"Zwart" werken bij Christenen, mag dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Simson

"Zwart" werken bij Christenen, mag dat?

Berichtdoor Simson » 05 mar 2003 22:08

Hallo allemaal,

ik heb een probleem. In mijn vakgebied is "zwart" veel bijteklussen.
Soms vragen dan Chr. of ik het ook bij hun wil doen.
Daar ben ik op tegen. Is dat juist?

Als je in God geloofd en dan moet je de regering navolgen kan je dat geld kosten.
Daar kies je dan toch voor? Hoe kan ik aan ze uitleggen dat ik dat niet doet bij hen?
Of hebben ze gewoon geen principes?
Wat zecht bijbel erover?

Alvast bedankt,
Simson

Gebruikersavatar
hemelburger
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 nov 2002 21:26
Locatie: Drechtsteden

Berichtdoor hemelburger » 05 mar 2003 22:51

Mark 12:14-17 Dezen nu kwamen en zeiden tot Hem: Meester, wij weten, dat Gij waarachtig zijt, en naar niemand vraagt; want Gij ziet den persoon der mensen niet aan, maar Gij leert den weg Gods in der waarheid; is het geoorloofd, den keizer schatting te geven, of niet? Zullen wij geven, of niet geven?
15 En Hij, wetende hun geveinsdheid, zeide tot hen: Wat verzoekt gij Mij? Brengt Mij een penning, dat Ik [hem] zie.
16 En zij brachten [een]. En Hij zeide tot hen: Wiens is dit beeld, en het opschrift? En zij zeiden tot Hem: Des keizers.
17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Geeft dan den keizer, dat des keizers is, en Gode, dat Gods is. En zij verwonderden zich over Hem.
(SV)

Lees ook Lucas 20 en Mattheus 22
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Gebruikersavatar
Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 16 feb 2003 17:50
Locatie: Veenendaal / Tilburg
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 05 mar 2003 23:00

Dat je erop tegen bent is niet verkeerd, het gaat erom vanuit welke situatie je handelt.

Het is juist als je zelf voor die regel bent(dus tegen zwart werken) en er zelf ook acht aan neemt. Je spreekt dan iemand aan op zijn handelen, waarbij je uit eigen voorbeeld en overtuiging kunt spreken om hem/haar beter inzicht te geven of overtuigen.

Het is onjuist als je tegen bent(dus voor zwart werk) of er niet genoeg waarde aan hecht om het zelf te laten. Je wijst dan namelijk iemand op iets waar je zelf niet/niet genoeg waarde aan hecht en dit zou duiden op oneerlijkheid. Oneerlijkheid tegenover jezelf of tegenover de ander.

Het is bij de onjuiste versie dus of:
1) niet het beste met jezelf voorhebben, zelfontkenning
2) niet het beste met de ander voorhebben, onderuit willen halen

1a) Ben je er zelf van overtuigd dat je niet mag zwartwerken en je spreekt de ander er op aan vanuit goede intenties, dan wil je de ander helpen om zijn kijk te verscherpen of zijn daden er op aan te passen. Maar hetzelfde eis je niet voor jezelf vanuit je eigen overtuiging. Je hebt dan dus niet het beste voor met jezelf, maar alleen met de ander: zelfontkenning. Naar je eigen handelen kijken, voordat je er een ander op aan spreekt kan dan wel de oplossing zijn.

2a) Ben je er zelf wel van overtuigd dat je mag zwartwerken en je spreekt een ander erop aan, dan zijn daar nimmer goede intenties mee gemoeid. Je wil hem niet helpen, maar je wil hem ter verantwoording roepen voor hem/haarzelf danwel voor jou, terwijl je zelf de overtuiging niet aanhangt laat staan dat je het naleeft. Je interruptie zou in deze dus onrechtmatig zijn. Je hebt er immers niemand te veroordelen naar zijn handelen.
Voorbeeld: Als een voetballer naast trapt, ga je er ook niet vanuit dat hij naast wou trappen. Het verandert jouw gedachten over de intenties van de voetballer niet. Hij staat in het veld om de bal in het doel te werken, maar in de praktijk is dat niet altijd even makkelijk uit te voeren. Een reden om aan te nemen dat een Christen dus niet Christen waardig is of niet goed genoeg handelt naar zijn geloven in God, is dus een totaal onlogische en opgezochte gedachte.

Of ze geen principes zouden hebben is een vraag die niemand zich mag stellen. Het antwoord is dus: Nee, ze hebben wel principes, want iedereen heeft principes. Een mens zonder principes is geen mens. Of dat ze nageleefd worden is een tweede, maar daar heb ik reeds uitleg over gegeven hierboven.

greetz Joris
sol lucet omnibus

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 05 mar 2003 23:18

Ik denk dat we ook moeten afspreken wat zwart werken is.

Iemand wil een wandcontactdoos veranderd hebben van een normale naar een wcd met randaarde. Dit omdat dat veiliger is voor een aan te sluiten apparaat.

Er zijn nu een paar opties:
- Een installateur wordt gebeld en die verzorgt het. Voorrijkosten en werktijd gerekend is 150 euro niets.
- 150 euro is wel veel geld. Ach en hoe onveilig is het? Zal wel mee vallen. Dus de installateur komt niet. En een onveilige situatie is geboren.
- Een kennis wil voor 15 euro wel even de wcd vervangen. Komt gezellig ook even op de koffie en een onveilige situatie wordt voorkomen.

De laatste mogelijkheid zal dan wel aangemerkt worden als zwartwerk. Heb ik in dit geval moeite mee. Want als dit niet gebeurt heb je een onveilige situatie. Dus zal ik dit niet als zwartwerk willen aanmerken.

Het wordt iets anders als een complete woning in de avonduren, gedurende een jaar, uit de grond wordt gestampt door een paar "vrienden". Het gaat dan waarschijnlijk ook om grotere bedragen. Zolang je wat mij betreft ruim onder de belastingvrije som blijft is er niet veel aan de hand.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 05 mar 2003 23:43

Wat vind je er dan van dat wanneer je heel handig bent, je je eigen huis bouwt in enkele jaren tijd? Scheelt je zelf veel tijd en geld. Of wanneer je er wel een aannemer hebt dat je zelf veel meehelpt?
Ben wel heel erg benieuwd want wij willen binnen enkele jaren een monument restaureren.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: "Zwart" werken bij Christenen, mag dat?

Berichtdoor henkie » 06 mar 2003 01:42

Simson schreef:Soms vragen dan Chr. of ik het ook bij hun wil doen.
Daar ben ik op tegen. Is dat juist?


Volgens mij is het dan jou verantwoording om dat bij de belasting op te geven. Als jij klust en ze geven jou geld is daar niks mis mee.

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 06 mar 2003 08:47

ALs het gaat om een wandcontactdoos verplaatsen wil je dat vast ook wel doen zonder er ook maar wat door te verdienen.

Henkie heeft ook wel gelijk, maar de reden dat mensen beunhazen willen hebben is omdat er anders zoveel bijkomt aan belastingen en dergelijke. Als je werkelijk serieus en eerlijk in de avonduren bijklust zul je misschien iets goedkoper zijn dan de officiele bedrijven, maar het effect van zwart werken is dan weg.

Zwart werken is volgens mij niet geoorloofd, dat is wel duidelijk denk ik.

Een andere gedachte die nu in mij opkomt vraagt zich af of het niet juis getuigt van chr. gemeenschapszin om elkaar belangeloos te helpen waar we kunnen. Mijn buurman kan dan helpen om een schuurtje in elkaar te zetten terwijl ik zijn kinderen bijles kan geven, enz. enz. Het voortdurend gericht zijn op geld verdienen is dat niet een uiting van het materialisme in chr. kringen?
The one thing you can give and still keep is your word.

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 06 mar 2003 09:14

Memmem schreef:Wat vind je er dan van dat wanneer je heel handig bent, je je eigen huis bouwt in enkele jaren tijd? Scheelt je zelf veel tijd en geld. Of wanneer je er wel een aannemer hebt dat je zelf veel meehelpt?
Ben wel heel erg benieuwd want wij willen binnen enkele jaren een monument restaureren.

Geen enkel probleem. Het is iets voor jezelf maken. En je bent niet verplicht dat te laten doen door een duurbetaalde aannemer. En als je die voor bepaalde klussen er bij haald wordt die gewoon betaald neem ik aan. Dus waarom niet. En je kunt mooi hand en span diensten verlenen. Dus gewoon doen.

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 06 mar 2003 09:18

Maarten schreef:ALs het gaat om een wandcontactdoos verplaatsen wil je dat vast ook wel doen zonder er ook maar wat door te verdienen.

Een andere gedachte die nu in mij opkomt vraagt zich af of het niet juis getuigt van chr. gemeenschapszin om elkaar belangeloos te helpen waar we kunnen. Mijn buurman kan dan helpen om een schuurtje in elkaar te zetten terwijl ik zijn kinderen bijles kan geven, enz. enz. Het voortdurend gericht zijn op geld verdienen is dat niet een uiting van het materialisme in chr. kringen?

Misschien wil je zelf het wel doen zonder er een kleine vergoeding voor te krijgen. Maar uit ervaring weet ik dat vooral oudere mensen het fijn vinden om toch iets te geven. Ze hebben namelijk niet iets wat ze makkelijk terug kunnen doen. En dan kan dat wel met geld. Je kunt wel 10 keer nee zeggen. En zelfs weg gaan zonder geld aan te nemen. Maar uiteindelijk krijg je het wel, desnoods via een enveloppe in de bus.

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 06 mar 2003 11:00

BJ schreef:
Maarten schreef:ALs het gaat om een wandcontactdoos verplaatsen wil je dat vast ook wel doen zonder er ook maar wat door te verdienen.

Een andere gedachte die nu in mij opkomt vraagt zich af of het niet juis getuigt van chr. gemeenschapszin om elkaar belangeloos te helpen waar we kunnen. Mijn buurman kan dan helpen om een schuurtje in elkaar te zetten terwijl ik zijn kinderen bijles kan geven, enz. enz. Het voortdurend gericht zijn op geld verdienen is dat niet een uiting van het materialisme in chr. kringen?

Misschien wil je zelf het wel doen zonder er een kleine vergoeding voor te krijgen. Maar uit ervaring weet ik dat vooral oudere mensen het fijn vinden om toch iets te geven. Ze hebben namelijk niet iets wat ze makkelijk terug kunnen doen. En dan kan dat wel met geld. Je kunt wel 10 keer nee zeggen. En zelfs weg gaan zonder geld aan te nemen. Maar
uiteindelijk krijg je het wel, desnoods via een enveloppe in de bus.


Die ervaring heb ik ook, maar dat is wel iets anders als bewust bijklussen om het geld. Ook kun je altijd zeggen: geef het geld maar aan mensen die het harder nodig hebben, of dat uiteindelijk zelf doen.
The one thing you can give and still keep is your word.

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 06 mar 2003 11:16

Maarten schreef:Die ervaring heb ik ook, maar dat is wel iets anders als bewust bijklussen om het geld. Ook kun je altijd zeggen: geef het geld maar aan mensen die het harder nodig hebben, of dat uiteindelijk zelf doen.


Klopt het is iets anders. Maar je kunt hier wel in de grijs gebied komen. Waar stop je. Twee uurtjes werk, ok. Dat gaat nog wel. Een halve dag? Een hele dag? En het ligt ook je eigen situatie. Wanneer heb je geld zelf nodig of juist niet.

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Berichtdoor Sterretje » 06 mar 2003 15:03

BJ schreef:
Memmem schreef:Wat vind je er dan van dat wanneer je heel handig bent, je je eigen huis bouwt in enkele jaren tijd? Scheelt je zelf veel tijd en geld. Of wanneer je er wel een aannemer hebt dat je zelf veel meehelpt?
Ben wel heel erg benieuwd want wij willen binnen enkele jaren een monument restaureren.

Geen enkel probleem. Het is iets voor jezelf maken. En je bent niet verplicht dat te laten doen door een duurbetaalde aannemer. En als je die voor bepaalde klussen er bij haald wordt die gewoon betaald neem ik aan. Dus waarom niet. En je kunt mooi hand en span diensten verlenen. Dus gewoon doen.


inderdaad is dat een mooie manier. Zo help je elkaar wel verder. Alleen werkt het niet altijd. Je hebt altijd van die mensen die overal helpen maar die zelf niet echt hulp nodig hebben. Dat ze dan af en toe geld of iets anders ervoor krijgen vind ik niet echt verkeerd.
Time flies when you have none!

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 06 mar 2003 16:20

Sterretje schreef:
BJ schreef:
Memmem schreef:Wat vind je er dan van dat wanneer je heel handig bent, je je eigen huis bouwt in enkele jaren tijd? Scheelt je zelf veel tijd en geld. Of wanneer je er wel een aannemer hebt dat je zelf veel meehelpt?
Ben wel heel erg benieuwd want wij willen binnen enkele jaren een monument restaureren.

Geen enkel probleem. Het is iets voor jezelf maken. En je bent niet verplicht dat te laten doen door een duurbetaalde aannemer. En als je die voor bepaalde klussen er bij haald wordt die gewoon betaald neem ik aan. Dus waarom niet. En je kunt mooi hand en span diensten verlenen. Dus gewoon doen.


inderdaad is dat een mooie manier. Zo help je elkaar wel verder. Alleen werkt het niet altijd. Je hebt altijd van die mensen die overal helpen maar die zelf niet echt hulp nodig hebben. Dat ze dan af en toe geld of iets anders ervoor krijgen vind ik niet echt verkeerd.

Wij hebben veeel geholpen bij familie, maar bij ons helpen zal minder makkelijk gaan, dus toch maar een aannemer laten komen.

Simson

Berichtdoor Simson » 06 mar 2003 17:27

BJ schreef:Ik denk dat we ook moeten afspreken wat zwart werken is.


De laatste mogelijkheid zal dan wel aangemerkt worden als zwartwerk. Heb ik in dit geval moeite mee. Want als dit niet gebeurt heb je een onveilige situatie. Dus zal ik dit niet als zwartwerk willen aanmerken.



He het is voor of tegen! Geen grijs gebied!
Voor God of tegen er is geen tussen weg!
Juist als Christen zou je consquent moeten zijn!
Je principes niet over boord gooien om dat het anders wat meer kost!

Mzzl,
Simson

Simson

Re: "Zwart" werken bij Christenen, mag dat?

Berichtdoor Simson » 06 mar 2003 17:30

henkie schreef:
Simson schreef:Soms vragen dan Chr. of ik het ook bij hun wil doen.
Daar ben ik op tegen. Is dat juist?


Volgens mij is het dan jou verantwoording om dat bij de belasting op te geven. Als
jij klust en ze geven jou geld is daar niks mis mee.


Nee, de mensen vragen of ik het zwart doe!
Anders moet ik een bonnetje hebben. Dat willen meeste mensen niet.
Als ik een dak plak ed. is het heel veel geld.

Mzzl,
Simson


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 69 gasten