De schok van het directe

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2005 14:54

De Farizeeën wilden niet dat Jezus zou worden uitgeleverd uit de brute Romeinse gouverneur Pilatus. Zij stonden dus ook niet bij Pilatus te schreeuwen dat Barabbas vrijgelaten moest worden.

Er wordt altijd maar beweerd dat Pilatus een onschuldig mannetje zou zijn, maar andere bronnen waaronder Flavius Josephus laten zien dat Pilatus een harde man was die over lijken ging.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jan 2005 15:18

Nee dat wilden ze denk ik ook niet, maar ze wilden hem vermoedelijk wel dood hebben, omdat ze er te veel last van hadden en bang waren dat de Romeinen hem zouden zien als oproerkraaier of rebel. Ze wilden hun handen niet branden als dat zou zijn. De farizeeen zaten ook in het Sanhedrin al dan in niet in een minderheid maar ze zouden ook hangen als Jezus zou worden opgepakt door de Romeinen.

Daarbij, Pilatus was een harde man, echt geen lieverdje, zomaar iemand veroordelen tot het kruis wat toch echt geen fijne dood was. Maar Pilatus was wel een werktuig in de hand van de Vader..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 20 jan 2005 15:24

Raido schreef:Ik vrees van mij zelf, dat ik niet geloofd had, al was ik een van de discipelen geweest..
je zou meer in gelijkgezind gezelschap geweest zijn dan je misschien denkt. Je moet eens nagaan hoevaak de discipelen niet begrepen wat Jezus eigenlijk kwam doen. Hoe vaak ze een aards koninkrijk verwachtten, zelfs tegen de tijd van Zijn lijden nog. Toen begrepen ze het nog niet.
The one thing you can give and still keep is your word.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2005 17:30

Raido schreef:Nee dat wilden ze denk ik ook niet, maar ze wilden hem vermoedelijk wel dood hebben, omdat ze er te veel last van hadden en bang waren dat de Romeinen hem zouden zien als oproerkraaier of rebel.

Dat klopt volgens mij helemaal niet wat je zegt. Zo kwam o.a. Nicodemus naar Jezus toe. Deze vooraanstaande Farizeeër benoemde hem als rabbi. Jezus werd dus niet onderschat of aangezien tot een ketter.

Daarnaast is het zo dat Jezus absoluut niet werd gezien als een oproepkraaier. De grote man naast Jezus op het schavot van Pilatus was Barabbas, een vrijheidsstrijder, die enorm populair was. Als er iemand een oproerkraaier of rebel voor de Romeinen was, dan was het Barabbas.

Terug naar “Archief”