zwart-werken, mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 16 feb 2005 20:31

Night schreef:
suus_ schreef:
AikonGirl schreef:
suus_ schreef:moet ik ook voor het baantje bedanken als ik heb gevraagt of ik wit kan werken en hij zegt nee :?: :|

Waarom zou je dan opeens niet meer hoeven te bedanken?
Alleen omdat je het gevraagd heb?
Maakt dat het ok?

ten slote is het zijn verantwoordelijkheid. hij laat mij bewust zwart werken (en als ik het aan neem natuurlijk ook)

maar ik bedoel te zeggen hij steld zich dan helemaal verantwoordelijk :?:

Jij hebt de uiteindelijke keuze.........................................(die best lastig is want horeca verdient vaak wel lekkur.....)

inderdaad verdient het lekker. maar eigelijk moet die keuze heel makkerlijk zijn.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 16 feb 2005 22:40

Pivo schreef:bedankt voor de tips night! ben je deskundige ofzo???

Ach wat is deskundige...
Laten we het erop houden dat ik dit soort dingen in mn werk dagelijks tegenkom en daardoor er iets van af weet.
Advies per PB, bij stormloop wordt het adviestarief van €0 verhoogd :)
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 16 feb 2005 22:41

suus_ schreef:inderdaad verdient het lekker. maar eigelijk moet die keuze heel makkerlijk zijn.

Eigenlijk wel...

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 16 feb 2005 22:45

frekje schreef:Als jij het niet wilt... maar de baas verplicht jou het omdat je er anders niet meer mag werken... wat dan? (Ik bedoel hierbij de situatie dat je al eerder zwart werkte, maar er eigenlijk vanaf wil!)

Aha, ok.

Heel zwart wit heb je dan twee keuzes:
- zwart blijven werken (al blijf ik erbij dat je baas het je dan niet verplicht, maar enkel de eerdere afspraak die je met hem gemaakt hebt niet wil wijzigen)
- je baan opzeggen.

En das niet altijd, ondanks de theoretische feiten, een makkelijke keuze.

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dikberkhout » 24 feb 2005 09:53

Ik mis nog iets in de antwoorden. Natuurlijk is zwart werken zondig, maar je hebt er zelf ook alleen maar nadeel van. Alle betaalde belasting kun je namelijk terugvragen, terwijl je als je zwart werkt ook geen arbeidsverleden opbouwt. Ik ken persoonlijk iemand die daarom geen werkeloosheidsuitkering krijgt nu ze is ontslagen.

Je kunt er dus (met de huidige wetgeving) zelfs na je veertigste levensjaar nog last van hebben! En dan gaat het niet om kleinigheden, maar om grote bedragen. Ik heb lang een krantenwijk gedaan, en daarvoor werden ook geen premies betaald, en mijn arbeidsverleden begint dus ook pas op mijn achtiende. Daar heb ik nu wel een beetje spijt van.

Ik zou het, zelfs als je je van morele kwesties niets aantrekt, nooit doen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 feb 2005 10:08

Dikberkhout schreef:Ik mis nog iets in de antwoorden. Natuurlijk is zwart werken zondig, maar je hebt er zelf ook alleen maar nadeel van. Alle betaalde belasting kun je namelijk terugvragen, terwijl je als je zwart werkt ook geen arbeidsverleden opbouwt. Ik ken persoonlijk iemand die daarom geen werkeloosheidsuitkering krijgt nu ze is ontslagen.

Je kunt er dus (met de huidige wetgeving) zelfs na je veertigste levensjaar nog last van hebben! En dan gaat het niet om kleinigheden, maar om grote bedragen. Ik heb lang een krantenwijk gedaan, en daarvoor werden ook geen premies betaald, en mijn arbeidsverleden begint dus ook pas op mijn achtiende. Daar heb ik nu wel een beetje spijt van.

Ha, dus mijn arbeidsverleden begint op m'n 14e.. 8) Al die premies zijn inderdaad handig ja, maar ik kan me ook goed voorstellen dat dat je allemaal wat minder interesseert als je gewoon op korte termijn veel geld wilt verdienen. Dan heb je meer aan een zwart baantje dat beter betaalt.

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dikberkhout » 24 feb 2005 11:22

In dat geval ben je wel kortzichtig. Ik bedoel, het maakt meer verschil of je een of twee jaar 70 procent van 28.000 euro krijgt of dat je nu vijf of drie euro per uur verdient als je 14 bent (of nog minder, ik heb voor minder dan vier gulden per uur gewerkt! -zonde van de tijd). Nu weet je natuurlijk nooit zeker of je in de WAO/WW en weet ik al niet wat komt, maar dan nog.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 feb 2005 12:00

Dikberkhout schreef:In dat geval ben je wel kortzichtig. Ik bedoel, het maakt meer verschil of je een of twee jaar 70 procent van 28.000 euro krijgt of dat je nu vijf of drie euro per uur verdient als je 14 bent (of nog minder, ik heb voor minder dan vier gulden per uur gewerkt! -zonde van de tijd). Nu weet je natuurlijk nooit zeker of je in de WAO/WW en weet ik al niet wat komt, maar dan nog.

