Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 18 dec 2004 20:12

Equilibrist schreef:
parsifal schreef:het gaat echt niet om het plaatsje voorin, het gaat om de plaats die er misschien helemaal niet is.

Dan kun je altijd nog naar een andere kerk gaan :) . Dat is toch niet zo erg voor 1 keertje?
En ik vind, dat als de 'vaste kern' bezoekers van de kerk al net aan in het gebouw passen, er toch echt nagedacht moet worden over uitbreiding.

Nav dit praktische ''probleem'' (oh, nu noem ik grote belangstelling voor de dienst ineens een probleem... :? ) is er bij mijn gemeente besloten tot 2 ochtenddiensten, vlak achter elkaar. Uitbreiding van het gebouw is al in beraad met de bouwcommissie en gaat welzeker door.

Dopen wordt in een speciale avonddienst gedaan, en opdragen in de eerste dienst waar ook een kindernevendienst en doventolk aanwezig is. En als t echt niet past.. dan gaan er gewoon een paar mensen staan of in de gang zitten. Er valt wel wat aan te doen :mrgreen: .

EQ.

uitbreiden moet inderdaad als het probleem vaak voorkomt. Maar ik ken gemeenten waar er in de meeste erediensten minstens 50 man (ik denk zelfs meer dan 100) extra bij kunnen. Alleen bij belijdenisdiensten past het wel eens niet (of bij de intrede van een nieuwe predikant). De laatste keer dat het bij ons in de eigen gemeente niet paste, jaren geleden (wij hebben geen lampje) heb ik samen met veel anderen in het gangpad gezeten. Er zaten ook mensen op de trappen bij de galerei, ik denk dat de brandweer niet zo heel erg blij was met deze situatie, eigenlijk was het onverantwoord zeg maar.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

butterfly
Luitenant
Luitenant

Re: Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

Berichtdoor butterfly » 19 dec 2004 13:30

Shrike schreef:Het groene, rode of gele lampje in de reformatorische kerken vind ik zeer onchristelijk. De gasten biedt je toch de beste plek, of niet?

exact.. tis bepaald niet gastvrij ;)
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 dec 2004 13:51

Ik heb een idee: als de protestantse en katholieken nou eens van kerk wisselen! De katholieken zitten namelijk juist vaak met enorme kerken en weinig kerkgangers. Alleen met Kerst heb je dan een probleempje, maar dat valt wel weer op te lossen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 dec 2004 13:59

Nou, van de 25 stoelen die de Oud-Katholieke Kerk in Schoonhoven telt, waren er vanmorgen 24 bezet. Goed, we praten dan over kleine aantallen, maar het was toch best warm en vol en zo...

Mede dankzij de aanwezigheid van twee gezellige GerGemzusjes :mrgreen: en een geflipte organist.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 dec 2004 17:37

Optimatus schreef:Nou, van de 25 stoelen die de Oud-Katholieke Kerk in Schoonhoven telt, waren er vanmorgen 24 bezet. Goed, we praten dan over kleine aantallen, maar het was toch best warm en vol en zo...

Mede dankzij de aanwezigheid van twee gezellige GerGemzusjes :mrgreen: en een geflipte organist.

Zeg, dat je een orgel als een vrouw moet bespelen, moet je niet te letterlijk opvatten hoor. :mrgreen:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Cisca

Berichtdoor Cisca » 19 dec 2004 21:23

Die lampjes toestand herken ik wel van vroeger, bij ons was het niet, bij mijn grootouders wel, zelfs de kerkleden moesten een plaats huren, zodoende konden ze niet eens naast elkaar in de kerk zitten, omdat er geen 2 plaatsen naast elkaar vrij waren, toen ze bij die kerk kwamen.
Als kind, was ik net zo vaak bij hen, als thuis, voor mij was bij mijn grootouders dus eigenlijk geen plaats in de kerk, bij m'n grootmoeder kon ik niet zitten, zij was terecht gekomen in een vak, waar stoelen stonden, dus mee met mijn grootvader die een plaats in een bank had, daar kon nog wel een kind worden tussen gepropt, op het hoekje, gelukkig met een deurtje als afsluiting, anders was ik eraf gevallen, na een poosje was ik zo geplet (2 uur is dan best lang), dat ik toch grootvaders knie maar opzocht, zat ik gelijk op een goede hoogte om de mooie gebrandschilderde ramen te bekijken, die er in die kerk zijn.

Inderdaad een heel vreemd fenomeen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 dec 2004 21:29

jas schreef:
Optimatus schreef:Nou, van de 25 stoelen die de Oud-Katholieke Kerk in Schoonhoven telt, waren er vanmorgen 24 bezet. Goed, we praten dan over kleine aantallen, maar het was toch best warm en vol en zo...

Zeg, dat je een orgel als een vrouw moet bespelen, moet je niet te letterlijk opvatten hoor. :mrgreen:

Helaas zat aan het tijdelijke orgel in Schoonhoven een snoer. Als het echte orgel terug is (maart 2005), zal ik je advies zeker in overweging nemen. Leuk detail: in het Duits is het orgel die Orgel... Vrouwelijk dus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 dec 2004 22:17

Optimatus schreef:
jas schreef:

Helaas zat aan het tijdelijke orgel in Schoonhoven een snoer. Als het echte orgel terug is (maart 2005), zal ik je advies zeker in overweging nemen. Leuk detail: in het Duits is het orgel die Orgel... Vrouwelijk dus.

Huhh? Maar aan een vrouw zit toch geen snoer?? :roll: Ennuh, het was geen advies hoor. :mrgreen:

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 22 dec 2004 22:53

ahum gaat er weer dubieus aan toe hier, :mrgreen:

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 23 dec 2004 09:31

He, effe normaal doen! :x
Mijn moeder is organiste in onze kerk,
en iedereen vindt het heel fijn als ze speelt! :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 10:53

debbie schreef:He, effe normaal doen! :x

en nog fijner als ze stopt? :mrgreen:

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 10:55

jas schreef:
debbie schreef:He, effe normaal doen! :x

en nog fijner als ze stopt? :mrgreen:

Foei! [-X

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 dec 2004 10:59

on topic gasten
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 11:17

parsifal schreef:on topic gasten

Goed, bij ons gaat het groene lampje dus aan als de klok stopt met luiden. De organist begint dan ook te spelen. Ongeveer 10 minuten voor aanvang.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 dec 2004 13:59

Ik zou wanneer ik in een kerk zou komen met een dergelijk lampje mij niet storen aan dat lampje, maar gewoon gaan zitten.

Terug naar “Archief”