Ellendekennis?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 feb 2005 15:23

hijwel schreef:
er is niemand, die goed doet, ook niet een <-> Ik dien God vrijwillig

Was mij wel van mijn ongerechtigheid, en reinig mij van mijn zonde <-> Ik ben nu schoon

doch niet meer ik Maar Jezus leeft in mij!

Vervelend blijft wel dat beide citaten die ik noem gedaan zijn door kinderen van God...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2005 15:29

PeterD schreef:
hijwel schreef:
er is niemand, die goed doet, ook niet een <-> Ik dien God vrijwillig

Was mij wel van mijn ongerechtigheid, en reinig mij van mijn zonde <-> Ik ben nu schoon

doch niet meer ik Maar Jezus leeft in mij!

Vervelend blijft wel dat beide citaten die ik noem gedaan zijn door kinderen van God...

niks vervelends aan hoor..

ik zou ze ook kunnen doen. :wink:

Niemand op deze aarde is goed, daar om er 1 naar beneden gekomen om het goed te maken. (oke?)

Jezus reinig mij van mijn zonde! (maar zoals ik al aan heb gegeven hoort deze zonde niet meer bij mij ik)

btw: ik vindt het niet echt leuk discuseren. elkaar begooien. Wat zie jij voor diepe waarde in je ellende kennis?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 feb 2005 15:40

Beste Hijwel,

Een diepere waarde?
Hij Zelf heeft mij aan mijn ellende ontdekt. Iedere keer als ik zonde doe, en dat doe ik, wordt ik daar weer op gewezen!
Iedere keer opnieuw. Je zal me ook niet horen zeggen dat ik geen zonde meer doe. Paulus roept uit "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods?"
Dat riep hij uit nadat hij al stilgezet was! Hij wist ook dat uit hem niets goeds tot in der eeuwigheid meer te verwachten is.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 feb 2005 16:31

PeterD schreef:Beste Hijwel,

Een diepere waarde?
Hij Zelf heeft mij aan mijn ellende ontdekt. Iedere keer als ik zonde doe, en dat doe ik, wordt ik daar weer op gewezen!
Iedere keer opnieuw. Je zal me ook niet horen zeggen dat ik geen zonde meer doe. Paulus roept uit "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods?"
Dat riep hij uit nadat hij al stilgezet was! Hij wist ook dat uit hem niets goeds tot in der eeuwigheid meer te verwachten is.

Toch heeft Hijwel in zekere zin gelijk. Ook Johannes zegt in 1 Joh. 3:9; "Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in Hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren". Dat is de nieuwe mens waarover Johannes spreekt. Die nieuwe mens kan niet zondigen en dat is volgens mij waar Hijwel op doelt. Bovendien, de ellendekennis is niet zaligmakend. Er zijn tal van mensen die goed weten in welke ellendige toestand ze zich bevinden, doch nimmer tot zaligmakende kennis van Christus komen. De rechte ellendekennis, waaruit men een toevlucht neemt tot Christus wordt slechts gezien wanneer men wedergeboren is. Toch is het niet de bedoeling dat men daarin verzwelgt. Het gaat te allen tijden enkel en alleen om Christus. En het is gewoon een feit dat niet alle ware gelovigen die diepe ellendekennis hebben. Daarom is niet de ellendekennis een graadmeter van het geloof, maar de kennis van en aan Christus en de werken die men uit het geloof doet. Ik sluit me dus bij Hijwel aan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 feb 2005 16:33

Ik heb nergens beweerd dat de ellendekennis zaligmakend is. Maar ik beweer wel dat het een onmisbaar onderdeel van de wedergeboorte is.

En daarnaast zal de één het langer en dieper beleven dan de ander.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2005 16:34

Een diepere waarde?

ik zie nog niet jou diepe waarde er van in.

Ik weet dat paulus dat heeft gezegd. En ik zeg graag samen met paulus heel romeinen 7 en 8 na! Maar wat heb jij er aan, dat je je ellende kent?

God is een persoonlijk God. En wil persoonlijk met ons omgaan. ik lees: dat je zegt dat je er op wordt gewezen? Waarop wordt je gewezen en wat heb je er aan?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 feb 2005 16:39

"Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node maar die ziek zijn."
Dat even als eerste.

Het worder is des te groter als je terugkijkt op de zondige staat waaruit je getrokken bent. Enn nogmaal, ik zoek die ellende echt niet op, God is het die mij er aan ontdekt, en Hij alleen weet wat goed voor mij is.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2005 16:46

jas schreef:Toch heeft Hijwel in zekere zin gelijk. Ook Johannes zegt in 1 Joh. 3:9; "Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in Hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren". Dat is de nieuwe mens waarover Johannes spreekt. Die nieuwe mens kan niet zondigen en dat is volgens mij waar Hijwel op doelt.
Ik sluit me dus bij Hijwel aan.

Jes, jas is het met me eens :wink: Niet alleen met mij maar ook met johannus en paulus.

Maare je hebt helemaal gelijk, dat bedoel ik. Als God mij nieuw heeft gemaakt is er geen mens die mag zeggen. Je zoekt God niet, je wil Hem niet dienen. Ik wil Hem wel dienen, en ik zoek hem elke dag!

In dit alles ben ik meer dan overwinnaars door Hem, Die ons heeft liefgehad. Want ik ben er zeker van, dat noch ..engelen noch machten..noch krachten..noch enig ander schepsel mij zal kunnen scheiden van de liefde van God, welke is in Christus Jezus, mijn Heer (Rom.8:31-39).

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 04 feb 2005 16:48

PeterD schreef:Vervelend blijft wel dat beide citaten die ik noem gedaan zijn door kinderen van God...

Je zou ze wat meer in hun contekst moeten lezen. Ps 51 een boetepsalm van David na de zonde met Bathseba en de ander uit Rom 7 waarna wel degelijk Rom 8 volgt.
Waarom wordt het mensen zo kwalijk genomen als ze uit de Geest gaan leven? :(
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2005 16:51

PeterD schreef:"Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node maar die ziek zijn."
Dat even als eerste.

Het worder is des te groter als je terugkijkt op de zondige staat waaruit je getrokken bent. Enn nogmaal, ik zoek die ellende echt niet op, God is het die mij er aan ontdekt, en Hij alleen weet wat goed voor mij is.

iedereen is ziek. dus! niet alleen de mensen die weten wat ze precies mankeren hebben de medicijnmeester nodig maar elk mens op aarde.

we zijn nu ff 1 in gevoelen ;) want ik zoek mijn ellende ook niet op, ik kom het ook tegen in mijn leven. De kust is om je ellende direct bij Jezus te brengen. Hij maakt ons nieuw! God weet precies wat er nog verkeert is in mijn leven, en hij wil dat veranderen.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 04 feb 2005 17:06

Een diepere waarde?
Ja, en wat riep Paulus daar achteraan?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2005 17:39

Uiteraarad is ellendekennis belangrijk. Wedergeboorte is het afleggen van je oude mens, die laten sterven met Christus.... het is dus heel belangrijk. Ellendekennis moet alleen niet losstaan van gelukskennis om het zo maar even te noemen. Als ik verhalen hoor van Christenen die jaren puur alleen ellendekennis hebben en dat duidelijk laten merken denk ik: Dan doe je iets niet goed.... de verlossing wordt elke zondag in je kerk gepreekt, je kent je ellende maar ook hoe je daarvan verlost kan worden.... ga dus niet eerst jaren met ellendekennis rondlopen voor je je goed genoeg voelt om verlost te mogen worden. Als het goed is heb je ellendekennis omdat je ook de verlossing daarvan kent, het feit dat je beseft waar je van verlost meost worden en wat daarvoor nodig was is de ellendekennis die voor je geloof belangrijk is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 04 feb 2005 17:59

@PeterD

Het is goed dat je voorzichtig bent. Een ieder beproeve zichzelven. Maar die 'ellendekennis' moet je toch uitdrijven naar Christus. En al is al onze gerechtigheid een wegwerpelij kleed, wij hebben de middelen waar te nemen en Gods aangezicht ernstiglijk te zoeken om met Zijn gerechtigheid bedekt te worden. De hemel wordt met geweld ingenomen.Op het gebed wil Hij grote wonderen doen! Jaag er na, of je het ook grijpen mocht!

Marnix schreef:Uiteraarad is ellendekennis belangrijk. Wedergeboorte is het afleggen van je oude mens, die laten sterven met Christus.... het is dus heel belangrijk. Ellendekennis moet alleen niet losstaan van gelukskennis om het zo maar even te noemen. Als ik verhalen hoor van Christenen die jaren puur alleen ellendekennis hebben en dat duidelijk laten merken denk ik: Dan doe je iets niet goed.... de verlossing wordt elke zondag in je kerk gepreekt, je kent je ellende maar ook hoe je daarvan verlost kan worden.... ga dus niet eerst jaren met ellendekennis rondlopen voor je je goed genoeg voelt om verlost te mogen worden. Als het goed is heb je ellendekennis omdat je ook de verlossing daarvan kent, het feit dat je beseft waar je van verlost meost worden en wat daarvoor nodig was is de ellendekennis die voor je geloof belangrijk is.

Daar is God wel vrij in Marnix. Niet elk wedergeboren mens zal altijd een helder zicht hebben op zijn verlossing in Christus. Daarom moeten wij zulke mensen niet veroordelen maar hen wijzen op Christus, op Zijn borgwerk. Het is wel een geschonken geloof.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2005 18:03

Mapleleaf schreef:Daar is God wel vrij in Marnix. Niet elk wedergeboren mens zal altijd een helder zicht hebben op zijn verlossing in Christus. Daarom moeten wij zulke mensen niet veroordelen maar hen wijzen op Christus, op Zijn borgwerk. Het is wel een geschonken geloof.

God is daar wel vrij in. maar hij laat duidelijk weten dat hij wil dat wij geloven en niet anders. Als er mensen zij die twijvelen aan God is het de fout van de mensen. Niemand hier op heel de aarde hoeft te twijvelen aan God!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2005 19:50

Mapleleaf, het geloof is geschonken... maar ongeloof is niet het gevolg van het feit dat God geen geloof schonk. De bijbel zegt immers dat Hij niet wil dat er iemand verloren gaat. Als dit dan toch gebeurt kan dit nooit komen omdat God het niet gaf, want dan zou die bijbeltekst niet meer kloppen. Het geeft samen met een heleboel andere bijbelteksten, aan dat God de mens keuzevrijheid en verantwoordelijkheid geeft, dat Hij dat heel belangrijk vindt.... en dat de mensen daarom die keuze kunnen maken. Als ze voor God kiezen is dat geen eigen verdienste, God gaf Jezus en daarmee de mogelijkheid om te geloven. Geloven is dus altijd een gift van God. Ongeloof is er niet omdat mensen die gift niet aangeboden hebben gekregen... maar omdat ze het niet willen aannemen, het aanbod af hebben geslagen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”