Kring gebed.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 mar 2003 19:57

Heeft deze tekst toegevoegde waarde in dit verband?:

Mattheus 6 6 Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 24 mar 2003 20:25

Weet je, om met mn huisarts te spreken sta ik 'op het randje van een depressie'. Bidden lukt me de laatste tijd niet echt meer, ik voel bijna geen contact meer met God.

Alleen met het kringgebed, 1x per week op school, voel ik me weer een met God. Ik put ook enorm veel energie uit die gezamenlijke gebeden, zodat ik er weer tegenaan kan voor de rest van de week. Als ik dat niet zou hebben, zou ik denk ik wel ingestort zijn.

Nu begin ik een beetje over mn depressie heen te komen, en dat is toch wel mede dankzij het samen met medeleerlingen problemen voor God neerleggen. Ik heb er gewoon heel veel aan, ook al bid ik niet altijd zelf mee, het luisteren naar anderen die met God spreken geeft kracht! Ik ervaar dan altijd heel sterk Gods aanwezigheid.[/code]
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 mar 2003 21:34

hijwel schreef:Dus met elkaar bidden best. Maar denk er wel bij na dat god niet verhoord naar de lengte of naar de hoeveelheid mensen.

Dat ben ik met je eens, het gaat er ook niet om of je 'mooi' kunt bidden, maar of het uit je hart komt. Je belicht hier echter alleen de negatieve kanten. Een positief punt is dat je elkaar stimuleert om te bidden, ook om langer te bidden en dat kan God vast wel waarderen ;)

Chloë

Berichtdoor Chloë » 24 mar 2003 21:49

lizzz schreef:Weet je, om met mn huisarts te spreken sta ik 'op het randje van een depressie'. Bidden lukt me de laatste tijd niet echt meer, ik voel bijna geen contact meer met God.

Alleen met het kringgebed, 1x per week op school, voel ik me weer een met God. Ik put ook enorm veel energie uit die gezamenlijke gebeden, zodat ik er weer tegenaan kan voor de rest van de week. Als ik dat niet zou hebben, zou ik denk ik wel ingestort zijn.

Nu begin ik een beetje over mn depressie heen te komen, en dat is toch wel mede dankzij het samen met medeleerlingen problemen voor God neerleggen. Ik heb er gewoon heel veel aan, ook al bid ik niet altijd zelf mee, het luisteren naar anderen die met God spreken geeft kracht! Ik ervaar dan altijd heel sterk Gods aanwezigheid.[/code]
Haii Lizzz,

kop op meid!
Wie de Heere verwachten putten nieuwe kracht..
hoofdje omhoog he, veel sterkte hoor!

lfs,
Chloë

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 mar 2003 21:52

surfer schreef:Heeft deze tekst toegevoegde waarde in dit verband?:

Mattheus 6 6 Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden

Je haalt die tekst uit zijn verband. Volgens mij werd dat gezegd, omdat er mensen waren die voor het oog van anderen heel erg vroom gingen bidden om indruk te maken en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 00:15

Hijwel zei
God geeft niet om lange gebeden. Het gebed moet oprecht zijn en gericht op God. Denk eens aan de tollenaar in de tempel. Hij bad achter in de tempel: " o god wees mij de zondaar genadig" en hij werdt verhoord.

ja, maar laten we er vanuitgaan dat bidden altijd serieus is. En dat kringgebed niet een nieuw kunstje is van de gelovige.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 mar 2003 09:26

Je haalt die tekst uit zijn verband. Volgens mij werd dat gezegd, omdat er mensen waren die voor het oog van anderen heel erg vroom gingen bidden om indruk te maken en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
wat dacht je dat er in veel gemeentes gebeurt? Ik ben daar echt niet positief over.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mar 2003 10:07

joris schreef:Hijwel zei
God geeft niet om lange gebeden. Het gebed moet oprecht zijn en gericht op God. Denk eens aan de tollenaar in de tempel. Hij bad achter in de tempel: " o god wees mij de zondaar genadig" en hij werdt verhoord.

ja, maar laten we er vanuitgaan dat bidden altijd serieus is. En dat kringgebed niet een nieuw kunstje is van de gelovige.

oke joris..
ik wou hiermee zeggen dat een kring gebed heel nuttig kan zijn maar leg nooit de kracht in het gebed zelf.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 13:16

wat was dat een mooie slotopmerking, Hijwel.

of gaan we nog even door?

wat houdt je tegen om te bidden in een kringgebed?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 mar 2003 13:38

jammer mensen, maar mij overtuigen jullie niet. Het is denk ik sterk een kwestie van wat je van huis uit meegekregen hebt. Persoonlijk zou ik me er uiterst ongemakkelijk bij voelen. Volgens mij hoort het ook een beetje bij deze tijd; mensen storten ongegeneerd hun hart uit (lees: in een kringgebed) maar echt contact is moeilijk te leggen.

