Annemieke86 schreef:Ik vind het gewoon heel jammer dat er een scheuring in de GG komt als het echt doorgaat alleen maar door de leer.
Wat zou nog een reden kunnen zijn voor een scheuring, behalve de leer dan? Gaat het niet altijd om de leer?
Moderator: Moderafo's
Annemieke86 schreef:Ik vind het gewoon heel jammer dat er een scheuring in de GG komt als het echt doorgaat alleen maar door de leer.
Aragorn schreef:Nah, volgens mij zijn er ook regelmatig persoonlijke geschillen en culturele verschillen in het geding..
Marnix schreef:Inderdaad. Ook vormen kunnen een probleem worden. Het zorgt niet snel voor een scheuring maar wel ervoor dat mensen een kerk verlaten... want als de vorm een barriere wordt tussen de inhoud en jou waardoor die je niet meer bereikt is dat misschien wel een betere oplossing dan niets doen.
SDG schreef:Ik voorzie geen scheuring. Wel een zich steeds nadrukkelijker manifesteren van de tendens dat de GerGem zich neigt in de richting van de GGiNed. Er worden alleen nog nieuwe predikanten toegelaten die deze richting vertegenwoordigen. Het is dus een sterfhuisconstructie: het "andere geluid" zal langzaamaan verstommen. En de koers in de GerGem is al jaren dat men andersdenkende gemeenteleden liever kwijt is dan rijk. Wat overblijft is dus een eensgezind gezelschap waarmee men zeer content is. En andersdenkenden, ach, die zoeken hun heil maar in de HHK, de CGK of de PKN.
SDG schreef:Er worden alleen nog nieuwe predikanten toegelaten die deze richting vertegenwoordigen. Het is dus een sterfhuisconstructie: het "andere geluid" zal langzaamaan verstommen. En de koers in de GerGem is al jaren dat men andersdenkende gemeenteleden liever kwijt is dan rijk. Wat overblijft is dus een eensgezind gezelschap waarmee men zeer content is. En andersdenkenden, ach, die zoeken hun heil maar in de HHK, de CGK of de PKN.
Aragorn schreef:Nah, volgens mij zijn er ook regelmatig persoonlijke geschillen en culturele verschillen in het geding..
Marnix schreef:Tja, de vraag is of er mensen belemmerd worden om Gods Woord te preken, of dat er mensen daarin worden belemmerd door een groep mensen. Als er een soort van dictatuur in de kerk ontstaat is er altijd wat mis. Daarnaast, als de leer inhoud dat er wat betreft zaligheid iets anders wordt geleerd, als mensen door de kerkleer en sfeer niet aan het avondmaal aangaan omdat ze zich minder voelen dan die ander, omdat er andere criteria worden gesteld dan de bijbel doet etc. dan zou een scheuring misschien, ondanks dat het niet goed is, de enige oplossing zijn.
Raido schreef:Beter een kerk die neigt naar de GGiN dan een zak hooi waar van allerlei stromingen in verantwoord zijn zoals de PKN! PKN is momenteel niet meer dan een holding van een stuk of acht verschillende kerken, wat is het nut dan van een kerk? Dat is toch het een zijn in geloof en leer?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten