Een derde weg?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gijsbertovereem

Berichtdoor gijsbertovereem » 22 dec 2004 21:08

Aragorn schreef:Oke, dankje. Dan weet ik tenminste hoe ik die uitspraak moet waarderen.. :wink: Want het is natuurlijk kolder om refo's en evo's tegen elkaar te elkaar uit te spelen in dezen.

Ik wil geen refos en evo's tegen elkaar uitspele, ik kan vaak jalours worden op de manier waarop evo's het geloven uitdragen, als ik naar mijzelf kijk dan moet ik toch heel veel tekortkomingen zien

caprice

Berichtdoor caprice » 22 dec 2004 21:19

gijsbertovereem schreef:
Aragorn schreef:Oke, dankje. Dan weet ik tenminste hoe ik die uitspraak moet waarderen.. :wink: Want het is natuurlijk kolder om refo's en evo's tegen elkaar te elkaar uit te spelen in dezen.

Ik wil geen refos en evo's tegen elkaar uitspele, ik kan vaak jalours worden op de manier waarop evo's het geloven uitdragen, als ik naar mijzelf kijk dan moet ik toch heel veel tekortkomingen zien

Evangelischen zijn ook mensen, hoor.

Maar dat je veel tekortkomingen in jezelf ziet kan ik goed begrijpen. Ik hoop dat zij die tekortkomingen ook zien bij zichzelf.

gijsbertovereem

Berichtdoor gijsbertovereem » 22 dec 2004 21:32

Ik wil evangelische echt niet ophemelen hoor maar kijkend naar hun doen en laten kan ik nog heel veel van hen leren. Terwijl ik het op het gebied van het aannemen van Christus niet met hen eens ben

caprice

Berichtdoor caprice » 22 dec 2004 21:37

gijsbertovereem schreef:Ik wil evangelische echt niet ophemelen hoor maar kijkend naar hun doen en laten kan ik nog heel veel van hen leren. Terwijl ik het op het gebied van het aannemen van Christus niet met hen eens ben

Ik ben het eens als je hun uitstraling naar de wereld toe bedoelt. Daar konden wij een voorbeeld aan nemen.
Maar verder heb ik niet zoveel met hen op eigenlijk. :roll:

Ze moeten ook niets weten van een stelselmatige beschrijving van de inhoud en het onderling verband van de in Gods Woord geopenbaarde waarheden.

gijsbertovereem

Berichtdoor gijsbertovereem » 22 dec 2004 21:41

Dar ben ik het volledig mee eens caprice

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 22 dec 2004 22:44

Ze moeten ook niets weten van een stelselmatige beschrijving van de inhoud en het onderling verband van de in Gods Woord geopenbaarde waarheden.

Wat bedoel je hiermee Caprice?

(even off-topic: woon jij in Veenendaal Gijbertovereem?)
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 dec 2004 22:48

Ik heb het er nooit zo op om evangelische en reformatorischen tegen over elkaar te stellen!
We gaan dan ook voorbij de boodschap van de mail denk ik!
We moeten naar God luisteren en niet naar de mensen uit de kerk! Hij kan je zonden vergeven en niet al die mensen met al hun theorien!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

André

Berichtdoor André » 22 dec 2004 22:52

Gerdien B. schreef:Ik heb het er nooit zo op om evangelische en reformatorischen tegen over elkaar te stellen!
We moeten naar God luisteren en niet naar de mensen uit de kerk! Hij kan je zonden vergeven en niet al die mensen met al hun theorien!

Het gaat hier ook over de "brede" en de "smalle" weg, en niet over het beoordelen van kerkgenootschappen, toch?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 dec 2004 22:57

Andre schreef:
Gerdien B. schreef:Ik heb het er nooit zo op om evangelische en reformatorischen tegen over elkaar te stellen!

Het gaat hier ook over de "brede" en de "smalle" weg, en niet over het beoordelen van kerkgenootschappen, toch?

ik oordeel niet over kerkgenootschap, maar kaart aan dat er te vaak op mensen gericht geleeft wordt i.p.v. op God.
Ik bedoel hier mee dat je naar mijn idee te vaak hoort: 'maar die ds zegt dit dus dan is dat zo!' Dominees kunnen er ook naast zitten! Maar God zit er nooit naast dus laten we naar Hem luisteren!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 dec 2004 00:40

TheKeimpe schreef:En dat moeten we niet denken dat òf de evo's òf de grevo's op de brede weg wandelen. De scheiding tussen de twee wegen loopt dwars door iedere gemeenschap.

Juist, dat bedoelde ik.

Johanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johanna » 23 dec 2004 01:14

Dat is dus wat ik proefde in het verhaal: Evangelisch tegenover reformatorisch. Daar heb ik bezwaar tegen. Ik begrijp van Puca dat ik het zo niet moet opvatten maar ik zie toch dat velen onder ons er ook die invulling aan geven. Aangezien dat niet Puca's bedoeling was moesten we dat dan maar niet doen.

Johanna

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 10:05

Laurina schreef:

Wat bedoel je hiermee Caprice?

Ik wilde het woord 'dogmatiek' niet noemen, want sommigen hebben er een hekel aan. :roll: :mrgreen:

André

Berichtdoor André » 23 dec 2004 15:39

Staat er ook niet ergens geschreven, wie niet voor Mij is, is tegen Mij?
Jaah, ik blijf een beetje moeite houden met een "derde" weg.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 15:45

Andre schreef:Staat er ook niet ergens geschreven, wie niet voor Mij is, is tegen Mij?
Jaah, ik blijf een beetje moeite houden met een "derde" weg.

Die is er dan ook eigenlijk helemaal niet. Er zijn maar twee wegen.

Vergelijk het maar met een weg met een fietsstrook o.i.d.
Het blijft één weg.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Een derde weg?

Berichtdoor jas » 25 dec 2004 23:54

Gerdien B. schreef:
Pucca schreef:Is het dan niet nodig om ELKE zonde te belijden aan God?? Je moet toch geen dingen achter de hand gaan houden?? :?
Eerst vráág je om vergeving, dan geeft Hij het....

Of zie ik dat nou zo verkeerd?

Het gebeurd ook wel dat Hij geeft zonder dat er om gevraagt wordt!
Hij kan ook Zijn heerlijkheid laten zien aan iemand voordat diegene zijn zonden leert kenen!

Bij ons oin de kerk wordt wel is gezegt dat je zondigt zonder dat je het door hebt. Hoe kan je dan ELKE zonde belijden terwijl je ze niet allemaal weet?

"Deze dingen doet gij, en Ik zwijg; gij meent, dat Ik te enermale ben, gelijk gij; Ik zal u straffen, en zal het ordentelijk voor uw ogen stellen". Ps. 50:21
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”