Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 jan 2005 21:31

de ger gem bij ons in de buurt, yael heeft meer preeklezen dan dat ze een dominee hebben.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 jan 2005 21:33

johannes1 schreef:de ger gem bij ons in de buurt, yael heeft meer preeklezen dan dat ze een dominee hebben.

ja die in alphen ook (hadden ze maar moeten blijven :mrgreen: )
maar waarschijnlijk minder vaak dan de ggin in bv. Gouda

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 jan 2005 21:35

je had het over de ger gem en de cgk, niet over de gergeminned.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 jan 2005 21:38

beter lezen johannes1 in mijn posting waarop jij reageerde moet dat wel uit te halen zijn dat ik naar dat kerkverband verwees met het vele preeklezen. maar goed wat maakt het eigelijk uit. preeklezen is ook wel fijn.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 jan 2005 21:39

Yael schreef:
PeterD schreef:Afijn, aan de andere kant heeft ook de Ger Gem een tekort aan predikanten. De ideale situatie is dat iedere gemeente een eigen predikant heeft. Dat is dus ook niet zo.
Dus moeten we ook hand in eigen boezem steken.

jawel maar jullie en wij de cgk hebben toch wel genoeg dominees dat er in de meeste gemeentes wel een dominee op de preekstoel staat en er niet elke zondag preeklezen is.

waar is de toepassing naar de ger gem in ned dan?

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2005 21:42

johannes1 schreef:de ger gem bij ons in de buurt, yael heeft meer preeklezen dan dat ze een dominee hebben.

Wij zijn ook vacant (misschien totdat ds. P. van Ruitenburg het tegendeel mag berichten deze week), maar we hebben meer dominee's dan preeklezen eigenlijk.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 jan 2005 21:43

Ik heb mijn opmerking geplaatst omdat ik daarvoor even het aantal dominees in de GGiN afkraakte.

Ik heb vervolgens hand in eigen boezem gestoken met die opmerking over het aantal predikanten in de GG. Waarop Yael zegt dat dat gelijkwaardig is aan de CGK.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 jan 2005 21:43

ik moet wel zeggen dat we in een moeilijke hoek zitten, waar maar 2 dominees in de ring zitten en de rest toch een eind moet rijden om er te komen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 jan 2005 21:45

johannes1 schreef:jawel maar jullie en wij de cgk hebben toch wel genoeg dominees dat er in de meeste gemeentes wel een dominee op de preekstoel staat en er niet elke zondag preeklezen is.

waar is de toepassing naar de ger gem in ned dan?[/quote]

laatste zin van mn posting :wink:

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 03 jan 2005 22:56

Solus schreef:
Bart is niet altijd even goed geïnformeerd. Of misschien moet ik zeggen, hij neemt willens en wetens een bepaalde invalshoek, zonder duidelijk te maken dat andere invalshoeken wellicht wel betere papieren hebben. Bijvoorbeeld een artikel van Van der Schans in Wapenveld, over de GG, geeft een wat realistischer beeld.

Voor je een oordeel velt, lijkt het me raadzaam om eerst de rest van het artikel af te wachten. Vooralsnog zie ik echter weinig onevenwichtigs in deel 1 van mr. Bart.
~~Soli Deo Gloria~~

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 03 jan 2005 23:00

Solus schreef:Ze kunnen prima samengaan, dan ben je van het probleem af.
De reden dat ze uit elkaar gingen was ook alleen maar persoonlijk geruzie tussen een paar predikanten. Zie het boek van ds. M. Golverdingen dat vorige maand verschenen is: "Om het behoud van een kerk".

De GG doet intussen flink z'n best om zich "geschikt te maken" voor samengaan met de GGiN. Dat merk je in de prediking, dat merken mensen die bezig zijn in het onderwijs of in kerkelijke verenigingen. De touwtjes worden steeds strakker aangehaald, het wordt steeds wettischer. En 't is allemaal tevergeefs, want de GGiN staat allerminst te wachten op de GG. De huidige koers van de GG in dus een dwaalspoor. Maar wie ziet het?
~~Soli Deo Gloria~~

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 04 jan 2005 00:09

SDG schreef:
De reden dat ze uit elkaar gingen was ook alleen maar persoonlijk geruzie tussen een paar predikanten. Zie het boek van ds. M. Golverdingen dat vorige maand verschenen is: "Om het behoud van een kerk".

De GG doet intussen flink z'n best om zich "geschikt te maken" voor samengaan met de GGiN. Dat merk je in de prediking, dat merken mensen die bezig zijn in het onderwijs of in kerkelijke verenigingen. De touwtjes worden steeds strakker aangehaald, het wordt steeds wettischer. En 't is allemaal tevergeefs, want de GGiN staat allerminst te wachten op de GG. De huidige koers van de GG in dus een dwaalspoor. Maar wie ziet het?

Ik zie het. Daarom zei ik al dat Golverdingen moet ophouden met zijn gelonk naar GGin Ned, want hij wordt toch op zeer reformatorische wijze afgezeikt door Malle Jan
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 jan 2005 02:24

Bookman schreef:
SDG schreef:

Ik zie het. Daarom zei ik al dat Golverdingen moet ophouden met zijn gelonk naar GGin Ned, want hij wordt toch op zeer reformatorische wijze afgezeikt door Malle Jan

Is het misschien niet zo dat " gelijk een bruidegom zich met priesterlijk sieraad versiert, en als een bruid zich versiert met haar gereedschap" deze 2 verbanden zich gereedmaken voor een huwelijk? Dat zou toch nog groot zijn?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 04 jan 2005 07:50

jas schreef:Is het misschien niet zo dat " gelijk een bruidegom zich met priesterlijk sieraad versiert, en als een bruid zich versiert met haar gereedschap" deze 2 verbanden zich gereedmaken voor een huwelijk? Dat zou toch nog groot zijn?

Niet als je ziet wat de GG inlevert om zich aangenaam te maken in de ogen van de GGiN. Ik zei het al: dat merk je in de prediking, dat merkt iedereen die actief is in onderwijs of verenigingsleven. De prediking wordt steeds voorwaardelijker, Christus wordt verborgen gehouden, in uiterlijke zaken wordt men steeds wettischer en starrer. Wat is daar groot aan? Een heilloze weg, dàt is het. Letterlijk. Heil-loos.
~~Soli Deo Gloria~~

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 jan 2005 09:32

SDG schreef:
jas schreef:Is het misschien niet zo dat " gelijk een bruidegom zich met priesterlijk sieraad versiert, en als een bruid zich versiert met haar gereedschap" deze 2 verbanden zich gereedmaken voor een huwelijk? Dat zou toch nog groot zijn?

Niet als je ziet wat de GG inlevert om zich aangenaam te maken in de ogen van de GGiN. Ik zei het al: dat merk je in de prediking, dat merkt iedereen die actief is in onderwijs of verenigingsleven. De prediking wordt steeds voorwaardelijker, Christus wordt verborgen gehouden, in uiterlijke zaken wordt men steeds wettischer en starrer. Wat is daar groot aan? Een heilloze weg, dàt is het. Letterlijk. Heil-loos.

Dat is idd vreselijk. Ik had al zo iets begrepen en mijn opmerking was dan ook wat cynisch bedoeld. Men moet goed beseffen, dat zo men niet vóór Christus is, men tégen Hem is. Antichrist dus. Hoewel ik tot geen van beide verbanden behoor, liggen mijn wortels in de GGiN maar gaat mijn sympathie uit naar de GG. Ik heb echter al van sommigen gehoord dat men het boek van dr. v.d. Zwaag eens zou moeten lezen zodat men beseffen zou dat het goed mis is in refo-nederland.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”