Mijn genade is u genoeg!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jansen
Mineur
Mineur

Mijn genade is u genoeg!

Berichtdoor Jansen » 01 feb 2005 18:32

L.S.

Vaak hoor ik om mij heen van mensen die altijd een teken of een wonder willen zien, die altijd de hand van God willen zien ingrijpen in hun leven. Natuurlijk, ik verlang er ook naar dat God spreekt, dat Hij merkzaam werkt in mijn leven, natuurlijk. Ik kan getuigen van grote werken die God heeft gedaan in mijn leven, toch is het niet altijd zo. Er zijn genoeg situaties die de HEERE toelaat, waarin Zijn hand niet duidelijk aanwezig is. In dergelijke situaties zegt de HEERE ons: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht!
Wat geweldig, wat een bemoediging; ook al merken we Gods hand niet in ons leven, ook al lijkt de hemel soms van koper en vragen we af waar God is; dan mogen we toch leven in de wetenschap, het vertrouwen én de bevinding dat Zijn genade genoeg is! Deze tekst uit de tweede brief aan Korinthe heeft mij menigmaal bemoedigd, versterkt. Als ik soms niet bemerk dat God in mij werkt, dan mag ik toch vertrouwen dat Hij er is, dat mag ik toch leven uit Zijn genade; dan mag ik toch weten dat Hij mij zijn genade overvloediglijk schenkt; in zonde, in ziekte, in lijden, in vreugde, in armoede en in rijkdom, altijd! Dan weet ik dat Hij getrouw is en mij Zijn genade schenkt. Hierdoor krijg ik dan ook de sterkte en de moed om vol te houden, om uit te zien naar nieuwe werken van God in mijn leven. Ik kan mij soms storen aan mensen die overal Gods hand in willen zien, die gedesillisioneerd zijn als ze Gods hand niet zien. Laten we toch leren om elke dag te weten dat Zijn genade genoeg is, en dat we dankbaar mogen zijn als God werkt in ons leven. Laten we toch beseffen dat niets van onszelf is of onze verdienste is, dat we ALLES uit genade hebben ontvangen, dat is toch al een wonder op zich?
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 01 feb 2005 18:54

Ik kan mij soms storen aan mensen die overal Gods hand in willen zien, die gedesillisioneerd zijn als ze Gods hand niet zien.

Als je goed kijkt om je heen is overal wel de hand van God te zien. Als ze dat niet zien, dan ligt dat aan hunzelf.
In de Klaagliederen zegt Jeremia dat het goedertierenheden van God zijn dat wij nog niet vernield zijn. Dus in het feit dat we nog leven, eten mogen, kleding hebben, dat is allemaal uit Gods Hand.

Laten we toch beseffen dat niets van onszelf is of onze verdienste is, dat we ALLES uit genade hebben ontvangen, dat is toch al een wonder op zich?

Lijkt me goed om dát juist te vertellen, tegen onszelf en tegen die mensen!

gijsbertovereem

Berichtdoor gijsbertovereem » 02 feb 2005 22:49

Soms kun je op het moment zelf niet zien dat het Gods hand is die je leidt... dit zie je vaak pas achteraf.

Als ik naar mijn eigen leven kijk zie ik nu pas hoe God mij door de eerste paar klassen van de middelbare school heengesleept heeft, dat zag ik toen niet... toen dacht ik zelfs dat God mij helemaal niet zag en mij om liet komen... maar God zij dank ik ben gespaard.

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 02 feb 2005 23:43

gijsbertovereem schreef:Soms kun je op het moment zelf niet zien dat het Gods hand is die je leidt... dit zie je vaak pas achteraf.

Dat is denk ik meestal zo.
Ergens op dit forum staat een gedicht waar de regels in voorkomen (ongeveer):"en dat Zijn plannen, ook als die je verstand te boven gaan, uiteindelijk toch je geluk beogen. Eens op Zijn tijd (!) leert Hij je dat verstaan."

Gottes Zeit is die Allerbeste Zeit zei Luther. En Jesaja zei ook dat Gods wegen hoger zijn dan die van ons.

Vaak komen wij - domme mensjes - er dus pas veel later achter dat God inderdaad het goede met ons voorhad.. en wij maar tegenstribbelen... :oops:
En dan is het een wonder (genade!) om net als Paulus in te mogen stemmen, inderdaad Heere, Uw genade is ons genoeg. Meer dan genoeg. Overvloedig!!

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 03 feb 2005 15:27

We mogen dan in Zijn genadetijd leven, toch leven we niet automatisch in Zijn genade hoor!

joepie

Berichtdoor joepie » 03 feb 2005 19:27

Wat is nu eigenlijk "genadetijd"?
Ik zou het pas echt genadetijd vinden als Christus weer gekomen is en we op de nieuwe Aarde met Hem mogen leven. Dat is pas genade.

Als ik vind dat het hier op deze aarde genadetijd is wil ik eigenlijk dat deze tijd langer duurt, inplaats dat ik uitzie naar Zijn komst.
En met heel mijn hart bidden: Uw Koninkrijk kome!

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 03 feb 2005 23:22

de genadetijd is nu, de tijd waarin je leeft, de tijd waarin je de mogelijkheid hebt om zalig te worden (genade!)

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 04 feb 2005 07:14

jas schreef:We moeten altijd eerlijk blijven tegen de mensen hè. Wat heeft zo'n jongen er aan dat je hem op een dwaalspoort zet. Ik zou hem aanraden Christus met spoed te gaan zoeken omdat elke ademtocht onze laatste kan zijn. En dan met dat taalgebruik op de lippen te moeten sterven...

Je hebt helemaal gelijk. Ik zat met hetzelfde eigenlijk, maar ik wist niet goed hoe ik het moest zeggen...

joepie

Berichtdoor joepie » 04 feb 2005 07:48

Ik blijf het een vreemde uitdrukking vinden: leven in genade tijd.
Wnat strikt genomen is dat op de nieuwe aarde.
Dan leven we in de genadetijd.
Nu leven we vanuit Zijn genade, en bidden we op Zijn wederkomst.
Hoe kun je daar anders vurig om bidden als je denkt dat je nu tenminste nog de genade krijgt om in Zijn genade te vallen.
Ofzo.
Dan bid je daar toch niet om. Dan denk je: laat maar weg blijven want ik wil .............

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 05 feb 2005 15:24

joepie, een reactie op jouw stukje:

je schreef:Ik blijf het een vreemde uitdrukking vinden: leven in genade tijd.
Wnat strikt genomen is dat op de nieuwe aarde.
Dan leven we in de genadetijd.

Op de nieuwe aarde is er geen genadetijd meer, dan is het eeuwigheid. Toch? Genadetijd is de tijd waarin je de mogelijkheid hebt om tot God te komen met je zonden, moeiten, verdriet, blijdschap misschien ook. De tijd om vergeving te vragen en... te krijgen! HIER kan dat, straks niet meer, dan is je lot beslist. Dan is er geen genade meer als je dat nog niet had (wijze en dwaze maagden...)

je schreef:Nu leven we vanuit Zijn genade, en bidden we om Zijn wederkomst.
Hoe kun je daar anders vurig om bidden als je denkt dat je nu tenminste nog de genade krijgt om in Zijn genade te vallen.
Ofzo.
Dan bid je daar toch niet om. Dan denk je: laat maar weg blijven want ik wil .............

Dat snap ik niet helemaal eerlijk gezegd, hoe je dat bedoelt... de genade krijgen om in ZIjn genade te vallen?!

Maar wanneer je genade gekregen hebt en je weten mag dat in Christus je zonden vergeven zijn, dan kun je bidden om de komst van Gods Koninkrijk. Maar wanneer je nog zonder die genade leeft is het inderdaad heel erg moeilijk om dat te bidden...
Wanneer je denkt van 'laat maar wegblijven', dan zit er nog iets heel erg fout tussen God en jou... (niet persoonlijk, maar algemeen bedoeld)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 feb 2005 22:27

joepie schreef:Wat is nu eigenlijk "genadetijd"?
Ik zou het pas echt genadetijd vinden als Christus weer gekomen is en we op de nieuwe Aarde met Hem mogen leven. Dat is pas genade.

...

Er wordt mee bedoeld: er is nog kans om tot bekering te komen.
Zodra de genadetijd voorbij is, dat is bij de wederkomst (of individueel: als iemand gestorven is), is het te laat voor bekering.
Anders gezegd: voor ongelovigen is er nog kans om gebruik te maken van de genade van Christus, door naar Christus te gaan en zich tot Hem te bekeren.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 11 feb 2005 08:11

Op aarde is het zo: wie vraagt wordt overgeslagen. God wil juist dat je vraagt. Wie niet vraagt zal ook niet ontvangen.
Natuurlijk ben ik heel dankbaar voor Zijn genade ik dat ik mag weten dat zelfs al lijkt het niet dat God er toch is.
Maar ik ga niet tevreden zijn, ik wil meer van God zien in mijn leven! Op zit moment is dat niet altijd het geval. Dat ligt trouwens niet aan God maar aan mij..druk druk druk je kent het wel maar goed.
Je mag van God vragen om tot je te spreken, om door je heen te werken, om wonderen te doen enz.
stomp niet af, blijf slijpen

Terug naar “Archief”