Bidden voor het eten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 26 jan 2005 14:46

Ik bid en dank altijd voor en na het eten.
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 26 jan 2005 15:20

Dit Topic is nu 2 dagen geleden geopend.
Het zal toch niet zo zijn dat er maar een handjevol mensen iets wil/kan vertellen over bidden, en dan vooral hoe doe jij dat, wanneer enz.
Je hebt vast wel een keer gebeden de afgelopen dagen.
Ik ben geboeit in meer reakties over persoonlijk geloof namelijk, vandaar mijn oproep.
Maar misschien praat je daar niet over als refomatorisch gezindte?

Riska

Berichtdoor Riska » 26 jan 2005 16:09

Ik denk dat er een verschil is tussen bidden rond de maaltijd en andere momenten.

Eerder is het Onze Vader genoemd. Dat bidden heeft zijn consequenties. Want als ik bid: "geef ons heden ons dagelijks brood"...dan houdt dat ook de opdracht in om waar ik kan te zorgen dat dat brood eerlijk verdeeld wordt. Het is niet 'ikke, ikke en de rest kan....'
Om het over "vergeven gelijk ook wij vergeven"... maar niet te hebben. Dat is een zinsnede die je jaren strijd kan bezorgen.

Bidden voor het eten - ik ben alleen - doe ik al heel lang niet meer.
Ik begin mijn dag met een gebed - dank voor de nieuwe dag en de vraag om een zegen voor deze dag en dat behelst ook het eten.

Een oud-collega binnen het Leger des Heils zei ooit eens: "ik bid meer met de pet op dan met de pet af" en zo voel ik het ook. Eigenlijk is mijn hele dagelijkse doen bidden, want in alles weet ik God naast mij als mijn Tochtgenoot. En als je met iemand samen oploopt, zwijg je soms, maar je deelt ook geregeld je gedachten met elkaar.
Dát is vooral bidden voor mij: mijn gedachten delen met God.

Riska

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 26 jan 2005 17:34

Mikhaila schreef:
brammetje schreef:Here dank u voor dit lekkere eten amen . als gebed is prima . maar als er nu spruiten op tafel staan en je lust ze niet !! is dan de gewoonte te prefereren boven eerlijkheid .

Ik bedoel maar . :wink:

Als er spruiten op tafel staan, kan je bidden "Here dank U voor dit eten. Amen". Immers, je bent toch wel dankbaar voor het eten..? :wink: :D

Jouw opmerking over traditie, kan ik het niet mee eens zijn. Mijn ervaringen zijn anders dan de jouwe, denk ik. :wink:

Agape,
Mikhaila

Moet dan wel :idea:
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 27 jan 2005 12:06

Bij de gelijkenis over de vijf broden en twee vissen bidde en dankte Jezus toch ook? Waarom zouden wij dat dan niet doen?
Afbeelding

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 27 jan 2005 14:47

Riska schreef:Dát is vooral bidden voor mij: mijn gedachten delen met God.

Voor mij geldt dit ook.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

André

Berichtdoor André » 27 jan 2005 14:48

Annemieke86 schreef:Bij de gelijkenis over de vijf broden en twee vissen bidde en dankte Jezus toch ook? Waarom zouden wij dat dan niet doen?

Luc 9,16
Jezus nam de vijf broden en de twee vissen, keek omhoog naar de hemel en sprak er het zegengebed over uit. Daarna brak hij het brood en gaf het met de vissen aan zijn leerlingen om aan de menigte uit te delen.

Zou je hier ook uit af mogen leiden, dat voor EN na het eten bidden traditie is?

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 27 jan 2005 16:12

André schreef:
Annemieke86 schreef:Bij de gelijkenis over de vijf broden en twee vissen bidde en dankte Jezus toch ook? Waarom zouden wij dat dan niet doen?

Luc 9,16
Jezus nam de vijf broden en de twee vissen, keek omhoog naar de hemel en sprak er het zegengebed over uit. Daarna brak hij het brood en gaf het met de vissen aan zijn leerlingen om aan de menigte uit te delen.

Zou je hier ook uit af mogen leiden, dat voor EN na het eten bidden traditie is?

Hmm.. weet ik eigenlijk niet. Ik lees niet dat Jezus eigenlijk dankte voor het eten, terwijl dat in de Kinderbijbel wel staat geschreven. Erg verwarrend. Volgens mij is het niet bij iedereen traditie. Staat er eigenlijk in de Bijbel dat je MOET bidden en danken?
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jan 2005 19:42

Je moet wel bidden, maar niet perse op een bepaald moment, lijkt mij.

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 27 jan 2005 22:34

Riska schreef:Eigenlijk is mijn hele dagelijkse doen bidden, want in alles weet ik God naast mij als mijn Tochtgenoot. En als je met iemand samen oploopt, zwijg je soms, maar je deelt ook geregeld je gedachten met elkaar.
Dát is vooral bidden voor mij: mijn gedachten delen met God.

Heel herkenbaar. Lang niet al mijn gebeden zijn in de complete vorm. Net zo vaak is het bijna gewoon spreken, wel met eerbied.

Ik bid in principe aan het begin van de dag en aan het einde ervan een compleet gebed. Daartussen dus de contacten zoals hierboven beschreven. Bij het eten heb ik de gewoonte om te bidden na het bijbellezen na afloop van het eten. Dan kan ik wat ik heb gehoord/gelezen van Hem ook weer meenemen naar Hem toe.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jan 2005 22:49

Behoudens in de kerk bid ik over het algemeen heel onregelmatig. Alleen het gebed voor het slapen gaan is "vast ritueel". Voor of na het eten bid ik vrij zelden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 jan 2005 23:16

Lalage schreef:Je moet wel bidden, maar niet perse op een bepaald moment, lijkt mij.

En Daniël bijvoorbeeld dan? Die bad steevast driemaal daags.

André

Berichtdoor André » 27 jan 2005 23:21

caprice schreef:
Lalage schreef:Je moet wel bidden, maar niet perse op een bepaald moment, lijkt mij.

Ik zie geen verband tussen antwoord en vraag, Caprice

caprice

Berichtdoor caprice » 27 jan 2005 23:22

André schreef:
caprice schreef:

Ik zie geen verband tussen antwoord en vraag, Caprice

Het gaat over op vaste tijden bidden.

André

Re: Bidden voor het eten.

Berichtdoor André » 27 jan 2005 23:25

cornelis schreef:Beste mensen.
Ik loop al een tijdje met een vraag.
Wij bidden altijd voor het eten en na het eten danken we.
Maar de vraag is,als ik Gods Zegen vraag over het voedsel,hoe moet ik dat nu zien.
Want Hij heeft het al gezegend,het koren heeft Hij laten groeien,en zo ook de aardappels en groenten en nog zo enorm veel meer.
Ik heb meer behoefte om te danken voor het eten.
Natuurlijk hebben we al een oplossing voor het eten het Onze Vader en na het eten,het dankgebed.
Bidden of te wel danken voor het ons uit genade geschonken voedsel moeten nooit verzuimen.
Overal,of het nu het op werk is of de school of op een terrasje,vergeet nooit de Here God te danken.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie,s,want ik ben toch niet de enige met deze vraag.
Een vriendelijke groet van Cornelis.

Terug naar “Archief”