen knipperen, aangezien ze een vlies bezitten dat ze over hun ogen kunnen laten glijden om ze schoon te houden.
Er zijn ijverige pogingen gedaan om de amfibieen in verband te brengen met de een of andere vis als voorouder, maar zonder sucses.

Welke pogingen? Waarom zonder succes?

De longvis was een favoriete kandidaat, omdat hij behalve kieuwen ook een zwemblaas heeft, die hij kan gebruiken om te ademen wanneer hij zich tijdelijk niet in het water bevindt. David Attenborough diskwalificeert zoewel de longvis als de coelacanth "omdat de beenderen van hun schedel zozeer verschillen van die van de eerste fossiele amfibieen dat de een niet van de ander afgeleid kan worden".

Ze zijn dan ook niet de enige tussenvormen...

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 03 mar 2005 01:58

Dag Bart,

Bart Klink schreef:
Kees schreef:Met andere dateringsmethoden is het niet veel beter.

Voorbeelden?

http://www.answersingenesis.org/Home/Area/faq/dating.asp

Bart Klink schreef:
Met de Kalium-Argon methode heeft men van lava uit de jaren '50 bepaald dat het een miljoen jaar oud is of nog ouder.

Bron? Dit is waarschijnlijk een gedaan door een creationist die niet weet hoe de methode te gebruiken en daardoor denkt dat het niet werkt. Gelukkig weten wetenschappers wel beter.

Ja dat zal het zijn. Een creationist heeft dat vast in het schuurtje bepaald. En christelijke wetenschappers bestaan niet. Het zal daarom wel een hobbyist geweest zijn.

Bart Klink schreef:Volgens Gen. 1 worden de vogels voor de mens geschapen, in Gen. 2 erna. Hoe zit het nou?

In Genesis 1 kan je lezen in welke volgorde de schepping gebeurd is. Daar staat het ook bij, de eerste dag de aarde en het licht. De tweede dag werden de wateren gescheiden. Water op de aarde en water in de lucht. De derde dag werd het land gescheiden van het water, en de planten geschapen. De vierde dag de hemellichamen. De vijfde dag de vissen en de vogels. De zesde dag de landdieren en op het laatste de mens Adam. Tot zover de details van de schepping, in de volgorde waarin het gebeurd is.
In Genesis 2 gaat het over de mens. In vers 4 lees ik "Dit zijn de geboorten des hemels en der aarde, als zij geschapen werden; ten dage als de HEERE God de aarde en den hemel maakte.". Ten dage.. dat zeggen wij u nog steeds, destijds, toen, in de dagen van..
Dat gaat dus over de schepping in het algemeen.
Uiteindeiljk lees ik in vers 18 "Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij." en vers 19 vervolgt met "Want als de HEERE God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had, zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou;..."
"Want..." geeft de reden aan waarom God zei "het is niet goed, dat de mens alleen zij". Adam gaf de dieren een naam en ontdekte dat hij de enige mens was.
Zo zit het dus.

Bart Klink schreef:Als je de halveringssnelheid zo wilt veranderen dat je op een aarde uitkomt van hooguit 10.000 jaar, komt er zo gigantisch veel warmte vrij dat de gehele aarde zou smelten. Onmogelijk dus.

Je vergeet wel wat Bart. Je gaat er zomaar vanuit dat er zoveel van een element is omgezet, maar dan moet je toch eerst weten hoeveel er oorspronkelijk aanwezig was?
Als ik na 5 kilometer te rijden met mijn auto, ineens met een lege tank blijf stilstaan, moet ik dan ook maar denken dat ik wel heel erg veel benzine verbruikt heb?

Bart Klink schreef:Als ik doelen stel in mijn leven maak ik het zinvol, daar heb ik echt geen god voor nodig.

