Vergeef ons onze schulden.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Vergeef ons onze schulden.....

Berichtdoor essieee » 23 dec 2004 00:28

Beste mederefo's of niet....

Ik loop in het dagelijkse leven en in omgang met mijn medemens maar ook zeker God, tegen het volgende aan.
Er staat in de Bijbel, zo gij de misdaden van de naaste niet vergeeft, God zal u geenzins vergeven.
En...Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.

Ik heb iets waarvoor ik iemand nooit kan vergeven. Ik weet dat God dat mij schenken kan maar daar gaat het me nu niet om. Tot nu toe kan ik het niet, maar wat nu????
God vergeeeft mij nu dus niet?????
Ik kom hier niet uit!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 dec 2004 00:59

hey essieee,

Ik denk dat God blij is dat je hier overna denkt. Iemand vergeven is vreselijk moeilijk. Er moet wat verandert worden diep in ons om te kunnen vergeven. Je hebt verschillende fases in het vergeven. En God weet dat je de eerste fase al in bent gegaan. (nadenken over Gods wil).

Ik kan me heel goed voorstellen dat je iemand niet kan vergeven. Maar vergeet niet dat jou "wrok" ook jezelf kapot maakt. God geeft nooit zinloze opdrachten in de bijbel. Hij wil dat je het proces van vergeving in gaat. Hij wil je genezen van de wrok en verdriet wat in je zit.

God verlangd niet van ons dat we per directe ingang mensen kunnen vergeven. Hij kent onze zwakheden, onze ongerechtigheid. En wil die vergeven. (geen zonde is te groot). Hij wil wel graag dat je het proces in gaat van het opvolgen van wijze Zijn wil.

Ik denk dat het uit de volgende fases bestaat: (die wel door elkaar heen kunnen lopen)
- nadenken over Gods woorden
- bereidheid om te gaan werken aan het proces vergeven (ook al wil/kan je het niet, jezus in jou wil het omdat het goed voor jou is)
- verwerken van verdriet
- wrok omzetten in liefde (beetje bij beetje)
- willen vergeven (maar het mischien niet kunnen)
- daadwerkelijk vergeving
- vrijheid
- verzoening (als dat mogelijk is) de band herstellen.

echt essieee zet die 2e stap. Je zal dr nooit spijt van krijgen. God wil gewoon simpel weg niet dat je nog zolang met wrok blijft rondlopen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

André

Re: Vergeef ons onze schulden.....

Berichtdoor André » 23 dec 2004 01:12

essieee schreef:Ik kom hier niet uit!

Essieee, mij is met zulke moeilijke vraagstukken wel eens voorgehouden, misschien denk je er over 5 jaar anders over, en misschien helpt God je milder maken wat dit betreft.......
Maar ik kan me je vraag heel goed voorstellen, je hebt er wel niets aan maar ik heb mensen ook dingen willen/moeten vergeven.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 23 dec 2004 19:56

Veel kan ik niet toevoegen aan het antwoord van Hijwel, maar toch wil ik nog een ding zeggen. Ik heb zelf ook moeten vergeven, iets wat eigenlijk haast niet te vergeven is. Toch heb ik geleerd, dat God ons keer op keer weer vergeeft wat wij fout doen, en God heeft mij geleerd te zien dat de persoon die ik niet kon vergeven zoveel minder gedaan heeft dan dat ik dagelijks doe tegen God.
Denk aan de gelijkenis van de man die een grote schuld had bij de koning. De koning schold deze grote schuld kwijt, maar deze man wilde niet de kleine schuld kwijtschelden.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het makkelijk is, maar vraag God of Hij jouw wil laten zien, wat groot zondaar jij bent, en wat Hij jou dagelijks vergeeft.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 dec 2004 22:37

essieee

ik was vandaag in de evanglische boekhandel en zag een boekje liggen vergeving! (haha ik dacht meenemen die hap)

Ik heb het doorgelezen en het is echt heel mooi!
klein gidion boekje: vergeving van corrie ten boom: (wil em je ook wel opsturen hoor als je dat wilt)

http://195.81.17.72/Action.ecxs?-database=ecWebProductsA&-response=ecWebSiteVS2%2fproduct_detail.htm&-layout=Web&-sortField=Naam&-sortOrder=ascending&-op=bw&KlantId=100011&-op=bw&Status=1&-op=bw&Naam=vergeving&-maxRecords=1&-skipRecords=1&-token.AccountDB=ecWebAccountsA&-token.KlantId=100011&-search

Bij sommige stukjes schoten de tranen in mijn ogen! zo vol liefde!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 dec 2004 01:36

Spreek met mensen. Wie je ook spreekt, iedereen heeft wel een dergelijk voorbeeld uit zijn of haar leven. Iedereen heeft wel iemand die men haast niet kan of wil vergeven.
Dat betekent, dat er ook m.b.t. onszelf wellicht iemand is, die ons niet kan of wil vergeven.
Dat overwegende, wordt het vergeven al een stuk gemakkelijker.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 dec 2004 15:17

jas schreef:Spreek met mensen. Wie je ook spreekt, iedereen heeft wel een dergelijk voorbeeld uit zijn of haar leven. Iedereen heeft wel iemand die men haast niet kan of wil vergeven.
Dat betekent, dat er ook m.b.t. onszelf wellicht iemand is, die ons niet kan of wil vergeven.

mmm, gaat voor mij niet op. Ik weet dat ik niet heilig ben maar dingen zoals moord en sexueel misbruik/......

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 dec 2004 15:22

jas schreef:Spreek met mensen. Wie je ook spreekt, iedereen heeft wel een dergelijk voorbeeld uit zijn of haar leven. Iedereen heeft wel iemand die men haast niet kan of wil vergeven.

Voorzover ik weet heb ik niemand die ik niet kan vergeven, maar er is ook niet echt iemand die me iets onvergeeflijks heeft aangedaan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 dec 2004 18:53

gelukkig hoeven wij ook niet te vergeven. (wij hebben die kracht niet). Maar gelukkig wil Jezus in ons vergeven. Hij die ons alles heeft vergeven wat we ons hele leven hebben verziekt, wil in jou mensen met dezelde liefde als hij voor jou heeft vergeven!

Dat is het grote geheim: Als Jezus in jou met de zelfde liefde gaat vergeven als Hij voor jou had dan zal je echt vrij zijn!

maare kom op he esssie we zullen voor je bidden!

Want ik weet welke plannen ik met u heb, zegt de Heere(jouw Heere). Met deze plannen heb ik voor u het goede op het oog en niet het kwade. Ik wil u weer een toekomst en nieuwe hoop geven. Als u tot mij bidt, zal ik luisteren. U zult mij vinden als u Mij zoekt en het oprecht van Mij verwacht...jeremia 29:11-13

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 dec 2004 23:24

essieee schreef:

mmm, gaat voor mij niet op. Ik weet dat ik niet heilig ben maar dingen zoals moord en sexueel misbruik/......

"Al deze dingen heb ik onderhouden."
Ik heb geleerd essieee, dat ik niet aan één gebod schuldig ben, maar aan alle.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

vergeven

Berichtdoor frekje » 28 dec 2004 12:12

Essieee, misschien kun je het via een tussenpersoon proberen. Je zou eens met iemand moeten spreken die er wel wat van afweet en die andere persoon ook kent. Misschien kan hij of zij jou wel verder helpen en met die persoon onderhandelen.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 28 dec 2004 12:16

We hadden het thuis van de week nog over de biecht in de Rooms-Katholieke kerk. Het principe is in zekere mate goed. Het is nuttig om je hart en de vragen of wanhopingen van je zielsleven aan de ander voorleggen. Probleem is alleen dat de biecht in de RK kerk zaligmakend is geworden, en dat klopt natuurlijk niet. Maar in het eerlijk beleiden van elkaars zonden voor elkaar zie ik geen probleem. Het kan juist opluchten en anderen kunnen je helpen de weg naar Christus terug te zoeken.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 28 dec 2004 12:24

Retep schreef: Maar in het eerlijk beleiden van elkaars zonden voor elkaar zie ik geen probleem. Het kan juist opluchten en anderen kunnen je helpen de weg naar Christus terug te zoeken.

Het kan zeker opluchten essieee, en daarom is het misschien ook wel goed om die zonde van de ander, die je niet durft te vergeven, te biechten tegen een tussenpersoon. Het zou je kunnen opluchten en dan kun je die persoon misschien wel vergeven.
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 dec 2004 12:44

hijwel schreef:essieee

ik was vandaag in de evanglische boekhandel en zag een boekje liggen vergeving! (haha ik dacht meenemen die hap)

Ik heb het doorgelezen en het is echt heel mooi!
klein gidion boekje: vergeving van corrie ten boom: (wil em je ook wel opsturen hoor als je dat wilt)

http://195.81.17.72/Action.ecxs?-database=ecWebProductsA&-response=ecWebSiteVS2%2fproduct_detail.htm&-layout=Web&-sortField=Naam&-sortOrder=ascending&-op=bw&KlantId=100011&-op=bw&Status=1&-op=bw&Naam=vergeving&-maxRecords=1&-skipRecords=1&-token.AccountDB=ecWebAccountsA&-token.KlantId=100011&-search

Bij sommige stukjes schoten de tranen in mijn ogen! zo vol liefde!

Bedankt Hijwel, hij is in bestelling....

Oeps ik wist niet dat er al een topic over was.....Bedankt voor de tips!Ik ga kijken wat ik er mee kan!

Terug naar “Archief”