Het gebed is één van de intiemste bezigheden die we kennen. Dat doe je alleen maar met mensen die je heel goed kent of alleen.

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 13:43

surfer zei:
Het gebed is één van de intiemste bezigheden die we kennen. Dat doe je alleen maar met mensen die je heel goed kent of alleen.

dat ben ik met je eens, surfer.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mar 2003 13:48

wat houdt je tegen om te bidden in een kringgebed?

Ik weet dat je het niet op prijs stelt dat ik met een wedervraag kom. maar toch doe ik het.

Waarom een kring gebed? denk je dat het gebed in je binnenkamer niet verhoord wordt. en in een kringgebed wel

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 25 mar 2003 13:52

Dat is inderdaad waar, voor een kringgebed is een bepaalde mate van vertrouwen nodig. Anders vertel je niet wat je bezig houd. Je zegt.. het gebed is een van de intiemste bezigheden... ja klopt. Maar een kring gebed is natuurlijk geen vervanging, en niet in elk gebed hoeft het intiemste naar boven te komen.

Afgelopen week heb ik een slaapfeest gehad met meiden uit de klas. Wij als SPH ertjes gingen elkaar feedback geven, en bij een meisje moest het heel hard, en het kwam ook heel hard aan. Ze heeft wel 2 uur gehuild, en we voelden ons er best rot bij. Verschillende meiden hadden samen van te voren gebeden of ze tot die ontdekking mocht komen, en die kwam dus. Met z'n allen voelden we toen heel erg de behoefte om te bidden en te danken. We hebben toen dus een kring gebed gehouden. Iedereen heeft meegebeden, en iedereen legde andere accenten die voor haar belangrijk waren. Als een iemand gebeden had voor ons allemaal, hadden de anderen misschien een onbevredigd gevoel, omdat hun gevoel niet ter sprake was gekomen. Ookal bespreek je het vooraf, iedere heeft andere dingen die belangrijk voor hem voor haar zijn.
Je kunt elkaar ook aanvullen, dingen die jij vergeet daar denkt de ander aan. Daarbij komt ook dat het je samen bindt.
Samen tot God te gaan, is eeecht geweldig. Ik heb er hele goeie ervaringen mee, en ik wordt er steeds groter voorstander van, vooral in situaties waarin je met een groep iets gezamelijks moet doen, of hebt gedaan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mar 2003 14:03

de behoefte was er...........
Maar wat denk je van georganiseerde kring gebeden?

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 14:06

hijwel schreef:wat houdt je tegen om te bidden in een kringgebed?

Ik weet dat je het niet op prijs stelt dat ik met een wedervraag kom. maar toch doe ik het.

Waarom een kring gebed? denk je dat het gebed in je binnenkamer niet verhoord wordt. en in een kringgebed wel

Ik denk dat het antwoord op deze vraag al wel gegeven is in mijn eerder reacties. Ook het antwoord van Acire had van mij kunnen wezen.
Ik denk dat ieder gebed verhoort wordt, dat belooft God immers. Maar ik denk dat de binnenkamer op meerder eplaatsen kan wezen.
Misschien moet je het eens ervaren hebben, zoals Acire dat heeft ervaren. Samen klein worden voor God in een gezamelijk iets, of samen God groot maken na ee blijde gebeurtenis. Zo prachtig om dat samen te doen. Maar het is beetje moeiljk uit te leggen, maar die binnenkamer ervaar je als je op zon moment gaat bidden.
Ik hou zelf niet zo van georganisseerd gebed: dan en dan om zo laat met zoveel personen gebedsuur. Ik denk dat het heel goed is omdat te doen, maar het past nie tin mijn relatie met God. Dus doe ik daar niet aan mee.
maar soms ben je zo intiem bezig geweest met elkaar dat je daar God voor wilt bedanken of je wilt God om een zegen vragen voor een bepaald probleem of aktiviteit of je wilt ...weet ik veel wat je allemaal wilt.

En laat ik heel expliciet zeggen: God vindt het fijn als we tot Hem bidden, laat dat het uitgangspunt zijn. En ik wil helemaal geen waardeoordeel geven over mensen die wel/niet kringgebed doen.
mijn idee is dat je kringgebed niet moet gaan doen, maar dat het gewoon moet gebeuren.
Laatst gewijzigd door joris op 25 mar 2003 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”