Tradities mogen niet meer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 dec 2004 21:44

Het is nu eenmaal zo dat de meeste tradities die ter discussie staan ronduit naar zijn. Erg veel genoegen scheppen we er niet in om ze in stand te houden, maarja, het hoort nu eenmaal bij het ware geloof. Als we dat ware geloof eenmaal eigen maken en we tot de ontdekking komen dat die tradities daar geen snars mee te maken hebben dan kunnen we ze vrijmoedig aan de kant schuiven.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 21:55

Socrates schreef:Het is nu eenmaal zo dat de meeste tradities die ter discussie staan ronduit naar zijn. Erg veel genoegen scheppen we er niet in om ze in stand te houden, maarja, het hoort nu eenmaal bij het ware geloof. Als we dat ware geloof eenmaal eigen maken en we tot de ontdekking komen dat die tradities daar geen snars mee te maken hebben dan kunnen we ze vrijmoedig aan de kant schuiven.

Dus: alle mensen die er wel heil in zien, hebben het ware geloof niet?
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 dec 2004 21:58

alex leusink schreef:

Nee, dat kan niet gesteld worden.

Om nog even terug te komen op een traditie, om het concreet te maken: de traditie dat ouderlingen en dominees zoveel gezag toegekend wordt. Een dominee heeft vaak een bepaalde status en men volgt hem en zijn ideeën vaak na. Dit is vooral in de reformatorische kring zo. Deze tradities staat eigen onderzoek en eigen meningsvorming in de weg. Ik noem dit bewust een traditie omdat het de gewoonte is. Het is vaak ongegrond om dominees een dergelijke status toe te kennen omdat zij niet meer kennis hebben van de bijbel en van God. Deze automatische verhoging van de status van dergelijke mensen staat mijns inziens het persoonlijke geloofsleven in de weg, omdat ieder voor zich moet ontdekken wat de bijbel en wat God hem of haar te zeggen heeft. Je moet niet klakkeloos overnemen wat de eerste de beste dominee zegt.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 dec 2004 22:00

alex leusink schreef:
Socrates schreef:Het is nu eenmaal zo dat de meeste tradities die ter discussie staan ronduit naar zijn. Erg veel genoegen scheppen we er niet in om ze in stand te houden, maarja, het hoort nu eenmaal bij het ware geloof. Als we dat ware geloof eenmaal eigen maken en we tot de ontdekking komen dat die tradities daar geen snars mee te maken hebben dan kunnen we ze vrijmoedig aan de kant schuiven.

Dat is dus dé grote fout bij al die tradities: je gaat dingen verabsoluteren. Als die tradities jou prettig voorkomen en je misschien zelfs helpen bij het inrichten van je geloof dan is dat hartstikke mooi, mits je er niemand mee schaadt natuurlijk. Maar als je ze tot norm gaat verheffen dan is er iets goed mis en vraag ik me inderdaad af of het ware geloof wel aanwezig is, of dat het juist het GEBREK daaraan is wat mensen zo krampachtig doet vastklampen aan die tradities.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 22:00

Sabra schreef:
alex leusink schreef:

Nee, dat kan niet gesteld worden.

Om nog even terug te komen op een traditie, om het concreet te maken: de traditie dat ouderlingen en dominees zoveel gezag toegekend wordt. Een dominee heeft vaak een bepaalde status en men volgt hem en zijn ideeën vaak na. Dit is vooral in de reformatorische kring zo. Deze tradities staat eigen onderzoek en eigen meningsvorming in de weg. Ik noem dit bewust een traditie omdat het vaak ongegrond is om dominees een dergelijke status toe te kennen omdat zij niet meer kennis hebben van de bijbel en van God.

Ik zie het als iemand die de leiding in de gemeente heeft. Er leven vele meningsverschillen onder de gemeenteleden, hoor, ze lopen er echt niet zo netjes achteraan meestal, maar alles hoeft niet gezegd te worden, vooral als het om bijzaken gaat.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 dec 2004 22:00

helemaal weg zijn van een popster of voetballer is dus eigenlijk ook een traditie?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 dec 2004 22:14

johannes1 schreef:helemaal weg zijn van een popster of voetballer is dus eigenlijk ook een traditie?

Mensen doen dat al duizenden jaren dus je kan het gerust een traditie noemen ja :)

Al denk ik dat met name de voetballers een betrekkelijk nieuwe beroepsgroep zijn in het idolengalerijtje, veel verder dan honderd jaar gaat die traditie niet.

André

Berichtdoor André » 15 dec 2004 22:37

tra·di·tie (de ~ (v.))
1 van generatie op generatie overgeleverde gewoonten of cultuurgoederen

johannes1 schreef:helemaal weg zijn van een popster of voetballer is dus eigenlijk ook een traditie?

Nee, dan ben je fan of liefhebber van.....

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 dec 2004 22:37

Weg zijn van is iets anders dan iemand op een voetstuk plaatsen en hem navolgen in alles.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 22:39

Sabra schreef:

Weg zijn van is iets anders dan iemand op een voetstuk plaatsen en hem navolgen in alles.

Geef dan eens een concreet voorbeeld van zo'n situatie dat de gemeenteleden ondanks hun eigen mening hun predikant in alles volgen.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 dec 2004 22:41

Andre schreef:tra·di·tie (de ~ (v.))
1 van generatie op generatie overgeleverde gewoonten of cultuurgoederen

Nee, dan ben je fan of liefhebber van.....

Dat kan ook van generatie op generatie overgaan hoor... iets kan snel traditie worden.

André

Berichtdoor André » 15 dec 2004 22:58

alex leusink schreef:Geef dan eens een concreet voorbeeld van zo'n situatie dat de gemeenteleden ondanks hun eigen mening hun predikant in alles volgen.

Zal ik dan maar eens een poging wagen al hoewel ik geen lid ben van een kerkgenootschap als jullie dat zijn, dus er kunnen makkelijk onwaarheden in zitten.

- Het niet van toepassing laten vinden op jezelf van Zondag 1
- Voor een groot deel van de belijden. leden geen avondmaal vieren vieren zonder duidelijke reden
- Eisen stellen aan gasten in je kerk e/o ze duidelijk met je ogen laten merken dat er iets niet in orde is met ze.
- Bijzonder veel aandacht schenken aan Hel en verdoemenis in de preken.
- Het moeilijk vinden dat je een kind van God bent.
- In angst leven w.b.j. leven na dit leven.
- Weinig tot niet preken over de ECHTE liefde van God
- Veel aandacht schenken aan je kleding op Zondag incl. voorschriften
- Een Week voor het avondmaal bezinnings week terwijl dat je hele leven door wenselijk is
- Veel aandacht schenken aan status en materialisme
- Veel tijd besteden aan predikanten in de zin van heey heb je gehoord wat die en die gezegt heeft, dat kan toch nie?

Maar eigenlijk had ik graag jullie voorbeelden gelezen, want hier zit er wsl geen 1 bij waar jullie iets verkeerds in zien
Laatst gewijzigd door André op 15 dec 2004 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 dec 2004 23:24

- Het niet van toepassing laten vinden op jezelf van Zondag 1

is geen traditie, want wij passen het wel toe op ons zelf.

- Voor een groot deel van de belijden. leden geen avondmaal vieren vieren zonder duidelijke reden

is ook geen traditie. is een geloofsovertuiging

Eisen stellen aan gasten in je kerk e/o ze duidelijk met je ogen laten merken dat er iets niet in orde is met ze.

kan je ook geen traditie noemen, tenminse geen kerkelijke traditie, want het gebeurt overal

- Bijzonder veel aandacht schenken aan Hel en verdoemenis in de preken.

is ook weer een leer geen traditie.

de rest reageer ik niet op, want het het is geen traditie maar overtuiging of leer
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 dec 2004 23:28

Klopt maar je hebt leer die voortkomt uit de Bijbel en leer die erin gesleten is als traditie :)

edit: maar ik geef toe dat ikzelf ook meer dacht aan hoedjes, zwarte kousen, hele notenzingen, geen tv, dat soort toestanden.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 dec 2004 23:29

mag ik voorbeelden van de laatste groep, socrates

Terug naar “Archief”