vertrouwen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

vertrouwen

Berichtdoor martinm81 » 18 dec 2004 21:26

Ik heb een simpele, algemene en toch persoonlijke vraag.

Wat is vertrouwen? hoe ga je daarmee om? hoe kan je het woord gebruiken?

Bijvoordaat dank

Martin
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

André

Berichtdoor André » 18 dec 2004 22:41

ver·trou·wen1 (het ~)
1 geloof in iemands betrouwbaarheid <=> wantrouwen

Iemand vertrouwen is voor mij ook, je kwetsbaar opstellen.
Vertrouwen is luisteren naar elkaar.
Maar vertrouwen kan ook enorm geschaad worden.

Maar vertel eens Martin er zit vast wel een diepere grond in je vraag?

tukker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tukker » 18 dec 2004 22:46

Vertrouwen. Dat kun je volgens mij het beste weergeven aan de hand van het spel "blindemannetje". De bedoeling van dat spel is dat een geblinddoekt persoon door een bepaald parcours moet lopen aan de hand van iemand anders die de weg wel ziet. De "blinde" moet dus vertrouwen hebben in degene die hem leidt. Zo is het eigenlijk ook met de christenen. Zij (waaronder ik) vertrouwen op God die hen leidt. Ook al kunnen zij niet ver in het leven vooruit zien. God kan dat wel en Hij wil je leiden. Hij is betrouwbaar.

Hopelijk komt dit niet te evangeliserend over en kun je er wat mee.

Groeten,

tukker

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 dec 2004 22:52

vertrouwen is meer dan geleid worden door 1 persoon of meerder personen.

Net zoals Andre al aan geeft je bloot stellen. Naar elkaar luisteren, je proberen in te leven in die persoon.

Ik zelf heb een hele poos mensen niet kunnen vertrouwen. Omdat vertrouwen in bepaalde personen bij mij dus uit de hand is gelopen. Dit wil zeggen: ze waren niet te vertrouwen.

Als je iets vertrouwelijks wil delen met iemand, dan moet je diegene ook weten te vertrouwen (dat diegene het niet aan de grote klok gaat hangen)!!

Luisteren,
Je zo inleven in de persoon dat je mee kunt denken en praten.

tukker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tukker » 18 dec 2004 23:47

Evelien schreef:vertrouwen is meer dan geleid worden door 1 persoon of meerder personen.

Mijn reactie is bedoelt als beeldspraak. Natuurlijk zit er alles in als "je kwetsbaar opstellen" en "naar elkaar luisteren". Dit doet de "blinde" uit mijn voorbeeld toch ook?

Dit even ter verduidelijking van mijn reactie.

tukker

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 dec 2004 23:49

tukker schreef:Vertrouwen. Dat kun je volgens mij het beste weergeven aan de hand van het spel "blindemannetje". De bedoeling van dat spel is dat een geblinddoekt persoon door een bepaald parcours moet lopen aan de hand van iemand anders die de weg wel ziet. De "blinde" moet dus vertrouwen hebben in degene die hem leidt. Zo is het eigenlijk ook met de christenen. Zij (waaronder ik) vertrouwen op God die hen leidt. Ook al kunnen zij niet ver in het leven vooruit zien. God kan dat wel en Hij wil je leiden. Hij is betrouwbaar.

Hopelijk komt dit niet te evangeliserend over en kun je er wat mee.

Groeten,

tukker

Je hoeft niet bang te zijn om te evangeliserend over te komen toch? Dat mag hier vast wel. Ik vind dat je het goed verwoordt zo.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 dec 2004 23:59

tukker schreef:
Evelien schreef:vertrouwen is meer dan geleid worden door 1 persoon of meerder personen.

Mijn reactie is bedoelt als beeldspraak. Natuurlijk zit er alles in als "je kwetsbaar opstellen" en "naar elkaar luisteren". Dit doet de "blinde" uit mijn voorbeeld toch ook?

Dit even ter verduidelijking van mijn reactie.

tukker

ik bedoelde niet een reactie op jouw posting... (sorry, ik zal in vervolg beter opletten) :wink:

:arrow:

Riska

Berichtdoor Riska » 19 dec 2004 12:48

Vertrouwen is voor mij: voelen, weten misschien, dat de ander mij geen kwaad zal willen doen.
Vertrouwen wordt in de vroegste jeugd al geleerd of afgeleerd.
Het beeld van het onvoorwaardelijk en absoluut vertrouwen is voor mij dat van mijn zoon, toen net een jaar oud, tegen de borst van zijn papa, in diepe slaap... helemaal niet op zijn hoede, maar gewoon: "ik kan rustig slapen, jij doet mij geen kwaad"...
Ouders hebben daarin een onvoorstelbaar grote verantwoordelijkheid.
Wanneer dat basisvertrouwen er niet is, wordt het later moeilijk.

