Christelijke black metal?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Christelijke black metal?

Berichtdoor henkie » 11 sep 2002 03:06

DE onderstaande berichten zijn afkomstig van het oude forum van RefoWeb. Hierop kun je reageren met een nieuw antwoord.



——————————————————————————
1. MAURICE1976 | 10.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Hallo allemaal!

Zoals jullie misschien wel weten bestaat er een bepaalde stroming in metal muziek die white metal heet; metal met christelijke teksten.

Tegenwoordig bestaat er ook christelijke blackmetal.

Mijns inziens een contradictio in terminus, aangezien aan belangrijk onderdeel van black metal een satanische ideologie heeft of in ieder geval een anti christelijke.

De christelijke ideologie gaat toch weer eerder over het licht en halleluja etc. ipv over het uiten van het duistere (in dit geval in muziek)

De stelling; god heeft alles geschapen dus ook blackmetal vind ik een excuus; die ideologieen vallen niet te ontkennen!

Hoe zit dat nu?

-----
TELETUBBIES FOR PRESIDENTS!


——————————————————————————
2. KLAAS | 10.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Wordt in die christelijke black metal ook die satanische ideologie uitgedragen?
-----
"Quidquid latine dictum sit, altum videtur."


——————————————————————————
3. MAURICE1976 | 11.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Nee de teksten zijn christelijk of in ieder geval de muzikanten zijn dat heel duidelijk en da's het vreemde aangezien de muziek precies dezelfde emotionele lading heeft als de satanische variant.

De muzikale elementen zijn precies hetzelfde: uitzinnig gekrijs en trance opwekkende repetatieve gitaarriffs.


-----
TELETUBBIES FOR PRESIDENTS!

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 11 sep 2002 21:55

Hoi Maurice,

Je noemt als kenmerken van deze zogenaamde christelijke black metal dat er sprake is van 'uitzinnig gekrijs en trance opwekkende repetatieve gitaarriffs'

Dat uitzinnige gekrijs is neem ik aan jouw subjectieve indruk? Een black metal liefhebber zal daar waarschijnlijk anders over denken, nietwaar?

En hoe kom je er bij dat die repeterende gitaarriffs trance opwekkend zijn?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 13 sep 2002 10:29

Wat ik graag wil weten is of Maurice ook voorbeelden van deze bands kan noemen.

Overigens wil ik opmerken dat de term Black Metal inhoud dat de teksten over het duistere gaat. Het is niet per definitie satanisch of satanistisch (onderscheid leg ik zo uit).
Teksten over depressiviteit komen ook voor in Black Metal. neem als voorbeeld het nummer: "How I feel" van Morphia (is een NL BM band).
Met deze band heb ik ook een voorbeeld van een BM band die absoluut niet satan(ist)isch is. Ze worden zelfs bij de christelijke bands geschaard ook al is dat niet wat zij willen.

Qua muziek klopt de beschrijving van Maurice ook niet:
Bij black metal wordt er niet altijd gekrijst. Ook 'gewoon' zingen en rustig gegrunt komt voor. Verer komen de in Trance brengende gitaarrifs hier niet al te veel voor, dat komt meer voor bij Punk en Trash metal (wellicht ook wel bij andere soorten, maar het is geen kenmerk van Black Metal)

In overweging nemend dat Black Metal ook gaat over de duistere kanten van het leven is het misschien wel uitermate geschikt om het christelijk mensbeeld uit te dragen. We zijn allen in zonde ontvangen en in ongerechtigheid geboren, daar maken we geen vrolijke ska nummertje van...

---
Onderscheid satanisch, satanistisch:
Satanisch is daadwerkelijk satan aanbidden
Satanistisch is de duistere krachten etc aanbidden, dus niet heel concreet satan aanbidden.
Deze uitleg/terechtwijzing kreeg ik pas van een medestudent die redelijk thuis is op dit gebied.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

muziek

Berichtdoor Lalage » 18 sep 2002 09:12

Why should the devil have all the good music??

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 18 sep 2002 09:29

Lalage, is dat niet een liedje wat door tientallen christelijk metal bands is gezongen?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 sep 2002 21:36

TheKeimpe schreef:Lalage, is dat niet een liedje wat door tientallen christelijk metal bands is gezongen?


Dat zou heel goed kunnen ;)

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

dark steel

Berichtdoor Toriso » 19 sep 2002 21:49

Ach, wat zal ik zeggen. Het vorige Refoweb Forum heeft als skin "DARK STEEL" dus dat komt er heel dicht bij, en dat is reformatorisch :wink:
Niet het aanzien, maar het wezen!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Saviour Machine

Berichtdoor Lalage » 06 okt 2002 17:48

Saviour Machine is een band die gothic metal maakt. De teksten gaan over de eindtijd en de muziek past daar heel goed bij. Als je goed luistert wat er gezongen wordt, wordt je echt wel aan het nadenken gezet. Bovendien vind ik de muziek errug mooj... Het verbaasde mijzelf ook, maar dit is echt een aanrader!

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 26 nov 2002 21:30

Hm..
Kenners, help me ff?!

Kwam laatst op een onderzoekje Apocalypse tegen, nu After Forever geheten. Heb wat muziek beluisterd en een uitvoering gezien.
Waar moet ik deze metal plaatsen?
Zijn daar liefhebbers van?
Of is het zooi..
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Nostyle

Berichtdoor Nostyle » 27 nov 2002 11:47

Ik denk dat de tekst of uitvoerende niet zo relevant is in eerste instantie maar meer het soort muziek. De invloed die muziek op je heeft is groter dan je denkt en daarbij doet de tekst er niet zoveel toe. Als ik naar metal punk luister wekt dat meer agressie bij me op dan dat ik er rustig van wordt.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 27 nov 2002 14:13

Night,
ik meen dat After Forever in hetzelfde genre zit als Within Temptation. Gothic Metal/Black Metal.

Nostyle,
JIJ wordt onrustig van PUNK Metal, ik denk dat iedereen dat wel wordt, aangezien dat ook een DOEL van die muziek is, opschudding veroorzaken. Maar ik wordt knettergek van slome harpmuziek, daar word ik gruwelijk agressief van. Terwijl anderen daar rustig van worden. Dus de reactie van mensen op bepaalde muziekstijlen is divers.

Ik denk trouwens dat teksten ook een zeer grote invloed hebben, en ook dat de ene mens meer beinvloed wordt door de muziek en anderen door de tekst.

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 29 nov 2002 19:48

ja inderdaad, van die muziek hoef je helemaal niet agressief te worden!
ik word er rustig van, en mn hoofdpijn gaat er ook nog eens van over!
hoe harder hoe beter :D
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 09 dec 2002 14:51

onderstaand artikel geeft misschien een beeld van de christelijke rock in het algemeen.


http://www.granel.org/artikelen/misleiding/crock/crock.html

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 09 dec 2002 15:04

Hoi moppie,

ik ken de pagina...
Een heel korte reactie: NONSENS!

ik zal deze boude uitspraak uitleggen:
over vele bands staat veel slechts geschreven, ook concrete onwaarheden. Van Tourniquest staat er dat ze op tour geweest zijn met een band met de naam atheist. Is NIET waar. Tourniquet heeft dit bij de site gemeld, maar de sitebazen hebben er niets aan gedaan.

Zo...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten