Equilibrist schreef:parsifal schreef:het gaat echt niet om het plaatsje voorin, het gaat om de plaats die er misschien helemaal niet is.
Dan kun je altijd nog naar een andere kerk gaan. Dat is toch niet zo erg voor 1 keertje?
En ik vind, dat als de 'vaste kern' bezoekers van de kerk al net aan in het gebouw passen, er toch echt nagedacht moet worden over uitbreiding.
Nav dit praktische ''probleem'' (oh, nu noem ik grote belangstelling voor de dienst ineens een probleem...) is er bij mijn gemeente besloten tot 2 ochtenddiensten, vlak achter elkaar. Uitbreiding van het gebouw is al in beraad met de bouwcommissie en gaat welzeker door.
Dopen wordt in een speciale avonddienst gedaan, en opdragen in de eerste dienst waar ook een kindernevendienst en doventolk aanwezig is. En als t echt niet past.. dan gaan er gewoon een paar mensen staan of in de gang zitten. Er valt wel wat aan te doen.
EQ.
uitbreiden moet inderdaad als het probleem vaak voorkomt. Maar ik ken gemeenten waar er in de meeste erediensten minstens 50 man (ik denk zelfs meer dan 100) extra bij kunnen. Alleen bij belijdenisdiensten past het wel eens niet (of bij de intrede van een nieuwe predikant). De laatste keer dat het bij ons in de eigen gemeente niet paste, jaren geleden (wij hebben geen lampje) heb ik samen met veel anderen in het gangpad gezeten. Er zaten ook mensen op de trappen bij de galerei, ik denk dat de brandweer niet zo heel erg blij was met deze situatie, eigenlijk was het onverantwoord zeg maar.