vrouwen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 24 mar 2003 15:22

Wat betreft Christus' discipelen: wie waren de eerste mensen die van Zijn opstanding hoorden? Precies!
vrouwenlogica? :wink: Je hebt gelijk, maar wat wil je hiermee zeggen?

Wat ik wil zeggen: als het inderdaad zo is dat God wil dat zowel mannen als vrouwen leren, dan zouden er toch ook wel vrouwen als discipel/apostel geroepen zijn...

Chloë

Berichtdoor Chloë » 24 mar 2003 15:23

Allright. :mrgreen:

Ik ben het helemaal met je eens hoor!

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 24 mar 2003 20:19

parsifal schreef:Het gaat waarschijnlijk over Febe uit Romeinen 16, er staat dat zij een dienares is, maar het woord dienares is het zelfde als wat gebruikt zou worden voor een vrouwelijk diaken.


Ja dat zou wel kunnen, dus toch een vrouwelijke ambtsdraagster?

En wat betreft Jezus' discipelen, dat Hij geen vrouwen koos, is logisch. Dat zou in die cultuur helemaal niet kunnen. Sowieso zouden ze die vrouwen niet serieus nemen, en Jezus ook niet meer, dan zouden ze denken dat Hij er een harem op nahield ofzo.
Toen was het gewoon een mannencultuur, maar nu is dat toch gewoon heel anders?
De eerste apostel was wel Maria Magdalena, en Jezus zond haar toch ook uit, min of meer. Alleen ze kon nooit de hele wereld over Jezus gaan vertellen, want de mannen zouden haar nooit serieus nemen, dat deden de discipelen al niet eens. Maar dat zegt niet dat vrouwen in deze tijd geen domina oid kunnen zijn.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: vrouwen

Berichtdoor Toriso » 24 mar 2003 23:32

joris schreef:Lees het bidden zodat je open staat voor Gods aanwijzingen. Misschien is het goe dom eerst met God te overleggen voor je het gaat lezen. Vertel Hem hoe moeilijk onderwerp je dit vindt en welke uitspraken je er over hebt gedaan. zeg Hem: tell me please!


Dit stoort me :shock: Eerst met God overleggen :!: De overlegcultuur op het hoogste niveau. Het klinkt me wat te luchtig en al te vrolijk. Dat gelden trouwens meer Joris-made reacties. Natuurlijk kan Hij wel English verstaan, dat is waar.

joris schreef:[De Bode des heils - www.medema.nl - september 2002 - abonnee worden

Een ieder heeft iets

door Lize Kraaijenbrink-Fijnvandraat


1. Copy en paste is niet moeilijk
2. Nogal dwaas dat je meteen een artikel van een dame plaatst. Dat is een kringverwijzing. Ok, het 2e artikel is van Ouweneel. Dat is wel een heer.
3. Mooier is om zelf punten te schrijven. Dit is gewoon spul van(via) Medema.
Niet het aanzien, maar het wezen!

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 00:39

Copy en paste is niet moeilijk
2. Nogal dwaas dat je meteen een artikel van een dame plaatst. Dat is een kringverwijzing. Ok, het 2e artikel is van Ouweneel. Dat is wel een heer.
3. Mooier is om zelf punten te schrijven. Dit is gewoon spul van(via) Medema.


ik was erg in nopjes met deze artikelen moet ik zeggen. Waarom zou ik het werk overdoen van wat een ander gedaan heeft? waarom is het dwaas ee artikel van een vrouw te plaatsen? van een man was net zo dwaad geweest want die is ook betrokken bij he tonderwerp lijkt mij.

Dit stoort me Eerst met God overleggen De overlegcultuur op het hoogste niveau. Het klinkt me wat te luchtig en al te vrolijk. Dat gelden trouwens meer Joris-made reacties. Natuurlijk kan Hij wel English verstaan, dat is waar
. mag ik eens genesis 16:18-33 aan u voorleggen? Is dat geen overleggen? dat is lobbyen! ik vind het prima dat je je er aan stoort en ook prima dat je het zegt. Maar wat moet ik ermee nu verder? Dit hoort bij mijn persoon en bij mijn relatie met God. HOe zou ik dan moeten praten? Hoe denk je dat ik praat met mijn vriendin? Geachte lieverd, zal ik een zoen opuw wang plaatsen? Geachte vrouw waar ikvan houd en met mij in eenhuis woont en des nachts in mijnen bed te rusten ligt, als het u niet teveel moeite is zou ik even met u van gedahcten willen wisselen over het ontbijt van morgenvroeg.

Gebruikersavatar
Torenspits
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 31 jan 2003 11:38
Locatie: Werkendam

Berichtdoor Torenspits » 25 mar 2003 09:05

De reden waarom joris niet echt een discussie wil
en tevens een mooi voorbeeld van een luchtige joris-made reactie:

joris schreef:foei skoezie, niet tegen het woord van de Heer ingaan hoor!!!!

haha, jongens, de vrouwen mogen hun mond opentrekken in de gemeente als zij zich tenminste onder Christus als hun hoofd willen stellen. Daarom planten de dames bij jullie toch ook een hoedje op hun hoofd, omdat duidelijk te maken.
maar euh, er gaat dan iets verkeerds. Dames mogen spreken met bedekte hoofd, dus als je ze al opgelegd had dat ze moeten zwijgen in de dienst, dan is dat hoedje dus niet meer nodig. scheelt een hoop centen!!! en een hoop gesnib over hoedjes.

in cor gaat het over een aantal ordinaire vrouwen die hun scheur opentrekken tégen de wil van God in. Als je zo doet, zegt Paulusie, dan kan je net zo goed je hoofd kaal laten scheren want dan gedraag je je als een ordinaire hoer. Zie hier


We moeten onze perceptie verbreden en niet vasthouden aan de Bijbel.
Snap je?

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 25 mar 2003 09:21

En wat betreft Jezus' discipelen, dat Hij geen vrouwen koos, is logisch. Dat zou in die cultuur helemaal niet kunnen. Sowieso zouden ze die vrouwen niet serieus nemen, en Jezus ook niet meer, dan zouden ze denken dat Hij er een harem op nahield ofzo.
Het evangelie van Christus paste sowieso ook niet in die cultuur...

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: vrouwen

Berichtdoor Memmem » 25 mar 2003 11:37

joris schreef:Naar aanleiding van wat "conflicten" op dit forum misschien goed om toch nog eens voorzichtig hier wat over na t e denken: de rol van vrouwen in de gemeente.
Wat mij betreft wordt dit geen discussie, maar leest ieder die het interessant vind dit onderstaande artikel door en doet er mee wat hij denk te moeten doen. Lees het bidden zodat je open staat voor Gods aanwijzingen. Misschien is het goe dom eerst met God te overleggen voor je het gaat lezen. Vertel Hem hoe moeilijk onderwerp je dit vindt en welke uitspraken je er over hebt gedaan. zeg Hem: tell me please!

AIs je de Bijbel met de paplepel ingegoten hebt gekregen, weet je vaak bij voorbaat al wat er komen gaat. Laten we nu eens het (bijna) onmogelijke proberen: de brief van Paulus aan de Korinthiërs te lezen alsof we die vandaag gekregen hebben.
probeer nu eens je perceptie te verbreden> Ik bedoel: probeer de beide artikelen en voor mijn apart alle artikelen die er bij staan genoemd eens te lezen met de instelling: kjiken of ik nieuwe gezichtspunten zie.

Wat moet ik dan gaan zien en bidden? "Heere wilt u mij het zelfde laten zien als joris ook al is dat niet naar Uw woord"? Of is het toch beter om te vragen om inzicht en te zeggen Uw wil geschiede"? Ik krijg het idee dat alleen wat joris siteerd goed is en als je een andere gedachte hebt kan die niet van God zijn.
Voor mij persoonlijk denk ik dat vrouwen wel moeten zwijgen in de gemeente maar op een andere manier actief kunnen zijn. Ziekenbezoek, kinderclub leiden ed. Dus niet in het ambt.
Ik vind dit best een moeilijk punt. Vrouwen horen m.i. ook niet in het ambt, maar er zijn toch wel grenzen?
Neem nu bv een lidmatenvergadering. (bij de GG) Daar mogen alleen mannen komen. Er staan bv 2 mannen op het tweetal voor diaken of ouderling. De mannen die naar die vergadering gaan om te kiezen bespreken dit toch thuis eerst met hun vrouw! Wie zal ik stemmen?
Dus dan kun je toch in feite net zo goed de vrouwen ook laten komen???

Het is wel goed dat mannen met hun vrouwen overleggen, ze kunnen dat dan weer verwoorden in de gemeente, vrouwen hoeven dus niet naar de vergadering, ze worden vertegenwoordigd.

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 13:41

jammer. Erg jammer. Heel erg jammer. Het spijt mij als ik erg eigenwijs overkom. Ik ben soms wat té bevlogen. Maar ik begrijp niet dat als ik twee artikelen hier plaats en er bij zeg dat het wat mij betreft geen disussie hoeft te worden omdat ik begrijp dat het onderwerp gevoelig ligt in jullie kringen dat er dan toch een discussie komt.
Niet eens op grond van het artikel, maar opgrond van jullie eigen ervaringen. En dat vindt ik jammer, heel erg jammer.
Je komt hier vrijwillig op het forum en je leest vrijwillig de artikelen of je leest ze heel vrijwillig niet. Dat is toch niet zo moeilijk?
En als iemand schrijft dat mijn mening de enige juiste is, dan bedank ik al die mensen met wie ik wel leuk en inhoudelijk kan discussieren, de mensen die wel de handige gewoonte hebben om te reageren op iets wat hun voorganger zegt in plaats van een eigen lijntje uit te gooien.

Als Torenspits schrijft dat ik bedoel dat jullie buiten de bijbel om moeten gaan kijken dat vindt ik dat heel jammer. En eerlijk gezegd een beetje flauw. Ik dacht niet dat je me zo had leren kennen in dit forum.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 25 mar 2003 13:48

Op grond van de Bijbel zijn er voldoende aanwijzingen over de plaats van vrouwen in de gemeente. Op een gegeven moment ben je daarover uitgediscussieerd.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 25 mar 2003 13:49

Ha joris,
jij vind het jammer dat er zo gereageerd word als je een stukje tekst laat lezen. Waar ik mij aan erger is dat wat jij er boven schreef. Alsof deze stukken de juiste mening hebben, dus moeten we God bidden om inzicht zodat wij dat geloven dat deze teksten juist zijn. Terwijl de Bijbel ons toch echt leert dat vrouwen op de achtergrond moeten blijven. Sara moest zelfs in de tent blijven.

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 13:58

Naar aanleiding van wat "conflicten" op dit forum misschien goed om toch nog eens voorzichtig hier wat over na t e denken: de rol van vrouwen in de gemeente.
Wat mij betreft wordt dit geen discussie, maar leest ieder die het interessant vind dit onderstaande artikel door en doet er mee wat hij denk te moeten doen. Lees het bidden zodat je open staat voor Gods aanwijzingen. Misschien is het goed om eerst met God te overleggen voor je het gaat lezen. Vertel Hem hoe moeilijk onderwerp je dit vindt en welke uitspraken je er over hebt gedaan. zeg Hem: tell me please! De Bode des heils - www.medema.nl - september 2002 - abonnee worden


dit stuk bedoel je, memmen? Ik bedoel met dit stukje niét dat dit het enige ware verhaal is. Ik vraag alleen: probeer dit met een open mind te lezen. En ik geloof inderdaad dat God je antwoorden kan geven en dat Hij je Zijn gezichstpunten kan laten zien in alles wat je leest.

Op de een of andere manieren voelen de mensen zich hier bedreigt of gemanipuleerd dat is niet mijn bedoeling. En volgesn mij staat het ook niet in de quote.
Maar daar hoeft verder niet echt een discussie over te ontstaan lijkt mij. Dan kunnen we beter dit onderwerp weer late weghalen. Ik neem aan dat dat kan.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 25 mar 2003 14:31

Even off-topic Joris, maar sta je er ook wel eens bij stil dat God kan zwijgen? En dat jaren of een leven lang?

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 25 mar 2003 19:21

Ja joris, dat stukje bedoelde ik, maar mijn vraag is waarom ik andere gezichtspunten moet zien. Volgens mij hoeft dat niet.
En waarom geen discussie, je plaatst het toch op een discussieforum?

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 20:04

surfer schreef:Even off-topic Joris, maar sta je er ook wel eens bij stil dat God kan zwijgen? En dat jaren of een leven lang?

waarom zou God dat doen?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten