Feliciteren na het belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Feliciteren na het belijdenis doen

Berichtdoor henkie » 11 sep 2002 02:47

DE onderstaande berichten zijn afkomstig van het oude forum van RefoWeb. Hierop kun je reageren met een nieuw antwoord.


——————————————————————————
1. NIGHT | 06.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Behoren we te feliciteren na belijdenis doen?
Volgens een vragensteller is het bijbels te noemen dat wel te doen.

Wat vinden we ervan?

Greetz..
Night
-----

Op naar de 2000 postings




——————————————————————————
2. LIESL | 06.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Ik ben er zeer voor om iemand te feliciteren wanneer hij / zij belijdenis heeft gedaan. Iemand heeft nu een hele stap gezet en dat is vreugdevol. Iemand belijdt hetgeen wat in de kerk geleerd en beleden wordt.

Dat spreekt van een goede zaak. Natuurlijk is er onderscheid te maken in het feliciteren voor een verjaardag, behalen van een diploma etc. en het feliciteren voor het doen van belijdenis. Daarom is de felicitatie wel gepast wanneer hij conform de sfeer van het belijdenis doen is. Hiermee bedoel ik dat het in eenvoud moet gebeuren.

Ik vind dat er nog een punt belicht kan worden. Ik denk dat de degene die de felicitatie overbrengt wel een van de naaste van de persoon moet zijn. Waarom? Ik weet dat nog niet precies maar misschien omdat wanneer iedereen je zou feliciteren het een dagelijkse zaak zou lijken. En dat is het niet helemaal.

Zomaar even mijn gedachtegang, wat vinden jullie?
-----
Hoezo compromis, heb ik het mis dan?



——————————————————————————
3. OMEGA | 07.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Feliciteren heeft volgens ds. Baan met het heidense 'geluk' te maken.
-----
Fas est ab hoste doceri.


——————————————————————————
4. ACIRE | 07.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Feliciteren is geluk wensen. Iemand geluk wensen nadat belijdenis is gedaan, lijkt mee een beetje vaag. Eerder sterkte wensen, om te kunnen onderhouden wat er beloofd is, maar Gods zegen toewensen lijkt me het beste!
-----
Keep smiling!!!!!!!!!


——————————————————————————
5. SURFER | 08.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
ik weet er geen goede reden voor te bedenken, maar feliciteren bij belijdenis doen, dat lijkt niet zo te passen. gevoelsmatig. Ik denk dat belijdens doen daarvoor een te serieus iets is. Misschien is het omdat het toch vooral een persoonlijke zaak is, iets intiems zelfs.


——————————————————————————
6. NIGHT | 08.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Liesl en ik zijn het vaak eens, deze keer niet denk ik...

Feliciteren bij belijdenis doen is iets wat ik niet doe. Ik wens diegenen die belijdenis gedaan hebben Gods zegen en bijstand toe. Zoals Acire ook aangeeft: dat hebben ze nodig, gezien de zaken die op je belijdenis doen afkomen.

Feliciteren daarentegen vind ik passen bij iets zoals een verjaardag (uiteraard) maar ook bij iets behalen, bereiken, een goede prestatie, winst of wat ook. Iets wat je zelf hebt bereikt of behaald hebt.

Belijdenis doen is niet iets waarvan je kan zeggen: goed van je dat je dat gedaan hebt. Er is niks goeds in de mens. Meer passend is een ootmoedige houding denk ik, zoals: ik heb het mogen doen, omdat God me behoed heeft voor andere wegen. Ik heb Zijn hulp hard nodig om niet mijn belijdenis en Zijn trouw te beschamen.

Dat er blijdschap bij anderen is omdat je belijdenis hebt mogen doen is denk ik voorzichzelfsprekend. Maar dat is niet een prestatie van diegene zelf. Alsof die iets goeds gedaan heeft of zelf iets goeds gekozen.

Surfer heeft het over gevoelsmatig. Dat is bij mij uiteraard ook het geval. Ik heb het alleen proberen te vangen in woorden.
Zelf vind ik het dus niet passend idd.
Andere wensen en dankbaarheid en ingetogenheid wel denk ik.

