Openstaan voor buitenkerkelijken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Theo de Koning

Openstaan voor buitenkerkelijken

Berichtdoor Theo de Koning » 10 dec 2004 22:32

Beste Refowebbers,

Zo rond de dagen van kerst wordt er ontzettend veel evangelisatiewerk gedaan. Ik denk dat er in het hele jaar niet zoveel uitnodigingen voor de kerkdiensten worden verspreid als in de maand december. Daar is niets mis mee, laat dat duidelijk zijn.

Ik loop alleen tegen een probleem aan in onze Refo-cultuur.
1. Verwachten wij werkelijk dat God machtig is om door die folders er velen in de kerk te brengen. Als dit zo is, zitten wij er dan daadwerkelijk klaar voor om die mensen op te vangen. Stel dat er op eerste Kerstdag in jouw gemeente van zo'n 500 mensen plotseling 50 mensen die nog nooit een kerk van binnen hebben gezien, de kerk binnenkomen. Hoe zou er gereageerd worden?

2. Staan wij als Refo-gemeente echt open voor de ontvangst van buitenkerkelijken, of zijn wij een cultuurtje op zichzelf geworden. Hebben wij onze cultuur misschien niet zo oneindig ver boven Gods Woord gezet, dat onze cultuur de maatstaf is voor ons geloven en belijden dat we juist daardoor 'vreemden' afstoten?

Laat deze vragen eens heel eerlijk tot je doordringen. Waarom doen wij binnen de kerk de dingen zoals we ze doen? Is dit gewoonte, zonder te beseffen waarom we het doen, of is dit de eis van Gods Woord waarom we het doen? Ik wil niet de traditie verachten, maar staan wij met onze tradities een ander niet in de weg m.b.t. het heil?

Ik kom dingen tegen in onze traditie die juist haaks staan op Gods Woord. Alleen al in de eredienst. Leg elk aspect van de eredienst (alleen al in de vormen) maar eens naast Gods Woord. Ik ben bang dat als God naar onze gemeenten zou kijken, zoals Hij dat deed naar de zeven gemeenten uit Openbaringen, dat er van ons cultuurtje niet veel over zou blijven.

Brion
Sergeant
Sergeant

Re: Openstaan voor buitenkerkelijken

Berichtdoor Brion » 10 dec 2004 22:42

Theo de Koning schreef:Ik kom dingen tegen in onze traditie die juist haaks staan op Gods Woord. Alleen al in de eredienst. Leg elk aspect van de eredienst (alleen al in de vormen) maar eens naast Gods Woord. Ik ben bang dat als God naar onze gemeenten zou kijken, zoals Hij dat deed naar de zeven gemeenten uit Openbaringen, dat er van ons cultuurtje niet veel over zou blijven.

Erg vaag vind ik. Kun je eens voorbeelden noemen van dingen in de eredienst die "haaks" staan op Gods Woord? En wil jij die aspecten dan eens "naast Gods Woord" leggen? Waarschijnlijk is er dan iemand anders die deze aspecten ook naast Gods Woord legt, en tot andere conclusies komt. De praktijk leert nu eenmaal dat de Bijbel op meerdere manieren uitgelegd kan worden. En daarom moeten we denk ik wat voorzichtig zijn met direkt te zeggen dat iets "haaks op Gods Woord" staat. Maar ik ben benieuwd....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 dec 2004 01:31

Theo de Koning schreef:Beste Refowebbers,

Zo rond de dagen van kerst wordt er ontzettend veel evangelisatiewerk gedaan. Ik denk dat er in het hele jaar niet zoveel uitnodigingen voor de kerkdiensten worden verspreid als in de maand december. Daar is niets mis mee, laat dat duidelijk zijn.

1. Verwachten wij werkelijk dat God machtig is om door die folders er velen in de kerk te brengen. Als dit zo is, zitten wij er dan daadwerkelijk klaar voor om die mensen op te vangen. Stel dat er op eerste Kerstdag in jouw gemeente van zo'n 500 mensen plotseling 50 mensen die nog nooit een kerk van binnen hebben gezien, de kerk binnenkomen. Hoe zou er gereageerd worden?

2. Staan wij als Refo-gemeente echt open voor de ontvangst van buitenkerkelijken, of zijn wij een cultuurtje op zichzelf geworden. Hebben wij onze cultuur misschien niet zo oneindig ver boven Gods Woord gezet, dat onze cultuur de maatstaf is voor ons geloven en belijden dat we juist daardoor 'vreemden' afstoten?

