Beste Refowebbers,
Zo rond de dagen van kerst wordt er ontzettend veel evangelisatiewerk gedaan. Ik denk dat er in het hele jaar niet zoveel uitnodigingen voor de kerkdiensten worden verspreid als in de maand december. Daar is niets mis mee, laat dat duidelijk zijn.
Ik loop alleen tegen een probleem aan in onze Refo-cultuur.
1. Verwachten wij werkelijk dat God machtig is om door die folders er velen in de kerk te brengen. Als dit zo is, zitten wij er dan daadwerkelijk klaar voor om die mensen op te vangen. Stel dat er op eerste Kerstdag in jouw gemeente van zo'n 500 mensen plotseling 50 mensen die nog nooit een kerk van binnen hebben gezien, de kerk binnenkomen. Hoe zou er gereageerd worden?
2. Staan wij als Refo-gemeente echt open voor de ontvangst van buitenkerkelijken, of zijn wij een cultuurtje op zichzelf geworden. Hebben wij onze cultuur misschien niet zo oneindig ver boven Gods Woord gezet, dat onze cultuur de maatstaf is voor ons geloven en belijden dat we juist daardoor 'vreemden' afstoten?
Laat deze vragen eens heel eerlijk tot je doordringen. Waarom doen wij binnen de kerk de dingen zoals we ze doen? Is dit gewoonte, zonder te beseffen waarom we het doen, of is dit de eis van Gods Woord waarom we het doen? Ik wil niet de traditie verachten, maar staan wij met onze tradities een ander niet in de weg m.b.t. het heil?
Ik kom dingen tegen in onze traditie die juist haaks staan op Gods Woord. Alleen al in de eredienst. Leg elk aspect van de eredienst (alleen al in de vormen) maar eens naast Gods Woord. Ik ben bang dat als God naar onze gemeenten zou kijken, zoals Hij dat deed naar de zeven gemeenten uit Openbaringen, dat er van ons cultuurtje niet veel over zou blijven.