Greetz..
Night
-----

Op naar de 2000 postings




——————————————————————————
7. BUTTERFLY | 06.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Feliciteren heeft volgens ds. Baan met het heidense 'geluk' te maken.

Waarom vind hij dat?
-----
Na elk einde volgt een nieuw begin. I am only human


——————————————————————————
8. NIGHT | 07.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Waarom hij dat vindt weet ik niet, maar ik denk dat je bedoelt waar hij dat op baseert.
Dat weet ik ook niet precies want ik ken zijn gedachten niet, maar ik denk dat hij naar het latijnse woord kijkt, oftewl de oorsprong.
En ik denk dat daar de betekenis van geluk en geluk wensen bij hoort.
Maar...dat heb ik niet nagezocht, dus in wezen probeer ik alleen maar en weet ik het niet zeker.

Greetz..
Night
-----

Op naar de 2000 postings




——————————————————————————
9. BUTTERFLY | 07.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
haha ja ik bedoel baseren nou ja boeiend (je begreep me dus ;-)

mmm oke thanks Night. Omega kwam met ds. baan gedoe, dus had van hem eigenlijk reactie verwacht. Maar misschien komt dat nog ;-)
-----
Na elk einde volgt een nieuw begin. I am only human


——————————————————————————
10. USERNAME | 08.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Ik vind het een beetje muggenziften van dominee baan. Dit doet me aan de jaarlijk terugkerend preek van onze dominee denken over het veel Heil en Zegen wensen tijdens dejaarwisseling in plaats van de beste wensen of gelukkig nieuw jaar.
Voor mij valt onder geluk een heleboel. Het eeuwige geluk bijvoorbeeld.

Belijdenis doen is gelukkig wel een gebeurtenis waarbij je wat makkelijker geestelijk taal gebruikt. De woorden die Night gebruikt passen prima bij zo'n gelegenheid en dus kan ik me daar ook wel in vinden.
-----
Oet mor'n


——————————————————————————
11. STERRETJE | 09.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
zie het het zelfde als night.
Feliciteren zal ik niet doen, maar wel het toewensen van Gods zegen. Ik zie ook inderdaad feliciteren tot iets van zelfprestatie e.d. maar dan is het mankement er wel; jarig zijn, is ook iets dat God je geeft! en mensen die ik oppervlakkiger ken feliciteer ik wel met hun verjaardag. (maak het dan niet persoonlijk.)
-----
des te verder je gaat...des te langer is je terugweg!!


——————————————————————————
12. KLAAS | 10.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
In de hemel wordt feest gevierd als een een zondaar tot bekering komt. Mag ik dan diezelfde persoon d.m.v. een handdruk, eventueel een zoen en wat goede woorden laten merken dat ik het gaaf vind dat hij of zij overgegaan is van het licht naar het duister?

Klaas
-----
"Quidquid latine dictum sit, altum videtur."

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 sep 2002 21:59

dat ik het gaaf vind dat hij of zij overgegaan is van het licht naar het duister?


ik denk dat je het andersom bedoelde van het duister naar het licht
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 14 sep 2002 10:15

helemaal terecht Johannes,

bestaat er een prijs voor de oplettendste lezer?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 sep 2002 17:39

dan heb ik die nu gewonnen zeker :oops: :oops: :D :D :D :D
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
D
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Feliciteren

Berichtdoor D » 15 sep 2002 17:26

Je hoort ook bij de "felicitaties" na het belijdenis doen weleens:

"Welkom in de strijd"

Wat vinden jullie hiervan dan???
AbcD

Gebruikersavatar
Julia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2002 12:39

Gefeliciteerd met je keuze...

Berichtdoor Julia » 15 sep 2002 17:46


Ik vind dat het zeker wel een felicitatie waard is!
Als je tenminste belijdenis van je gelóóf doet... In sommige reformatorische kerken wordt er belijdenis gedaan van de kerk... Ik denk persoonlijk dat de belijdenis van het geloof daar niet voor bedoeld is. Als je belijdenis hebt gedaan zou je aan het avondmaal moeten gaan... Je hebt tenslotte tegen iedereen gezegd dat je gelóófd!?
Ze kunnen de belijdenis soms maar beter verwisselen voor een soort lidmaatschap aanvaarding ofzo...
Als je echt belijdenis hebt gedaan van je geloof is dat toch een felicitatie waard!?

Gefeliciteerd met je keuze voor God!
Learn to listen if you really want to be smart...!

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 16 sep 2002 06:51

Waarschijnlijk moeten we even verder kijken dan alleen het woord feliciteren opzich..
Waar feliciteer je mee, of waar wens je geluk mee.
Met een keuze voor God stelt mijn voorganger.
Kunnen wij zelf kiezen voor God? Zo ja, dan is die eigen beweging feliciteerbaar wat mij betreft.

Wat D betreft...eenzelfde antwoord kan gegeven worden.
Wanneer je ervan uitgaat dat iedereen die belijdenis doet ook daadwerkelijk geloof heeft (of mogelijk ontvangt op zo'n moment?!?) dan zou die oude term op zijn plaats zijn.
Wanneer dat niet het geval is, dan is ook die term niet op zijn plaats en zelfs gevaarlijk voor sommige personen.

Dit was een korte reactie, maybe later een lange.

Greetz.
Night
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 16 sep 2002 19:44

wat ik (bijv. in mijn geval) erg moeilijk vindt, is wat je moet zeggen bij mensen die ruim de helft ouder zijn dan jezelf. Ik heb wel eens tegenover mensen van ruim 30 gestaan na hun belijdenis....Kom je daar aan als "broekie"... Vind ik erg moeilijk om dan iets als "Gods zegen" oid te zeggen...(kan ook wel psychisch zijn;-)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 sep 2002 19:56

waarom janneke? je mag diegene toch Gods zegen wel toewensen
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 16 sep 2002 22:42

ja, tuurlijk wel...maar dan gewoon t gevoel te hebben om dat als "snotneus" tegen een aardig wat ouder en ervarener iemand te zeggen....tsja...kweenie, gewoon t gevoel denk ik:)

The Menace
Mineur
Mineur
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:35

Berichtdoor The Menace » 17 sep 2002 09:53

janneke schreef:ja, tuurlijk wel...maar dan gewoon t gevoel te hebben om dat als "snotneus" tegen een aardig wat ouder en ervarener iemand te zeggen....tsja...kweenie, gewoon t gevoel denk ik:)


die mensen vinden het fijn om Gods zegen toegewenst te krijgen.. of het nou door iemand van 12 is of door iemand van 80.. als het maar gemeend is.

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 17 sep 2002 10:48

Ik kan me je gevoel wel voorstellen Janneke.
Toch denk ik dat het onterecht is.

Zoals The Menace al zegt denk ik dat het eerder tegenovergesteld is (of in ieder geval moet zijn): merken dat ook jongeren beseffen wat waardevol is en daar (gemeend) uiting aan geven moet eerder fijn overkomen dan dat iemand gaat bedenken wat jouw leeftijd zou kunnen zijn...

Greetz..
Night
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 17 sep 2002 18:05

Daar zit ook weer wat in ja... :) Nouja, de eerst volgende x dat ik weer iemand moet "feliciteren" duurt toch nog wel ff, dussss :wink:

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Berichtdoor Sterretje » 18 sep 2002 10:15

Het is soms inderdaad moeilijk om op die manier mensen te feliciteren. Want soms ken je mensen niet heel goed en weet je niet hoe ze reageren. En toch denk ik 'gewoon doen'

welkom in de strijd..
Die woorden worden inderdaad gebruikt, maar net zoals night zegt alleen met waar geloof.
Ik denk ook alleen dat iemand het je zal zeggen die zelf een kind van God is. En het wordt niet negatief bedoelt!!
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 18 sep 2002 11:38

janneke, ik herken jouw gevoel van snotneus zijn wel. Dat had ik ook wel eens. Alleen toen ik zelf daar stond had ik dat idee helemaal niet. Dan maakt het inderdaad niet uit of iemand nou 12 of 80 is...

Verder denk ik dat een felicitatie wel kan na een belijdenis. Al zal ik het zelf niet zo snel doen. Dit klinkt misschien een beetje vreemd, en na het lezen van jullie discussie ben ik ook nog niet helemaal overtuigd.
Ik vind het zo'n mooie gebeurtenis dat een felicitatie op zn plaats is. Bij je belijdenis zeg je ja tegen God, mooier kan het toch niet??


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten