Giften en belasting.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Giften en belasting.

Berichtdoor Maja de Bij » 02 feb 2005 12:40

Wat vinden jullie: mag je bijbels gezien je giften van de belasting aftrekken, of mag je linkerhand ook hier niet weten wat je rechter doet?
Hiermee samenhangend kun je natuurlijk ook denken aan het gebruik van collectebonnen in de kerkdienst.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 02 feb 2005 12:49

Als jij dat niet wilt, moet je het niet doen. Wat anderen doen, wat kan jou dat schelen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2005 13:17

Natuurlijk mag dat! De overheid heeft toch gezag dat soort regels te mogen instellen :)

Wat belasting betalen betreft is de bijbel duidelijk, wat belasting terugvorderen toch ook? Geef de keizer wat van de keizer is, geef God wat Hem toekomt.... en wat je terug kan krijgen is dus niet "van de keizer" en komt jou toe :D

Je kan het altijd van de belasting terugvragen en dat wat je terugkrijgt weer in de collecte doen :) Beter dan het maar niet terugvragen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 feb 2005 13:28

Marnix schreef:Natuurlijk mag dat! De overheid heeft toch gezag dat soort regels te mogen instellen :)

Wat belasting betalen betreft is de bijbel duidelijk, wat belasting terugvorderen toch ook? Geef de keizer wat van de keizer is, geef God wat Hem toekomt.... en wat je terug kan krijgen is dus niet "van de keizer" en komt jou toe :D

Je kan het altijd van de belasting terugvragen en dat wat je terugkrijgt weer in de collecte doen :) Beter dan het maar niet terugvragen :)

Ehm, voor de gewetensbezwaarden onder ons, de belasting die jullie mogelijk terugkrijgen over de giften kan geheel vrijwillig gestort worden op mijn rekening hoor! Als gift dan wel te verstaan :)
En die is ook weer aftrekbaar...

:mrgreen:

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 feb 2005 15:52

Haha, lollig onderwerp...
Tuurlijk mag je giften aftrekken. Maar twas toch een gift? Je wilt 10 euro geven en krijgt er dan weer 2 terug. Das eigenlijk ook krom...
Engaged @ 07-01-2005

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 feb 2005 15:58

Je kunt het ook zo zien, je geeft meer, omdat je weet dat je een deel terug krijgt, dat houdt de boel bij jezelf in evenwicht.
Zelf ben je dus kwijt, wat je kunt geven, de ontvanger van de gift heeft er op deze manier baat bij.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 feb 2005 16:01

Maar dan kan je beter meteen het bedrag geven dat je wilt geven, in plaats van de teruggave af te w88. Dat kost toch alleen maar tijd.
Engaged @ 07-01-2005

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 feb 2005 16:14

M@rije schreef:Maar dan kan je beter meteen het bedrag geven dat je wilt geven, in plaats van de teruggave af te w88. Dat kost toch alleen maar tijd.

Je hebt denk ik iets te snel gelezen 8)
Als ik meer (boven vermogen dus) geef, en ik later een deel van de belasting terug krijg, is bij mij het evenwicht weer hersteld.
In zo'n geval loop ik vooruit op de teruggave, en wacht hem dus niet af, dan kost het geen extra tijd :wink:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 feb 2005 16:38

M@rije schreef:Haha, lollig onderwerp...
Tuurlijk mag je giften aftrekken. Maar twas toch een gift? Je wilt 10 euro geven en krijgt er dan weer 2 terug. Das eigenlijk ook krom...

Zo liggen de zaken natuurlijk niet.

Je trekt het bedrag aan giften (met een maximum) van je belastbaar inkomen af. Je betaalt dan minder belasting. Je krijgt geen geld terug.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 feb 2005 18:44

M@rije schreef:
Haha, lollig onderwerp...

Je trekt het bedrag aan giften (met een maximum) van je belastbaar inkomen af. Je betaalt dan minder belasting. Je krijgt geen geld terug.

Kun je nagaan hoe vaak ik mijn belastingpapieren zelf invul...
Engaged @ 07-01-2005

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 02 feb 2005 20:40

Sabra schreef:

Even voor de duidelijkheid: als je voldoende belasting hebt betaald (en dat geldt bij een normale dienstbetrekking) krijg je het geld dus wel degelijk terug.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 02 feb 2005 23:06

Er is al eerder een soortgelijk topic geweest.
We gaan dus een herhaling van zetten plegen.

Je moet deze korting op de belasting anders bezien, dan wordt het wel duidelijker.
Er is een korting in het leven geroepen om het doen van giften te stimuleren. Als het goed is hoeft een christen daar niet tot gestimuleerd te worden, maar die korting is er dus.
Ga je die korting dan laten liggen?

Als je echt heel mooi bezig wilt zijn geef je die korting ook weer weg. Oftewel meer dan je van plan was.
Moet je wel aangifte doen. En genoeg giften.

PeterD....je zou het wel willen, maar ik kan geen gift aan jou doen. Wel een schenking. Maar die is niet aftrekbaar. Hooguit belast :)
Helaas dus voor je.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 02:11

Happy One schreef:
Sabra schreef:

Even voor de duidelijkheid: als je voldoende belasting hebt betaald (en dat geldt bij een normale dienstbetrekking) krijg je het geld dus wel degelijk terug.

Toch is het je eigen geld wat je terugkrijgt. Hetzelfde prinicipe geldt voor hypotheekaftrek. Ook dat wordt niet (meer) verrekend met de inhouding loonheffing/premies volksverzekeringen op je loon. Vroeger diende daar de loonbeschikking voor die vervangen is door de voorlopige teruggaaf. In elk geval, loonheffing is ingeval je giften hebt, geen eindheffing en je bent niet wijs als je van teruggave geen gebruik maakt. Dat van de linker en rechterhand is geen argument. Het interesseert de belastinginspecteur geen lor dat jij zoveel weggeeft. Hij zal je er niet om prijzen. En als je niets weggeeft zal hij je er niet om minachten. Dus gewoon doen!
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”