gradaties?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sterretje
Moderator

gradaties?

Berichtdoor Sterretje » 11 feb 2003 17:42

Zijn er gradaties in zonde en in straf?

dat was de vraag die we net in het college kregen en waarover een flinke discussie ontstond.

Ben je of zondaar of kind van God

alle zondaars zijn gelijk.. ongeacht hoeveel zonde.

of je nu sterft als kind van 2 of als je 60 bent.

- ik zelf denk wel dat wanneer je het evangelie hebt gehoord en je geloofd niet dat God je zwaarder zal straffen dan iemand die nooit het evangelie heeft gehoord. En waarvan ik denk dat ze naar hun eigen geweten zullen geoordeeld worden.
Time flies when you have none!

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 11 feb 2003 17:46

Hoi,

zonde=zonde. Er is een echte gradatie aan te merken en dat is de zonde tegen de Heilige Geest, maar verder is iedere zonde erg, maar is er ook voor iedere zonde vergeving.

Ook kinderen van God zijn zondaren, maar God heeft Zijn kinderen de zonde vergeven.

Je geeft al aan dat zij die de weg geweten hebben een zwaardere straf zullen krijgen. Ik denk idd dat je dat in de zin van gewetenswroeging moet zoeken.

zomaar een paar gedachten,
DenKTenk

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 feb 2003 23:09

Natuurlijk is er gradatie in zonde.

God zou een liefdeloos en onrechtvaardig God zijn als Hij alle misstappen van ons, mensen, even zwaar zou aanrekenen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 12 feb 2003 13:41

Ik ben van mening dat er geen gradientie is.
Tuurlijk de zonden tegen de Heilige Geest kan niet meer vergeven worden, dat zou je inderdaad zo kunnen zien.
En ook dat de mensen die de weg geweten hebben, zullen tweemaal zo hard geslagen worden wanneer zij toch verloren gaan.
Maar onderscheidt tussen moord of het stelen van 10 cent, nee daar geloof ik niet in.
Want wat is eigenlijk zonden? God ontroven van de eer die Hij toekomt. Met alles wat we doen moeten we gericht zijn om Hem de eer te geven en met alles waarbij je dat niet doet is zonden. Ik weet zo direkt ook niet de bijbeltekst waar het vermeld staat dat alle zonden gelijk zijn, kzal het nog even opzoeken.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 12 feb 2003 13:42

gradaties gezien..

iemand die (plat gezegd) 10 zonden doen en iemand die er 100 doet??
Time flies when you have none!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 feb 2003 17:23

Essiebessie:
Maar onderscheidt tussen moord of het stelen van 10 cent, nee daar geloof ik niet in.

Ik kom een dergelijke overtuiging vaker tegen, maar ik snap daar echt niets van. Het leed dat je aanricht door iemand te vermoorden is toch vele malen groter dan wanneer je iemand 10 cent ontvreemd? Als je stelt dat dat voor God geen verschil maakt, maak je van God iemand die onverschillig staat tegenover Zijn schepping.

Klaas

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 12 feb 2003 17:29

Zou de volgorde waarin de 10 geboden geformuleerd zijn ook iets zeggen over gradaties van zondigen tegen die geboden? Dat is iets dat ik me zo plotseling afvroeg.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 feb 2003 17:50

Rec...
Ik denk van niet, wel zou je eventueel kunnen zeggen dat de eerste 4 geboden "belangrijker" zijn dan de laatste 6. Denk aan de samenvatting van de wet zoals die gegeven wordt in het NT.

Overigens denk ik dat te stellen valt dat er in ieder geval verschil in schuld is die mensen hebben. Hierbij denk ik aan de gelijkenis die de Heere Jezus verteld over de 2 mensen, waarvan er eentje 50 penningen schuld werd kwijtgescholden, en een ander 500.
Ook kan je denk ik wel spreken van gradaties.
Je mag niet te hard rijden op de snelweg, maar als je dat 'snachts doet terwijl er geen anderen zijn, dan overtreedt je de wet, maar meer niet.
Wanneer je nu overdag in het dorp te hard rijd, in een wijk met kinderen, dan breng je ook nog levens in gevaar. Lijkt me erger. Of doe je dan meerdere zonden tegelijk en geeft dat de ergere straf?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 feb 2003 17:54

Natuurlijk is er gradatie in zonde.

God zou een liefdeloos en onrechtvaardig God zijn als Hij alle misstappen van ons, mensen, even zwaar zou aanrekenen.
kijken we bij de zwaarte van de zonde naar de gevolgen of naar de intentie van de zondaar?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 feb 2003 22:36

Surfer:
kijken we bij de zwaarte van de zonde naar de gevolgen of naar de intentie van de zondaar?

Beide. Een duppie stelen is minder erg dan genocide. Doodslag is minder erg dan moord met voorbedachte rade.

Klaas

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 13 feb 2003 09:55

Ik denk trouwens niet dat wij kunnen oordelen over de zonden zoals God die ziet. Aangezien God ondoorgrondelijk en niet een mens is, zal Hij anders dan ons reageren. Misschien zelfs wel alle zondaars kunnen vergeven. Wat een goddelijke daad zou dat zijn, want mensen kunnen de ander niet vergeven. Zelfs niet het kleinste deel.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 feb 2003 10:23

Storyteller: want mensen kunnen de ander niet vergeven. Zelfs niet het kleinste deel.

Dat begrijp ik niet helemaal. Als jij me een klap geeft kan ik jou toch vergeven?

Klaas

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 13 feb 2003 21:10

Ik denk dat we bij zulke dingen inderdaad niet in Gods 'schoenen' moeten gaan staan. God toornt over ons allen, er staat in Romeinen dat er niemand is die God zoekt, niemand is die wijs is, niemand die er goed doet ook niet tot een toe, want allen zijn onnut geworden.
Hieruit blijkt dat een ieder die leeft, constant zondigt omdat een ieder die leeft zichzelf en misschien nog wel velen anderen boven hun Schepper vereren.
En wat maakt die hele gradatie uit. Probeer te leven op een manier zoals God het van ons vraagt, zodat wij op menselijke wijze God toch een klein beetje eer kunnen geven.
Nog even terugkomend op het die gelijkenis die Jezus tegen Simon zegt, wanneer Maria Zijn voeten heeft gezalft. Dan zegt Jezus: Wie zal mij meer liefhebben? Degene die 500 penningen vrijgescholden is of die 50?
Dat betekend niet dat die farizeeer minder schuld had dan Maria, maar Maria die erkende haar schuld door de wet. Voor haar woog die zondenlast veel zwaarder dan voor Simon en daarom maakt Jezus die vergelijking. Als Jezus Simons zonden had kwijtgescholden was hij lang zo dankbaar niet geweest als Maria was. En daarom waren juist Maria's zonden vrijgescholden, omdat God van haar meer dankbaarheid, meer eer ontvangen zou.
Want die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik tracht te zeggen.

Bosaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bosaap » 13 feb 2003 21:43

Hoi,
Ik denk dat elke zonde op zichzelf even slecht is.
De straf op de zonde is echter afhankelijk van de mate waarin we Gods Licht hebben mogen ervaren. (Lees eerste hoofdstukken van Romeinen)
(Denk ook aan de text over Kapernaum).
Naarmate we meer Licht van God hebben mogen ontvangen zal elke zonde ons zwaarder aangerekend worden.

Daarnaast is het zo, naarmate we onszelf als groter zondaar leren kennen (wat niet betekent dat we grotere/meer zonden doen, maar we gaan ze meer ervaren zoals God ze ervaart) het ook een groter wonder is dat God naar ons vraagt.

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 14 feb 2003 08:35

Natuurlijk is stelen stelen, en maakt het voor God niet uit of het een duppie is of een half miljoen. Wel weten we dat je voor de zonde die je niet gedaan heb ook niet gestraft kan worden. Of te wel er zijn wel gradaties.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Terug naar “Archief”