Stil zijn voor God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Theo de Koning

Stil zijn voor God

Berichtdoor Theo de Koning » 16 dec 2004 19:51

Hoe is het gesteld met ons stil-zijn voor God? Ik bedoel dan niet zozeer je persoonlijke stille tijd, maar ik bedoel meer echt stil zijn. (Dat kan zijn binnen je stille tijd) Ik denk dat wij geneigd zijn om in onze stille tijd veel te lezen en te bidden, maar dat we maar weinig echt stil zijn. We zijn vaak zo bezig met 'ons' bijbellezen en 'ons' bidden. Het is zo snel activistisch.

Echt stil zijn, dus niet bidden en niet lezen, maar gewoon stil zijn is wel heel waardevol voor je persoonlijke relatie van Christus. Juist als we stil zijn krijgt de Heilige Geest de ruimte om te werken. We vervullen ons zo eenvoudig met alleen maar gebed en bijbellezen en klagen dan dat de Geest niet werkt. Maar krijgt de Geest ruimte en tijd om te werken of zijn we vaak te veel zelf bezig?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 dec 2004 22:01

bij mij is dat nogal hopeloos, terwijl ik wel goede ervaringen heb met stilte. Ik ben van plan het boek 'Luisterend bidden' van Leanne Payne te lezen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 dec 2004 23:31

stilte is echt supper!!!

Ps 60,1
Voor de koorleider. Op de wijs van De lelie van het getuigenis. Een stil gebed van David, ter lering,

Ps 88,2
HEER, God, mijn redder, overdag schreeuw ik het uit, ’s nachts zit ik stil voor u neer.

Ps 131,2
Nee, ik ben stil geworden, ik heb mijn ziel tot rust gebracht. Als een kind op de arm van zijn moeder, als een kind is mijn ziel in mij.

Stil zijn voor de Heer is geweldig!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 16 dec 2004 23:32

God werkt door Zijn Woord (Bijbel) en Geest. Als je bijbelleest, werkt God dus wel.
Maar mag ik je vragen wat jij dan ervaart als je stil bent voor God op de manier die jij bedoelt? Wacht je dan ergens op of denk je na over God of...?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 dec 2004 23:39

bloempie20 schreef:God werkt door Zijn Woord (Bijbel) en Geest. Als je bijbelleest, werkt God dus wel.
Maar mag ik je vragen wat jij dan ervaart als je stil bent voor God op de manier die jij bedoelt? Wacht je dan ergens op of denk je na over God of...?

Als het gebed alleen jou verhaal is, laat je geen mogelijk over om God het werk in je hart te doen.

Hoe ik zelf bid. Ik vertel meestal wat, vraag wat, roep wat uit naar God. En wees daarna een poosje stil voor God, dat hij mij de rust/wijsheid kan schenken. Soms bid ik en sla ik daarna mijn bijbel open, en zie de meest wonderlijke antwoorden. God wil graag spreken in ons hart.

3 Ten dage dat ik riep, hebt Gij mij geantwoord,
Gij hebt mij bemoedigd met kracht in mijn ziel.

praten/bidden moet je leren. Ik geloof vast dat ik en jij steeds vaker antwoorden zal ontvangen. (lees "bidden" van corrie ter boom eens, kleine boekjes bij de evangische boekhandel)

Q-Pounder
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Q-Pounder » 17 dec 2004 09:36

Soms kan je ook iets door krijgen van God. Zelf heb ik het niet zoveel, maar als je met een groepje gaat bidden en stil zijn dan krijgen mensen soms een woord door. Soms in het algemeen, soms voor 1 iemand persoonlijk. Je wilt niet weten wat voor (positief) effect een enkel woord kan hebben. Somd barst iemand in tranen uit en komt een heel verhaal los.
Vanaf de maan zijn twee dingen te zien; de Chinese muur en mijn Ego.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 17 dec 2004 23:23

hijwel schreef:(...) Soms bid ik en sla ik daarna mijn bijbel open, en zie de meest wonderlijke antwoorden. God wil graag spreken in ons hart.

Ik bid meestal ook eerst en lees dan in mijn Bijbel om Gods antwoorden op mijn vragen te vinden.
Maar Theo de Koning heeft het over stil zijn waarbij hij niet bidt en niet bijbelleest. Hoe kan God je antwoorden als je geen bijbelleest?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

André

Berichtdoor André » 17 dec 2004 23:31

bloempie20 schreef:Hoe kan God je antwoorden als je geen bijbelleest?

Je kunt antwoorden vinden door met medechristenen te spreken over God
Je kunt bijdragen van forum leden op je laten inwerken
Je kunt God ervaren in je dagelijkse leven
etc. etc.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 dec 2004 00:22

Andre schreef:
bloempie20 schreef:Hoe kan God je antwoorden als je geen bijbelleest?

Je kunt antwoorden vinden door met medechristenen te spreken over God
Je kunt bijdragen van forum leden op je laten inwerken
Je kunt God ervaren in je dagelijkse leven
etc. etc.

Dan ben je nog actief!
Ik begreep dat als je stil bent, dat je dan zwijgt en stil zit om na te denken over God!

Wat je zegt is zeker waar! God werkt niet altijd via Zijn woord maar ook door andere mensen!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Theo de Koning

Berichtdoor Theo de Koning » 18 dec 2004 22:06

Ik heb ook niet gesteld dat je moet stoppen met bidden en bijbellezen. Maar krijgt de Heilige Geest ook daadwerkelijk de ruimte om door het gelezene je gebed ook te verhoren. We zijn zo druk met al ons doen. Ik weet wel dat de Heere ook tijdens het gebed krachtig kan overkomen, maar dan werkt de Heere door alles van ons heen.
En juist door het stil verwachten van de Heere, staan we de Geest niet in de weg. Dit is niet eisend bedoeld alsof God dan maar moet werken, daar is God vrij in, maar wat staan wew Hem gemakkelijk in de weg.

Is God dan niet almachtig? Ja natuurlijk wel, maar we vergeten dan wel dat we ook onze verantwoording hebben en in de weg van de middelen moeten gaan.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 dec 2004 12:54

De mooiste kerkdienst die bij ons plaatsvindt is een enkele keer 's avonds een Avondgebed. Daarin zijn heel veel stiltes ingelast.
Je zingt samen, leest samen een Psalm en verder is er stilte.
In de stilte ontmoet ik God. Dan zie ik mijzelf zoals ik ben, dan weet ik mij veilig bij Hem.
Ik heb wel gemerkt dat in de kerk samen stil zijn gemakkelijker is dan thuis alleen. Thuis komen er gedachten aan wat ik nog allemaal moet doen. In de kerk ben je samen stil - en in dat samenzijn toch alleen stil voor God. Het is een "gevulde" stilte.
Het is voor mij een onvoorstelbare kracht in mijn leven!

Riska

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 dec 2004 13:52

mee eens Riska! Ik vind stilte in de kerk ook heerlijk, het duurt me altijd te kort. Ik hoop dat ik gauw een keer naar Taize kan om daar ook van de stilte te genieten...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 dec 2004 13:55

Bij ons in Berkenwoude hebben we heel af en toe een versper (zoals Riska al beschreef). De stilte in dergelijke diensten is zeer eminent aanwezig en dat geeft mij ook een extra gelegenheid in alle rust te bidden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Johan81
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 19 dec 2004 15:06

Ik zelf heb vaak die stilte als ik in de auto zit (op de lange enden die ik rijd voor de zaak) dan doe ik m'n cd/mp3 autoradio uit, en dan kan gewoon heel rustig over de dingen na denken, en helemaal tot die innerlijke rust komen voor mezelf.

Je mag dan iets van die Rust ervaren waar ook Riska over schrijft,
en komt vaak tot andere gedachten over dingen waar je het eerst niet mee eens was van uit jezelf.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 dec 2004 14:16

bloempie20 schreef:
hijwel schreef:(...) Soms bid ik en sla ik daarna mijn bijbel open, en zie de meest wonderlijke antwoorden. God wil graag spreken in ons hart.

Ik bid meestal ook eerst en lees dan in mijn Bijbel om Gods antwoorden op mijn vragen te vinden.
Maar Theo de Koning heeft het over stil zijn waarbij hij niet bidt en niet bijbelleest. Hoe kan God je antwoorden als je geen bijbelleest?

God spreekt rechtstreeks in ons hart. Soms door middel van de bijbel, soms door middel van andere mensen of op welke manier dan ook.

En God spreek ook in stiltes waarin je zijn ongelovelijke liefde ontdekt!
Als ik stil ben voor de Heer, komt mijn innelijke mens(ziel) tot rust.

Terug naar “Archief”