De mokkende thuismopperaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 feb 2005 13:36

jas schreef:
Raido schreef:
Ik kan met de leer van de huidige kerken niet overweg. Noch met links, noch met rechts. Ik hoop nog eens op een reformatie, maar ik vrees dat het ijdele hoop is.
Jas, Jezus ging gewoon naar de tempel, ookal waren er ongelovige dominees, was de consistorie een bordeel. Hij ging naar de kerk, en probeerde die kerk te reinigen, we lezen nergens dat Hij op de sabbath thuis ging zitten mopperen op de kerk, nee Hij las hun de les, zelfs Anna en Simeon gingen naar de kerk! Waarom kom je niet bij ons in de kerk, onder het Woord van God, niet de kerk is verkeerd maar de mensen..

Jezus ging niet onder het gehoor van vekeerde rabbi's zitten. Hij leerde Zelf in de synagoge. En de apostelen hebben dat later ook gedaan. Blijkbaar werd hun dus in sommige gevallen toestemming gegeven om daar te leren. In de kerken van nu is dat niet meer zo. Rechtzinnigen worden ge-excommuniceerd (v.d. Zwaag) en dat is het grote verschil met toen.
Neem dan de bekeerde Anna en Simeon, staat er van hun dat ze thuislezers waren?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 13:37

In elk geval kan de thuislezer bepalen dat hij alleen zuivere preken leest.

Dat vind ik toch wel apart dat je dat zegt. zoals er geen ware kerk bestaat, bestaan er ook geen zuivere preken. Die zijn ook maar door mensen gemaakt.
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 13:38

M@rije schreef:
In elk geval kan de thuislezer bepalen dat hij alleen zuivere preken leest.

Dat vind ik toch wel apart dat je dat zegt. zoals er geen ware kerk bestaat, bestaan er ook geen zuivere preken. Die zijn ook maar door mensen gemaakt.

Ja die zijn door mensen gemaakt die geleid werden door Gods Geest. En de Geest dwaalt niet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 13:39

En waarom dan predikanten in de kerk wel? Die zijn toch ook door God aangesteld? Of zijn volgens jou ook alle roepingen van deze mensen nep?
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 13:40

Raido schreef:
jas schreef:
Raido schreef:
Ik kan met de leer van de huidige kerken niet overweg. Noch met links, noch met rechts. Ik hoop nog eens op een reformatie, maar ik vrees dat het ijdele hoop is.
Jas, Jezus ging gewoon naar de tempel, ookal waren er ongelovige dominees, was de consistorie een bordeel. Hij ging naar de kerk, en probeerde die kerk te reinigen, we lezen nergens dat Hij op de sabbath thuis ging zitten mopperen op de kerk, nee Hij las hun de les, zelfs Anna en Simeon gingen naar de kerk! Waarom kom je niet bij ons in de kerk, onder het Woord van God, niet de kerk is verkeerd maar de mensen..

Jezus ging niet onder het gehoor van vekeerde rabbi's zitten. Hij leerde Zelf in de synagoge. En de apostelen hebben dat later ook gedaan. Blijkbaar werd hun dus in sommige gevallen toestemming gegeven om daar te leren. In de kerken van nu is dat niet meer zo. Rechtzinnigen worden ge-excommuniceerd (v.d. Zwaag) en dat is het grote verschil met toen.
Neem dan de bekeerde Anna en Simeon, staat er van hun dat ze thuislezers waren?

Had je die toen al dan? Staat er van Anna en Simeon dat ze gedoopt waren, of aan het Avondmaal deelnamen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 13:42

M@rije schreef:En waarom dan predikanten in de kerk wel? Die zijn toch ook door God aangesteld? Of zijn volgens jou ook alle roepingen van deze mensen nep?