Laat deze vragen eens heel eerlijk tot je doordringen. Waarom doen wij binnen de kerk de dingen zoals we ze doen? Is dit gewoonte, zonder te beseffen waarom we het doen, of is dit de eis van Gods Woord waarom we het doen? Ik wil niet de traditie verachten, maar staan wij met onze tradities een ander niet in de weg m.b.t. het heil?

Ik kom dingen tegen in onze traditie die juist haaks staan op Gods Woord. Alleen al in de eredienst. Leg elk aspect van de eredienst (alleen al in de vormen) maar eens naast Gods Woord. Ik ben bang dat als God naar onze gemeenten zou kijken, zoals Hij dat deed naar de zeven gemeenten uit Openbaringen, dat er van ons cultuurtje niet veel over zou blijven.

Toen ik je post las, moest ik denken aan iets wat bij ons in de kerk 3 jaar geleden gebeurde. Het is een gewone PKN gemeente hoor, dus niet refo. In de kerstnachtdienst kwam ineens een groep japanners binnen, een stuk of 10, toeristen of zo. Onze domine speelde er direct op in en heette ze hartelijk welkom in het engels, legde iets uit over de dienst en deed vervolgens het grootste deel van die dienst tweetalig. Mijn moeder, die refo is, en met de kerst bij ons was, kon daar niet over uit. Ze bekende na afloop; "dat zou nou een dominee bij ons nooit gedaan hebben". Ze heeft het er nu nog steeds over, zoveel indruk maakte dat op haar. Haar ogen zijn hierdoor een stukje opengegaan, nl. dat christen zijn meer is dan een verzameling zwarte pakken en somberkijkende mensen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 dec 2004 10:42

jas schreef:Toen ik je post las, moest ik denken aan iets wat bij ons in de kerk 3 jaar geleden gebeurde. Het is een gewone PKN gemeente hoor, dus niet refo. In de kerstnachtdienst kwam ineens een groep japanners binnen, een stuk of 10, toeristen of zo. Onze domine speelde er direct op in en heette ze hartelijk welkom in het engels, legde iets uit over de dienst en deed vervolgens het grootste deel van die dienst tweetalig. Mijn moeder, die refo is, en met de kerst bij ons was, kon daar niet over uit. Ze bekende na afloop; "dat zou nou een dominee bij ons nooit gedaan hebben". Ze heeft het er nu nog steeds over, zoveel indruk maakte dat op haar. Haar ogen zijn hierdoor een stukje opengegaan, nl. dat christen zijn meer is dan een verzameling zwarte pakken en somberkijkende mensen.

Dat is echt geweldig! Bij ons zou het idd ook niet gebeuren!
Als er is een buitenstaander in de kerk komt, worden ze ipv welkom geheten nagekeken. Vooral vrouwen, want die hebben dan vaak geen rok aan en geen pet op!
Nou wat zou het, ze zijn er toch maar wel! Geweldig toch!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 11 dec 2004 11:07

Dit is weer te toevallig voor woorden:

Ik heb de afgelopen weken steeds meer op mn hart om gewoon eens op de grond van de bijbel te kijken wat er over de eerste christengemeenten geschreven staat. En dan daar een studie van te maken, door praktisch te kijken wat er centraal staat in de meeste erediensten.

Nu had ik dat dus donderdagavond aan mn vriendin verteld en die vond het echt super en toen kwam ik thuis, toen was er huisbezoek van de kerk van mn ouders (PKN) en toen kwam ik met de ouderling die op bezoek was in gesprek over de Geest en over de bijbelse getrouwheid van deze kerk. Dat was dus weer een bevestiging voor mij dat ik dat moest gaan doen. En nu dit... dus als ik deze studie af heb zal ik m zeker plaatsen.

Ik bid echt dat de kerken(allemaal van de zwaarste tot heftigste pinkster) (weer) geleid mogen worden door de Geest, zodat er grote dingen mogen gebeuren in Nederland.
Laat je leiden door Hem!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 dec 2004 11:12

jas schreef:
Theo de Koning schreef:Beste Refowebbers,

Toen ik je post las, moest ik denken aan iets wat bij ons in de kerk 3 jaar geleden gebeurde. Het is een gewone PKN gemeente hoor, dus niet refo. In de kerstnachtdienst kwam ineens een groep japanners binnen, een stuk of 10, toeristen of zo. Onze domine speelde er direct op in en heette ze hartelijk welkom in het engels, legde iets uit over de dienst en deed vervolgens het grootste deel van die dienst tweetalig. Mijn moeder, die refo is, en met de kerst bij ons was, kon daar niet over uit. Ze bekende na afloop; "dat zou nou een dominee bij ons nooit gedaan hebben". Ze heeft het er nu nog steeds over, zoveel indruk maakte dat op haar. Haar ogen zijn hierdoor een stukje opengegaan, nl. dat christen zijn meer is dan een verzameling zwarte pakken en somberkijkende mensen.

wat is in jouw ogen een refo?

Bij ons in de dienst wordt de preek vertaald in het engels als er mensen zijn die geen nederlands kunnen! Hier bij kun je denken aan: asielzoekers, gasten uit het buitenland, etc.

Maar om even bij de topic te blijven:

Ik denk zeker dat niet alleen zo'n folder belangrijk is, maar ook zeker een gesprek en openheid naar je medemens (buitenkerkelijke mensen) toe heel belangrijk is. Want alleen door een folder iemand te willen bereiken daar bereik je niemand mee!! (zelfs mij niet).

Kijk eens naar je eigen? neem jij ze, de gasten etc., mee naar huis? voor een kopje koffie, maaltijd, en gesprek? Als ik dan naar mijn eigen kijk moet ik mij enorm schamen in dat opzichte. We zijn teveel naar ons eigen gericht, ook al doen we zoveel werk voor de kerk (o.a. evangelisatie).

Iets om over na te denken!

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 11 dec 2004 11:16

Evelien je slaat de spijker op zn kop, want het gebrek in de kerken in nederland is gewoon het gebrek aan relatie binnen de gemeenten...
Laat je leiden door Hem!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 dec 2004 11:27

*ahum* kom dan eens in Rijssen, ik kerk zelf Ger.Gem (Noord) we hebben zo'n 1500 leden en daarnaast nog twee Ger.Gem kerken met 600 en 2000 leden, toch kent bijna iedereen elkaar, en zijn veel mensen meelevend, we hebben een 16+ JeV van meer dan 60 personen. Relatie binnen de gemeente is dus echt heel groot en hiermee wil ik dus het vooroordeel van Tijn ontkennen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 dec 2004 11:37

Raido schreef:*ahum* kom dan eens in Rijssen, ik kerk zelf Ger.Gem (Noord) we hebben zo'n 1500 leden en daarnaast nog twee Ger.Gem kerken met 600 en 2000 leden, toch kent bijna iedereen elkaar, en zijn veel mensen meelevend, we hebben een 16+ JeV van meer dan 60 personen. Relatie binnen de gemeente is dus echt heel groot en hiermee wil ik dus het vooroordeel van Tijn ontkennen.

hm... ik kom uit een iets minder grote ger. gem (ongeveer 600 leden), met zo'n 75 leden van de 16+JV, en toch vind ik de relatie binnen de gemeente vrij matig. bij het waardeoordeel hierover is het ook belangrijk wat je ervan verwacht. en een vraag om in dit topic op voort te borduren:

wat mag je verwachten van een christengemeente?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 dec 2004 14:27

Tijn schreef:Dit is weer te toevallig voor woorden:

Ik heb de afgelopen weken steeds meer op mn hart om gewoon eens op de grond van de bijbel te kijken wat er over de eerste christengemeenten geschreven staat. En dan daar een studie van te maken, door praktisch te kijken wat er centraal staat in de meeste erediensten.

Nu had ik dat dus donderdagavond aan mn vriendin verteld en die vond het echt super en toen kwam ik thuis, toen was er huisbezoek van de kerk van mn ouders (PKN) en toen kwam ik met de ouderling die op bezoek was in gesprek over de Geest en over de bijbelse getrouwheid van deze kerk. Dat was dus weer een bevestiging voor mij dat ik dat moest gaan doen. En nu dit... dus als ik deze studie af heb zal ik m zeker plaatsen.

Ik bid echt dat de kerken(allemaal van de zwaarste tot heftigste pinkster) (weer) geleid mogen worden door de Geest, zodat er grote dingen mogen gebeuren in Nederland.

Tijn: ben benieuwd wat eruit komt...

In de kerk van mijn ouders (PKN, vroeger SoW) komen met Kerst altijd een heleboel mensen die normaal nooit komen. Aan de ene kant reageer ik daar altijd een beetje op van: wat een hypocrietel lui, normaal komen ze ook nooit. Maar aan de andere kant is het een grote kans die we moeten aangrijpen en ik hoop altijd dat de dominee een lekker radicale preek houdt (hij kan ook erg goed zwammen, dus ik bid er ook voor...) Twee jaar geleden bijvoorbeeld hield hij een hele goede preek, waarin hij zei dat geloven niet zomaar wat is, dat het niet alleen maar leuk en aardig is, maar dat het ook een hele hoop moeite kan kosten. Ik hoop dat de mensen er dan iets van meekrijgen, dat ze toch aan het denken worden gezet door die ene kerkdienst in 't jaar.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 dec 2004 15:13

Raido schreef:*ahum* kom dan eens in Rijssen, ik kerk zelf Ger.Gem (Noord) we hebben zo'n 1500 leden en daarnaast nog twee Ger.Gem kerken met 600 en 2000 leden, toch kent bijna iedereen elkaar, en zijn veel mensen meelevend, we hebben een 16+ JeV van meer dan 60 personen. Relatie binnen de gemeente is dus echt heel groot en hiermee wil ik dus het vooroordeel van Tijn ontkennen.

