Berichtdoor essiebessie » 13 feb 2003 21:10
Ik denk dat we bij zulke dingen inderdaad niet in Gods 'schoenen' moeten gaan staan. God toornt over ons allen, er staat in Romeinen dat er niemand is die God zoekt, niemand is die wijs is, niemand die er goed doet ook niet tot een toe, want allen zijn onnut geworden.
Hieruit blijkt dat een ieder die leeft, constant zondigt omdat een ieder die leeft zichzelf en misschien nog wel velen anderen boven hun Schepper vereren.
En wat maakt die hele gradatie uit. Probeer te leven op een manier zoals God het van ons vraagt, zodat wij op menselijke wijze God toch een klein beetje eer kunnen geven.
Nog even terugkomend op het die gelijkenis die Jezus tegen Simon zegt, wanneer Maria Zijn voeten heeft gezalft. Dan zegt Jezus: Wie zal mij meer liefhebben? Degene die 500 penningen vrijgescholden is of die 50?
Dat betekend niet dat die farizeeer minder schuld had dan Maria, maar Maria die erkende haar schuld door de wet. Voor haar woog die zondenlast veel zwaarder dan voor Simon en daarom maakt Jezus die vergelijking. Als Jezus Simons zonden had kwijtgescholden was hij lang zo dankbaar niet geweest als Maria was. En daarom waren juist Maria's zonden vrijgescholden, omdat God van haar meer dankbaarheid, meer eer ontvangen zou.
Want die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik tracht te zeggen.