Als dat basisvertrouwen is ontstaan, zal ook later, wanneer dat vertrouwen een keer beschaamd wordt (en dat gebeurt, geheid, zeker weten wel af en toe!) sneler herstellen.
Wanneer dat basisvertrouwen er niet is, zal iedere keer dat het vertrouwen - als het er toch gekomen is - beschaamd worden, een bevestiging worden dat 'niemand te vertrouwen is'.

En - ik heb dat elders al een keer gezegd - als ik de ander (kleine letter) die ik kan zien niet kan vertrouwen, hoe kan ik dan de Ander (hoofdletter) die ik niet kan zien, dan vertrouwen?

Riska

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 dec 2004 14:19

vertrouwen doe je in je beste vriend/vriendin die het waard is om op te vertouuwen. Vertrouwen doe je op God, waarvan je weet dat Hij te vertrouwen is.

vertrouwen is jezelf weggeven aan iemand anders.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 20 dec 2004 14:23

Ik denk dat het simpel is; je vertrouwt iemand pas helemaal als je deze persoon alles durft te vertellen. Volgens mij is het bij de meeste mensen maar een heel klein select gezelschap wat je voor 100% vertrouwd.

Bij mij zijn dat een paar vrienden, mijn vriendin, een zus en mijn moeder.

Dat houdt niet in, dat ik deze personen alles vertel, maar ik weet dat als het nodig was ik met elk probleem, alles wat me bezig houdt bij ze trecht zou kunnen.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 20 dec 2004 14:39

Vertrouwen, in een ander topic schreef hijwel eens:
hijwel schreef:Ik stond laatst bij een grote waterval. Daar was een wereldwijd bekende stuntman bezig hij had een touw gespannen. En had een kruiwagen in zijn hand. Hij vroeg mij, geloof je dat ik naar de overkant kan lopen op het touw met deze kruiwagen. ha, ha tuurlijk geloof ik dat zij ik. U heeft al zoveel gedaan, dit kunt u makkelijk! Daarna vroeg hij: geloof je dat ik met 80 kilo in mijn kruiwagen naar de overkant kan lopen?
Tuurlijk lukt dat zei ik, als je ziet wat je allemaal al hebt gedaan!
Vervolgens vroeg hij aan mij: "kom ga maar in de kruiwagen zitten dan gaan we samen naar de overkant"... ik spartelde tegen, ik geloof wel dat hij dat kon maar.... toch eigenlijk vertrouwde ik er niet op.

\Vond ik een heel mooi voorbeeld, en ik wilde hem dus hier nogmaals onder de aandacht brengen.

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor liezel » 20 dec 2004 14:52

Dat is een heel mooi voorbeeld inderdaad!!!!

Ik vindt het moeilijk om mijn betekenis van vertrouwen uit te leggen, bijvoorbeeld je vertelt aan iemand een heel persoonlijk verhaal en je gelooft in de ander dat hij of zij het niet zal door vertellen in jou nadeel.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 dec 2004 00:09

Vertrouwen.....okay dus niet wie of wat is geen vertrouwen, dat is vaak makkelijker namelijk! :wink:

*Wanneer ik iemand vertrouw peil ik dat vaak aan of ik met die persoon hardop kan nadenken.

*Verder weet ik dat ik hierin nog groeien moet....

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 26 dec 2004 09:42

Dus vetrouwen is in het algemeen jezelf openstellen. eerlijk zijn over jezelf en kunnen luisteren naar een ander.

Ik stelde deze vraag omdat ik opzoek ben naar vrienden. niet vrienden op het internet, maar "vleeselijke vrienden". Ik begreep dat een relatie bestaat uit vertrouwen, hoop, geloof en liefde. de hoop kan ik wel begrijpen. geloven in elkaar dat het goed komt ook. de liefde kan ik begrijpen omdat God van mij houd, maar vetrouwen. dankje wel voor de antwoorden. ik ben al weer een stukje verder op weg. toch had ik een vraag, die ik hier niet beantwoord kreeg. hoe krijg je vertrouwen van iemand? is dat hetzelfde als groeien van geloof en liefde voor elkander?

En nu ik toch bezig ben, hoe spreek je iemand aan. stel je voor dat je nooit vrienden heb gehad zoals ik, en je gaat "gedwongen" door God naar de kerk. hoe spreek je dan iemand daar aan?

Martin
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

Riska

Berichtdoor Riska » 26 dec 2004 12:21

Martin,

Om met de laatste vraag te beginnen: als het goed is spreken de mensen van de kerk jou aan... vooral als je er nog niet zo lang komt...
Anders een gewoon goedemorgen, of na de dienst: "nog een goede zondag"... zulke dingen. Komt er contact, dan komt de rest ook wel.

Eerste vraag van je is: hoe krijg je vertrouwen van iemand?
Simpel: door betrouwbaar te zijn. Door jouw houding te laten zien dat wat jou ter ore komt veilig is bij jou en niet doorverteld wordt, door je niet te lenen voor roddel en dergelijke. En door open te staan voor de ander, in die zin, dat je niet gelijk komt met: "ik vind dit, ik vind dat"... maar te luisteren...

Riska

Terug naar “Archief”