Op zich is het al bijzonder dat een hoopje toevallig samengeklonterde atomen een doel kan hebben. Is het denkvermogen ook door evolutie tot stand gekomen? Is het logisch te veronderstellen dat een hoopje atomen of moleculen zoiets als een wil heeft? Ik heb bij de scheikundeles allerlel formules geleerd en die kon ik steeds weer toepassen, maar er is me nooit verteld dat het ene buisje met een stof zich anders kan gedragen dan het andere buisje met dezelfde hoeveelheid van dezelfde stof.
Evolutie kent het woord 'zinvol' toch helemaal niet?

Bart Klink schreef:Jammer dat u geen antwoord geeft op mijn vraag daaronder. Nogmaals dan:
Wat is de oorzaak van God? Als God geen oorzaak nodig heeft, misschien hebben de natuurwetten dat ook niet.

Bart, de dingen die ik maak, worden niet gemaakt als ik ze niet maak. Vanzelf komen ze niet van de grond.
De maker is altijd wijzer dan zijn maaksel. Als God de natuurwetten ingesteld heeft, dan is God zelf altijd wijzer. Als God ons geschapen heeft, hoe kunnen wij dan over God oordelen? Voor zover ons bekend is, is God er altijd geweest.
.
Bart Klink schreef:Damned betekent *censuur*

Ja, maar wat betekent dat dan.
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 03 mar 2005 02:52

Bart Klink schreef:
Raido schreef:<voorwaarde..> 1. De hoeveelheid ‘dochter’-isotoop in het gesteente bij aanvang is gekend.

Dit is niet nodig bij moderne isochrondatering.

Waarom niet? Hoe werkt die methode?

Bart Klink schreef:
3. De vervalsnelheid van ‘moeder’-element tot ‘dochter’-element is constant.

Dit is uitgebreid getest en zelfs onder de meest extreme omstandigheden is de vervalsnelheid constant of is de invloed verwaarloosbaar klein.

De vervalsnelheid is niet perse constant, zie http://www.answersingenesis.org/Home/Area/faq/dating.asp bijna benedenaan die pagina, onder " Is there any evidence that radioactive decay rate might not have been constant?"

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 03 mar 2005 03:09

Bart Klink schreef:Daarnaast was het sample gecontamineerd. Wetenschappers weten dat je altijd een verkeerd resultaat krijgt van een gecontamineerd sample, Creationisten blijkbaar niet.

hoebedoellu?
Dat het stuk lava dit keer door een ander dan een evolutie aanhanger was opgeraapt?

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 03 mar 2005 03:14

Collateral schreef:
Rene Z schreef:Er wel een ding dat het fossielen verslag bevestigt, en dat is dat alle planten en dieren zich "slechts" voortplanten naar hun soort.

Iedere schilder had zijn eigen stijl van schilderen.
"Nee hoor, Rembrandt leeft niet meer."

Dat is net zo'n antwoord.
Dat er diersoorten geleefd hebben die nu niet meer bestaan, zal niemand ontkennen. Maar ook die uitgestorven diersoorten plantten zich slechts voort met hun eigen soort en daar kwamen nakomelingen uit van diezelfde soort.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 mar 2005 08:44

Bart Klink schreef:

Het benadrukken van het woord onafhankelijk is in deze zin misleidend lijkt me. Het is niet duidelijk dat deze zaken onafhankelijk zijn (misschien zelfs niet waarschijnlijk), "de methoden verschillen en ze meten dingen die niet causaal van elkaar afhangen" zou een betere formulering zijn, terwijl voor de kracht van je bewijs echte onafhankelijkheid is wat je wilt.

Dendrochronologie heeft totaal niets te maken met radio-isotopendatering en ijskerndatering niets met varven? Toch leveren ze, mits juist gebruikt, dezelfde resultaten. Hoe onafhankelijk wil je het hebben?

Ik wil dat er aangetoond wordt dat veranderende omstandigheden of plotselinge gebeurtenissen niet een zelfde effect hebben op verschillende methoden. Pas dan kun je in dit verband van echte onafhankelijkheid spreken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mar 2005 09:15

Bart Klink schreef:Haha, dit is een mooi voorbeeld waarom creationisten geen wetenschappers zijn. Wetenschappers hadden geweten dat de K-Ar methode niet gebruikt kan worden voor samples jonger dan 2 miljoen jaar, dus zeker niet voor een van 16 jaar. Dat is hetzelfde als de diameter van een haar proberen te meten met de kilometerteller van een auto. Raar he dat er vreemde resultaten uitkomen?
misschien leuk om te vermelden dat het wetenschappers waren... die niet in creatie maar in evolutie als oorsprong der dingen geloofden..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 mar 2005 10:11

kees61 schreef:
Collateral schreef:
Rene Z schreef:Er wel een ding dat het fossielen verslag bevestigt, en dat is dat alle planten en dieren zich "slechts" voortplanten naar hun soort.

Iedere schilder had zijn eigen stijl van schilderen.
"Nee hoor, Rembrandt leeft niet meer."

Dat is net zo'n antwoord.
Dat er diersoorten geleefd hebben die nu niet meer bestaan, zal niemand ontkennen. Maar ook die uitgestorven diersoorten plantten zich slechts voort met hun eigen soort en daar kwamen nakomelingen uit van diezelfde soort.

Vanwaar dan de 'ogenschijnlijke' tekenen van evolutie (opeenvolgende fossiele vormen)?

Heeft God trouwens ook mensen met staarten geschapen? :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mar 2005 10:16

Nee hoor... met horens

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 mar 2005 10:24

Hmmm, nou de vraag: hoe weten we zeker dat dit geen vervalsingen zijn...? :-k Ik heb namelijk ook ooit wel eens iets gelezen over vervalsingen!
Ik ben even de namen kwijt, ze zullen wel ergens in mijn boeken te vinden zijn, maar ik denk aan die mensen die de missing link probeerden op te lossen, door aan een schedel te gaan zitten monterenen vijlen en zo. Het was héél professioneel uitgevoerd. Niemand kwam erachter. Uiteindelijk heeft de dader het zelf verklapt net vóór zijn dood.
Tsjonge, hoe ver mensen kunnen gaan om hun ideeën 'waar' te doen zijn! Een Jehova's Getuige die zijn voet tussen de deur zet is er niks bij...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mar 2005 10:33

In 1912 kondigden A.S.Woodward, directeur van het 'Natural History Museum' in Londen, en C.Dawson, een advocaat en amateur paleontoloog, de ontdekking aan van een onderkaak en een deel van een schedel in een kiezelgroeve nabij Piltdown in Engeland. Ook Teilhard de Chardin was bij deze ontdekking betrokken.

De onderkaak leek heel aapachtig, behalve de tanden, die een mensachtig slijtpatroon vertoonden. De schedel daarentegen leek heel menselijk. De twee vondsten werden gecombineerd en toegewezen aan "Eoanthropus dawsoni", beter bekend als de 'Piltdown-mens'. Men schatte hem ongeveer 500.000 jaar oud en alhoewel enkele experts zoals Boule en H.Osborn hun twijfels hadden, was er destijds een algemene consensus onder de grootste autoriteiten in de wereld, dat de 'Piltdown-Mens' inderdaad een schakel was in de evolutie van de mens. Er ontstond een enorme literatuurrond de Piltdown-Mens en er werden meer dan 500 doctoraatsthesissen over gemaakt.

Het was pas in 1953, 31 jaar later dus, dat wetenschappers ontdekten dat het hier om een vervalsing ging: de schedel was afkomstig van een moderne mens, minder dan 1000 jaar oud en de onderkaak kwam van een recente, jonge oerang-oetang waarvan de tanden bijgevijld waren! Men vraagt zich nog steeds af wie de vervalser was. 2

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 mar 2005 10:42

Ja, inderdaad, dat was die!
Piltdown-mens, dat klinkt me bekend in de oren!

Ik herinner mij dat ik zat te lezen in een geschiedenisboekje, dat ik daarover las, als over een sensationele ontdekking. (Zo stond het er.) Ik dacht: dus de missing link is tóch gevonden! Maar in een ander boek, wat blijkbaar heel wat recenter was, werd datzelfde geval beschreven als het voorbeeld van grove vervalsing! Dat was in 1990.

Raido schreef:Men vraagt zich nog steeds af wie de vervalser was.

Dat kan niet! Ze kunnen zelfs nagaan hoe het leven vele miljoenen jaren geleden ontstond! Dan kunnen ze dit ook wel achterhalen! :mrgreen:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 03 mar 2005 18:13

Collateral schreef:Vanwaar dan de 'ogenschijnlijke' tekenen van evolutie (opeenvolgende fossiele vormen)?

Inderdaad, ogenschijnlijk. Het lijkt maar zo.

Collateral schreef:Heeft God trouwens ook mensen met staarten geschapen

Ja, met paardestaarten in hun haar :-D

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 03 mar 2005 22:54

Collateral schreef:Heeft God trouwens ook mensen met staarten geschapen? :)

sorry, ik zag pas later dat er een link achter zat.
Veel mensen, of misschien wel alle mensen die de evolutie hier verdedigen, zeggen dat het langzaamaan gegaan is. Vissen vlogen niet ineens het water uit maar dat ging ongemerkt langzaam, van generatie op generatie steeds een stukje verder.
En nu krijgen twee ouders zonder staart ineens een kind met iets dat je een staart zou kunnen noemen. Mag het nu ineens wel heel snel gaan? En als de voorouders geen staart hadden, en een kind er ineens wel eentje krijgt, hoe kan je mij dan duidelijk willen maken dat de staart er ooit af gevallen is? Ik zou dan veel eerder zeggen dat de staart in zwang komt. De kindertjes van zo'n staartmens zullen ongetwijfeld ook weer een staart hebben? Misschien wonen die mensen in een bosrijk gebied en blijkt het hebben van een staart voordelen te hebben bij het plukken van bananen ofzo. Ik zou zeggen, houdt het in de gaten, misschien kan je over een aantal generaties iets bewijzen ;-)

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 04 mar 2005 13:10

Boekenlezer schreef:

Oké, ik heb genoeg te doen met andere dingen. Maar ik wou dan toch even antwoord geven aan Bart Klink, die niet zal rusten tot hij ons allemaal tot het evolutionisme bekeerd heeft.

Er bestaat niet zoiets als het ‘evolutionisme’ en ik hoef al helemaal niemand te bekeren. Evolutie is de basis van de gehele biologie en de evolutietheorie is een van de sterkst staande wetenschappelijke theorieën. Iedereen die en onbevooroordeeld naar kijkt en zich er voor openstelt zal de feiten accepteren. Nogmaals: het gaat hier om geloof tegen fundamentele wetenschappelijke kennis

Niemand heeft de macroevolutie zien plaatsvinden. Dat is dus nooit waargenomen. Dus hoezo waarneembare feiten...??
Wat jij zegt over waarneembare feiten gaat slechts over microevolutie. Daarom kom je wederom hier weer niet overtuigend op mij over. (Waarom denk je dat ik het over het probleem van het begin had...?) Noem mij eens één stevig argument om in macroevolutie te geloven, in plaats van mij steeds naar breien tekst te verwijzen...
(Ik wil namelijk discussiëren, en niet steeds voor een paar dagen huiswerk opkrijgen. Als je veel te vertellen hebt, doe dat dan in de loop van de discussie, door geleidelijke ontvouwing. Die opzet kies ik zelf ook.)