O ja, het is allemaal leuk en aardig binnen de kerk, maar hoe staan we tegenover mensen van buiten de kerk. Volgens mij was dat wat topicopener bedoelde.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2004 20:10

Zondag de 19e is er bij ons op het kerkplein (midden in de stad) een kerstmarkt.... en het is koopzondag... 's avonds is er bij ons gratis warme chocolademelk te halen en 's avonds is er een laagdrempelige dienst (onder andere door de jeugddienst georganiseerd)... er wordt geflyerd, er wordt met mensen die op de kerstmark komen gepraat etc, er is een team waar mensen over vanalles mee kunnen praten....

24 december is er een kerstnachtdienst voor iedereen die langs wil komen, ook met band, spreker etcetera... en ook al met warme chocolademelk :D was vorig jaar een groot succes :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 12 dec 2004 12:07

Deze zomer sprak ik met kenny Mitchell, een voorganger uit NewYork. hij is erg veel bezig met vormen waarin het kerk / gemeente zijn kan plaatsvinden. Een vriend wees mij op een site uit de UK met een wat theoretische uitleg over de netwerkkerk. Nu ik deze topic lees ik vooral dat de kerk als gebouw moet openstaan. Hierbij leggen we het begrip laagdrempelig / openstaan erg bij de gemeente, en daarmee ook de verantwoording .

Het stukje over de netwerkkerk laat mij meer zien dat juist de indivuduele gemeenteleden deze verantwoording dragen. Hiermee is de kerk niet afgebakend en komt de kerk d.m.v. alle leden op allerlei plaatsen. Er kunnen relaties opgebouwd worden en interacties ontstaan waarin de kerk zichtbaar wordt.

Wat ik heel inspirerend vind is dat hierdoor gemeenteleden, en daarme de kerk als geheel, connectie kan houden met andere vormen van cultuur. De kerk duikt dus op in de hele maatschappij en dat buiten de kerkmuren. De kerk als geheel is daarmee veel minder statisch en kan dus laagdremepeliger worden.

Misschien is dit iets wat Jas bedoeld met 'buiten' de kerk?

peace, Scape

joris

Berichtdoor joris » 12 dec 2004 12:27

er bestaan geen buitenkerkelijken. En geen binnenkerkelijken.
er bestaan gelovigen en ongelovigen.
maar we zijn allemaal door God gemaakt en gewild, dus hebben we verantwoordelijkheid voor elkaar.

Ik wordt zelf dez dagen erg geconfronteerd door het hokjesdenken. ik geloof blijkbar ind e verkeerde God en ga naar de hel alsik niet lid ben van een bepaalde kerk.
Ik mis dan een gevoel van: YES, de dood is overwonnen, ik ben bevrijd en da wil ik met iedereen delen!

Het doet me echt pijn om te merken dat je eignelijk pas meetelt als je ind e goede kerk zit en je hetzelfde gedraagt, kleren draagt, taal gebruikt als de anderen. Ernstig vind ik dat, gaat rechtstreeks in tegen Gods woord als je het mij vraagt.

Buitenkerkelijken uitnodigen? In mijn nieuwe gemeente heel graag!!! Mensen worden warm ontvangen en krijgen de boodschap mee. En meestal komen mensen gewoon weer terug en blijven op den duur hangen.
in mijn oude kerk? alsjeblieft niet. ik zou me rotschamen voor die bekrompenheid.

Wat Tijn zegt, over zijn zoektoch naar de eerste gemeente: heel goed, ga in op de prikkels die God je geeft.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2004 04:21

scape schreef:Het stukje over de netwerkkerk laat mij meer zien dat juist de indivuduele gemeenteleden deze verantwoording dragen. Hiermee is de kerk niet afgebakend en komt de kerk d.m.v. alle leden op allerlei plaatsen. Er kunnen relaties opgebouwd worden en interacties ontstaan waarin de kerk zichtbaar wordt.

Hm, ja, interessant! Dat is veel makkelijker te realiseren (en gebeurt natuurlijk allang) dan een heel instituut in beweging te brengen en het zal eerder voorkomen dat iemand met een vriend of kennis meegaat naar de kerk dan dat hij binnen komt lopen tijdens een open dag.

Terug naar “Archief”