Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jan 2005 23:14

Ik vrees dat je gelijk hebt, Brammetje. De kerk van Caprice zal ik niet snel vrijwillig bezoeken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jan 2005 00:33

Optimatus schreef:Ik vrees dat je gelijk hebt, Brammetje. De kerk van Caprice zal ik niet snel vrijwillig bezoeken.

Volgens mij beoordelen jullie caprice onredelijk. Ik meen uit zijn woorden te kunnen opmaken, dat het de zondaar die het oprecht om Christus te doen is met de minste plaats in de kerk genoegen zal nemen, en niet dat hij vindt dat ze het daar als gast maar mee moeten doen. Maar ja, 't is maar wat je wilt lezen hè.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Cisca

Berichtdoor Cisca » 10 jan 2005 00:44

jas schreef:
Optimatus schreef:Ik vrees dat je gelijk hebt, Brammetje. De kerk van Caprice zal ik niet snel vrijwillig bezoeken.

Volgens mij beoordelen jullie caprice onredelijk. Ik meen uit zijn woorden te kunnen opmaken, dat het de zondaar die het oprecht om Christus te doen is met de minste plaats in de kerk genoegen zal nemen, en niet dat hij vindt dat ze het daar als gast maar mee moeten doen. Maar ja, 't is maar wat je wilt lezen hè.

Zo komt het toch echt wel over, misschien dat Caprice het wil verduidelijken?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jan 2005 00:59

Cisca schreef:
jas schreef:

Op mij komt het zo niet over. Bovendien, in de geschiedenis van de tollenaar, waaraan hij refereert was het idd wel zo dat deze niet welkom was in de tempel. Toch ging hij gerechtvaardigd naar huis. Het bezoekje als onwelkome gast had voor die man toch eeuwigheidswaarde gekregen. Zitten jullie dan zo graag in het voorgestoelte?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 10 jan 2005 08:26

dat hele gedoe met een lampje is toch zwaar achterhaald , ik vindt gewoon dat iedereen die naar Gods woord wil komen luisteren in de gelegenheid gesteld moet worden. en niks voorkeursbehandeling voor ingeschrevenen.

Tenzij een kerk uitpuilt en het onverantwoord is qua brandvoorschriften etc Desnoods stop je de mensen in de constestorie (hoe schrijf je dat ) en laat je ze meegenieten via de luidspreker.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 08:29

jas schreef:
Cisca schreef:
jas schreef:

Op mij komt het zo niet over. Bovendien, in de geschiedenis van de tollenaar, waaraan hij refereert was het idd wel zo dat deze niet welkom was in de tempel. Toch ging hij gerechtvaardigd naar huis. Het bezoekje als onwelkome gast had voor die man toch eeuwigheidswaarde gekregen. Zitten jullie dan zo graag in het voorgestoelte?

Wat ik schreef bedoel ik zoals Jas omschreef. Een gast behoort, indien mogelijk door de koster een plaatsje te krijgen. Dat vind ik zelf altijd nog de beste oplossing. Zeker als het mensen van buiten de kerk betreft.

Over dat lampje maak ik me al lang niet meer druk, of hij er nu wel of niet is.
Maar als ík moest kiezen deed ik het toch niet.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 08:30

Spons schreef:en het onverantwoord is qua brandvoorschriften etc Desnoods stop je de mensen in de constestorie (hoe schrijf je dat ) en laat je ze meegenieten via de luidspreker.

Dat gebeurt wel eens bij drukke diensten, of in vakantietijd. En het gebeurt ook wel dat er mensen naar huis gestuurd moeten worden...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 10 jan 2005 09:11

caprice schreef:
Spons schreef:en het onverantwoord is qua brandvoorschriften etc Desnoods stop je de mensen in de constestorie (hoe schrijf je dat ) en laat je ze meegenieten via de luidspreker.

Dat gebeurt wel eens bij drukke diensten, of in vakantietijd. En het gebeurt ook wel dat er mensen naar huis gestuurd moeten worden...

:shock: Maar goed dat er ten tijde van Jezus' omwandeling op aarde dan nog niet zulke brandweervoorschriften golden! In mijn ogen moet er altijd plaats genoeg zijn voor iedereen die naar God wil luisteren... Jezus stelde ook geen beperkingen, de mensen stonden zelfs op de straat naar hem te luisteren!

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 10 jan 2005 09:38

*verlangt wel eens terug naar die tijd toen het nog bommetjevol was in in de kerk en het groene lampje brandde...*

... voegt er ter verduidelijking aan toe dat destijds de gemeente zich splitste, waarvan de helft (700) bleef en de andere helft in een ander gebouw ging kerken. Daarbenevens voltrok zich enkele jaren later een scheuring. De predikant onttrok zich en met hem hobbelden ca. 250 leden mee. Maar het had niks te maken met fundamentalisme waar Sabra het over heeft (zie bericht hieronder).
Laatst gewijzigd door tanteoranje op 11 jan 2005 08:25, 2 keer totaal gewijzigd.
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 jan 2005 09:51

Tja, sommige kerken zijn vanwege hun fundamentalisme niet meer zo in zwang.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 10 jan 2005 11:12

Maar goed dat er ten tijde van Jezus' omwandeling op aarde dan nog niet zulke brandweervoorschriften golden! In mijn ogen moet er altijd plaats genoeg zijn voor iedereen die naar God wil luisteren... Jezus stelde ook geen beperkingen, de mensen stonden zelfs op de straat naar hem te luisteren!
denk ook niet dat er zulke gevaren waren als nu en dat er over het algeemn toch meer buiten gepreekt werd

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 10 jan 2005 11:19

caprice schreef:Dat gebeurt wel eens bij drukke diensten, of in vakantietijd. En het gebeurt ook wel dat er mensen naar huis gestuurd moeten worden...

Een beter idee dan het lampje is dan om bijvoorbeeld via de lokale VVV toegangskaarten voor de dienst te verkopen. Prijs inclusief twee of drie collectebonnen 10 euro. Dat spekt de kas, en mensen hoeven niet onverrichter zake huiswaarts te keren.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 jan 2005 11:37

Maja de Bij schreef:
caprice schreef:Dat gebeurt wel eens bij drukke diensten, of in vakantietijd. En het gebeurt ook wel dat er mensen naar huis gestuurd moeten worden...

Een beter idee dan het lampje is dan om bijvoorbeeld via de lokale VVV toegangskaarten voor de dienst te verkopen. Prijs inclusief twee of drie collectebonnen 10 euro. Dat spekt de kas, en mensen hoeven niet onverrichter zake huiswaarts te keren.

Voor de kerstnachtdienst in de Amersfoortse Joriskerk wordt dat inderdaad gedaan, maar de kaarten zijn dan wel gratis.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jan 2005 13:55

Sabra schreef:Tja, sommige kerken zijn vanwege hun fundamentalisme niet meer zo in zwang.

Heb je er wel eens over nagedacht dat misschien de Bijbel wel fundamentalistisch is, en dat daarom de meest fundamentalistische kerken ook het meest Bijbelgetrouw zijn, en dat het wel eens zou kunnen gaan gebeuren dat God verder het hele flauwe onbijbelse zooitje uit Zijn mond zal spuwen zoals Hij in Laodicea zegt?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 jan 2005 13:59

Volgens mij denk jij dat enkel in de reformatorische kerken het woord van God verteld wordt. In dit opzicht bedoelde ik met fundamentalistisch hun hang naar Middeleeuwse gebruiken en bewoordingen. Zij beschouwen dit als het fundament van het geloof, terwijl het fundament van het geloof niet de gebruiken en woorden van 17e, 18e en 19e eeuwse mensen zijn, maar de bijbel.

Terug naar “Archief”