Manisch depressieve beroemdheden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Manisch depressieve beroemdheden

Berichtdoor Snorbaarder » 10 feb 2005 17:40

Ik kwam een gigantische lijst tegen met beroemdheden die leden (lijden) aan Manisch depressiviteit.
Vond het wel interessant. Kwam o.a. meerdere presidenten van de VS tegen, Boris Jeltsin, de bijbelse figuren Job en Jeremia en opvallend veel componisten en musici.

Eric Clapton, blues-rock musician, Kurt Cobain, rock star, John Bunyan, Winston Churchill, Jim Carey, Frederic Chopin, Charles Darwin, explorer and scientist, Queen Elizabeth I of England, Harrison Ford, actor, Sigmund Freud, psychiatrist, Paul Gauguin, artist, King George III of England, Johann Goethe, writer, Alexander the Great, king, Georg Frederich Handel, composer, Sir Anthony Hopkins, actor, Andrew Jackson, U.S. President, Thomas Jefferson, U.S. President, Jeremiah, Biblical figure, Job, Biblical figure, Elton John, musician, composer, John Lennon, musician, Abraham Lincoln, U.S. President, Jack London, writer, Martin Luther, Protestant leader, Michelangelo, Italian artist, Claude Monet, artist, Marilyn Monroe, actor
Alanis Morissette, Canadian singer, Benito Mussolini, Italian dictator, Sir Isaac Newton, physicist
Florence Nightingale, British nurse, Richard Nixon, U.S. president, Ozzie Osborne, rock star, Theodore Roosevelt, U.S. President, Yves Saint Laurent, fashion designer, Robert Schumann, German composer, P.I. Tchaikovsky, composer, Vincent Van Gogh, artist, Victoria, British Queen, George Washington, U.S. President, Boris Yeltsin, former President, Russia.

Je vindt er nog meer onder de volgende link: http://www.geocities.com/coverbridge2k/ ... ssion.html

Ik vroeg me alleen af, hoe je na kunt gaan dat bijvoorbeeld Maarten luther of Jeremia manisch dpressief was.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 feb 2005 20:47

Wat houdt manisch depressief precies in? En hebben bovenstaande personen er hun hele leven onder geleden?

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 10 feb 2005 21:38

Ik vroeg me alleen af, hoe je na kunt gaan dat bijvoorbeeld Maarten luther of Jeremia manisch dpressief was.
Waarschijnlijk uit hun ietwat zwaarmoedige geschriften.. Depressiviteit als oorzaak lijkt logisch voor veel mensen, maar ik mis het onderscheid tussen pessimisme en depressiviteit. Volgens mij bestaat dat onderscheid wel degelijk.

Om het met Emants te zeggen: ‘Het pessimisme is geen gevoels- maar een verstandszaak, uit waarneming ontsproten en door redenering gesteund. Het beweert dat in de wereld het leed het genot overheerst en zal blijven overheersen..’.

(Psychologen onder ons, roep eens wat?)
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Chip!
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Chip! » 10 feb 2005 23:57

Ik zal niet met technische termen gaan gooien, daar heb ik toch geen verstand van, maar manisch depressief is bijvoorbeeld dit:

Jan is depressief. Hij ziet het leven niet meer zitten, en gaat het liefst dood. Zo snel mogelijk als dat kan. Hij raakt steeds meer in een dip, steeds en steeds meer. Tot hij op een gegeven moment wakker word en hij heeft er weer zin in!! Onmiddelijk belt hij al z'n vrienden, hij gaat weer nieuwe contacten leggen, schrijft zich in voor een cursus, gaat werk zoeken, loopt feest na feest af, zit uren per dag aan de telefoon met mensen die hij nog maar net kent, en iedereen zegt: Wat een actieve man!

Tot ineens de depressie weer toeslaat. Hij valt terug in z'n eigen huisje, en ziet het leven niet meer zitten etc. Na een tijd bloeit hij ineens weer op, en gaat weer overactief doen. En dat blijft zo doorgaan.

Dit is een praktijkverhaal, dus iedereen zal het anders merken, maar in ieder geval, dit gebeurt bij iemand die ik vrij goed ken. Van het ene moment in een manie, tot het andere moment in een depressie. En dat wisselt zich om de zoveel tijd af.
Er schijnen zelfs mensen te zijn die in zo'n manie werkelijk denken dat ze kunnen vliegen bijvoorbeeld. Zover kan het dus gaan.
By the time you finish reading this you realize you have wasted ANOTHER 5 seconds of your life!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 feb 2005 04:12

Hm, dus manisch depressief is dus dat je bij vlagen heel depri of juist heel happy bent?

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 11 feb 2005 09:23

Precies!
the most important things in life are not things

sela

Berichtdoor sela » 11 feb 2005 09:40

als je vanaf een top naar beneden rent kunt je tot grotere hoogte komen dan wanneer je een egaal leven leidt.

in een dal is de grond het vruchtbaarst.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 11 feb 2005 09:45

Ik weet niet of je weleens met depressie te maken hebt maar ik kan je vertellen dat het ook weer heeel erg moeilijk is uit het dal weer op te klimmen. :| De constante golf kan ook heel vermoeiend werken. Zowel voor de persoon zelf als voor de mensen die er om heen staan.

Hmmm ik mis eigenlijk nog:
-Janis Joplin
-Brian Jones
-Paul McCartney
-Bob Dylan
-Andy Warhol

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 feb 2005 10:01

Aragorn schreef:Hm, dus manisch depressief is dus dat je bij vlagen heel depri of juist heel happy bent?

manisch depressief daar kom je dus nooit vanaf. Dit blijf je heel je leven lang last van houden. Dit kan een oorzaak hebben van iets wat je vroeger hebt mee gemaakt (hoeft niet altijd). Je wordt soms (periode's) opgenomen en dan weer een periode thuis!! Het blijft terug komen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 10:29

Ik weet niet of je weleens met depressie te maken hebt maar ik kan je vertellen dat het ook weer heeel erg moeilijk is uit het dal weer op te klimmen. Neutral De constante golf kan ook heel vermoeiend werken. Zowel voor de persoon zelf als voor de mensen die er om heen staan.
Depressie kom je nog wel vanaf, ookal heb je mensen die lange depressies hebben of vaak depressief zijn.

Als je het nuchter bekijkt dan heeft waarschijnlijk het grootste gedeelte van de de wereldbevolking last en/of gemak van een zeer lichte vorm van manisch-depressieve verschijnselen. Alleen noemen we het niet zo. We noemen het stemmingswisselingen, of zoals ze in de States zeggen: 'moodswings'. Bijna ieder "gezond" mens kan dit fenomeen ervaren. De éne dag kan je de hele wereld aan en is het leven prachtig, stimulerend en enerverend. De volgende dag hebben we een baaldag en is alles enigszins grauw en somber en gechargeerd gezegd slepen we ons door het leven. Deze stemmingswisselingen kunnen op een dagelijkse basis plaatsvinden, maar ook op een wekelijkse -of maandelijkse basis.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 feb 2005 11:15

Als we de lijst gaan aanvullen komen hier toch een heleboel refowebbers te staan. Die hebben ook allemaal wel eens zwaarmoedige postings neergezet.

Ik vind het echt belachelijk dat je achteraf uit iemands geschrift gaat opmaken dat hij manische depressief was. Laat de doden lekker met rust zou ik zeggen...

Melody

Berichtdoor Melody » 11 feb 2005 11:17

Haha, veel Amerikaanse presidenten!

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 11 feb 2005 12:02

Wat een onzin!

Jeremia en Job zouden manisch depressief zijn... En nog vele anderen met hun...
Waarom wordt dat eigenlijk onderzocht??? Wat kunnen zouden we met zo'n wetenschap als die waar zou zijn, kunnen?
Anderen onder uit halen, zwart maken? Of hun woorden niet serieus nemen?

Iedereen is als er iets ergs is gebeurd wel down of somber, en na een goede/blije gebeurtenis vrolijk of blij.
Stemmingswisselingen horen bij het leven. Iedereen heeft wel weer een andere balans. De een is wat zwaarmoediger, de ander wat optimistisch.
Pas als de stemming lange tijd zo extreem is dat mensen niet of nauwelijks meer in staat zijn tot een normaal leven. Sommigen ervaren hun toestand dan als onhoudbaar of uitzichtloos en doen een poging tot zelfdoding.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 12:17

Job was depressief.... maar niet manisch..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 11 feb 2005 13:01

Perpetua schreef:Wat een onzin!

Jeremia en Job zouden manisch depressief zijn... En nog vele anderen met hun...
Waarom wordt dat eigenlijk onderzocht??? Wat kunnen zouden we met zo'n wetenschap als die waar zou zijn, kunnen?
Anderen onder uit halen, zwart maken? Of hun woorden niet serieus nemen?

Grumble :x Waarom associeer je 'van iemand zeggen dat ie depressief is' gelijk met 'onderuithalen, zwart maken en niet serieus nemen'? Als er had gestaan: Jeremia, Jop en Bush hadden allemaal darmkanker zou je dat toch ook niet zeggen? Tis allebei ziek! :x

Terug naar “Archief”