Ik heb al meerder keren uitgelegd dat er ook zoiets bestaat als indirecte waarneming. Heeft iemand die nu leeft ooit Alexander de Grote gezien? Nee! Toch is er geen enkel weldenkend historicus die aan het feit dat hij bestaan heeft twijfelt. De bewijzen zijn gewoon zo overweldigend dat je er niet om heen kunt. Dat is ook de reden waarom er ook geen enkel weldenkend bioloog nog twijfelt aan het feit dat er evolutie op deze aarde heeft plaatsgevonden en nog steeds plaatsvindt. Als je echter niet bereid bent je in deze bewijzen (in die link staan er heel veel!) te verdiepen, zul je nooit zien dat het een feit is waar je niet om heen kunt. Dat jij evolutie niet kunt accepteren komt door je eigen onwetendheid, niet door onjuistheid van evolutie.

Een zo’n mooi bewijs is dat er een volledige staart in ons genoom zit. Bij de meeste mensen wordt de ontwikkeling van deze staart voorkomen, maar soms gebeurt dat niet. Dan is het zelfs mogelijk dat er een kind geboren wordt met een compleet functionele staart, inclusief botten, spieren, zenuwen en huid. Hoe is het te verklaren dat er een staart in ons genoom zit? (Macro-)Evolutie!

En de verdenking van denktrends, die ten diepste subjectief gefundeerd zijn heb je ook niet weggenomen. (Ik doel nu op wat je zei over de wetenschappelijke wereld.) Ik kan er wel eens van onder de indruk komen hoe het menselijke denken immers bepaald is door omgevingsfactoren. Vanavond las ik over de bevrijdingstheologie: ontstaan in Amerika onder de negers. Een verband met discriminatie en zo. Of bijvoorbeeld de ineenstorting van de 'moderne' zekerheden van de 19de eeuw als gevolg van de wereldoorlogen. Wat voor gevolgen dat wel heeft op het denken van mensen! (En nee, ik ga je nu niet opzadelen met grote websites en zo! )
Jouw denken komt op mij over als te 'modern': te veel vanuit de illusie van het onafhankelijk geachte menselijke verstand.

De enige reden waarom ik, en zo’n beetje de gehele wetenschappelijke wereld, denk dat er evolutie heeft plaatsgevonden, is dat er zo gigantisch veel bewijs voor is. Dat heeft niets te maken met bepaalde denktrends.

't Zal wel. Als jij mij vertelt waar ik dan beginnen moet in die brei... ('k Ben afgelopen dagen druk geweest met andere dingen. Sorry.)

Begin, bij het begin. Daarna volgt een gigantische opsomming met bewijzen voor macro-evolutie.

Ik bedoel 'makkelijker om te geloven' niet zo zeer emotioneel. Als ik dat zeg, bedoel ik ook: beter verklaarbaar.
Zo zou jij dan zeggen: het is gemakkelijker om in evolutie te geloven. Immers: dat is volgens jou beter verklaarbaar.
Je probeerde hier om 'makkelijker te geloven' te scheiden van het wetenschappelijke verklaren, maar daar trap ik niet in. Zo bedoelde ik dat immers niet.

Het probleem is juist dat creatie niets verklaart! Dat is de reden waarom het geen wetenschap is. Waarom zit er een staart in ons genoom? Waarom zijn onze hersenen zo opgebouwd zoals ze zijn? Waarom kunnen primaten stereoscopisch zien? Waarom zwemmen walvissen en dolfijnen door verticale bewegingen te maken en ‘echte’ vissen door horizontale bewegingen? Evolutie geeft hier allemaal hele mooie antwoorden op, het verklaart waarom dingen zo zijn zoals ze zijn. Wat verklaart het creationisme? Wat zijn de creationistische antwoorden op bovenstaande vragen? “God wil het zo”?

En wat jouw laatste vraag betreft: daar gaat de vraag aan vooraf of alles wel te verklaren valt.
Het moderne denken, waarvan ik jou een treffende representant vind, denkt van wel. Maar het post-moderne denken ontkent dat. ('Het' is overigens te generaliserend. Post-modern denken is veelsoortig.)
Zelf ben ik in dat opzicht wat post-moderner dan jij, om dat zo eens te zeggen. Ik geloof er niet in dat alles te verklaren valt. Alleen al de enorme verdeeldheid van stromingen die het moderne denken opgeleverd heeft... 't Viel blijkbaar niet erg mee om het eens te worden met elkaar. De filosofie van tegenwoordig gedraagt zich als een rivierdelta.
Al wil ik mezelf ook weer niet een echte post-modernist noemen... (Christelijk geloof en post-modernisme staan immers ook op gespannen voet met elkaar. Het post-modernisme ontkent het bestaan van waarheid, terwijl je als christen niet om het begrip waarheid heen kunt.)

Ik denk dat principieel alles te verklaren is. Ik denk alleen niet dat dat ooit zal gebeuren, simpelweg omdat we daar de tijd en de middelen niet voor hebben, maar wie weet.

Maar goed, laat ik eens een beetje 'modern' te werk gaan.
In ons denken is altijd alles binnen beperkte kaders. Wij denken uitsluitend in eindige getallen. Echter, steeds is er weer een groter getal denkbaar dan dat getal wat wij in gedachten hebben. En daarmee kunnen we eindeloos doorgaan. Niemand kan immers aangeven waar dat stopt. Sterker nog: dat is onmogelijk, want steeds kun je weer verder gaan dan dat punt. Conclusie: oneindigheid bestaat!
Eindigheid komt blijkbaar uit de oneindigheid voort.

Het is maar ten zeerste de vraag of er echt oneindigheid bestaat, of dat dit iets is dat door de mens bedacht is. Hoe dan ook, het heeft weinig met dit topic te maken.

God is de benaming voor de oneindige oorzaak achter alle eindigheid die wij kennen, om het eens filosofisch te zeggen. (Filosofisch bedoel ik in de sfeer van: beoordeel dit niet theologisch! Immers, als je filosofisch over God gaat spreken, loopt bij menige theoloog de rillingen over de rug. Maar ik ben nu niet in debat met een theoloog, dus permiteer ik mij deze vrijheid.) Roept dus de vraag op: in hoeverre is Hij dan te verklaren? Immers, het wordt wel knap lastig als allerlei voor ons noodzakelijke kaders wegvallen, zoals natuurwetten en zo.

Je komt nu met een soort ontologisch godsbewijs. Er zijn nog maar heel weinig gelovigen die dit bewijs aanvoeren omdat het nietszeggend is en filosofisch ook niet deugt. De fout in deze redenering zit in de aanname dat bestaan een eigenschap is. Bestaan is een gegeven. Niets kan immers oneindig zijn als het niet bestaat. Bestaan is een vereiste voor eigenschappen, eigenschappen niet voor bestaan. Maargoed, ook dit heeft weinig te maken met het topic.

Je mag 'jij' zeggen, hoor.
Dat veel meer is natuurlijk het begin.
Welk begin? Dat ligt nogal voor de hand: het begin van het leven. Als je eerst een stel dode moleculen hebt, die samen een verband moeten gaan vormen, om leven mogelijk te maken - en daar komt wat bij kijken! - dan moeten die dus op een bepaalde manier samenkomen. Dat is wel èrg lastig zonder sturende oorzaak!

Als je het zo bekijkt wel ja. Als je echter wat meer relevante boeken of links zou lezen meneer boekenlezer, zul je erachter komen dat de vork anders dan de steel zit dan wat je hier nu suggereert. Als je bereid bent je er in te verdiepen, is dit een aardig begin: http://www.talkorigins.org/faqs/abioprob/abioprob.html

Dus tussenvormen tussen mens en aap zijn nog steeds niet gevonden...?

Er zijn juist vele tussenvormen tussen moderne mensen, andere mensachtigen en aapachtigen. Heb je dat plaatje met al die schedels niet gezien dan?

Terug naar “Archief”