is roken zonde ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 22 okt 2002 18:23

janneke schreef:
butterfly schreef:
Acire schreef:Een jongen die gerookt heeft zoenen is oook heeeel errug ranzig hoor!!! Brrrr..... ranzige asbak!!!!


Inderdaad :mrgreen:


dan moettie we errug veel roken....want anders valt t best mee...kauwgompie en klaar!

Daan ookt zeker? Nou ik vind mannen die roken erg stinken, een rokende man zoenen is verschrikkelijk. En ik ruik het ook altijd. Bah...

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 22 okt 2002 19:28

Memmem schreef:
janneke schreef:
butterfly schreef:
Acire schreef:Een jongen die gerookt heeft zoenen is oook heeeel errug ranzig hoor!!! Brrrr..... ranzige asbak!!!!


Inderdaad :mrgreen:


dan moettie we errug veel roken....want anders valt t best mee...kauwgompie en klaar!

Daan ookt zeker? Nou ik vind mannen die roken erg stinken, een rokende man zoenen is verschrikkelijk. En ik ruik het ook altijd. Bah...


Daan rookt ja..Maar kheb dr geen last van hoor... :D

joepie

Berichtdoor joepie » 22 okt 2002 19:44

Het is helemaal niet belangrijk of het vies is om een roker te zoenen!
De vraag is nog steeds: Is roken zonde!
Dus even erbij blijven.

groetjes.

Gebruikersavatar
Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 sep 2002 08:26
Locatie: Eemnes
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 24 okt 2002 12:06

Sorry Joepie!

Roken is zeker zonde.....de mens is zonde!
Niemand kan hier toch beweren dat roken (= afbreuk doen aan je lichaam) geen zonde is!

Toch kan ik erg veel begrip opbrengen voor rokers die het maar niet lukt om te stoppen!
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

joepie

Berichtdoor joepie » 25 okt 2002 09:23

Kijk Korsiaan. En dat is nu het volgende punt. Als we geconstateerd hebben dat roken zonde is, wat gaan we daaraan doen?
De rokers er van laten doordringen dat het zonde is en ze de helpende hand bieden om er mee te stoppen.
Maar dat is pas de volgende stap.
Groetjes

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 12 nov 2002 18:38

Sowieso kun je het denk ik maar aan een bepaalde groep aan het verstand krijgen dat t zonde zou zijn...In de zin van zonde tegen God. Simpelweg lachen de niet-christelijke mensen daarom!

Gebruikersavatar
D
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor D » 15 jan 2003 22:13

Gezien mijn huidige avater....ben ik voor roken!
Overigens vind ik het opmerkelijk dat roken zo'n veel besproken onderwerp is. Er zijn genoeg andere lichamelijk zonde. Roken is een beetje het zwarte schaap van de samenleving.
AbcD

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 19 jan 2003 18:39

Kun je nagaan hoe mijn longen dr sinds 1,5 jaar uitzien :mrgreen:

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jan 2003 16:10
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 28 jan 2003 15:10

Roken is gewoon stom. Dure asfaltweg in je longen.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Gebruikersavatar
Het_doet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 jan 2003 13:55
Locatie: Flardingha
Contacteer:

Berichtdoor Het_doet » 30 jan 2003 15:01

Eerlijk gezegd hou ik ook niet van roken. Gelukkig ben ik er nog nooit aan begonnen en dat zal ik ook nooit doen. Het is gewoon zonde, van je longen. (Hiervoor geldt "zeg nooit, nooit" niet.)

Die arme roze gezonde longetjes worden omgetoverd in vieze oude kuchende stinkende rooklongen. Bleeh.

Gebruikersavatar
marjo
Sergeant
Sergeant
Berichten: 360
Lid geworden op: 29 nov 2002 20:15

Berichtdoor marjo » 31 jan 2003 15:51

Maar ik ben het wel met D eens. Iedereen zit nu massaal te fitten op rokers. Maar er zijn zo veel dingen ongezond en slecht.
Ik heb als niet-roker (bijna) geen problemen met rokers!

joepie

Berichtdoor joepie » 16 feb 2003 12:53

Waarom roken zo aan de orde is D, en er ook genoeg andere zonde zijn?
Omdat de topic hierover gaat!
En omdat je aan roken dood kunt gaan. Dus roken is een zonde waar je letterlijk dood aan gaat. En we mogen niet doodslaan toch?
Dus ook niet jezelf moedwillig in gevaar begeven.
En het is goed om op elkaar toe te zien, dus te wijzen op de zonde die iemnds leven is. Dat mag wat betrefd roken, maar gerust ook over iemands andere openbare zonde. Maar daar ging deze topic niet over he.

Gebruikersavatar
Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 16 feb 2003 17:50
Locatie: Veenendaal / Tilburg
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 23 feb 2003 15:17

Ik wilde een topic aanmaken wat enigzins voortborduurt op deze nl kortgezegd:
Of zonden aflaten makkelijker gaat in de loop van de tijd?

Waar kan ik m het beste neerzetten?

bvd...

greetz Joris
sol lucet omnibus

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 24 feb 2003 11:30

Ik vind roken absoluut geen zonde!!! Volgens mij kunnen de farizeers nog een voorbeeld aan ons gaan nemen. ik heb niet de hele topic gelezen, maar ik zag dat je je niet moedwillig in gevaar mag begeven, dan kun je ook geen auto rijden, of in een vliegtuig enz. Dan kun je ook niet alles eten, dan kun je je niet laten opereren, narcose is ook gevaarlijk! Ik denk dat je wel mag roken, maar met verstand! Dus geen pakje per dag ofzo, Dan is het niet schadelijk, het geeft zelfs positieve effecten!!!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Gebruikersavatar
Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 16 feb 2003 17:50
Locatie: Veenendaal / Tilburg
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 24 feb 2003 13:10

Lotte:

moedwillig gevaar met roken is:
Je weet dat met inhaleren teer binnenkomt

moedwillig gevaar met autorijden is:
Je weet dat je een ongeluk KAN krijgen.

Het is met autorijden geen feit dat je een ongeluk zal krijgen en het is je aangelegen alles er aan te doen, door fatsoenlijk rijgedrag dat je daar ook niet mee in aanraking komt. Je bedoeling is om van A naar B te geraken, waarbij in geen enkel opzicht sprake is van tussenkomst van ongeluk. Als je bedoeling is geweest niemand of jezelf te verongelukken tenminste, maar dat is geen optie.

Het is met roken wel een feit dat je teer inhaleert op eigen initiatief, en al ligt de intentie niet bij de vervuiling van je lichaam, het is onvermijdelijk.

Als goedkeuring worden dan positieve uitwerkingen erbij gehaald. En dat zelfs pas op de laatste plaats. Als roken werkelijk zo'n goede uitwerkingen zou hebben is het logisch gezien toch heel simpel dat je dat als eerste argument zou aanhalen. Dat gebeurd niet door rokers. Pas als laatste argument, achterdeurtje dus.
Om dan maar de ontspanning erbij te halen. Je motivatie om te roken is ontspanning. Aannemende dat het al ontspanning geeft, is het dan de moeite je even te kunnen ontspannen voor de rotzooi die je binnenkrijgt (om maar niet over anderen te spreken). Is het niet typisch dat longen in je lichaam zitten en zolang je probleemloos denkt te kunnen leven(lees:het geen practische beperkingen voor jezelf met zich meebrengt), je het niet overweegt die ontspanningsshots binnen te krijgen? Zou je niet stoppen als je bij elke hijs recht voor je neus een walm binnen zag gaan die een zwarte neerslag zou aanbrengen in je eigen organen die op en neer pompen bij elke ademhaling om zuurstof binnen te krijgen?
Een mens heeft een economische crisis nodig om op de grond van zijn bestaan te worden geworpen tegenwoordig. Zou je door als christen te roken, er niet mee instemmen dat een ieder die pas in beweging komt als het zijn eigen hachie betreft er goed aan doet, om zich dan pas een mouw aan te passen met wat er werkelijk gaande is?
En om dan nog aan te halen dat de ontspanning erbij niet eens een feit is.
Natuurlijk wel op het moment dat je die hijs neemt, maar is het denken aan - Ik moet sigaretten kopen maar waar, moet niet teveel aan andere dingen uitgeven anders heb ik geen peuken, kan ik wel roken vanavond als ik bij die mensen ga eten, etc - niet tien keer meer stress/afleiding in verhouding tot die paar minuutjes.

Rook je, dan heb ik daar absoluut geen probleem mee als ik er geen last van heb, maar hou jezelf aub niet voor de gek als je daar op uit bent :D
sol lucet omnibus


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten