vervolg op "uw ziel"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

vervolg op "uw ziel"

Berichtdoor caprice » 18 feb 2005 06:39

Cisca schreef:Caprice, met alle respect voor je mening, en de moeite die je genomen hebt, om die lap tekst neer te zetten, maar, dit ga ik toch echt niet allemaal lezen hoor, op deze manier bereik je je doelgroep niet, denk ik.

Op welke manier wel?
Lees dit toch, want zoals je geboren bent kun je voor God niet verschijnen.
Als de Heere dit wil gebruiken om je stil te zetten zul je voor altijd blij zijn dat je er toch tien minuutjes aan hebt besteed.

Cisca schreef:Zonder geloof ben ik ook gelukkig, dus, dat hou ik maar zo.

Die gedachte is waanzin. Je denkt dat je gelukkig bent, maar dat maakt de duivel je maar wijs. Je bent doodongelukkig als je dat geloof in Christus niet bezit.

Als je er zo over blijft denken zal het voor eeuwig tegen je getuigen. Dan zal je er spijt van hebben dat je Zijn nodigingen in de wind geslagen hebt.
Dan zal je voor eeuwig in de vreselijke plaats terecht moeten komen. 'Had ik maar...! Had ik maar...!'. Maar dán is het te laat!
Wie zijn schuld is het als je in de poel des verderfs voor eeuwig zult moeten verkeren? Kun je dan zeggen dat het Gods schuld is, dat Hij onrechtvaardig is?
Je hebt hier hardop vermeld dat je Hem niet wilt dienen. Wat heeft een vijand dan in het paleis van de Koning te zoeken?

De Heere heeft geen lust in de dood van de goddelozen, maar daarin dat zij zich bekeren zullen!

Verhard u toch niet, maar laat u leiden!

Bekeert u en leef, want waarom zoudt gij sterven?
We leven nog in de genadetijd, waarin we nog bekeerd kunnen worden.

Wie sterven leert in 't stervensuur, die valt het sterven o zo zuur.

Kiest dan heden wie gij dienen zult. En ik hoop van harte dat je met Jozua in mag stemmen: Maar aangaande mij en mijn huis, wij zullen den Heere dienen.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 18 feb 2005 10:44

Cisca,

Wat bedroeft het mij hoe jij reageert! Is het niet te makkelijk om te zeggen dat je nu al gelukkig bent? Je weet immers nog niet welk een rijkdom het is om een volgeling van Jezus te zijn. Hoe kun je weten dat je iets niet wilt als je er nog nooit aan geproeft hebt?

Het doet de Heer zeer veel verdriet als je Hem zo afwijst.
De Heer Jezus heeft zijn leven ook voor jou afgelegd! Ook voor jou werd Hij gegeseld, ook voor jou aan het kruis genageld en ook voor jou is Hij weer opgestaan!
Hij staat met Zijn armen wijd open en Zijn doorboorde handen strekken zich naar je uit.
Wijs Hem toch niet af, maar kniel bij Zijn kruis en laat je omarmen door de Heere.

De Heere roept je: Volg mij na!

Ik bid dat je aan Zijn roepstem gehoor zult geven.

Jansen.
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 feb 2005 10:58

caprice schreef:

Die gedachte is waanzin. Je denkt dat je gelukkig bent, maar dat maakt de duivel je maar wijs. Je bent doodongelukkig als je dat geloof in Christus niet bezit.

Waarom denken mensen dat toch altijd voor anderen te weten?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 18 feb 2005 11:08

Aragorn schreef:
caprice schreef:

Caprice bedoeld gewoon dat je zonder Christus te kennen geen echt, eeuwig, onvergankelijk geluk kan kennen. (toch?)

Das wat anders als dat het af en toe best goed kan voelen om artistiek, rijk, mooi, machtig of whatevah te zijn... dat soort geluk is nogal ijdel en er is er maar een die er baat bij heeft dat je daar je leven mee vult...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2005 13:03

Aragorn schreef:
caprice schreef:

Precies. Ik geloof dat je best gelukkkig bent. De bijbel ontkent niet dat niet-gelovigen gelukkig kunnen zijn, integendeel. De bijbel zegt wel dat dat geluk maar van korte duur is. Wat dat betreft hoop ik van harte Cisca dat je ook vooruit wil kijken. Je bent nu gelukkig, maar voor hoe lang? Hoe zit het met de toekomst?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 18 feb 2005 18:52

Marnix schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:

Precies. Ik geloof dat je best gelukkkig bent. De bijbel ontkent niet dat niet-gelovigen gelukkig kunnen zijn, integendeel. De bijbel zegt wel dat dat geluk maar van korte duur is. Wat dat betreft hoop ik van harte Cisca dat je ook vooruit wil kijken. Je bent nu gelukkig, maar voor hoe lang? Hoe zit het met de toekomst?

Precies ja, zie ook hiervoor Psalm 73... Hier gaat het over de tijdelijke voorspoed van hen die God niet vrezen. En ogenschijnlijk gaat het hen hier voor de wind maar dat is maar van korte duur! De dichter mag in God's Heiligdommen kijken en ziet dan hoe vergankelijk het aardse leven hier is... Het heeft in het licht van de eeuwigheid totaal geen nut... Het blijkt een leeg geluk te zijn in dat opzicht! Het ware geluk is alleen te vinden in een leven met Hem!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 feb 2005 20:42

Aragorn schreef:
caprice schreef:

Geen idee, Aragorn, maar, jij leest volgens mij nagenoeg alles, en bent dus zo het één en ander van me tegengekomen.
Destijds was ik doodongelukkig, nu dus niet meer.

@tlantis schreef:Das wat anders als dat het af en toe best goed kan voelen om artistiek, rijk, mooi, machtig of whatevah te zijn... dat soort geluk is nogal ijdel en er is er maar een die er baat bij heeft dat je daar je leven mee vult...

Dat ben ik allemaal niet hoor, gewoon, gelukkig met de mensen die om mij geven, en tevreden met een klein spontaan gebaar.

Jansen schreef:Is het niet te makkelijk om te zeggen dat je nu al gelukkig bent? Je weet immers nog niet welk een rijkdom het is om een volgeling van Jezus te zijn. Hoe kun je weten dat je iets niet wilt als je er nog nooit aan geproeft hebt?

Tja, je bent hier nog niet zo lang, dus weet je niet zo veel over me als Aragorn, even voor de duidelijkheid dan maar weer, ik weet wat het is hoor, 't is niet te geloven, maar, ooit is het geloof voor mij heel belangrijk geweest.

Marnix schreef:Je bent nu gelukkig, maar voor hoe lang? Hoe zit het met de toekomst?

Voor hoe lang, dat weet ik niet, momenteel leef ik al een half jaar langer dan de prognose van de oncoloog, gelukkig is hij altijd aan de voorzichtige kant, dus was het de minimale prognose.
De toekomst, misschien een paar maanden, een half jaar, hopelijk wat langer, daarna is het voorbij, over en uit.

Pierro schreef:Hier gaat het over de tijdelijke voorspoed van hen die God niet vrezen. En ogenschijnlijk gaat het hen hier voor de wind maar dat is maar van korte duur!

Voor de wind is het me nooit gegaan, en wat voorspoed is, weet ik ook niet.
Je opmerking klopt in mijn geval niet, maar is gewoon een algemeen cliché gezegde, even nadenken, dat mensen ook heel erg gekwetst kunnen zijn, en gekwetst kunnen worden.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 18 feb 2005 21:04

Zul je onthouden, Cisca, dat je ten allen tijde bij Hem mag terugkomen? Please? Wees asjeblieft niet te trots als het soms moeilijk wordt.
Afbeelding
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 feb 2005 00:37

Aragorn schreef:
caprice schreef:

Omdat Gods Woord ons dat zegt Aragorn. En een andere Bron hebben we niet nodig nietwaar?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 19 feb 2005 19:37

Cisca schreef:
Pierro schreef:Hier gaat het over de tijdelijke voorspoed van hen die God niet vrezen. En ogenschijnlijk gaat het hen hier voor de wind maar dat is maar van korte duur!

Voor de wind is het me nooit gegaan, en wat voorspoed is, weet ik ook niet.
Je opmerking klopt in mijn geval niet, maar is gewoon een algemeen cliché gezegde, even nadenken, dat mensen ook heel erg gekwetst kunnen zijn, en gekwetst kunnen worden.

In de eerste plaats heb ik niets gezegd over het wel of niet voor de wind gaan in jouw situatie. Daarbij komt dat ik gewoon een psalm geciteerd heb uit de bijbel. Verder vind ik het zorgelijk dat er hier gewoon openlijk constant gemeld wordt dat geloven niet echt de bedoeling is en dat je zo ook gelukkig kan zijn. En zeker in dit topic vind ik dat ronduit bedroevend. Er wordt hier een oproep gedaan om na te denken over onze ziel, en wat doe jij? Er lijnrecht tegenin gaan en beweren dat je zonder geloven ook gelukkig kunt zijn. Dat is altijd nog je eigen keuze, ben ik met je eens. Maar dat wil niet zeggen dat ik daar toch een bijbels antwoord tegenover wil plaatsen. En dat is tevens onze plicht om anderen ook te wijzen op het Evangelie! En in dit geval beweer jij dat ongelovigen ook gelukkig kunen zijn hier, en daar wilde ik verder niets over zeggen. Uiteraard kan dat maar ik wil eraan toevoegen dat het niets is vergeleken bij het eeuwige geluk. Daarom heb ik die psalm aangehaald waar gewezen wordt op de tijdelijke voorpoed van ongelovigen maar ook wat er gebeurt als de dichter iets ziet van God's heiligdommen; dan pas zie je dat ongelovigen alleen maar tijdelijk een voorspoed kunnen genieten!
Daar wil ik jou en anderen op wijzen, en nogmaals dat is onze plicht mijns inziens. En dat jij je daardoor direct gekwetst voelt zegt meer over jou dan over het bijbelse antwoord dat ik geplaatst heb als reactie op jou mening.....

Cisca

Berichtdoor Cisca » 19 feb 2005 21:12

Cathy schreef:Zul je onthouden, Cisca, dat je ten allen tijde bij Hem mag terugkomen? Please? Wees asjeblieft niet te trots als het soms moeilijk wordt.

Als ik er ooit anders over zou gaan denken - wat ik niet zie gebeuren - ben ik eerlijk genoeg, om daar dan voor uit te komen hoor.

Pierro schreef:Verder vind ik het zorgelijk dat er hier gewoon openlijk constant gemeld wordt dat geloven niet echt de bedoeling is en dat je zo ook gelukkig kan zijn. En zeker in dit topic vind ik dat ronduit bedroevend.

Ho, stop, ik zeg niet, dat geloven niet de bedoeling is, ik zeg, dat ik niet geloof, dat is wel iets anders.
Hoezo zeker in dit topic, zie begin posting van Caprice:

Caprice schreef:De Heere mocht je door de leiding van Zijn heilige Geest nog eens willen overtuigen dat je zonder God, in je eigen godsdienst, afgodendienst of werelddienst niet kunt leven en sterven.

Het kwam op mij over, dat dit topic juist bedoelt is voor ongelovigen, waarom zou ik dan mening niet mogen geven.

Pierro schreef:Er wordt hier een oproep gedaan om na te denken over onze ziel, en wat doe jij? Er lijnrecht tegenin gaan en beweren dat je zonder geloven ook gelukkig kunt zijn. Dat is altijd nog je eigen keuze, ben ik met je eens.

Nadenken over m'n ziel, ja, dat heb ik veel gedaan, maar dat kun je uiteraard niet weten.
Verder beweer ik niet gelukkig te zijn, ik ben gelukkig.
Fijn, dat je het er wel mee eens bent, dat ik een eigen mening - of zoals jij het noemt, keus - mag hebben.
Wat het kwetsen betreft, in het verleden ben ik heel erg gekwetst, uiteraard kan men mij nu ook nog kwetsen, maar jij kan dat niet, dat kunnen alleen mensen, die om mij geven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2005 01:19

Hm, ik vind de veroordelende manier van reageren, hoe liefdevol die ook bedoeld mag zijn, niet zo vriendelijk overkomen.

Ze voelt zich gelukkig en dan zijn er anderen die gaan beweren dat ze dat niet is.... en gelijk reacties als: Och het bedroeft mij hoe je praat.... En dan vervolgens hopen dat die mensen nog naar je luisteren ook :)

Ik weet niet hoor maar dat soort "evangelisatiemethoden" lijken mij nou niet echt goed. Begin eens te luisteren naar mensen, naar argumenten, motivatie voor hun standpunt etcetera...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 20 feb 2005 12:30

Waar ik vaak moeite mee heb is dat uitgegaan wordt van het eeuwig leven. Als je nu gelooft mag je straks ingaan en heb je eeuwig leven.
Als iemand zegt in het nu gelukkig te zijn, al dan niet gelovend, dan hecht ik daar waarde aan.
Want wij leven in het nu. En teveel hebben iets over zich van: "stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw".
Dat zal best wel, maar ik heb er in het nu niets aan. Als er problemen zijn - en soms groeien ze je bijna over het hoofd - als mensen jou kwetsen en beschadigen - en ook gelovige mensen doen dat naar de ander toe - dan is voor mij dat eeuwig leven, dat 'stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw' goedkope troost.

Ik denk dat veel mensen eens zouden moeten nagaan waarom er mensen zijn als Cisca, die aanvankelijk wel degelijk geloofden, maar het nu terzijde hbeben gelegd en of eigen leven van dien aard is dat wij een "levende brief zijn, door een ieder gelezen" van Gods erbarmen en liefde.
Want het gaat niet alleen om onze eigen ziel - wij kunnen die ook beschadigen, wanneer wij door ons gedrag, door onze houding, anderen doen afwenden van het geloof.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 20 feb 2005 13:55

Marnix schreef:Hm, ik vind de veroordelende manier van reageren, hoe liefdevol die ook bedoeld mag zijn, niet zo vriendelijk overkomen.
....
Ik weet niet hoor maar dat soort "evangelisatiemethoden" lijken mij nou niet echt goed.

Fijne posting Marnix, je begrijpt in ieder geval hoe ik de reacties ervaar :wink:

Riska,
Dank voor je inlevingsvermogen en begrip, zulke dingen zijn juist heel belangrijk, en doen een mens goed 8>)

caprice

Berichtdoor caprice » 21 feb 2005 06:44

Aragorn schreef:
caprice schreef:

Ik probeer Gods Woord te laten spreken.

Cisca, ik hield het alleen maar voor omdat ik niet kan aanzien dat er mensen voor eeuwig verloren gaan. Dat geluk wat je nu hebt vervult je hart toch niet volledig?

Uit je reactie begrijp ik dat je er in het verleden veel mee bezig geweest bent. De Heere mocht er nog op terug komen.

Sommigen hebben het over dat volk dat bedrukt met tranen zaait. Maar zelfs in die tranen ligt nog zo'n zoete blijdschap, dat je ze niet zou willen missen. Het dierbare Lam Gods alleen kan het hart vervullen.
En soms is het wonder zo groot dat ze ook alleen maar stil kunnen zijn. Het is dan gewoon niet mogelijk om te danken, daar is een eeuwigheid lang voor nodig.

Ik wíl helemaal niet betweterig doen, of jou iets opleggen. Maar dit wil ik wel aan je hart leggen. De Heere kan het er ín brengen, hoor. Van nature strijden we daar zo tegen. We willen niet sterven, maar leven, maar om te kunnen leven zullen we eerst met Christus de dood in moeten gegaan zijn om weer met Hem opgestaan te zijn in een nieuw leven.
Een graankorrel die in de aarde gezaaid wordt moet afsterven, want anders zal er geen nieuw leven uit kunnen groeien.

Maak er maar ernst mee.

Een gunnende groet,

caprice

Terug naar “Archief”