aardbeving sumatra

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raptor

Berichtdoor Raptor » 07 jan 2005 11:23

Ik ben ook erg blij en dankbaar als je ziet dat er zo veel geld wordt opgehaald voor de 'ramp in ZO-Azië' en dat er een soort samenhorigheid ontstaan is in een groot gedeelte van de wereld. Nou maar hopen en bidden dat het geld (in natura) goed terecht komt, dat wil zeggen bij de mensen die het echt nodig hebben...
Is het dan erg dat ik er toch een beetje een 'vieze smaak' van in mijn mond heb? Er is nog zoveel andere ellende in de wereld, en daar wordt zo vaak het hoofd voor omgedraaid... Deze ramp is erg, maar zeker niet erger dan andere rampen zoals bijvoorbeeld in Darfur! Het lijkt wel of er een soort niet te stoppen blufpoker aan de gang is, de één geeft nog meer geld als de ander en men kan blijkbaar dan niet achterblijven. En waar komt al dat geld vandaan? Er is zoveel ellende (zoals armoede, ik hoorde op de radio dat zo'n 12,5 procent van de Nederlanders rond de armoedegrens leeft, wat dat dan ook inhoud) in eigen land alleen al, maar dan lijkt men vaak ziende blind en horende doof... Laat het duidelijk zijn dat dit gelukkig niet voor iedereen geldt! Geef eerlijk, zou ik zeggen...

Riska

Berichtdoor Riska » 07 jan 2005 11:52

Raptor,

Ik kan me wel wat voorstellen bij jouw bezwaren.
Ik denk dat Darfur - en het niet willen zien ervan - ook te maken heeft met handelen van mensen. De zeebeving is een pure natuurramp (ja, ik hoor je iets zeggen over kappen van bomen, over bouwen langs de zee alles vanwege toerisme, maar toch...), Darfur heeft toch ook te maken met dat verdraaide (had in dit geal graag een ander woord gebruikt, maar houd me netjes op het Refoweb...) oorlogsvoeren.
Dan is er iets van 'eigen schuld, dikke bult', ben ik bang dat de mensen zo denken.

De armoedegrens in Nederland: Mensen die jaren in de Bijstand zitten - om welke reden dan ook - leven onder de armoedegrens. Mensen die net boven het minimum zitten en daardoor dus net niet in aanmerking komen voor ontheffing van bv. gemeentebelastingen, leven er ook onder.
Er is wel degelijk armoede in Nederland. En niet altijd is er 'maatwerk' zoals "ze" in Den Haag zo graag zeggen.
Uit moeten kijken bij wat je koopt aan voedsel (onbetaalbare groenten), dus niet een keer kunnen zeggen: "ik heb daar en daar zin in, nu neem ik dat...", blijven lopen met kleding jaren en jaren, omdat de kids voorgaan. Gebruik maken van tweedehandskleding, van wat je krijgt. Geen clubs voor de kinderen, niet een enkele (en in een gemeente wonen waar bv. de sport geen subsidie meer krijgt, zodat juist deze kinderen de dupe worden), niet mee kunnen doen aan het sociale leven, wakker liggen van schoolreisjes: hoe moet je het voor elkaar krijgen, wakker liggen van verjaardagen - hoe geef ik nog iets (en veel mensen zijn heel creatief). Sociaal isolement. De vernedering bij het aanvragen van bijzondere bijstand voor de wasmachine die kapot gaat, etc. etc. etc.
Er komt veel (stille) armoede voor, want velen komen er ook niet voor uit, schamen zich ervoor.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat er een grote ramp heeft plaatsgevonden. En dat je zelfs van wat je eigenlijk niet missen kan, geeft, simpelweg, omdat het leed zo onvoorstelbaar groot is. Je zult maar al je familie kwijt zijn... plus je huis, plus je werk, pus alle sociale contacten (want die mensen zijn er ook niet meer).
Onvoorstelbaar toch?

Riska

ARKANGEL
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ARKANGEL » 11 jan 2005 16:27

Marnix schreef:Het valt me dan wel op dat God de derde wereld over het algemeen veel zwaarder zou straffen met rampen dan Hij Nederland doet... Ik denk dus niet dat God bepaalde landen om een bepaalde reden wel straft.... en bijvoorbeeld het westen niet met dergelijke zware rampen straft.

Ik denk niet dat het een directe straf is.... maar onderdeel is van de problemen die we ons zelf in het paradijs op de hals haalden....

Wel zie ik het als een teken dat Jezus terug gaat komen, misschien wel heel snel, wie weet... Ik zie er in ieder geval naar uit... Want door dergelijke rampen besef je wel weer dat het op aarde geen lolletje is... en ga ik meer uitzien naar een tijd dat je nooit meer wakker wordt en hoort dat er weer een ramp heeft plaatsgevonden, weer een bomaanslag is geweest etc.

Het is zeker weten het begin van de terugkeer van de Christus!!.. en waarom juist daar? nou.. omdat daar meer moslims wonen dan christenen.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 11 jan 2005 16:31

ARKANGEL schreef:Het is zeker weten het begin van de terugkeer van de Christus!!.. en waarom juist daar? nou.. omdat daar meer moslims wonen dan christenen.

Dat vind ik nogal een scherpe reactie. Ik ontken niet dat het een teken is van de eindtijd (ik geloof daar juist ook in), maar om nou die moslims die vaak nog nooit of heel weinig van de ware God gehoord hebben "zondiger" te verklaren dan wij...
Weet je dat de eeuwige straf uiteindelijk zwaarder zal zijn voor hen die dagelijks het Woord gehoord hebben en er niets mee gedaan hebben, dan zij die vrijwel niets van Christus gehoord hebben?

Terug naar “Archief”