Nah, kortzichtig, het ligt er maar net aan wat je doel is. Als je snel je vakantie wilt betalen schiet je weinig op met een eventuele 70% van 28.000 euro over 40 jaar. Het is een leuke bijkomstigheid, maar als je daardoor niet in staat bent om op korte termijn aan je financiele wensen te voldoen is de keue snel gemaakt.

Pinimini
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pinimini » 25 feb 2005 14:03

Maar 'wit' werken kan ni altijd. Dan mag je pas op je 15e in de winkel gaan staan.... Ik ben nu 15 jaar en ik werk al 3 jaar. Sinds een jaar ben ik wel gerigstreerd, omdat ik anders - bij een ongeluk op mn werk - egt in de problemen zou komen.

En of je arbeidsverleden nu op je 15e of op je 14e begint maakt ook ni zoveel uit.
Een dom blondje in een SMART is niet grappig

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

werken???

Berichtdoor Dikberkhout » 25 feb 2005 14:23

Pinimini schreef:Maar 'wit' werken kan ni altijd. Dan mag je pas op je 15e in de winkel gaan staan.... Ik ben nu 15 jaar en ik werk al 3 jaar. Sinds een jaar ben ik wel gerigstreerd, omdat ik anders - bij een ongeluk op mn werk - egt in de problemen zou komen.

En of je arbeidsverleden nu op je 15e of op je 14e begint maakt ook ni zoveel uit.

Maar mensen van 14 horen niet te werken! Die horen op school te zitten (een van de vakken is Nederlands, hoop ik) en buiten te spelen en de krant te lezen en naar de jv te gaan en te sporten en piano te spelen. Dan heb je echt geen tijd over om te werken. Gelukkig is kinderarbeid in Nederland verboden.

Bovendien verdien je dan zo weinig dat het echt zonde van je tijd is om te werken. Er zijn nog zoveel boeken van Thea Beckman en oudvaders enz. enz.

En als je een ongeluk krijgt zit je er je hele leven mee. Je baas gelukkig ook, dat scheelt dan weer. Daar gaan z'n zwart verdiende centjes!

Ik ben het er dus niet mee eens. Maar dat begreep je al.

Pinimini
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pinimini » 25 feb 2005 14:42

Zit jij op zaterdag ook op school dan??? ikke niet hor --> gelukkig, 5 dagen is al meer dan zat...

en dat er nog genoeg boeken van Thea Beckman zijn, betwijfel ik, want ik heb ze (bijna) allemaal gelezen. En aan boeken van oudvaders begin ik voorlopig nog niet, ik lees liever andere boeken...

Toen ik 12 was verdiende ik 2 gulden per uur, wat ik toen heel wat vond. Nu verdien ik nog niet veel, maar kbn al lang blij dat ik leuk werk heb

En op je 14e mag je nog helemaal niet naar de jv!!! (bij ons in ieder geval niet) en omdat ik alleen op zaterdag werk, heb ik nog genoeg tijd om te sporten, dwarsfluit te spelen, heeel veel boeken te lezen en ook nog eens aardig wat huiswerk te maken.

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dikberkhout » 25 feb 2005 14:52

Ik ben inmiddels van school af, maar ik was op zaterdag vrij inderdaad.

Oudvaders kunnen geen kwaad, maar er zijn inderdaad nog genoeg andere boeken. Bij ons kun je al op je 6e naar de jv, maar dat verschilt natuurlijk per plaats. In ieder geval vind ik dat je verbazend goed kunt plannen om zoveel te kunnen doen. De krant lezen mis ik trouwens nog.

Ik blijf erbij dat 2 gulden per uur echt niet de moeite is om nuttige dingen als sporten en boeken lezen voor te laten gaan. Later verdien je in vijf of tien minuten evenveel. En die tijd kun je nooit overdoen. Ik vind dat ouders zoveel mogelijk moeten voorkomen dat kinderen onder de 16 werken, en daarna moet het ook binnen de perken blijven. Ik heb niets tegen werken, het is heel goed, maar dan wel op het juiste moment. Maar goed, je schijnt er niet onder te lijden.

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 25 feb 2005 15:46

mag het half half ook niet :lol:

Pinimini
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pinimini » 25 feb 2005 18:58

Er mag zoveel niet! Maar de krant lezen was ik vergeten om bij het rijtje te zetten. bij ons mag je vanaf je 16e naar de jv, maar ik wil altijd apart zijn, dus vandaar dat ik er al op mn 15e op zit.... Voor de jongere is er gewoon club.

Maar ik liet t werken echt niet voor gaan aan sporten en boeken lezen, maar op mn 12e zat ik in de 2e, en dan heb je doordeweeks nog genoeg tijd om te sporten en boeken te lezen.

Ook heb ik nog genoeg tijd over om op forums anderen met mn gezeur te vervelen. :P

joepie

Berichtdoor joepie » 26 feb 2005 08:27

Zwart werken mag dat? NEE!

Terug naar “Archief”