christelijke scholen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

christelijke scholen

Berichtdoor Lalage » 20 feb 2003 22:56

Zijn christelijke scholen noodzakelijk?
Maak hier onderscheid tussen basisschool en middelbare school en ventileer je mening!

Gebruikersavatar
Maranatha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 264
Lid geworden op: 17 feb 2003 17:22
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: christelijke scholen

Berichtdoor Maranatha » 20 feb 2003 23:25

Lalage schreef:Zijn christelijke scholen noodzakelijk?
Maak hier onderscheid tussen basisschool en middelbare school en ventileer je mening!


Tegenvraag. Zijn er nog wel christelijke scholen waar het evangelie wordt gebracht of zijn ze alleen in naam christelijk of dragen ze een theologie uit?
(mijn haren gaan af en toe recht overeind staan als je hoort wat er onder het mom van christelijk wordt gebracht)
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 21 feb 2003 09:40

zelfs ik kan merken dat de naam christelijk niet altijd terecht gebruikt word
op basisscholen valt het wel mee maar op de middelbare is het soms een ramp of niet

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jan 2003 16:10
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 21 feb 2003 09:44

een christelijke basisschool is noodzakelijk
middelbaar hoeft niet altijd

ALTIJD IN JE EIGEN KRINGETJE BLIJVEN IS SLECHT
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Gebruikersavatar
RieBo
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 nov 2002 08:36
Locatie: Urk
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 21 feb 2003 09:53

Oke, maar je heb ook nog verschil tussen christelijk en reformatorisch, moeten we dat ook gelijk meenemen??
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

connie
Mineur
Mineur
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 dec 2002 14:10
Locatie: monster
Contacteer:

Berichtdoor connie » 21 feb 2003 10:44

waar ik woont zijn best wel wat christelijke scholen
mijn kinderen zitten ook op en christelijke school ik vind dat die er moeten wezen

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 18 dec 2002 23:41

Berichtdoor Thedudehimself » 21 feb 2003 12:58

Ik vind christelijke/reformatorische scholen een slechte ontwikkeling. Het leidt tot een ascetische levensstijl. We moeten in de wereld staan maar niet van de wereld zijn.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 21 feb 2003 13:00

Ik vind christelijke/reformatorische scholen een slechte ontwikkeling. Het leidt tot een ascetische levensstijl.
Nooit iets van gemerkt. Bedoel je eigenlijk wel ascetich? Of geisoleerd?

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 18 dec 2002 23:41

Berichtdoor Thedudehimself » 21 feb 2003 13:14

surfer schreef:
Ik vind christelijke/reformatorische scholen een slechte ontwikkeling. Het leidt tot een ascetische levensstijl.
Nooit iets van gemerkt. Bedoel je eigenlijk wel ascetich? Of geisoleerd?


Ja... ik bedoel geisoleerd... maar dat is toch een kenmerk van ascetisch je afzonderen van de boze buitenwereld en in jezelf gekeerd zijn. Als het woord verkeerd is gebruikt... sorry :cry: :mrgreen:
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Gebruikersavatar
RieBo
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 nov 2002 08:36
Locatie: Urk
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 21 feb 2003 13:34

Thedudehimself schreef:
surfer schreef:
Ik vind christelijke/reformatorische scholen een slechte ontwikkeling. Het leidt tot een ascetische levensstijl.
Nooit iets van gemerkt. Bedoel je eigenlijk wel ascetich? Of geisoleerd?


Ja... ik bedoel geisoleerd... maar dat is toch een kenmerk van ascetisch je afzonderen van de boze buitenwereld en in jezelf gekeerd zijn. Als het woord verkeerd is gebruikt... sorry :cry: :mrgreen:


Toch ben ik het niet met je eens dat het een slechte ontwikkeling is. Als ik kijk naar wat ik op school geleerd heb, en wat ik daarnu tijdens mijn werk er aan heb, ben ik blij om op een christelijke/reformatorische school gezeten te hebben. Wat jij schets kom op mij over, als het niet zo is mag je het zeggen, dat we met de wereld mee moeten gaan en het christelijke voor ons zelf houden. Dit zou ik uitermate jammer vinden. Wij horen toch van Hem te getuigen? In levenswandel en daad? Maar ik begrijp ook het eilandjesgevoel wat je misschien ook probeerd te zeggen. Maar je merkt toch al dat jonge kinderen al vroeg met problemen als bijv. op zondag gaan buurjongentjes allemaal naar het strand, waarom hij niet? Dus buiten de school krijgen ze er toch al genoeg mee te maken. Ik denk dat de verleidingen als je niet op een christelijke/reformatorische school zit groter zijn als dat je er wel op zit, vandaar dat ik een voorstander van deze scholen ben.
========================================



Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.



========================================

Pinkeltje

Berichtdoor Pinkeltje » 22 feb 2003 13:08

Mijns inziens is een christelijke basisschool en een christelijke middelbare school noodzakelijk. En daarbij wil ik dan gelijk aantekenen dat christelijke scholen inderdaad vaak alleen in naam christelijk zijn, dus ik zou willen pleiten voor een reformatorische school.

Als kind op de basisschool is het heel belangrijk om godsdienstonderwijs te krijgen omdat nou eenmaal bewezen is dat een kind in zijn basisschooltijd de belangrijkste dingen leert en die ook het beste vasthoudt.

Maar wat denk je van de middelbare school?
De leerlingen worden daar vroeg of laat allemaal puber. Je hele leven staat dan op zijn kop, bijna niets is meer zeker. Onderschat dan het belang van goed christelijk onderwijs niet!
Zelf herinner ik me nog grote discussies over allerlei onderwerpen op de middelbare school. Daarbij was het heel fijn om allemaal een standpunt te hebben dat op de Bijbel gebaseerd is. Je komt namelijk later als je gaat studeren of werken nog zat mensen tegen die een geheel vrije mening hebben, dan is het juist heel goed om al 'geoefend' te hebben met mensen die ongeveer hetzelfde denken als jij.

Dat je zo het evangelie voor jezelf houdt lijkt me niet, daar ligt juist weer een heel andere taak, laat buiten de school zien wat je er geleerd hebt! (want je moet toch ergens iets leren voor je het inde praktijk kan brengen lijkt me) Dus bijvoorbeeld op de verenigingen die je bezoekt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten

cron