Er worden mensen geroepen in onze tijd. Ook zelfs om een dwaalleer te verkondigen. Dat is zelfs Bijbels.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 13:44

Had je die toen al dan? Staat er van Anna en Simeon dat ze gedoopt waren, of aan het Avondmaal deelnamen?

ik denk dat dat niet de strekking was van de opmerking. Trouwens, de Heere stelde zelf het Avondmaal aan, en ook de doop. Hij deelde de tafel met de meest zondige mensen, zelfs Judas mocht deelnemen terwijl Jezus al wist wat hij zou gaan doen. En Hij liet zich door een zondaar dopen! Bovendien ging hij zelf wekelijks naar de synagoge.
Je kan toch niets dan zeggen dat Hij het goede voorbeeld gaf?
Engaged @ 07-01-2005

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 13:48

M@rije schreef:
En waarom dan predikanten in de kerk wel? Die zijn toch ook door God aangesteld? Of zijn volgens jou ook alle roepingen van deze mensen nep?

Er worden mensen geroepen in onze tijd. Ook zelfs om een dwaalleer te verkondigen. Dat is zelfs Bijbels.

ik vind t echt heftig wat je zegt hoor! Je oordeelt over de roeping van dominee's. Niet alle dominee's zijn volgens jou geroepen. Dus enkele zijn dat wel. En die sla jij ook over, dus ergens ben je dan toch niet continue. Het lijkt wel alsof je dan bang bent ook maar iets tegen te komen wat God niet goed vind. Daarmee ga je denk ik ook voorbij aan het geweldige werk wat de Heere nog dagelijks nog doet in Zijn kerk. Ik stel me zo voor dat de Heere daar erg verdrietig van wordt. Maar ja, das natuurlijk een gevoel van mij en geen feit ofzo.
Mijn dominee zei altijd: je mag in de wereld staan, maar niet van de wereld zijn. Het lijkt wel alsof je je helemaal aan de (kerkelijke) wereld onttrekt.
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 13:53

M@rije schreef:

ik denk dat dat niet de strekking was van de opmerking. Trouwens, de Heere stelde zelf het Avondmaal aan, en ook de doop. Hij deelde de tafel met de meest zondige mensen, zelfs Judas mocht deelnemen terwijl Jezus al wist wat hij zou gaan doen. En Hij liet zich door een zondaar dopen! Bovendien ging hij zelf wekelijks naar de synagoge.
Je kan toch niets dan zeggen dat Hij het goede voorbeeld gaf?

Maar toen Hij preekte werd er toch geen dwaalleer verkondigd? Begrijp me goed, ik heb niets tegen kerken, ben er dol op zelfs, maar tegen wat er verkondigd wordt. Ik lees van Jezus, en later ook van de apostelen wel dat ze naar de synagoge gingen. Maar nergens lees ik dat ze gingen om naar anderen te luisteren. Ze preekten nl. zelf.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 13:57

en de apostelen hadden het altijd bij het rechte eind? dat waren ook maar mensen. en ik geloof dat de dominee's van nu de apostelen van de Heer zijn. Door hem verkoren om de mensen te leren. Als je al je twijfels hebt over een roeping van een dominee, vind ik eigenlijk dat wij ons daar niet over mogen uitlaten, want dat is eigenlijk bemoeien met het werk van de Heer.
Ik hoef niet te twijfelen aan het werk van de Heer, want ik vertrouw erop dat Hij zijn werk goed doet. Daarmee zeg ik niet dat alle dominee's geroepen zijn, maar ik bedoel echt alleen te zeggen dat ik vind dat je erg hard oordeelt. zou dat de Heere ook geen verdriet doen: dat jij gewoon zegt: ik denk dat er dwaalleraars zijn, dus vertouw ik maar helemaal niet meer op het kerkelijk werk van de Heer en ik trek me terug?!
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 14:12

M@rije schreef:en de apostelen hadden het altijd bij het rechte eind? dat waren ook maar mensen. en ik geloof dat de dominee's van nu de apostelen van de Heer zijn. Door hem verkoren om de mensen te leren. Als je al je twijfels hebt over een roeping van een dominee, vind ik eigenlijk dat wij ons daar niet over mogen uitlaten, want dat is eigenlijk bemoeien met het werk van de Heer.
Ik hoef niet te twijfelen aan het werk van de Heer, want ik vertrouw erop dat Hij zijn werk goed doet. Daarmee zeg ik niet dat alle dominee's geroepen zijn, maar ik bedoel echt alleen te zeggen dat ik vind dat je erg hard oordeelt. zou dat de Heere ook geen verdriet doen: dat jij gewoon zegt: ik denk dat er dwaalleraars zijn, dus vertouw ik maar helemaal niet meer op het kerkelijk werk van de Heer en ik trek me terug?!

Ik twijfel in het geheel niet aan het werk van de Heere. Maar dat je de dominees van nu tot apostels bestempelt gaat me wel erg ver. Overigens leg je mijn woorden niet helemaal goed uit. Ik zeg juist dat er sommigen geroepen worden, juist om een dwaalleer te verkondigen en dat dit ook Bijbels is.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 15:29

Geroepen door De Heer om een dwaalleer te verkondigen? Begrijp ik dat nou goed? Want als je dat bedoelt, dan snap ik niet waar je dat vandaan haalt. Ik geloof dat t hele verhaal weer vaag begint te worden voor me...
Engaged @ 07-01-2005

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 feb 2005 15:58

Marije,

als je de Bijbel goed leest dan staat dat er echt, dat er sommigen zijn die een dwaalleer brengen, om zo een scheiding te maken tussen echt en namaak.
Staat ergens in de brieven van Paulus, geloof ik.

Natuurlijk staat dit er niet zodat iemand een vrijbrief zou hebben om te dwalen, maar veeleer als een waarschuwing, dan niet iedereen die zegt dat Hij in de Naam van God komt ook werkelijk in Zijn Naam komt.

Daarbij gaat Jas best wel behoorlijk ver om dit op deze manier in een discussie over het wel of niet naar de refo-kerken gaan te zeggen. Hij insinueert wel een beetje dat deze mensen daar ook gevonden worden. En... heel misschien heeft hij nog wel een beetje gelijk ook :?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 16:02

als je de Bijbel goed leest dan staat dat er echt, dat er sommigen zijn die een dwaalleer brengen, om zo een scheiding te maken tussen echt en namaak.
Staat ergens in de brieven van Paulus, geloof ik.

Ja, dat weet ik wel hor. Maar die worden dan toch niet door God gezonden?
Engaged @ 07-01-2005

Riska

Berichtdoor Riska » 03 feb 2005 16:21

Ik vind persoonlijk dat Jas veel en veel te ver gaat.

Ik behoor tot de Gereformeerde kerk binnen de PKN.
En ik heb in mijn leven heel wat preken gehoord.

Wanneer een preek mij oproept om mij te bezinnen op mijn verhouding met God - is mijn liefde voor Hem nog onaangetast, heb ik die niet verzaakt, leef ik iedere dag uit Zijn genade en leef ik iedere dag naar Zijn geboden - dan kan daar niet veel dwaalleer in zitten.

Wanneer een preek mij troost, balsem is op de gewonde ziel - en soms is het verdriet in mijn leven overstelpend groot - dan heb ik de ervaring dat God in Jezus Christus mijn last van mijn schouders afneemt (Komt tot mij, allen die vermoeid en belast zijt), dan kan ik dat niet als dwaalleer zien.

Wanneer een preek in mij heilige onrust oproept, dat ik toch nodig mij moet verzoenen met mijn broeder/zuster - dan kan ik dat niet zien als dwaalleer...

Kortom: iedere zondag opnieuw word ik geconfronteerd met de vraag of mijn relatie tot God nog in de juiste verhoudingen staat en iedere zondag weer mag ik mij bemoedigd en getroost weten, dat God naast mij gaat, "als een schaduw aan mijn rechterhand"... (Psalm 121) en mag ik mij, ondanks alle lek en gebrek, geborgen weten in Zijn liefde en zorg...

En ik vraag mij dan af wie mag zeggen dat het een dwaalleer is.

Riska

Terug naar “Archief”