betreft: Jongerenwerk in de gemeente.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

aldo bulten
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

betreft: Jongerenwerk in de gemeente.

Berichtdoor aldo bulten » 22 feb 2005 21:28

hoi allemaal,

in veel kerken gaat een (groot) deel van de jongeren naar geen enkele kerkelijke activitiet. lees: jv. cathechisatie.
wat is hiervan de oorzaak?
is er een manier om hen te betrekken bij de kerk, is het wel nodig om ze "terug" te krijgen bij de kerk?

als deze jongeren naar de bios gaan en de zaterdag nacht niet thuis doorbrengen.... hoe benader je hen dan nog met het evangelie?

ff wat vragen, deels heb ik al antwoorden.... maar een beleidsplan heeft heel wat verschillende "aanzichten"... dus heb ik heel wat kanten van dit verhaal nodig.. ik hoop dat dit forum mij hierbij kan helpen....

vriendelijke groet
Aldo

brammetje
Mineur
Mineur

Re: betreft: Jongerenwerk in de gemeente.

Berichtdoor brammetje » 22 feb 2005 21:38

aldo bulten schreef:hoi allemaal,

in veel kerken gaat een (groot) deel van de jongeren naar geen enkele kerkelijke activitiet. lees: jv. cathechisatie.
wat is hiervan de oorzaak?
is er een manier om hen te betrekken bij de kerk, is het wel nodig om ze "terug" te krijgen bij de kerk?

als deze jongeren naar de bios gaan en de zaterdag nacht niet thuis doorbrengen.... hoe benader je hen dan nog met het evangelie?

ff wat vragen, deels heb ik al antwoorden.... maar een beleidsplan heeft heel wat verschillende "aanzichten"... dus heb ik heel wat kanten van dit verhaal nodig.. ik hoop dat dit forum mij hierbij kan helpen....

vriendelijke groet
Aldo

Een simpel antwoord is dit , kijk naar Jezus - Hij zocht de mensen op en vertelde het evangelie .
Dus zoek ze op daar waar ze zijn en vertel ze het goede nieuws .

Dat is ook vandaag de opdracht
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

aldo bulten
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aldo bulten » 22 feb 2005 22:07

hey brammetje,

bedankt, moet ik dan een bril op zetten?

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 22 feb 2005 22:14

aldo bulten schreef:hey brammetje,

bedankt, moet ik dan een bril op zetten?

ik weet niet hoe jou ogen zijn . sluit ze vaak als ik opzie ! :D
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 23 feb 2005 12:23

Soms helpt het om wat vlottere mensen als leiding in te zetten ipv steeds dezelfde 'saaie' mensen...Jongeren zitten vaak niet te wachten op een gezellig spelletje mensergerjeniet ofzo...
Bij ons in de kerk zijn er tegenwoordig weer jongerenavonden en preekbesprekingen en daar komen heel veel jongeren naar toe.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 feb 2005 12:39

de oorzaak ligt denk in het christen zijn! Wij als volgenlingen van Jezus moeten een licht zijn in de duisternis. En stad die boven op de berg licht kan niet verborgen blijven.

1 tip.. ga eens in de de persoon zitten over wie je het hebt. Waar hebben hun behoefte aan?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 feb 2005 12:52

Muziek, biertje, gezellige sfeer...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 23 feb 2005 14:14

Hoi Aldo!

Leuk dat je iets voor jongeren wilt doen!!

Ikzelf heb belijdenis gedaan en daardoor heb ik nu geen catechisatie meer. In mijn kerk heb je een jv, waar ik op heb gezeten toen ik 14 was.
Ik knapte daar erg op af, omdat het elke keer hetzelfde was: iemand hield een inleiding over een bepaald thema uit een keurig voorgeprint GG-boekje, vervolgens een korte pauze (dat was dan wel leuk) en daarna met elkaar 'discussieren' over vragen die zo pro-GG waren dat er weinig over te discussieren viel.

Ik zou het zelf leuk vinden om iets met Bijbelstudie te doen, maar dat hebben ze in onze kerk niet.

Verder ging ik vroeger in mijn oude woonplaats weleens naar een soort christelijk jeugdhonk. Daar werd gospelmuziek gedraaid, je kon er lekker kletsen en ook gewoon bier drinken (maximaal 2 glazen), verder kon je er tafeltennissen, darten enzo. Maar meestal ging ik er gewoon heen om gezellig te kletsen.
Af en toe werd er een dropping o.i.d. georganiseerd of gingen we met zijn allen een dag uit, bijvoorbeeld naar Six Flags. :P

Ik denk dat je het jezelf vooral niet te moeilijk hoeft te maken. :wink: Gewoon een zaaltje huren, beetje muziek en eten en drinken regelen, een paar algemene regels en verder niks. En vooral: vrijblijvend! Want als iets verplicht wordt, komen ze niet meer (ik i.i.g. niet!!)
the most important things in life are not things

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 feb 2005 14:30

aldo bulten schreef:als deze jongeren naar de bios gaan en de zaterdag nacht niet thuis doorbrengen.... hoe benader je hen dan nog met het evangelie?

Door het om te beginnen alvast niet te hebben over de verderfelijkheid van de bios of de zaterdagnachtbesteding maar aansluiting te zoeken bij hun leefwereld. Bijvoorbeeld. :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2005 14:51

Heej Aldo,

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al een beetje in de topictitel: Jongerenwerk. En dat begint in de kerk!

Daar gaat het in eerste instantie volgens mij mis. De kerkdiensten zijn vaak niet aansprekend voor jongeren en daar wordt ook vaak niet al teveel moeite voor gedaan. Jongeren worden ook vaak niet betrokken in de kerkdiensten en in het brede kerkgebeuren. Jongeren nemen niet zo snel die stap maar ze worden er ook niet in gemotiveerd. Wil je dat jongeren zich inzetten in het kerkgebeuren, dan moet je niet wachten tot ze naar jou toe komen. Je moet naar de jongeren toekomen. Daar gaat het volgens mij vaak mis. Wat misschien niet zo wordt uitgesproken maar wel vaak de praktijk is: Wij doen het op deze manier, de jongeren moeten zich aan ons aanpassen. En daarnaast: Als jongeren wat voor de kerk willen doen moeten ze daar zelf mee komen (als ze zich hebben aangepast)

Je kan buiten de kerkdiensten om allerlei jongerenwerk doen... het probleem is alleen dat je dan een generatiekloof moet gaan overbruggen die in de kerkdiensten wordt gevormd. Die kloof is vaak groot wat het moeilijk maakt om die te overbruggen. Het is een beetje "wonden helen" in plaats van dat er voorkomen wordt dat die wonden, die kloof ontstaat. Dat kan dus door als kerk rekening te houden met jongeren, ze serieus te nemen, ze te betrekken in de preek maar ook in activiteiten (en ze daar dus ook voor te benaderen) Jongeren hebben nu vaak het gevoel dat ze een mindere partij in de kerk zijn: Er wordt weinig rekening met ze gehouden waardoor ze vaak het idee krijgen dat het "actief in de kerk meedraaien" iets is voor later, als ze ouder zijn...

Dat moet worden doorbroken en ik denk dat het de taak van de kerk moet zijn om daar de eerste stap in te zetten. Dan kun je er als jongerenwerken ook echt goed aan de slag, in plaats van te dweilen met de kraan open.

Wat de bioscoop en zo betreft: Belangrijk is ook dat ze niet worden veroordeeld. Jongeren kijken anders tegen sommige dingen aan. 1 ding weet ik zeker: Als je ze gaat proberen te overtuigen dat ze niet naar de kroeg kunnen of naar de bioscoop zul je weinig bij ze bereiken, ze zullen je dan al snel niet meer serieus nemen.... want ze vinden dat dat helemaal niet zo'n probleem is. Je zult meer respect afdwingen als je ze niet dit soort dingen probeert af te leren maar er begrip voor hebt (je bent zelf toch ook jong geweest) en ze wil leren om met uitgaan/bioscoopbezoek op een verantwoordelijke manier om te gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 23 feb 2005 15:07

Start een Youth-Alpha zou ik zeggen werkt goed... (www.youthalpha.nl)

Maar goed ik zou zeggen wees asjeblieft echt...als je openheid wil zul je zelf eerst open moeten zijn. Wees eerlijk, realiseer je dat je een voorbeeld functie hebt, wees dus niet hypocriet. Maak waar wat je zegt, zeg liever dat je iets niet weet of kan dan dat je er omheen gaat lullen.
Neem jongeren serieus. En doe iets wat bij ze past, probeer niet het evangelie te verkopen door de minder leuke dingen weg te laten ofzo. Kom ook niet aan 'leuke spelletjes ofzo' verzin iets orgineels, iets nieuws iets wat bij jongeren van deze tijd past.
Ga gewoon contacten leggen met jongeren. Wees geinteresseerd in ze en blijf geinteresseerd ook als ze niet tot bekering komen...
stomp niet af, blijf slijpen

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 23 feb 2005 15:12

aldo bulten schreef:als deze jongeren naar de bios gaan en de zaterdag nacht niet thuis doorbrengen.... hoe benader je hen dan nog met het evangelie?

Door zelf naar de bios te gaan en na de film contacten te leggen of naar de disco's/cafees te gaan om met ze te kletsen....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 feb 2005 15:15

disco en kletsen ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 23 feb 2005 15:30

Raido schreef:disco en kletsen ;-)

nou ja cafe dan ofzo...kletsen in een disco werkt idd niet zo goed en al helemaal niet over serieuzere zaken... :roll:
wat ik iig bedoelde was dat je het evangelie naar hun toe kan brengen en dat ze niet van de aardbol verdwenen zijn ofzo omdat ze uitgaan op zaterdag...

Melody

Berichtdoor Melody » 23 feb 2005 16:39

Voor deze éne keer helemaal met Lindita eens :wink: : niet te gedwongen, niet te stug, gewoon lekker onstpannen en relaxt, en het belangrijkste: probeer je te verplaatsen in de ander. Iets wat jou raakt, kan iemand anders afstotelijk vinden en iets wat in jouw ogen de grootste zonde is, kan iemand anders doodgewoon vinden.

Terug naar “Archief”